Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 5297 ggr
[mustang1974]
2014-08-11 14:58

varing för mjau i tetrapack

Vanlig mjau i burk bra men i tetrapack låg andel köt

Annons:
Lamina
2014-08-11 14:59
#1

Jasså? Jag har hört raka motsatsen…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Lilyz]
2014-08-11 15:04
#2

Vad har du fått det ifrån? När man tittar på innehållet står i princip bara kött och mineraler, dvs borde det vara hög kötthalt i bitarna plus sås/gelé? (Har ingen förpackning framför mig så vet inte exakt vad det står).

[mustang1974]
2014-08-11 15:13
#3

4 procent står det på de är det bra men har jag missuppfatat så ber jag om ursäkt

[mustang1974]
2014-08-11 15:15
#4

nu gör burmaten det med 4% utom kött i burk 34% som jag fatta det

[Lilyz]
2014-08-11 15:16
#5

#3 Nej då, det är 4% av det kött den ska "smaka". Exempelvis Mjau med Lamm i sås så är det 4 % lamm, resten annat kött. 🙂

[Lilyz]
2014-08-11 15:19
#6

Här
"**Sammansättning lamm
**Kött och animaliska biprodukter (lamm 4% i biten), mineralämnen."

Annons:
[mustang1974]
2014-08-11 15:19
#7

5 förklara nu fatta noll eller skoja du hur mycket kött är det då samanlagt

[Lilyz]
2014-08-11 15:25
#8

#7 Bitarna innehåller bara kött (varav ex. lamm 4%), animaliska biprodukter samt mineralämnen och inget annat. Så jag tror ca 90-95% kött i bitarna? Någon får gärna rätta mig med exakta siffror men de 4% som nämns är inte totalen utan bara den tillsatta smaken.

Förstår att det kan vara svårt att utläsa men det är riktigt bra mat som inte innehåller några spannmål eller vegetabilier för utfyllnad, då skulle det stå med i sammansättningen.

Lamina
2014-08-11 15:26
#9

#7 Det betyder att det finns minst 4% kött av den sorten som står på förpackningen. Dvs, att om det står kyckling på förpackningen så är det minst 4% kyckling i maten. Men dom har i även annat kött, vilket betyder att det är betydligt mer kött än bara dom 4 procenten kyckling.

Mjau mjukmat i tetra är något av det bästa man kan få tag på i en vanlig mataffär.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[mustang1974]
2014-08-11 16:04
#10

tack alla att ni rätta mig inte lätt att fatta sådant😞

[Lilyz]
2014-08-11 16:11
#11

#10 Nej det är inte lätt… Jag har lärt mig detta här på forumet, fattade inte heller innan. 😃

[mustang1974]
2014-08-11 16:14
#12

11 man lär sig alltid nåt här

Lamina
2014-08-11 17:57
#13

#10 Nej, det är inte lätt alla gånger. Det är det som är så bra med forum. Att alla kan bidra med sina egna kunskaper och skapa en större förståelse för alla.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Kattmamman45
2014-08-11 21:30
#14

Jag tittade just på hemsidan för Mjau och då framkommer det att på 100 g kattmat så är 83 g vatten. Av resterande 17 g är 8 g protein. Eftersom Mjau innehåller ytterst lite som inte kommer från kött och köttbiprodukter kan man säga att Mjau innehåller nätt 50 % kött, 44,4 % noga räknat, om man tar bort allt vatten. Beroende på smak, sägs  denna kattmat per 100 g innehålla minst 4 % av något namngivet djurslag/kroppsdel. Om receptet för Mjau kattmat skulle vara identiskt för alla olika sorter och blandningen skulle innehålla lika mycket av kanske 10-15 olika djurslag eller kroppsdelar som anges på förpackningen skulle tillverkaren kunna ange minst 4 % i bitarna för varje sort för samtliga produktnamn och enda skillnaden skulle vara vad det står på förpackningen utan att på något sätt ljuga. Totalt skulle det då kunna finnas åtskilliga olika märkningar på förpackningarna utan att det fanns någon som helst skillnad på innehållet. Lite svårt att säga hur många olika sorter det kunde finnas med exakt samma innehåll eftersom det är minst 4 % av något visst i bitarna som ju också innehåller vatten men mindre än i såsen och gelén.

Något att tänka på vid val av vilken sort som man ska ge katten. Det är nog samma i alla förpackningar från en och samma producent.

OBS! Mjau har nu också en ny produkt i portionspåsar som är avsevärt sämre och avsevärt dyarare än den vanliga i brickpack och konserv.

kigon
2014-08-12 02:34
#15

#14 I mjau nötfärs t.ex. är det kyckling (skrov, hals, viscera, 70%) vilket ska vara grunden och finnas i alla tetror, sedan är det nöt (lever, 10%) och gris (strupe, 9%) vilka ska inte finnas i alla tetror.

Så i nötfärs finns det bara kyckling, nöt och gris. Det innehåller inte lamm, makrill, lax, anka, räka, kräfta, abborre eller fjällröding som andra sorter. Om jag skulle oroa mig över att det finns tetror med samma innehåll så hade jag främst kollat på de olika sorterna med kyckling och nöt (men jag personligen tror att de gör en liten skillnad på organen i produkterna). 

Av ren nyfikenhet, vad är din källa på att det ska vara exakt samma recept på flertal mjau tetra??

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Sarah-S
2014-08-12 06:50
#16

#15 Jg har för mig att det för ett antal år sen var folk som hade kontakt med Doggy i Vårgårda angående receptet pga allergi
Då förklarade de att det har ett "grundrecept" och att de olika varianterna sedan är modifierade efter smak och konsistens.

Så alla sorter har en gemensam grund och sedan en unik sammansättning

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Kattmamman45
2014-08-12 10:39
#17

#15 Jag skrev OM och skulle min antagande vara rätt skulle alla sorter kunna vara identiskt samma fast de märks olika utan att producenten ljuger. Recepten är hemliga av konkurensskäl.

IceJossan
2014-08-12 12:42
#18

Blötmat är även svårt att jämföra med torrfoder som kan verka mer tydligt i innehållsförteckningen.

Man får räkna bort vattenmängden för att få fram mer rättvisa siffror.

Man tar 100 minus mängden vatten, så 100-83 som i Mjaus fall som innehåller 83% vatten, det blir 17. Sedan tar man den redovisade mängden av näringsämne delat på den siffran, så t.ex. 9% protein blir 9/17= 0,53, det vill säga att Mjau blötmat innehåller 53% protein.

De flesta torrfodermärken innehåller sisådär en 34% protein.

Det är lite klurigt med innehållsförteckningar, det kan vara väldigt förvirrande, men det finns bra sätt att få reda på bättre siffror att jämföra med :)

kigon
2014-08-12 14:44
#19

#16 Ja, kyckling är grunden till alla recept, 70% skrov, hals och viscera! Det finner man i alla av deras produkter 🙂

#17 Som sagt är det till största delen kyckling i alla produkter, men inte nöt & gris (annars hade jag kunnat tänka mig kyckling, nöt & gris och sedan 4% av smakens djurslag i varje), så det är väldigt liten chans att alla/majoriteten av produkter har samma recept…

Vad jag däremot hade velat ha folk att tänka på är att mjau inte har något muskelkött i produkterna, det är till stor del bara organ som förmodligen hade lite köttslamsor på sig (strupar, skrov, osv), de blandar ej ner rent muskelkött (detta betyder inget hjärta i produkterna heller). Jag tycker folk använder ordet "kött" lite överdrivet när det kommer till mjau pga detta…

Samt att mjau importerar animaler ibland (norge/island/andra europeiska länder), även om de till största möjliga mån försöker hålla det svenskt (råvaror tar tydligen slut i Sverige ibland, främst lamm & kalkon).

Om man ser på t.ex. bozita så har "feline" produkterna 20% svenskt innehåll i sig… Så vet inte varför det finns folk som skriver att det är 100% svenskt innehåll.

Allt i allt så tycker jag det är ett väldigt bra foder och jag personligen kommer utfodra kattungarna med mjau/bozita + catz finefood + rått pga det 🤪

(info från doggy)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[mustang1974]
2014-08-12 14:49
#20

vad är muskelköt?

Annons:
kigon
2014-08-12 15:03
#21

Hmm, frågade att specificera vilka djurslag och fick att basreceptet är kyckling, nöt & gris, när de sa att basreceptet var bara kyckling innan 🤔🤔

Samma resultat dock, hade sett upp för de med nöt & kycklingsmaker om man vill ha olika innehåll, men de andra smakerna har olika innehåll dvs inte samma recept utöver basreceptet. Det ska inte finnas lamm om du inte väljer just lamm, inte skaldjur om du inte väljer skaldjur, osv, så blir samma som jag trodde med bara kyckling i princip…

#20 kött från muskler, hjärta & diafragma

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Maria
2014-08-12 15:45
#22

Har inte Mjau och Bozita samma tillverkare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kigon
2014-08-12 15:58
#23

#22 Japp! Tror vanliga tetra bozita är mer likt mjau i svenska % innehållet än bozita feline produkterna dock…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Maria
2014-08-12 15:59
#24

Aha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IceJossan
2014-08-13 14:03
#25

Hmm, att Mjau inte innehåller något muskelkött låter ju lite märkligt. Frågan är om det är oroväckande? Katter behöver väl muskelkött också, eller har biprodukterna samma näringsinnehåll? Är inte hjärta en viktigt ingrediens i katten kost, även om det inte är så många %?

kigon
2014-08-13 14:14
#26

#25 Jag tror köttet kommer från köttslamsor på halsarna osv, men vet inte om det finns kött som inte klassas som muskelkött?? I så fall kan de ju använda de köttet…

Hjärta behövs inte om de inte artificiellt tillsätter taurinet istället, tyvärr…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Lilyz]
2014-08-13 14:17
#27

#25 Jag tror man tillsätter näringsämnena i sån mat så katten ändå får i sig det den behöver.

Annons:
Sarah-S
2014-08-13 19:49
#28

#25 Tycker att det låter osannolikt att det ska finnas så mycket annat att ha i än muskelkött med tanke på hur mycket muskelkött det finns på ett djur

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Kattmamman45
2014-08-13 22:30
#29

Köttbiprodukter är sådant som inte ens går att använda till kötfärs och korv. Kontakta något slakteri och fråga vad köttbiprodukter är. Det är nog inte så gulligt och dessutom utspätt med vatten. All katmat innehåller cirka 10 % mer vatten än rent kött. Men Mjau utom deras nya påsmat är nog ändå bäst i klassen. Deras påsmat innehåller bl a spannmål!

kigon
2014-08-14 00:04
#30

#28 "I dagsläget är det kött från muskler, hjärta och diafragma som räknas som muskelkött. Tyvärr använder vi inte dessa råvaror i vår tetra men vi bedömer att de råvaror vi använder är av hög kvalitet och smaklighet som tillgodoser kattens näringsbehov" från mjau (doggy)

Osannolikt eller ej, om tillverkarna själva skriver att de inte använder något muskelkött i produkterna så väljer jag att tro på deras ord (speciellt när det gäller en sak som inte gynnar dem, snarare sänker kvalitén tycker jag)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Em_
2014-09-29 13:50
#31

Musklerna blir människomat. Få personer skulle betala det samma kilopris för djurmat som de gör för sitt "fin"-kött.

Räknade lite på det :P 
Mjau oxkött i burk från animail: En 980 grams burk kostar 22 kr. Den innehåller 82% vatten. Om man antar att vatten är gratis betalar man 22 kr för 176 g kött och animaliska biprodukter. Det blir 71 kr/kg.

Svensk oxfilé i bit från coop kostar 429 kr/kg. Om det var samma kilopris på kött och biprodukter i Mjauburken skulle den kosta 76 kr.

Svensk fläskfärs från cop kostar 55 kr/kg. Om det var samma kilopris på kött och biprodukter i Mjauburken skulle den kosta 10 kr.

Rätt intressant hur man prissätter saker och ting…


jollycox
2014-09-29 20:41
#32

#31 Kött innehåller ju mycket vatten. Så antar man att vatten är gratis så betalar man 429kr för 300g oxfile(70% vatten). 😛

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Em_
2014-09-29 20:54
#33

#32 Haha ja,  och för sig :P Fast det är ju mycket sås/gelé. Själva bitarna är ju inte fast kött heller utan mer som korv utan skinn. Skulle vara intressant att veta om de räknar med köttets vätska i vatten procenten


Tyrisen
2014-09-30 00:21
#34

Jag barfar med ekologiskt muskelkött och kommer ändå undan billigare eller för samma pris som Mjau blötmat. Tål att tänkas på om man är sugen på att börja med rå föda :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
kigon
2014-09-30 17:51
#35

#31 Jag barfar och kommer också undan billigare, och då har jag mycket muskelkött i kosten och inte bara organ/diverse som mjau, organ är ännu billigare än kött så att jämföra viscera/lever/hals från oxe med oxfilé  i butikerna är ju lite underligt 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Caifig
2014-09-30 20:57
#36

#34 Även jag barfar och det där låter helt otroligt :P Köper du ekokött i butik?

Upp till toppen
Annons: