Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1991 ggr
The-a
7/22/14, 4:50 PM

Hjälp mig hjälpa min katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu är det såhär: min katts vänstra öga blommar upp vid en del tillfällen. Det kommer klet i olika färger och han blir väldigt svullen. Han kan knappt titta med ögat. Det högra ögat är helt friskt och fint. Det var väldigt länge sen sist nu och jag känner att det är lika bra att fråga er här om det är något jag kan göra. 

Jag har funderingar på att jag kanske måste av maska honom? Ge honom en sån där tablett för maskar. Jag har dock inte märkt på senaste tiden att han har mask. 

Han lider. Jag ser att han tycker det är jobbigt och ni alla där ute som älskar katter vet nog hur det är att se sin lilla katt lida.. :( 

Det är en hane på 12 år. Han är en utekatt och bor mitt ute i ingenstans (landet) med sin kompis katt Alice (1,5år). Alice och Dipzy kommer jätte bra överens. Jag vet säkert att en av mina grannar har katter/katt. Sen har jag inge mer koll. Det är fullt med kossor runt oss och skog. 

Jag vet inte om det jag nyss skrev var onödig information. Men tänkte om det kanske ser ut som ett annat djur skadat honom eller något? 

Se bild nedan. Hade precis tagit bort allt klet innan jag tog korten..Men hela ögat är ju dock fullt med klet, men han hade runt ögat förut.

Snälla hjälp mig och min lilla vän, vad är fel?!

Annons:
Shalin
7/22/14, 4:57 PM
#1

Ögon är besvärliga saker. Han bör definitivt gå till veterinär och säkert få särskilda droppar som ska hjälpa. Jag vet inte vad som kan orsaka det men det är bäst att låta någon som kan kolla på det.


The-a
7/22/14, 4:59 PM
#2

Ja, veterinär är nog en bra lösning. Vi har tänkt på det de andra gångerna det hänt också. Men vips så försvinner det. Men nu ska jag försöka göra det snabbt!

Tack för svar.

kigon
7/22/14, 8:11 PM
#3

Avmaska, in till veterinären och kolla om fodret han får ger för lite A-vitamin!

A-vitamin är jätte bra för synen o diverse och brister kan ge problem då det är nödvändigt för slemhinnan och så, om fodret inte har tillräckligt kan du behöva ge tillskott. På swecat står det "Enligt AAFCO behöver katten minst 5000 IE/kg. Kattungar och dräktiga/digivande katter honor minst 9000 IE/kg. Det bör inte överstiga 750 000 mg/kg. Förgiftning sker oftast efter en längre periods utfodring av mer än 17 mg A-vitamin per dag."

Men som sagt, avmaska och boka tid hos veterinären också…!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Tyrisen
7/23/14, 1:05 AM
#4

Kan vara bakterier eller virus som ligger latent och som blossar upp ibland. Kolla med veterinär absolut, kom bara att tänka på vår hona som får sådär till och från.

Det händer ett par gånger per år. Det uppstår massa gröngult klet som rinner ut och ligger i ögonvrår och under ögonlocken. Hon blir väldigt dålig i ögat av det och det svullnar. Det jag vill komma fram till är att det KAN bero på bakterier som ansamlas i ögat av någon anledning, eller t ex herpesvirus som man inte blir av med. Ibland kommer man inte fram till exakt vad det kan vara (som i mitt fall) men vi lindrar det med enkla medel så det går över. I så fall har jag lite tips: 

På vår katt så sköljer jag bort allt gojs grundligt med koksaltlösning och sen lägger jag en sträng antibakteriell salva längs undre ögonlocket. Stänger ögat och masserar lite uppåt så att salvan sprider sig i ögat. Detta är en dunderkur för vår katt, det slutar rinna och vara irriterat och går över på bara någon dag! Brukar ändå ge ett par dagar till.

Salvan som vet. rekommenderade och som vi använder heter Noviform och finns receptfritt på apotek. Finns även små pippetter med koksalt som är väldigt bra då det inte behövs så mycket för att skölja små kattögon. Opti-Baby heter dom och finns också på apotek bland bebissakerna. Kan användas till djur också :) Detta är alltså bara rengörande och antibakteriella saker som inte är farliga att testa. 

Hoppas det löser sig! Vet hur det kändes förr när hon såg ut att ha så ont. Nuförtiden är det så skönt att veta att det ordnar sig. Det bästa är ju att en veterinär får kolla så det inte är något annat fel på ögat först. Du har fått andra bra tips också!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

SuperLimm
7/23/14, 9:13 AM
#5

Problem med ögon ska man alltid ta på allvar, oavsett om det gäller människor eller djur. Så iväg till veterinär med katten! :) Lycka till 🌺

Mvh Linn

Zepp
7/23/14, 3:22 PM
#6

Ensidigt blinkhinneframfall kan vara tillfälligt och lite vad som helst.. från skräp till bakterier!

Dubbelt framfall som dessutom varar längre tid brukar tyda på mer kroniska tillstånd som mask eller annan sjukdom som tär på allmäntillståndet!

Hur som helst, har det varat några dagar och inte verkar ge med sig så är det dags för veterinär.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Emma--]
7/23/14, 3:24 PM
#7

Avmaska inte bara för att, utan kolla hellre så att katten har mask innan. Finns test på apoteket att köpa.

Upp till toppen
Annons: