Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 510 ggr
[inanna56]
2014-08-18 07:34

Katt med problem med mage eller/och tarm

Hej!

Min ena katt springer på lådan hela tiden, Det kommer små duttar med urin varje gång, sett några kladdiga duttar med avföring, också sett lite blod vilket kan bero på ständigt små kissande. Hon tvättar sig där nere efter varje toabesök och det ser lite svullet och rött ut.

Annars beter hon sig fullt normalt. Äter, dricker och är normalt pigg. Uppmärksammade problemet i går.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på. Vore tacksam för svar!

Annons:
Rumblebee
2014-08-18 10:27
#1

Låter nästan som att en veterinär vore det bästa. Ty kr det låter som att katten har urinvägsproblem. vad äter hon för mat? Undrar bara, då det är lätt hänt att katter som enbart äter torrfoder får problem med urinering i och med att katter i regel inte dricker såpass mycket som dom bör + äter mat som absorberar vätska. Därför är det bra att även ge blötmat, antingen som komplement eller som basmat.

Tjeja
2014-08-18 11:09
#2

Urinvägs problem in till veterinären direkt din kisse lär behöva antibiotika snuttan!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[inanna56]
2014-08-18 15:45
#3

Har varit hos veterinär, satt 3 timmar på akuten.  De trodde på antingen urinvägsinflammation, urinsten eller stressutlöst. Hon har inte stopp iallafall och de kunde inte ta något urinprov där eftersom blåsan var för tom. Så jag ska samla upp urin och åka till vet med det. Under tiden får hon metacam tills provsvar är klart, det är smärtstillande och antiinflammatoriskt.

Jag tror inte på stressutlöst men det har varit lite fräs mellan mina katter så jag slog till på feliway adapter. Brukar använda det när det är något strul. Köpte också id mat för känsliga magar.  Nu ska jag bara försöka samla urin. Svårt när man har 2 katter. Jag har 2 lådor men de går i båda lådorna, funderar på att separera katterna kanske under natten. Får fundera lite på hur jag ska göra.

Tjeja
2014-08-18 19:12
#4

Bra att du åkte in! Hoppas Metacamet hjälper henne så länge då. och att urinprovet visar något lättåtgärdat. Hellre en vanlig uvi som går bort med antibiotica än sten eller stress som kan vara så svårt att komma åt kanske. Håller tummarna!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[inanna56]
2014-08-21 18:01
#5

Lyckades få iväg urinprov till vet, men hur jobbigt var inte det att ta urinprov på henne 😛, provade olika metoder och tog 2 dagar innan jag lyckades.

Pratat med vet idag. Ingen urinvägsinfektion, verkar vara stressblåsa. Hon beter sig helt normalt nu och hon ska äta metacam i 10 dagar. Men urinen var koncentrerad så jag behöver få henne att dricka mer. Får testa mig fram hur jag ska få i henne mer vätska 😮!

Rafflan
2014-08-21 22:17
#6

Vattenfontän och blötmat är bra metoder för att få i katten mer mat :)

Annons:
Tjeja
2014-08-22 21:35
#7

Duktigt du lyckades till sist i alla fall! Låter som hon verkligen behöver dricka mer! Det bästa för en katt är ju faktiskt blötmat eller ännu hellre barf. Då får dem automatiskt i sig mer vätska.  Maten är i naturen deras främsta källa till vatten då katter är ökendjur som sällan dricker i vanliga fall. 

Förutom det kan det ofta vara till hjälp att prova olika saker för att motivera vattendrickande. Så som olika vattenskålar utspridda i hemmet.  Skålar av material som glas och porslin är ofta mer uppskattat än plast.

Annars är också fontän som #6 skriver också många gånger ett bra sätt att locka katter att dricka lite mer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Forest]
2014-08-23 09:52
#8

Som 6 säger så är vattenfontän superbra här har jag haft både hund och katt som drack dåligt tills jag köpte en beg vattenfontän av en kompis. bästa köpet :) Sen mjukmat du kan även tillsätta lite vatten, ger du torrfoder så kan man ha i lite vatten jag brukar koka lite färs eller kyckling på så vis får vattnet mycket god smak det funkar att ha på, katter brukar även gilla att dricka det :)

Upp till toppen
Annons: