Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1487 ggr
saraf84
7/24/14, 1:14 AM

Våran ena kattunge vill inte dricka vatten!

Hej vi har precis fått hem våra två helt underbara kattungar som gör allt tillsammans, dom är från samma kull och båda är honor. Den ena är mer tamare och lite mer utvecklad än den andra. Den andra är mindre kroppsligt och dricker mycket mindre än den tamare kissen. Vi har inte vattenskålen bredvid maten och de står alltid framme så dom får äta och dricka när dom vill. Hur ska man göra för att få den mer skygga och blyga kissen att dricka mer?

Annons:
VildaVittra
7/24/14, 1:18 AM
#1

Äter den blötfoder så får den i sig en hel del vätska därifrån, katter dricker i det vilda inte vidare mycket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

saraf84
7/24/14, 1:29 AM
#2

torrfoder får de

Tanjis
7/24/14, 2:01 AM
#3

blötfoder är generellt mycket bättre! I det vilda får katterna pretty mutch allt dom behöver ur födan och är därför generellt dåliga på att dricka. Jag brukar sätta i vatten i min kisses mat. Du bör dock låta dom ha torrfoder med för tändernas skull

catcult
7/24/14, 2:25 AM
#4

Ha flera vattenskålar, gärna i olika rum! Många katter gillar inte att dricka nära maten (men det kan vara praktiskt att ha en vattenskål bredvid matskålen ändå) och fler vattenskålar uppmuntrar till drickande (vilket är sjukt viktigt, särskilt om man utfodrar med torrfoder!). 

Vilket torrfoder får de?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[varg74]
7/24/14, 12:06 PM
#5

sällan man ser en katt dricka

catcult
7/24/14, 12:18 PM
#6

#5 Om man inte ser sin katt dricka ofta bör man placera ut fler vattenskålar på strategiska platser. Jag har märkt en dramatisk ökning av vattendrickande sedan jag ställde en extra vattenskål i sovrummet. Nästan varje gång de passerar skålen ställer de sig och dricker en stund, både på väg till sängen och när de går därifrån.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
IceJossan
7/24/14, 12:20 PM
#7

Ha gärna nåt gott i en av skålarna - blötmatssås eller tonfiskvatten utblandat med vatten.

catcult
7/24/14, 1:17 PM
#8

Några isbitar i vattenskålarna kan vara mycket uppskattat nu i värmen.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

saraf84
7/24/14, 1:56 PM
#9

vi ger dom mjau torrfoder kyckling

kigon
7/24/14, 2:35 PM
#10

Börja ge blötmat så behöver ni inte bekymra er för vätskebrist, väldigt stor risk för vätskebrist när man ger torrfoder & det kan ge dyra veterinärräkningar längre fram, mjau blötmat i tetra-förpackningar (eller bozita) som ni kan hitta i vanliga mataffärer är jätte bra blötmat 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Maria
7/24/14, 4:05 PM
#11

Min ene katt Moritz 12 år har jag aldrig sett dricka vatten trots fontän, eller vattenskålar lite varstans. Han har alltid ätit blötmat.

Han fick urinstopp för ett halvår sedan så vi fick åka akut till veterinären.

Numera blandar jag extravatten i blötmaten och det funkar både för honom och hans kompis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: