Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 584 ggr
ShegoFan12
7/30/14, 12:24 AM

hjälp med föräldrarnas färg?

är det någon som är bra på kattgenetik här? för jag undrar isf om ni kan hjälpa mig att lista ut färgen på Sickans föräldrar..  eftersom Sickans bröder var gul/röda och Sickan är blå-vit så måste mamman ha varit sköldpaddsfärgad och pappan svart eller blå!! någon kunnig?? har börjat intressera mig av kattens färger och mönster..

Annons:
OberonsMatte
7/30/14, 10:17 AM
#1

Inom kattgenetiken finns det bara två genetiska färger, svart och röd.

Färgen sitter på x-kromosomen.

Hanar är xy och honor är xx.

Hanar ärver sin x-kromosom (som färgen sitter på) från mamman och en y-kromosom från pappan. Hanar kan alltså bara ha en genetisk färg (antingen röd eller svart, beroende på vilken färg mamman har). Är mamman sköldpaddsfärgad blir hanarna antingen röda eller svarta.

Honor ärver en x-kromosom från mamman och en x-kromosom från pappan. De kan alltså ärva både rött och svart och därmed bli sköldpaddsfärgade.

Eftersom Sickans bröder är röda har de ärvt den röda färgen från mamman, så hon måste ha varit antingen röd eller sköldpaddsfärgad.

Sickan som är en hona har dubbel uppsättning av svart eftersom hon är blå (svart + dilution, ett anlag som bleker svart till blå). Hon har alltså ärvt svart från både sin mamma och sin pappa. Det innebär att pappan måste ha svart som genetisk färg och mamman måste vara sköldpaddsfärgad (eftersom Sickans bröder ärvde rött från mamman).

Sajtvärd Katter iFokus

ShegoFan12
7/30/14, 11:58 AM
#2

tack.. väldigt bra info..

fvanilla
7/30/14, 6:27 PM
#3

Som sagt ovan så kan mamman ha varit blåsköldpadd eller svartsköldpadd som bär på dillution, och pappan blå eller svart som bär på dillution.🙂 Vitfläck måste också finnas på (åtminstone?) en av föräldrarna.

ShegoFan12
7/30/14, 7:11 PM
#4

Ok :) #3 då vet jag det.. Sköldpaddsfärg är också en väldigt fin teckning..

Upp till toppen
Annons: