Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1495 ggr
[Emma--]
7/24/14, 11:01 PM

Astma hos katt , damm?

Kort och gott misstänker jag astma hos en av mina katter och ska såklart till veterinär och undersöka det.

Men då kommer genast en fundering. Har fåglar och marsvin, och främst fåglarna dammar hemskt mycket. 

Kommer det räcka med städning när man har en katt med astma? En av fåglarna försöker jag omplacera, men dom två äldsta vill jag inte omplacera då dom flyttat många gånger i sitt liv och är antagligen gamla. 

Marsvinen dammar väl inte så hemskt mycket tror jag. Även om det förstås är en del damm därifrån.

Nu ska ju katten först undersökas så får man ta det därifrån förstås. Det behöver ju inte vara astma.

Annons:
[Emma--]
9/25/14, 11:13 AM
#1

Tänkte uppdatera här ifall någon hittar till tråden någon gång.

Min katt har eventuellt lätt astma. Det syntes bara lite på röntgen, och veterinären tyckte inte det behövdes medicin som det ser ut just nu.

Men nu till mina egna frågor. 
Har pratat med en som har katt med astma och som har många fåglar osv och det går visst hur bra som helst. 
Så som det ser ut nu när min katt bara har lätt astma så oroar jag mig inte över mängden damm från 2 fåglar. 

Veterinären kanske inte håller med 100% då dom även föreslog att vi inte skulle låta katten sova i sängen.

Katthemsmatten
9/25/14, 3:56 PM
#2

Astma kommer inte av damm, så jag tror inte du ska oroa dig. Och, min högst personliga och definitivt inte kliniskt underbyggda reflektion är att om katten vill sova i sängen så kommer den att må psykiskt dåligt om den varit van vid det tidigare och plötsligt inte får göra det längre. En bra balans mellan fysiskt och psykiskt välmående tycker jag att även katter har rätt till. Använd magkänslan, den kommer man långt med.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Emma--]
9/25/14, 4:05 PM
#3

#2 Nej jag oroade mig mer över att mängden damm skulle irritera ifall det skulle visa sig att det var astma som jag misstänkte. 

Håller helt med dig, Greta kommer fortsätta sova i sovrummet. Hon har sovt hos oss i 7 år och ska få fortsätta med det :) 
Sen får vi helt enkelt utgå från hur hon reagerar och var hon reagerar och om det skulle bli värre i framtiden.

Upp till toppen
Annons: