Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2709 ggr
[varg74]
2014-07-29 15:59

vad kan man tar betalt för sköldpadsfäragade

katunga tycker ni.avmaskade chippade kasterade

Annons:
MonicaLagerquist
2014-07-29 16:34
#1

Vad har färgen att göra med priset?

Jag tycker att 1500 är lagom om kattungen är vaccinerad X 2 ID-märkt försäkrad och besiktigad. Är den dessutom kastrerad så plussa på en 500-hundring.

Stolt ägare till fem La permer

[varg74]
2014-07-29 16:45
#2

försäkrad är den inte men allt annat 1

elli-kleo
2014-07-29 21:54
#3

Färg och päls bör inte påverka priset (om det inte är en raskatt med ej godkänd färg) Håller med #1 angående pris. Vaccinerar du två gånger? Besiktar? Id märkta?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[[pimey]]
2014-07-29 22:25
#4

De ska inte kosta mer än någon annan huskatt!!

Wellcraft
2014-07-29 23:20
#5

Att katterna är kastrerade är värt minst en femhundring tycker jag, jag anser att 1000-1200 är ett lagom pris.
Det är en riktigt bra sak att göra.
Färgen bör inte påverka priset dock

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MonicaLagerquist
2014-07-30 08:34
#6

#4 Nej alla huskatter borde säljas för den summan och vara vaccinerade ID-märkta och kastrerade.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[varg74]
2014-07-31 12:39
#7

1 färgen har ganska mycket att göra med priset. Sköldpadsfärgade eftertraktade

rumpenstiltzkin
2014-07-31 12:59
#8

är det en huskatt borde inte färgen göra nån skillnad, det är ju trots allt en katt som blir sällskap för livet, så är ju bättre att den passar personen som ska ha den än att färgen är "snygg"…

Kajsami
2014-07-31 13:19
#9

#7 Du vill alltså tjäna pengar på kattens bekostnad, med andra ord, bara för ett utseende.  Så katter som har andra färger är alltså inte lika mycket värda? En sådan syn på katter och deras värde känns nästan lite beklämmande.

MonicaLagerquist
2014-07-31 13:40
#10

Jag är inte speciellt förtjust i paddor så då borde jag ju få katten billigare,eller hur?

Stolt ägare till fem La permer

[varg74]
2014-07-31 14:00
#11

9 absolut int jag älska alla kater lika mycket o handla inte om tjäna pengar

10 skämta mig aprilo nu tycker jag det spåra ur denna diskutionen 

så du menar 10 att gilla du ej ett par byxor i affär så skall du få de biliga smart affärs ide

9 vart står det snälla läs vad jag skriver bara sade de ovanliga. Har abslout inte detta synsät

MonicaLagerquist
2014-07-31 14:02
#12

Paddor är ju ingen ovanlig färg.Vad har du fått det ifrån.

Stolt ägare till fem La permer

[varg74]
2014-07-31 14:13
#13

12 det sade min vetrinär

Annons:
[varg74]
2014-07-31 14:13
#14

12 beklagar att jag fel😭men lär sig nåt hella tiden

MonicaLagerquist
2014-07-31 14:18
#15

Veterinärer kan inte så mycket om katter.Tyvärr.

Stolt ägare till fem La permer

Kajsami
2014-07-31 14:29
#16

#11 Om det inte handlar om att tjäna pengar, varför vill du då ta mer betalt för en viss färg?  Och om du verkligen tycker att alla katter är lika värda oavsett färg, varför vill du då ha mer betalt för en sköldpaddsfärgad? 

Du vill ha mer pengar för en viss färg, men du vill inte tillstå att du vill det. Och du tycker uppenbarligen att katter med vissa färger är mer värda än andra eftersom de skulle ge mer pengar, men det vill du heller inte gärna tillstå.  Vad som återstår för dig är väl att:
1. tillstå saker som är obekvämt för dig och som många här tycker är negativt.
2. ändra inställning 
3. förklara dig lite bättre än du hittills gjort. För skriver du som du gör, att sköldpaddsfärgade katter skulle ge mer pengar än andra så kan man knappt tolka det på annat vis än att du vill tjäna pengar för en viss färgs skull och att katter med andra färger skulle vara mindre värda.

Man tar ju betalt för sina utgifter man haft med katten, det man själv lagt ut i form av vaccinationer, id-märkning osv, inte hur katten ser ut.  Annars handlar det ju om att tjäna pengar på katten.

[varg74]
2014-07-31 15:33
#17

16 nej verkligen inte vill jag det utan bara frågade vad jag skulle ta betalt. Jag sade bara att alla ungarna var sköldpadsfärgade jag trodde de var ovanliga o frågade vad jag kunde ta betalt ge dig!!!!!

[varg74]
2014-07-31 15:34
#18

vidare att vi i kat komando syd tycker så 16 befängt tänker ej bemöta dinna oförskämdheter

[varg74]
2014-07-31 15:36
#19

snälla 16 jag ville bara vetta vad de var värda och inget annat. Vad jag skulle ta betalt

[varg74]
2014-07-31 15:38
#20

17 så dumt så jag vill ej bemöta detta tyvär

Annons:
[varg74]
2014-07-31 15:39
#21

förlåt att jag finns o jag trodde på vetrinären

annzoo
2014-07-31 16:08
#22

#19 fick du inte svar på prisfundering i inlägg 1 och 5?

[[pimey]]
2014-07-31 22:44
#23

Du ska ta betalt för de du lägger ut på katten. Alltså vaccinering, id märkning, besiktning så runt 1000-1500 kr för en huskatt är ett bra pris. Och byt veterinär för sköldpaddsfärgade katter är lika vanligt som svarta katter

[Sandi92]
2014-08-01 07:17
#24

Sköldpaddsfärg är vanlig, men populär. Jag har hjälpt till på ett katthem ett tag och 6 av 8 honkattungar där har varit sköldpaddor. Även flera av de vuxna honorna där har den färgen.

Lys
2014-08-01 09:58
#25

Kanske veterinären menar att sköldpaddsfärgade hankatt är ovanlig?
Sköldpaddsfärg är inte så ovanlig hos honkatt, men hos hankatten är det jätteovanligt.
Men de flesta sköldpaddsfärgade hankatter är sterila.
Och om man använder sköldpaddsfärgade hankatt på avel , det är lika mycket svårt att skaffa sköldpaddsfärgade hankatt som avkomma. (Oddsen att få sköldpaddsfärgade hankatt är nästan samma som vanliga fall)

flis
2014-08-01 14:47
#26

Kostar det bara 1500 att kastrera, vaccinera och chipmärka?  Mat, sand o leksaker tillkommer också.  Jag tycker katter ska kastreras men om det blir ungar av en eller annan anledning är det jättebra om ungarna får en bra start. 3000kr är väl inte för mycket.

Varför ska alla huskatter säljas till samma pris?

fvanilla
2014-08-01 15:34
#27

#26 Tror också få betalar så mycket för en huskatt, om det inte raddas upp oftast påstådda rasinslag (tyvärr!). Man kan endast livförsäkra en huskatt för 1500kr, men priset ska sättas efter utgifter och omsorg tycker jag.

Annons:
Wony
2014-08-01 18:42
#28

Jag skulle påstå att man tar betalt efter de kostnader man haft, dvs efter om katten är vaccinerad, kastrerad, märkt etc. Vi köpte  t ex Chili för 300kr, men då var ingenting alls gjort, och vi har fått göra allt själv, vilket jag tror landar på ca 2000kr, inkl avmaskning (mamman var utekatt) vaccinationer, kastrering och tatuering + chip. Så vi har ju så att säga gjort allting själva. Plus försäkrat, vilket var tur, då han behövde åka till veterinär och läggas in ett dygn nu i våras.

Håller med #27 där, att även om man inte kan livförsäkra så högt för huskatter, så ska man betala för de kostnader som det innebär.

flis
2014-08-01 19:41
#29

Om huskatter ska få ett värde borde priset sättas högre än det gör idag. Om ingen är beredd att betala kanske de inte skulle ha en katt. Nånstans är det fel om katter måste säljas billigt annars får de inget hem. 

Jag vet att man inte kan livförsäkra mer än 1500 för en huskatt. Mina raskatter har ingen livförsäkring och det är självvalt. Men beloppen vi pratar om är ju inte superhöga, jag tror det beror på hur vi prioriterar.

Zabbio
2014-08-02 09:24
#30

Har ni tänkt på att genom att sätta lite extra på de eftertraktade färgerna så har de ''tråkiga'' katterna större chans att få ett bra hem?
Det finns människor som jag, som gärna vill ha en sköldpaddsfärgad katt tex, men är ekonomisk nog att välja en svartvit om den kostar 1200 och den andra 1400. För färgen är inte så viktig för mig, jag vet att jag kommer älska kisen ändå.
Men eftersom sköldpaddfärgad är eftertraktad så har de katterna större chans att hitta hem även om de kostar mer än de andra.

Man är inte ond för att man ar hänsyn till efterfrågan.  Man är realistisk. Bättre  att katterna får ett hem hos någon som verkar vettig, eller hur?

Men ni har ju en intressant syn på folk också.. om man har gott om pengar så är det ett bättre hem? Hur ligger ERA värderingar? Jag skulle då hellre skänka bort en katt till någon som kan vinna mitt förtroende när de kommer och tittar, än sälja dyrt till någon som har gott om pengar för att de är de enda som är intresserade och vill skryta med hur dyr deras katt minsann var, trots att de kan hitta någon precis likadan  för inga pengar alls. Vanliga människor lägger inte gärna flera tusenlappar mer för något som de kan få för ett par hundra - oavsett om det är en katt eller ett soffbord. Det betyder inte att de inte betalar veterinärräkningen när det blir nödvändigt att lägga flera tusen extra om katten blir sjuk.

Och innan ni börjar angripa mig för att vara en usel människa som ser till att katter inte får någon status så kan jag meddela att jag har två kastrerade, försäkrade honkatter som aldrig fått kull, och jag har inte tagit någon kull kattungar i hela mitt liv. Mina katter är 5 och 12 år gamla, och den ena var gratis, den andra kostade 300 kr. Men eftersom jag valde att köpa henne istället för nån korsning på 1500 kr så är jag ju säkert nån dålig mänska som skaffar katt över sommaren bara och sen överger den… eller hur?

Hur tidigt kastrerar ni era katter förresten? De brukar säljas vid 12 veckors ålder och då ska de redan vara kastrerade enligt er? När jag kastrerade mina ville veterinären inte ta i dem innan de var 5-6 månader för att de skulle klara narkosen bättre. Jag personligen väljer helst försäkringsbolag själv, agria som är så populärt har tex bara krånglat för mig.
Veterinärbesiktning behöver jag inte, jag köper  gärna katten med egen genomkänning och tar de ev. smällar som kan komma. Fast veterinären märker inte så mycket mer på en vanlig undersökning heller.. Och ID-märkning väljer jag helst att tattuerad (då det syns att den är märkt och har ett hem) när den blir kastrerad. Lika lätt att ta vaccination i samband med det också.

Nu skriver ni inte hur ni tänker med priset, men om jag skulle haft kull hade jag förmodligen satt et pris för alla veterinärkostnader och sedan betalt tillbaka när köparen visat kvitto på ingreppen när katten var gammal nog.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

flis
2014-08-02 14:34
#31

Naturligtvis kan katter få ett bra hem även om de ges bort, men jag tror att många lever i det förgångna där katter gavs bort till höger o vänster i tidig ålder utan eftertanke. Faktum kvarstår, många katter hamnar på gatan av en eller annan anledning. De flesta raskatter är innekatter, varför då kan man undra? Köpet är kanske mer genomtänkt och kostar den 7-8 tusen kanske man omplacerar istället för avlivning om man tröttnar. Nu är det 2014 och vi borde veta bättre.  Varför ska katter säljas billigt? Jag tror att  få människor har så dålig ekonomi att de inte kan spara ihop till en katt. Jag vet människor som inte anser sig ha råd att gå till veterinären med en sjuk katt , men de har inga problem att betala för en resa. Tyvärr tror jag att statusen till stor del hänger på priset.

 Jag har köpt 5 raskatter genom åren och  är inte högavlönad, men jag har gjort prioriteringar i mitt liv. De är värda sin vikt i guld.  Innan hade jag bondkatter som var inne, försäkrade och lika omhuldade som mina nuvarande fast de var gratis.

Maria
2014-08-02 14:41
#32

Som jämförelse här i tråden kan jag berätta att vi adopterade en katt från Göteborgs katthjälp i december. Han var chipmärkt, örontatuerad, vaccinerad, avmaskad OCH kastrerad. Vi gav 800 kronor för allt detta och fick en underbar liten kille.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[varg74]
2014-08-02 14:45
#33

31 så minna bondkater från kat komando syd är inte bra get 1000kr st vad är problemet

[varg74]
2014-08-02 14:46
#34

32 håller med dig bra

Annons:
elli-kleo
2014-08-03 23:47
#35

#26 Nej 1500 kr räcker nog inte för att kastrera, vaccinera, chipmärka, besikta, ge mat, sand, leksaker osv. Vem har sagt att man ska gå jämt upp med pengarna? Många raskatt uppfödare går till och med back, då kan väll någon som satt huskattungar till världen också göra det?
Visst ska man ta betalt för sina kattungar, men du kan inte livförsäkra en huskatt för mer än 1500kr.
Alla huskatter som har fått samma omvårdnad (chip, vaccin, besiktning m.m.) ska kosta lika mycket tycker jag.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

mimåne
2014-08-04 00:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

När jag köpte min huskatt som är sköldpaddsfärgad så motiverade säljaren att det var p.g.a färgen som de tog det priset på henne, då de är eftertraktade. Helt fel enligt mig.

Kattmamman hade släppts ut för att bli parad med okänd hane. Ungarna var inte vaccinerade, chippade, kastrerade eller avmaskade. Och navelbråck hade två av 3, inklusive honan jag ville ha. 1000 spänn skulle de ha för hennes färger. (den ena hade så stort bråck att det hängde ner till marken, honom skulle de inte sälja ifall att han inte skulle överleva. Men tänk om de bara kunnat åka med honom till veterinären och fått det borttagit..) Egentligen gjorde jag själv också fel som i och med köpte katten stöttade denna oseriösa avel och människa som bara ville ha pengar, men jag ville så gärna ha kattungen.. Numera har hon fått bråcket bortopererat och  all den övriga vård hon är värd, min älsklingsbebis!

Här är hon. Hon delar med sig av sin mat till kottarna i skymningen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[ZorroKanin]
2014-08-04 00:53
#37

Jag tycke en sköldpaddsfärgad borde kosta mer för att den är snyggare.. inget fel alls att ta mer betalt för vissa färger.

[[pimey]]
2014-08-04 08:40
#38

Jo det är visst fel!!

Maria
2014-08-04 09:42
#39

#37 Hoppas du inte har samma inställning när det gäller människor. Att ju snyggare desto mer värd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[ZorroKanin]
2014-08-04 12:05
#40

  Varför jämföra människor md katter? Katten tar inte illa upp om man tar mer eller mindre betalt för den pga färg… så det är inte alls fel, tycker ni är väldigt fåniga!

Tycker inte heller katter eller andra djur ska vara lika billiga som de är! Säljer man tex en katt för 1000 är risken stor att köparen bara köper katten för att den är så billig, sedan säljs den vidare från hem till hem  i flera år för att ägarna tappar intresset för den.

Är Djuret dyrare funderar man mera på om man verkligen ska ha ett djur.

Denna tråden var en helt vanlig fråga, varför ser jag så många som Klagat och klagat på att en person vill ta mer betalt för en färg? tycker det är helt normalt men däremot inte särskilt snällt att Anklaga personen för att tycka en viss färg är snyggare och vill ha mer betalt för den? Det är INGET fel på den här frågan men väldigt många av kommentarerna  är det fel på. Nu har jag sagt vad jag tycker!

Rafflan
2014-08-04 15:03
#41

#35 ras kattuppfödare går back då dem räknar inte inköps priset av katterna, utställningar, kattmat. sand, osv även då katten inte är dräktig, leksaker osv.

Skulle uppfödarena bara räkna sanden, maten under dräktigheten, och allt efter födseln när hon fått ungarna + det som görs med ungarna + lånet av hanen + att regga ungarna då går dem inte back.

Annons:
elli-kleo
2014-08-04 15:12
#42

#37 #40
Då undrar jag varför du tycker att man ska få tjäna mer pengar på en katt bara för att man kan? Jag skulle aldrig ha mage till att ta högsta möjliga pris bara för att. Det är just det många BYB gör.. sänker utgifterna för att vinsten ska bli större och tar mer betalt för de katter som tex "ser ut som raskatter" och ljuger om härstamning för att kunna få ut högsta möjliga pris..
Nej, usch vad oseriöst det låter.
Många säljer tex långhåriga kattungar dyrare än korthåriga katter för att tjäna pengar, ungefär samma sak tycker jag.
Du får välja ut dina köpare mer omsorg och inte bara sälja till första bästa så får de nog ett bra hem trotts ett pris på 1000 - 2000 kr.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: