Annons:
Etikettpysselhörnan
Läst 5700 ggr
ulraxe
7/30/14, 12:11 AM

Göra eget klös"träd"

Hej!

Jag ska få hämta hem min lilla Birma-kille om ca 1 månad ❤️

Skulle vilja göra ett eget personligt klösträd/myshörna åt honom.Nu är frågan vad för sorts tygmaterial ska jag använda???

Typ heltäcknings matte material,möbeltyg lr vad???behöver eran experthjälp!!

Tack!

Annons:
Kattmamman45
7/30/14, 10:15 AM
#1

Heltäckningsmatta kan vara bra om du ser till att katten inte kommer åt kanterna av mattan för annars blir det snabbt fult och du måste göra om det. Kraftigt jeanstyg är också ett bra alternativ.

Själv har jag satt upp heltäckningsmatta på väggen i en trappa och det har hållit bra i flera år. Katterna har också en klätterställning gjord av ett träd med inkortade grenar. Där har jag en del mindre bitar av heltäckningsmatta men kanterna har katterna slitit upp. Däremot har dubbla lager av uttjänta jeans hållit bättre. Jag brukar ta de delar av jeansen som inte slits så mycket. Tyget skruvar jag fast och då är det lätt att byta ut när det blivit fransigt. Billigt är det med jeans till skillnad från heltäckningsmatta.u

Möbettyg? Du har väl sett hur fåtöljer mm ser ut hos kattägare? Men du kan ju prova med att köpa någon stuv eller utsorterad tygbit som tapetseraren har för att visa kunder på olika sorter och färger.

Lycka till!

strasstass
7/30/14, 10:19 AM
#2

#1 Skulle vara kul att se hur trädet ditt ser ut :) Skulle för övrigt vara kul att se om fler byggt eget och hur det ser ut! Skulle också kunna tänka mig att göra något eget men har varken kunskap eller fantasi nog! Kanske kan få inspiration här? :)

kigon
7/30/14, 11:36 AM
#3

Här är min klösträd tråd 🙂

Vad jag kommer ha haft när den är klar: plywoodskivor x4, björkstam x2, sandpapper, x antal skruvar, skruvmaskin, fuskpälstyg, resårband och sisalrep!

 Är väldigt dålig på att förklara men det är väldigt simpel design jag gör 😂 Tanken är 2 (och en mindre) sovplatser, rep för riv på ena och så ska jag göra en boll som hänger från pinnen som sticker ut på den högsta pelaren 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Whitecat
7/31/14, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

vi hjälptes åt min man & jag att göra detta klösträd

Whitecat
7/31/14, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vart det rätt nu

Whitecat
7/31/14, 10:58 AM
#6

Här en annan

Annons:
Kattmamman45
7/31/14, 1:58 PM
#7

#2 Mina katters klätterställning påminner mycket om bilden i #3. Jag har sågat av stammarna lodrätt och skruvat fast plywoodskivor uppepå stammarna. Innan jag skruvade dit dem klädde jag dem med några lager filt med tygfrån gamla jeans på filten. Stammarna är inklädda med dubbelt tyg som jag tagit från jeans där de inte är så slitna. Tyget är fastskruvat och det går att byta ut rätt lätt för det blir utslitet.

För säkerhets skull har jag lagt två drygt fotbollsstora stenar på plattan i botten.

ulraxe
8/1/14, 11:30 AM
#8

Tack för era förslag :-D så roligt att se eran kreativitet:-D Jag har nu beställt ett litet klösträd med hängmatta, åt min lilla kattkille. Eftersom han behöver klösa på ngt direkt han kommer. Då kan jag planera hemmabygget i lugn o ro. Åteekommer med bild då.

Omorika
8/1/14, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Eftersom jag inte kan fästa nått i väggen (hård betong) och har lite plats så byggde ett klösträd som sitter ihop med en bokhylla.

Upp till toppen
Annons: