Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 711 ggr
[varg74]
7/26/14, 3:04 PM

ägg till kat just det hur är det med det???

ägg gula äg vita vad kan man ge de. Är det bra att ge de

Annons:
Fridaaaa
7/26/14, 3:06 PM
#1

Äggula kan man ge rå men inte äggvita.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[varg74]
7/26/14, 3:07 PM
#2

tack 1 mindes ej hur det var

[Cookie Monster]
7/28/14, 2:22 AM
#3

#1 Jag har hört att man inte ska ge rå äggvita men aldrig vetat varför så du får gärna utveckla ditt svar :)

Fridaaaa
7/28/14, 8:18 AM
#4

#3 Rå äggvita gör att katten/hunden inte får i sig alla nyttigheter i äggulan, den "blockerar" på något vis 🙂 Är vad jag fått lära mig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
7/28/14, 9:41 AM
#5

#4 Det stämmer :) Det är ett ämne i äggvitan som hämmar upptaget av ett viktigt ämne i äggulan. Minns dock inte vad de hette just nu :P

Mvh Linn

Rumblebee
7/28/14, 11:25 AM
#6

Vad jag vet så är det inte farligt att råka ge rå äggvita, då det främst är hud och päls som påverkas. Så är ju inget man behöver vara orolig flr om det följer med äggvita med gulan :P

Annons:
SuperLimm
7/28/14, 1:55 PM
#7

#6 Det är sant. Man kan också koka ägget lite så vitan blir hård men gulan är lös och ge det så. Mycket av ämnet i vitan förstörs då :)

Mvh Linn

kigon
7/28/14, 8:39 PM
#8

Rå äggvita innehåller avidin och antitrypsin, antitrypsin blockerar någon form av enzym i tarmarna som tar upp protein, så det gör svårt för kroppen att ta upp protein. Avidin gör att kroppen inte kan ta upp B-vitamin (tror det var B-vitaminet biotin). 

Om man ger det under en längre period riskerar man biotin-birst, samt minskar mängden protein, vilket båda inte är bra för en hälsosam katt!

Gör inte mycket att ge någon gång eller om något råkar slinka med, men det ska inte ges ofta 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Upp till toppen
Annons: