Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2920 ggr
[Emma--]
2014-07-23 14:11

hur mår era katter i värmen?

Just nu har vi väldigt varmt och det ska nog hålla i sig nån dag till, om inte hela veckan. 
Jag lider nog mer än katterna verkar det som. 😃

Men hur är era katter när det blir varmt? Och gör ni något extra för katterna när det blir varmt?

Annons:
Zepp
2014-07-23 14:14
#1

Katter är ursprungligen ökendjur, de har sällan problem med värme.. på det så är de nattaktiva och sover mest under dagen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[mommo 12]
2014-07-23 14:15
#2

Min katt sover mest då, eller luktar på ölkorv :) Jag brukar ligga och vila i skuggan av något parasoll och sedan kommer katten och lägger sig i mitt knä :) Då blir det mest att jag sitter och klappar henne :)

[Emma--]
2014-07-23 14:20
#3

Här hemma har jag ju tre soldyrkare, alltså 3 devon rex. 
Yngsta tycker jag är duktig på att leta skugga själv, medans dom andra verkar kunna vara i solen hur mycket som helst. Vilket gör att jag som matte ser till att dom tar sina pauser. 

Och nu när vi haft 30 grader i skuggan så har jag begränsat mina damer en hel del och väntat på att det är skugga på balkongen innan dom får vara där. Eller dom  har fått vara i solen lite också, men nu på eftermiddagen och kvällen får dom fri tillgång till balkongen igen. 

Sen ställer jag ut lite extra skålar med vatten så att dom ska passa på att dricka vatten när dom passerar. En isbit i vattnet brukar ibland locka till att dom dricker lite mer. Sen har vi ju en vattenfontän också. 

Men jag märker ingen större skillnad på hur mycket ork mina katter har. Grannarnas katter brukar jag dock inte se jättemycket när det är såhär varmt. Dom brukar dyka upp på kvällarna istället.

Zepp
2014-07-23 14:24
#4

En gång för flera år sedan när det var 32 grader i skuggan fick jag en snilleblixt och tänkte att de skulle uppskatta ett svalkande bad! ☝️

Hankatten var foglig.. men sprang till skogs och kom inte hem fören på kvällen.. honkatten däremot lyckades jag inte få ner ens en tass i baljan.. innan hon klättrade upp utefter armen och ryggen.. och försvann in och låg o tryckte under sängen tills det blev mat! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Emma--]
2014-07-23 14:24
#5

Och just ja. Både för katterna och våran skull drar vi för persiennerna när solen lyser så att det kanske kan vara lite svalare i rummet i alla fall.

[Emma--]
2014-07-23 14:26
#6

#4 Haha ja nog skulle det vara härligt om dom uppskattade sånt. 😃

Annons:
[Cookie Monster]
2014-07-23 14:33
#7

Jag tror faktiskt jag och vovven har mer svårt för värmen än vad kissarna har 😟 Dagtid så ligger dem utslagna lite här och var inomhus trotts att balkongen står öppen 24/7 nu under sommaren. 

Jag ger mina katter kylskåpskall blötmat (dem uppskattar det) och slänger i isbitar lite hela tiden  i deras 511 skålar. Jag brukar även blöta en handduk som jag sedan lägger på golvet och lockar dem att ställa sig på den för lite godis så att de svalkar sina små tassar.

[Forest]
2014-07-23 15:02
#8

vi har ac inne så vi har det ganska svalt i två rum av den. annars har vi svalt i vårat sovrum med då vi har en fläkt som går + skygga utanför så fönstret får vara öppet lite där med. Katterna verkar inte lida av värmen. Byter dok oftare vatten i vattenskålarna så det är svalt.

Magi-cat
2014-07-23 15:15
#9

Min kisse har då glömt all ev härstamning från ökendjur! Varmt, tycker han, och uppsöker skuggan under grönskan  i svala rabatter eller i en obebodd lagård där det är lite svalare.

En dag orkade han inte ens äta och eftersom det är högst ovanligt blev jag orolig….När det blev svalare på kvällen åt han igen…

Dricker vatten gör han ur en hink ute, eller i värsta fall någon läskig vattenpöl…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2014-07-23 15:28
#10

Åja.. ökendjur.. men inte dumma!

En av mina katter brukade vilja ha mig med ut i skogen när det var varmt, där hon visade på någon sval kal fläck.. och hon tycktes mena att där kunde vi ligga bägge två!

Jag tyckte väl inte att det såg såå mysigt ut med halvfuktig jord.. och dessutom missbedömde hon storleken på jordfläcken för att den skulle räcka till oss båda.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2014-07-23 15:29
#11

#10 hehe, vad gulligt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hesat
2014-07-23 19:00
#12

Vi har skapat en liten oas med fläktar, vattenfontän och en hemmasnickrad kylbädd. Hmm… jag ska nog ställa ampelliljorna där så blir det riktigt mysigt 😃.

#10 Ooh, kommer ihåg när jag hade Newfoundlandshundar. De brukade bygga en hel tre-rummare under svartvinbärsbuskarna (alla skulle få plats). Luktade svartvinbär i hela kåken under sommaren.

Medarbetare - Halloween.ifokus

MonicaLagerquist
2014-07-23 19:16
#13

Både jag och katterna njuter.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
BIEE
2014-07-24 09:56
#14

Mina gör inte många knop nu när det är denna äckelhetta (min åsikt om värmen🥵).  Dom sover mest. Har vädringsfönsten öppna och fläktar i bägge rummen. 

Har inte märkt att dom dricker mer än vanligt. Nu har dom ju iof lite ovanliga dryckesvanor. Mats dricker för det mesta direkt från kranen, jag har en kran som droppar hela tiden så han kan dricka när han vill 😃  Stig å sin sida vill ha gammalt unket vatten (färskt är inte drickbart enligt honom), helst ska det vara vatten som är i en odiskad kastrull eller karott 🤢  Har prövat några olika vattenautomater/fontäner men det gillades inte.

Min kompis missa lider i värmen, hon får diarré.  Hon gör allt möjligt för att hon ska ha det svalare.
Läste om en hundägare som lade in handdukar i frysen, för att sedan ta fram och lägga på hunden när det behövdes. Kan ju vara skönt att ligga på oxå.

Scorpio97
2014-07-24 10:12
#15

Dom verkar inte speciellt plågade direkt, men ingen av dom orkar göra något heller. Äldsta honan verkar dock tycka det är lite jobbigt, men dom två yngre är mest slöa. Brukar ta fram kylklamp och snurra en handduk runt, så dom kan ligga mot den om dom tycker det blir för varmt. 

Jag däremot tycker inte alls om värmen. 20 grader är trevligt, men allt över det är för varmt och hemskt.


//Jessie

Magi-cat
2014-07-24 10:29
#16

Lustigt det där med vatten…Ena kissen vill bara ha färskt vatten som inte stått framme en stund ens.

Den andra vill helst dricka något gammalt läbbigt ur en pöl ute eller som #14 beskriver, ur en odiskad kastrull eller så…😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[varg74]
2014-07-24 11:16
#17

mina kater liger utslagna. Honan spyr hela tiden och sover. Vill knapt ätta

jollycox
2014-07-24 12:22
#18

Mina är som vanligt. Jag ger dom lite extra vatten i maten. Nino ligger just nu vid datorns fläkt som blåser varmt…
Hörde på radion att det skulle bli ännu varmare. pust. Jag gillar inte värmen. Passar mormor och morfars hund, bichon frisé, och hon gillar inte heller värmen. Hennes päls gör att det blir jättevarmt, även fast hon är rätt kortklippt nu. Inne har vi dock rätt svalt, 22 grader nere och 24 på övervåningen. Stänger ute värmen så gott det går och släpper in kylan på kvällen/natten.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

botakt
2014-07-25 08:33
#19

Jag och morsan har helig birma. Och jag har en 13 årig bondkatt. Alla är långhåriga. Birmorna ligger i solen ett tag för att sen söka sig under takfläkten eller bordsfläkten. Kräks lite mer hårbollar också. Men antar att det är värmen. Annars är de inte så annorlunda.

Sarah-S
2014-07-25 09:29
#20

Mina katter verkar njuta av värmen men aktivitetsnivån på dagarna har gått ner, då ligger de mest i solen och sen när det blir svalare på kvällen/natten kör de sina busrace

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
AnnaFagerell
2014-07-25 09:31
#21

Mina katter vill gå ut på dagen. Vad de gör vet jag inte men de är ute nu när vi har 32 gradig värme och sedan kommer de in och sover på kvällen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

jnielsen
2014-07-26 21:20
#22

Mina är mindre aktiva och är mer på nedanvåningen där det är svalare..

[mommo 12]
2014-07-26 21:25
#23

Mina sover i rabatten eller något *=*

I want to belive
2014-07-26 22:37
#24

Mina är helt utslagna… Smulan min honkatt orkar inte ens kliva upp ifrån sängen… Hon kommer ner vid frukosten och kvällsmaten (för dom alltså) sen går hon på lådan och raka vägen upp i sängen igen.. Bamse är lite mer social just nu.. Dom dricker knappt någonting. . Äter mest .

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

[[Rabbitsforlife]]
2014-07-26 22:50
#25

Wilda ligger mycket under soffan ute på altanen där det är ganska svalt.

Hon verkar inte tycka att det är extremt jobbigt med värmen men har blivit liite slöare och sover mest på dagarna. Annars brukar hon vara pigg och busig mitt på dagen men inte i denna värme.

Maria
2014-07-27 16:08
#26

Mina katter, Moritz 12 år och Lakritz 1 år är väl aningen slöa dagtid men de kommer igång på kvällarna och då är det full fart både inne och ute trots hettan.

Matlusten är det heller inget fel på.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emmakrlsn
2014-07-29 19:08
#27

Om du tror att katten är för varm så kan du antingen skölja en handduk dyngsur med kallt vatten, vrida ur den lite och gnugga in katten. Eller så kan man ta fram en hink med kallt vatten och gnugga in i pälsen på dem bara med händerna. Det uppskattas mer än bad. ;)
Katter ska ju klara hetta ganska bra, men de kan ju inte svettas. Så det är ju bra att svalka av dem om man misstänker att de är för varma.

Annons:
Lattjo
2014-07-30 18:45
#28

Våra katter är utekatter så dem ligger mest utomhus och sover om dagarna. Den ena ligger dock och sover på vår inglasade altan där det lätt blir 45 grader nu i värmen. Men hon är väl inte som hon ska heller;)

Fjordell
2014-07-30 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nessa har varit lite tröttare av sig, och har mest legat och sovit på balkongen eller under mitt stora akvarium på dagarna. Hon är dessutom helnöjd efter att jag äntligen kom hem med en fläkt!

[moapetrova]
2014-07-30 21:30
#30

Hon blir slöare men det blir jag också i värmen, haha. Jag brukar blöta en handuk, vrida av den och lägga på kissen. Hon uppskattar det faktiskt. Men om det är riktigt varmt så blöter jag hennes lite (uppskattas inte riktigt).

Fridaaaa
2014-07-31 11:13
#31

Mina är lite överallt nu när det är varmt, sover nog mycket,
Men god aptit har båda men de verkar vara ute mycket nu också, ser den knappt på dagarna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wony
2014-07-31 11:27
#32

Våra ligger antingen och latar sig någonstans, eller är ute som vanligt. De tigger mer blötmat också, men annars är de ungefär som vanligt.

Upp till toppen
Annons: