Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2159 ggr
Appelkakan
2014-08-16 18:44

Ut i sele för första gången?

(För mycket text? Bläddra till frågeställningarna längst ner!) Mina 9 månader gamla innekatter har fri tillgång till nätad uteplats. Innan nätet kom upp var det såå läskigt bara de såg husse eller matte utanför fönstret, då "utomhus" liksom inte existerade än, men med tiden har de blivit allt tuffare & ligger allra helst helt avslappnat & sover uppe på staketet. Men då & då kommer det någonting nytt som de inte har sett förut, & de blir rädda & springer in i panik. De har sedan länge vant sig vid människor i olika åldrar, cyklar, hundar(så länge de inte springer fram till staketet & skäller) osv., men förra veckan kom en liten kille på sparkcykel förbi för första gången & då var ju det plötsligt SUPERläskigt. Min önskan har alltid varit att ta ut dem på selepromenader, men jag är absolut livrädd att katterna ska få syn på just något sådant "nytt läskigt" & lyckas slita sig & springa bort, & jag har därför skjutit upp det tills nu. Hade de sökt trygghet hos mig så hade det ju inte varit några problem, men här är det absolut panik-läge & springa som gäller… Jag skulle vilja köpa typ puppiaselar till dem, men vill då vänta tills de har vuxit färdigt så det blir rätt storlek. Har så länge köpt varsin liten ställbar hundsele, då jag tyckte att det verkade vara ungefär samma modell som för katt: http://m.zooplus.se/shop/hund/hundkoppel_hundhalsband/selar_munkorgar/hunter/317145 Nu till mina funderingar: - Vad tror ni om selen ovan? Är den hyfsat rymningssäker..? - Hur hårt ska selen spännas? Finns det något knep, tex. att man ska få plats med X antal fingrar innanför? - Hur gick det för er första gången ni tog ut era katter? Övriga tips för att lugna en orolig hönsmamma mottages tacksamt! Hehe

Annons:
Caifig
2014-08-16 23:22
#1

Jag skulle rekommendera http://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/come-with-me-kitty.html istället för Puppia. Jag hade en liknande Puppia innan men tyckte den var helt värdelös att få på eftersom man måste trä den över huvudet.

Denna selen sitter mycket bättre och är skonsammare för kattkroppen då den har en Y-front istället för ett T, dvs att den sitter över axlarna istället för runt själva halsen. Jag brukar spänna så att jag får in 2 fingrar ungefär, mest för att ena gossen får lite panik när den sitter hårdare. Det enda du spänner åt som kan bli obehagligt är just runt magen med denna selen. 

Första gången de var ute så var de rätt små och allt var himla skrämmande! Men de vande sig till slut. Nu har jag inte ute dem speciellt ofta i sele utan är på G att bygga in baksidan lite så jag kan låta dem gå fritt på en liten yta istället. 

Dock måste du vänja dem vid selen innan de får gå ut så de inte förknippar selen med det läskiga. Ha selen på dem inomhus, låt dem äta, leka osv med selen på och när de är så pass bekväma med selen så sätt på ett koppel också så de får vänja sig vid det också.

[cicoccabim]
2014-10-23 17:31
#2

Min katt gillade inte alls selar som träs över huvudet. Hon har 2 måttuppsydda "H-selar" (dvs en ring runt halsen, ett band ner över ryggen till det andra bandet som går bakom bakbenen- en sort som är lätt att hitta i affärer). Jag spänner dem så pass hårt att jag bara får in ett finger mellan sele och katt- hon sitter nämligen och blåser upp sig när jag tar på den…. när hon sedan kommer ut sitter den perfekt.  Dessa selar jag skaffat till henne är breda, mjuka och stabila (vilket jag tyvärr inte kan säga om alla av samma modell som säljs i affärerna). Dessutom fina- har ju själv fått bestämma hur de ska se ut!

Hon trivs så bra i dem att hon nästan själv sätter på sig dem…. hon märker inte av att hon har den på sig när hon är ute. 

Två selar- en utan reflex och en med. 

Jag satte på henne selen, och när hon då inte verkade ha några fungerande ben att gå med eller att stå på  (ganska vanligt tydligen) började jag leka med henne. Då var det inga problem längre. Efter några gånger inomhus gick vi ut första rundan- mycket att titta på-då glömmer man lätt att man har den konstiga saken på!.

[cicoccabim]
2014-10-23 17:33
#3

Niiinah92
2014-10-23 23:01
#4

#1 är den rymningssäker (om det nu finns nån sådan)? Jag är livrädd för att gå ut med min i koppel igen då hon rymde senast, spände åt selen som vanligt, samma sele som jag använt tidigare, showmaster, men när vi gått några minuter gick hon in lite i en buske och en sekund senare kom selen ut utan henne, hur sjutton hon lyckades fattar jag inte då hon har försökt backa ur den flertalet gånger utan att lyckas och denna gången kände/såg jag inte att hon ens backade. Som tur var är hon van vid att gå ut utan sele när vi är på annan ort så när hon tyckte det var dags att gå in så gick hon till närmsta dörr. Självklart ska vi gå ut igen men jag funderar på att byta sele.

Caifig
2014-10-23 23:21
#5

#4 Ingen sele är nog 100% rymningssäker, men tycker denna fungerar bra eftersom man spänner åt den på flera ställen.

Upp till toppen
Annons: