Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 957 ggr
vegosessa
7/23/14, 2:14 AM

Klösmöbler.

Just nu spanar jag in mängder av klösmöbler men vet inte hur jag ska välja.

Varför valde ni de klösmöbler ni har?
Vad har ni för klösmöbler?
Vart har ni ställt klösmöblerna?
Vart köpte ni era klösmöbler?

Bilder mottages gärna 🙂

Annons:
SuperLimm
7/23/14, 9:07 AM
#1

Jag har två större klösmöbler och en som bara är en klöspinne/påle.

Den största klösmöbeln är takhög och köptes i ullared i en affär utanför gekås (granngården tror jag?). Jag tyckte den vara billig, betalade väl 1200 ungefär. Men den är inte så kul att ha, den böjer sig som en banan om man spänner den för hårt men spänner man den lösare blir den ändå sned och sitter inte fast mot taket.
Jag köpte den för att jag alltid velat ha en stor, hög klösmöbel som går upp i taket men jag kommer nog aldrig mer köpa en sån. Det är möjligt att de ännu större möblerna som har två delar som går upp i taket är stabilare men jag kommer inte chansa på det.

Den andra klösmöbeln är en hörnmöbel och den är väl ca 150cm som högst. Den är stabil och bra. Den köptes på Jami hundsport här i Västervik. Priset minns jag inte, fick välja ut en som jag ville ha i födelsedagspresent så jag betalade den inte själv.

Båda står i vardagsrummet men på varsin sida av rummet.

Den lilla pålen är alltså bara en golvplatta och en rund lite högre pinne med rep runt. Den köpte min farmor till deras katt men han använde den inte så hon och jag bytta då jag köpt en såndär kartongklös till mina katter som mina aldrig använde.

Det jag tycker är viktigt att tänka på är att bottenplattan gärna ska vara större så ställningen är stabil och inte vinglar. Vinglar den kommer den bli sned och vingla ännu mer när den blir äldre.

Mvh Linn

Sherlocked
7/23/14, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min valde jag för att den står på fyra pelare på en platta (såg stadig ut) och går bra att ställa i ett hörn, den skulle ha måtten för att passa på att särskilt ställe i rummet. Ville också ha en hög möbel (den är runt 180 cm) men inte en som gick upp till taket som min förra.

Bifogar en bild. Jag köpte det på ebay.co.uk för strax under 700kr. Inget direkt unikt, finns sådana och liknande modeller "överallt" på nätet.

Jag är nöjd, men jag har fått spänna fast pelaren längst ut till vänster, med en rem till mittenpelaren, eftersom att den till vänster sitter löst från de andra och gjorde hela möbeln ostadig. Nu funkar det bra. Den är vingligare än den ser ut, speciellt för en klumpig katt som min, men inte så att den välter. Så den är inte perfekt, men katten älskar den och jag tycker den är snygg. För det priset är den helt okej.

Sagolika
7/23/14, 9:52 AM
#3

Minst ett rejält (gärna takhögt) klösträd rekommenderas plus en eller flera klöspelare (helst minst 1 meter höga så katten kan sträcka ut sig i hela sin längd). Pelarna kan flyttas från rum till rum vid behov då de är fristående. Jag har en pelare precis bredvid soffan och en på motsatt sida av rummet. Tidigare hade vi en klöspelare i köket mitt i rummet. Den stora klösmöbeln har också stått i vardagsrummet.

Upp till toppen
Annons: