Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 4294 ggr
vegosessa
2014-07-23 03:27

Vilken kattsand?

Vad använder ni för Kattsand?
Vilka olika har ni testat?
Använder ni klumpbildande eller inte?

Annons:
SuperLimm
2014-07-23 09:11
#1

Jag använder ever clean, den parfymfria. Den är klumpbildande och den bästa jag testat. Har testat många olika med det är 6-8 år sen så jag minns inte vilka, men alla som finns i mataffärerna har jag testat iaf.

Är man noga med att tömma lådan varje dag och gärna flera ggr/dag samt fyller på sand varje gång så det är mycket sand i lådan behöver man bara tömma och rengöra lådan en gång i halvåret knappt. Med icke klumpbildande sand måste man tömma lådan och göra rent den i gång i veckan ungefär, för att få bort allt kiss. I längden tycker jag det faktiskt blir billigare med tex ever clean eftersom man så sällan behöver slänga all sand.

Mvh Linn

Sherlocked
2014-07-23 09:41
#2

Everclean unscented, eller vad den heter. Tidigare har jag använt Pussi kompakt ultra som finns i vanliga matbutiker, jag var nöjd med den och tyckte inte att det blev farligt mycket mer lukt alls. Fast eftersom att den prismässigt inte är särskilt mycket billigare, och EC är snäppet vassare i luktborttagning, så kör jag med EC hädanefter.

Klumpbildande, eftersom att det enligt mig är överlägset allt annat.

OberonsMatte
2014-07-23 11:46
#3

Extreme classic (black label), oparfymerad. Det är finkornig, klumpbildande sand.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
2014-07-23 12:24
#4

Everclean. Brukar bli lite olika varianter. 
Finkornig klumpbildande.

Testade öko plus för att försöka komma ifrån all sand, men när katterna efter flera veckor inte besökt den lådan en enda gång så fick jag inse att dom helt klart föredrar vanlig sand. 

Håller just nu på att testa Tigerino finkornig klumbildande sand. Än så länge håller den måttet bra och dammar mindre än everclean så jag kommer nog byta bort everclean då tigerino är mycket billigare.

jollycox
2014-07-23 13:04
#5

Vi har två lådor med extreme classic oparfymerad och en peewee-låda med bränslepellets.
Har tidigare haft pussi kompakt, öko plus(funkade bra i början men började damma så mycket sen, även fast vi såklart bytte ut allt strö till nytt) och cattia.
Extreme classic är klumpbildande. Bränslepelletsen är tvärtom, den faller isär när dom kissar, och ramlar ner i en underlåda.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Cookie Monster]
2014-07-23 14:24
#6

Vad använder ni för Kattsand?

Precis bytt tillbaka till EverClean Multiple Cat ("rött band").

Vilka olika har ni testat?

De flesta men senast körde jag på Extreme Classic Black Label  oparfymerad men stod inte ut med hur sanden i sig luktade.

Använder ni klumpbildande eller inte?

Klumpbildande alltid

Annons:
[inanna56]
2014-07-23 14:56
#7

Använder EverClean multi crystals och är väldigt nöjd med den. Det luktar inget och jag har en helgjuten låda (modkat) som jag har mycket sand i, det blir fina klumpar och fastnar inte i botten. Har testat klumpbildande sand från ica, kommer inte ihåg namnet. Den funkade inte alls lika bra som everclean, framförallt luktade det och klumpades sig inte lika bra, vilket gör att man måste byta sand oftare.

lizton
2014-07-23 16:21
#8

Har länge haft World´s best Cat Litter, gjord på majs och utan kemikalier. Den var mycket dryg och den stora påsen räckte i ett par år, men mina katter gör det mesta  utomhus. När den tog slut beställde jag Everclean, som också är bra. Jag gillar dock World´s best Cat Litter bäst eftersom den är ekologisk. Katterna gillar båda. Jag märker att World´s best Cat Litter skräpar mindre eftersom det fastnar mindre under tassarna. Här är den:

http://www.zooplus.se/shop/special/ekologiskt_foder/kattsand/worlds_best/250700

===

sibirisk
2014-07-24 20:15
#9

Just nu har vi tigerino canada oparfymerad . De klumparna håller inte alls ihop, även om det inte luktar eller dammar så kan jag inte rekomendera den.. Den bästa jag testat är zoozoo's egna oparfymerade. Stenhårda klumpar och ingen lukt eller damm. Ska köpa den igen när tigerino är slut. Så prisvärd! Vi har även testat extreme classic oparfymerad som var lika bra som zoozoo's men dyrare. Sen har vi testat alla i mataffärerna som pussi, men de billiga höll inte klumparna alls. Everclean har vi också provat och den var väl bra. Men luktade konstigt och dammade mer samt mycket dyrare! Använder alltid oparfymerad och klumpande. Sen har vi stora 60l plastbackar men 30l sand i. Då, även om vår katt är hälften mullvad, så kan hon aldrig gräva till botten. För det är om kisset hammnar på botten som bakterier bildas och då måste man byta all sand + skura låndan flera gånger i veckan. Det blir mycket mer oekonomiskt och inte bra för miljön. Nu håller 30 l sand i många månader, rensar bara en gång om dagen :) Så Zoozoo.se's egna eller extreme classics oparfymerad i stora plastbackar!

SE*BeautifulStars
2014-07-24 22:58
#10

Jag använder klumpbildande Kattsand. Blandar olika sorter lite hej vilt och det blir superbra! Blir billigare och den billigare sanden dammar inte så mycket. Klumparna blir fasta och bra. Har en jättestor katt låda som rymmer ca 20 kg Kattsand. Just nu har jag evercleen lavender ihop med eldorado och miss cat.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

KitoBonito
2014-07-25 23:13
#11

Tidy Cats - Instant Action :) Bästa ever! (enligt mig)

annamanna
2014-07-26 11:11
#12

Eldorados Kattsand. Tycker att den är jättebra, klumpbildande och billig!

EvaSe
2014-07-28 20:36
#13

Öko Plus, en träbaserad klumpbildande sand som inte dammar ner hela badrummet eller fastnar i katternas luftrör. Dessutom är den komposterbar och bidrar inte till den miljöpåverkan det är att bryta bentonitlera.
Före det använde jag Everclean, men tycker att den dammar för mycket.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Annons:
[Wilbur]
2014-07-28 21:03
#14

Eldorado är helt klart mest prisvärd, rengör man lådan varje dag märker man inte ens att det bor en katt i huset!

fossingen
2014-07-28 23:40
#15

Cattia klumpbildande. Klart lika bra och dryg som everclean men till ett mycket bättre pris. Har testat massvis med kattsorter, men jag går alltid tillbaka till Cattia. Finns 5 l för ca 45 kr på Ica.


Rafflan
2014-07-28 23:41
#16

Vad använder ni för Kattsand?
Kristall Kattsand som jag köper på Ica

Vilka olika har ni testat?
Ever Clean, Pussi kompakt och Extreme Classic.

Använder ni klumpbildande eller inte?
Kristall Kattsand suger upp kisset så man behöver bara ta bort bajset.

Tycker Kristall Kattsand är bäst för då är lådan alltid "ren" om man har fler katter utom när dem bajsat.

Började med denna kattsand då 1 av mina katter kissade utanför lådan om den inte var ren och det var omöjligt för mig att vakta kattlådan 24/7 och ta bort kiss så fort en annan katt kissat (tog bort kiss+bajs 2-3 ggr/dag och dem hade 3 lådor på 2 katter), efter jag byte till kristall Kattsand har han aldrig kissat utanför lådan igen då lådan nästan alltid är "ren".

Ecologisk
2014-07-29 18:12
#17

Jag har testat en massa olika och jag minns inte vad alla heter, men jag har prövat både Kattsand med kristaller och många olika klumpbildande sandsorter. Katterna har inte haft några problem med mina ombyten och har snällt använt sin låda. Jag har dock inte varit nöjd med någon av sorterna jag prövat fram tills dess att ja upptäckte Toa-Lätt, ett pappersmassebaserat kattlådeströ. Enligt mig och min sambo är det fenomenalt. Det döljer lukten jättebra, suger upp urinen snabbt och vi behöver inte smårensa varje dag. Dessutom har vi inte hela lägenheten full av sand och korn.

OberonsMatte
2014-07-30 11:58
#18

#17 Eeh…. "vi behöver inte smårensa varje dag"….?! Betyder det att ni inte rensar lådorna dagligen? Det måste ju bli urläbbigt när ni dessutom har Toa-lätt i lådorna.

Sajtvärd Katter iFokus

rumpenstiltzkin
2014-07-30 15:44
#19

EverClean Unscented klumpbildande! Absolut favorit hittils av alla jag provat. Dryg och dammfri! :)

Testat dom flesta i butik men ingen var dammfri nog. Cattia va bra sand men jäklar va den dammade trots att det typ står 80/90% dammfri på den? Snöt ju ut damm konstant :S Inte bra för nån av oss hua

Lite OT men har för mej jag hört att kristallsanden egentligen samlar på sej ganska mycket bakterier?

Upp till toppen
Annons: