Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1393 ggr
ShegoFan12
7/28/14, 8:28 PM

Vilken färg?

Jag har ju en blå-vit katthona som heter Sickan. På sistone har jag märkt att hon har beige hårstrån på sidan av ryggen. Hon har också små beige hårstrån på nacken och pytte lite på svansen. är det solen som gör det eller är det åldern?? Trodde att hon hade rullat i sand eller något men då skulle dom ljusa hårstråna försvinna för hon tvättar sig hela tiden.. Kan blå-vita katter ha lite beige hårstrån utan att vara sköldpaddsfärgad? Jag tror inte hon har rullat i sand för då skulle pälsen kännas lite sandig och hård.. Har inte lagt märke till detta förrens nu.. kollade på gamla bilder på henne från dom senaste månaderna och då har hon dom beige hårstråna lite svagt..man måste kolla väldigt noga för på en normal bild kanske det inte syns så bra men jag ska försöka fota henne så får ni se vad jag menar..Jag tycker det är coolt men samtidigt lite konstigt.. för om hon har haft dessa ljusa hårstrån i hela 10 år och jag har typ inte lagt märke till det för som jag sa så måste man kolla väldigt noga..och det har jag inte gjort.. fast om det är smuts då kanske det försvinner i regn eller liknande..

Annons:
SannnaH
7/29/14, 9:41 AM
#1

En sköldpaddsfärgad katt kan ha extremt lite creme/rött, även om det inte helt till vanligheterna. De vita partierna "täcker över" den egentliga färgen, så det kan ju hända att hon har mera creme "där under" som inte går att se :) Vet du hur hennes föräldrar ser ut? Det kan hjälpa till att avgöra om hon är padda eller inte.

ShegoFan12
7/29/14, 12:39 PM
#2

Nej jag vet inte själv men jag kan nog säkert fråga mina föräldrar.. Ok det visste inte jag för jag har alltid trott att katten måste ha mycket creme för att räknas som sköldpaddsfärgad..

SannnaH
7/29/14, 1:00 PM
#3

Det kan räcka med ett enda rött hårstrå ;) Ja, ta gärna reda på föräldrarnas färger om det går! Då kan man med hjälp av genetiken "räkna ut" vad hon är :)

ShegoFan12
7/29/14, 1:23 PM
#4

Ok :) kan man också kolla vad syskonen i kullen hade för färg? tror hennes bröder var röd/gula i den stilen..

ShegoFan12
7/29/14, 1:28 PM
#5

vet ej om färgerna på hennes kullsyskon hjälper så mycket..

SannnaH
7/29/14, 2:09 PM
#6

Färg på syskonen kan hjälpa! Har du alla syskonens färger? Om bröderna var röda så betyder det att mamman antingen var röd eller sköldpaddsfärgad. Pappans färg ger ingen inverkan på hanarnas färg nämligen. Mycket mer än så går dock ej att få ut av infon. Dessa möjligheter finns nu:

Mamman sköldpadd & pappan röd
Sickan är helröd (stämmer ju såklart inte) eller sköldpaddsfärgad

Mamman sköldpadd & Pappa svart/blå
Sickan är svart/blå eller sköldpaddsfärgad

Mamman röd & pappan svart/blå
Sickan är sköldpaddsfärgad

Så vi behöver fler syskonfärger eller föräldrafärger för att komma vidare nu :P

Annons:
ShegoFan12
7/29/14, 2:13 PM
#7

Ok :) jag frågar mina föräldrar när dom kommer hem :) kan bifoga lite bilder?

ShegoFan12
7/29/14, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

så här ser hennes rygg ut.. tagen under en lyslampa.. om det är för mörkt då syns det inte.. och en sak till som jag märkte var att om man tar kort på henne under en lampa så blir delar av hennes päls röd/brun

SannnaH
7/29/14, 2:39 PM
#9

Hmm, på denna bilden ser katten silver ut. Det ser inte ut som att hon är sköldpaddsfärgad! Om du kollar på hårstråna närmast huden, är de vita då?  Silver är ett anlag som gör hårstrået vitt längst in.

Utifrån denna bilden skulle jag säga att du har en svartsilverkatt med rufism (de bruna fälten). Rufism är ingen egen färg, utan är en kombination av polygener som gör att bland annat silver kan se rödaktigt ut.
HÄR kan du läsa lite om rufism.

Har du en bild på hela katten att lägga ut?

ShegoFan12
7/29/14, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

hon är inte vit närmast huden mest silver aktig..

Här är en bild på henne

SannnaH
7/29/14, 3:26 PM
#11

Sickan är blå med vitt! Är 98% säker på att de röda du ser är rufism. På bilden i #8 var det nog pälsblänk som lurades. I kattvärlden har din katt då färgkoden HCS a 09 (vilket står för HCS=korthårig huskatt, a=blå, 09=obestämd mängd vitt)

Utifrån detta kan vi även då konstatera att hennes mamma var en sköldpadda och pappan var svart eller blå. Kolla gärna med dina föräldrar om de kan minnas färgerna så kan vi se om jag luras helt eller inte ;)

Superfin misse 😍

ShegoFan12
7/29/14, 3:29 PM
#12

Ok :) Tack.. ska göra det..

ShegoFan12
8/23/14, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

här är det röd/creme/brun på hennes rygg som syns lite tydligare. hon verkar också ha lite sånt på hennes ena framtass. denna framtass har också lite grå ränder och hennes svans har lite ringar.. vad kan det betyda? har hört att katter kan vara sköldpaddsfärgade med bara några få röda hårstrån även om det inte år så vanligt.. har fler bilder om du vill se #11

Annons:
SannnaH
8/24/14, 8:26 AM
#14

#13 Har du någon tydlig bild på kroppen som är tagen i dagsljus och utan blixt? Lite knepigt att se när katten ligger i skuggan :)

ShegoFan12
8/24/14, 8:39 AM
#15

Ok.. jag har nog det ska kolla

ShegoFan12
8/24/14, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

här har du en bild !! kommer lägga ut lite fler bilder  nu.. ser du att det är lite beige/cream på hennes framtass? det är också lite ränder på den framtassen..

ShegoFan12
8/24/14, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

en till bild

ShegoFan12
8/24/14, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

en närbild på ansiktet

ShegoFan12
8/24/14, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

tagen vid kvällsljus

ShegoFan12
8/24/14, 9:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

:)

Annons:
ShegoFan12
8/24/14, 9:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

en till bild :)

ShegoFan12
8/24/14, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

sista bilden.. kunde inte bestämma mig vilken bild som jag skulle ta så jag tog några stycken..

Sarah-S
8/24/14, 9:39 AM
#23

Din katt är blå m vitt, inga paddfläckar utan det som ser brunt/creme ut är rufism

http://pawpeds.com/pawacademy/genetics/genetics/rufism_se.html

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
8/24/14, 9:40 AM
#24

Dessutom har blå en tendens att bli "solbränd" på sommaren, och se brunaktig ut.
Precis samma sak händer med en del svarta katter som blir röd/bruna på sommaren

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

ShegoFan12
8/24/14, 9:40 AM
#25

OK

SannnaH
8/24/14, 11:07 AM
#26

Ja det var mycket bättre bilder! Jag står fortfarande fast vid att hon är en fin blåvit tjej :)

ShegoFan12
8/24/14, 11:13 AM
#27

Ok :) men vet du vad ränderna på framtassen är för något? hon har också svaga ringar på svansen och om tar med blixt så kan man se lite ränder lite här och var!! kan hon vara lite  tigré??

Annons:
[Emma--]
8/24/14, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Det är väl inte helt ovanligt på blåa katter? Jag vet ju att jag själv frågat om detta, då min ena katt har lite beige i ansiktet och vid en tass. 

Försökte hitta min tråd, för jag minns att det fanns nån bra förklaring till det men jag minns inte förklaringen haha. 😃

Bifogar en bild på hur det ser ut i min katts ansikte och hon är inte padda.

ShegoFan12
8/24/14, 11:52 AM
#29

Ok :) fin katt

Sarah-S
8/24/14, 12:08 PM
#30

Spökmönster kan lysa igenom på blåa katter, mycket tydligare på röd och creme

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

ShegoFan12
8/24/14, 2:45 PM
#31

Ok

IceJossan
8/25/14, 11:22 AM
#32

Skitfin kisse :) Det är nåt visst med de helt rent blåvita! Solblekt päls är jättevanligt, det har de flesta utekatter.

Mönstret på hennes ben är spökmönster - mönster som "syns med inte finns". Alla katter har ett underliggande dolt lager mönster och ett övertäckande lager färg. Om det övre lagret är mönstrat klassas katten som mönstrad. En katt som din fast med mönster ser ut nåt i stil med den här:  http://www.orebrokatthem.com/images2/cicero3.jpg

ShegoFan12
8/25/14, 6:36 PM
#33

Ok :) bra att veta.. trodde hon var tigrad eller hade något mönster men nu vet jag att hon är solid..

Upp till toppen
Annons: