Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2319 ggr
koaala
2014-08-01 01:31

Borttappad chip och stamtavla?

Jag har varit med om den konstigaste saken som kan hända en kattägare. Jag har en renrasig katt som kostar en förmögenhet i inköp. Den händelsen gjorde att jag än så länge sitter här och tänker, vad i helsike hände? Vad hände?

Jag tog emot en omplaceringskatt från en uppfödare, katten hade stamtavla och var chipmärkt. Hon hade varit tidigare hos fodervärd, men de sköte inte sig och uppfödaren tog tillbaka katten. Alla papper blev inskickade som det ska och då var det dax för veterinärbesök. Hon hade foderallergi och veterinären tyckte även att hon borde få håret klippt.

Första gången vi var hos veterinär så tog jag med mig hennes stamtavla, så de kunde skriva in henne. Då tog de bara prover på henne så att de kunde se att det verkligen rörde sig om foderallergi. Stamtavla fick jag aldrig tillbaka. Kom på det lite senare när jag skulle till en annan veterinär med henne. Var så klart väldigt osäker, men saken var att jag åkte inte dit ensam och de som var med mig bekräftade att ja, jag hade med mig stamtavla men de skulle skriva av det under tiden vi var hos veterinär och vi skulle få det sedan, men det fick vi inte.

Nästa besöket hos samma veterinär där jag skulle lämna in henne att klippa hennes hår, fick jag veta att istället för lugnande som de hade sagt innan, så hade de sövt ner henne när de klippte. Reagerade inte så mycket på det då. Tänkte först att det var väl för att lungnande kanske inte fungerade.

Efter de besöken var det dax att besikta katten för försäkringen. Kontaktade då en annan veterinär, alltså samma firma men i en grannstad. Den första hade inte lediga tider. När jag var inne med katten skulle de scanna henne, men chippet var borta. Då la de in ny chip och ville ha hennes gamla chipnumret. Det var då det slog mig! Numret var ju kvar hos andra veterinären tillsammans med stamtavlan. Jag bad de att ringa till förra veterinären för att få ID, för jag visste ju att de samarbetar. Jag hade ju varit tidigare hos de båda med min hund och info mellan de flöt på bra. Då nekade de, nej! vi har inte samma system och har ingeting med de andra att göra. (ookey? Det står ju även på första veterinärens dörr att samma veterinärer jobbar på båda ställen, det var även därför jag inte tänkte på stamtavlan för när jag var in med hunden på ett ställe blev hon registrerad automatist på båda ställen) 

Vad ska jag göra nu då? En vecka sedan hade jag en raskatt, med stamtavla och chip, idag har jag en katt som har inget av detta. För mig personligen spelar det egentligen ingen roll för katten är kastrerad och kommer inte användas i avel, dock syns inte kastreringen på papperna, men hur i helsike blir man av med båda stamtavla och chip? Ringde till min första veterinär och frågade själv efter stamtavla. Där fick jag svaret: Nej! Vi har inte din katts stamtavla, alla kvarglömda stamtavlor lägger vi här i lådan och din är inte här. ( Va!!! Hur många har de då? Är alla människor lika senila som jag?) Dessutom har vi inte registrerat in hennes chip heller i databasen.

Då tänkte jag, något är väldigt fel här. Varje hår i mitt kropp reste sig, nej! Jag ska inte lämna det här, det måste finnas ett sätt. Sa till den andra veterinären som la i chippet att jag återkommer under dagen och då kan vi fylla i alla papper som behövs.

På vägen hem tog jag kontakt med uppfödare och som tur hade hon tagit kopia av stamtavla inklusive all dokumentation. Jag suckade med lättnad och åkte tillbaka till veterinären med kopian. Plötsligt fick de väldigt svårt att hitta mig från deras databas. ( VA! Jag var ju här alldeles nyss! Efter att ha fått kopia av mig snurrade hon obekvämt flera gånger runt sin bord, sprang att fråga råd från vet till rummet brevid, satt sig ner igen, snurrade lite till, sprang in till veterinären mitt i undersökningen att fråga någonting, tog kopia av min kopia, fyllde i lite papper och gav tillbaka mina papper. Påminde henne då att jag även att ville få mitt besiktningsbetyg, det var ju egentligen därför jag var där.

Någonting man ska lära sig från min berättelse är: Gör alltid kopia från alla dokument och låt originalet vara hemma. Kolla alltid vid varje vet. besök att chipet sitter kvar. För min del slutade det ju bra, men det kunde vara väldigt illa om man hade en avelskatt eller annat djur som man vill avla på och man blir av med stamtavla och saknar chip samtidigt. Dessutom om hon hade kommit ut och varit utan chip och gått vilse, hade jag haft svårt att bevisa att det var min katt.

Annons:
Bizi
2014-08-01 08:14
#1

Har inte chipet bara vandrat då? Min ena pojke fick som alla andra katter chipet mellan skulderbladen, men nu sitter det på framsidan mellan frambenen nästan :-) Tråkigt att veterinärerna är så surriga, jag hade inte besökt dom igen…

koaala
2014-08-01 09:06
#2

De kollade med två olika instrument över hela katten och hittade inte chippet. Vad jag störde mig mest på var att just nyligen hade hon blivit nersövt och varit hos veterinär två gånger och de har inte upptäckt eller kollat om hon hade chip. Kommer aldrig mera att gå till de veterinärerna igen.

Wony
2014-08-01 12:00
#3

Jisses, det där låter ju inte klokt. De verkar inte ha koll på någonting verkar det ju som.

Caifig
2014-08-01 13:26
#4

Varför tog de med sig stamtavlan??? Det har dem aldrig gjort på mina birmor.

koaala
2014-08-01 13:55
#5

Det var jag som gav de stamtavlan, för att de skulle kunna skriva in id, det rätta namnet på katten( det går inte att uttala) plus födelsedatumet.  Fick bara inte tillbaka den, för de inte längre hade den. Katten är fyra år. Oftast när katterna chippas då finns det en liten risk att chippet åker ut på samma väg den åkte in. Men katten blev ju chippad när det var en unge. Har ju varit besiktad innan, har även blivit kastrerad. Har ingen verkligen kollat inom de fyra år om chippet sitter kvar. Vi kollar med uppfödaren när blev hon scannad senast.  Nojig blir man riktigt när båda chip och stamtavla bara säger buff!

Bizi
2014-08-01 19:21
#6

Usch så läskigt!

Annons:
ElinaPersson
2014-08-02 00:37
#7

Vad är detta för veterinär så man vet vart man ska hålla sig undan?

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Upp till toppen
Annons: