Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2470 ggr
polgara
7/31/14, 5:00 PM

Öronskabb på kattunge?

Om man köper en obesiktigad kattunge av privatperson o det visar sig att ungen har skabb, har man rätt att kräva säljaren på ersättning då? Kattungen såldes för ca 3v sedan ungefär

Tilläggas ska att jag varken är köpare el säljare så det inte blir nåra missförstånd

Eller är det som typ vid hästköp att köparen har undersökningsplikt?

Annons:
Fridaaaa
7/31/14, 5:02 PM
#1

Nej det tror jag inte att man kan kräva eftersom man gjort valet att köpa en obesiktad kattunge. Men skabb kan ju ha uppkommit efter hemkomsten också? Det går ju inte riktigt att bevisa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
7/31/14, 5:12 PM
#2

Håller med Frida. Har svårt för att tänka mig att köparen kan få ersättning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
7/31/14, 5:44 PM
#3

Om köparen inte har andra katter och kattungen varit inne så skulle jag tro att säljaren får ta på sig det.

Det som många huskattsuppfödare inte tänker på att även för dem gäller det att man måste ersätta för ett dolt fel.

Stolt ägare till fem La permer

polgara
7/31/14, 5:55 PM
#4

Köparen har katt sedan innan

Är öronskabb ett dolt fel då?

Maria
7/31/14, 6:03 PM
#5

 Det kan ju knappast vara en seriös uppfödare som säljer katter utan veterinärbesiktning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
7/31/14, 6:05 PM
#6

#4 Tvivlar på det, dolda fel brukar vara t.ex ärftliga fel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
polgara
7/31/14, 7:17 PM
#7

#5Huruvida säljaren är seriös eller inte vill jag inte gå in på väljer man o köpa en obesiktigad katt får man väl stå sitt kast annars begär man en bes liksom innan köp

Maria
7/31/14, 7:36 PM
#8

#7 Ja precis.

Jag har själv köpt katt från annons i tidningen men då har jag också själv ombesörjt veterinärbesök, vaccinationer och även en gång behandling av öronskabb.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
7/31/14, 7:53 PM
#9

Dolt fel är ett fel som finns men inte syns vid leverans. Det behöver inte vara ett medfödd fel utan en sjukdom.

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
7/31/14, 7:54 PM
#10

#9 Ja det kan vara sjukdom med men tvivlar på att rävskabb ingår där?

Sedan tycker jag: Köper man obesiktad katt så får man ju ha i tankarna att saker och ting kan dyka upp. Hade jag köpt obesiktad katt hade jag stått för ev kostnader eftersom jag har gjort valet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattgodis
8/5/14, 7:59 PM
#11

Jag har en bakant till en bekant som köpte en skeppskatt från en privatperson för 1000kr o den visade sig ha både öron o ögoninflammation samt skabb i öronen, hon ligger i tvist med uppfödaren, som massavlar katter tydligen, om rätten till ersättning för veterinärkostnader hon haft för sin kattunge som hon haft ca 3v. Den kattungen ska i nuläget vara enl uppfödaren ca 15v, enl veterinären är den max 11-12v nu. Katungen köptes obesiktigad om jag förstog det rätt o nu har de lagt ut 3500kr på veterinär, tycker dock det låter dyrt för skabb behandling, men jag vet inte, min veterinär är väl billig

Vet dock inte om hon får nån ersättning, tror inte uppfödaren är skyldig att betala nått, men tråkigt läge är det iaf för kattungen

Alla djur har rätt till ett drägligt liv

Maria
8/5/14, 8:33 PM
#12

#11 Uppfödare av skeppskatt???

Det låter som en vanlig huskatt i mina öron och inte särskilt seriös heller då de uppenbarligen lämnat ut för unga kattungar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattgodis
8/5/14, 8:37 PM
#13

Kan ju inte säga att denna föder upp just skeppskatt, men det var en sådan min bekants bekant köpte

Alla djur har rätt till ett drägligt liv

Annons:
Maria
8/5/14, 8:41 PM
#14

#13 Det var det jag menade för skeppskatt är väl knappast en ras utan snarare en defekt😉 så jag antar att det inte är aktuellt att få någon ersättning för veterinärutlägg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattgodis
8/5/14, 8:45 PM
#15

Tror inte heller nån ersättning är aktuell, men köparen vill ju givetvis ha lite för sina utlägg o det är ju ganska förståerligt så sätt. Men o köpa en obesikigad katt är vanskligt, hade den varit besiktigad hade det säkerligen redan där framkommit att katten var under 12v o ännu inte leveransklar

Alla djur har rätt till ett drägligt liv

Maria
8/5/14, 8:47 PM
#16

Ja, det är trist. Mest för den lilla kattungen förstås.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

polgara
8/5/14, 10:27 PM
#17

Hur vanligt är det eg att det säljs obesiktigade kattungar till ett såpass högt pris som 1000kr, betalar folk verkligen det för en skeppskatt? Vet flera som tar 1000kr för sina huskatter, men då är de vacc, bes o id-märkta.

MonicaLagerquist
8/5/14, 10:39 PM
#18

#17 Allt för vanligt tyvärr.

Ta en titt på blocket om du orkar.

Stolt ägare till fem La permer

polgara
8/5/14, 11:03 PM
#19

men en 1000lapp för en skeppskatt alltså? obesiktigad o inte vaccinerad o märkt?

Klart finns det folk som betalar det så kan man ju ta ut de priserna

kattgodis
8/9/14, 1:38 AM
#20

Jodå så länge folk betalar kan man ta ut såna priser

Tänk vilken extar inkomst om man tar 10-12 kullar per år o det är låt säga 4 ungar i varje kull, på 12 kullar blir det 48 000kr, borde vara skattepliktigt.

Alla djur har rätt till ett drägligt liv

Annons:
Upp till toppen
Annons: