Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 869 ggr
TTD
2014-06-20 10:05

ny kattunge

hejsan

jag har en katt hona på 1 år som heter lacki (lucky)

och igår fick jag hem en kattunge på drygt 12 veckor. min tjejkompis hade köpt denna lilla flicka till sin katt men han tyckte inte alls att hon var välkommen och attackerade henne så jag tog med mig henne hem.

lacki är väldigt nyfiken på den lille men den lilla är väldigt tuff och fräser och morrar när lacki försöker närma sig henne är detta normalt ? kommer de gå över?

har tidigare passat en katt hane men han var inte alls snäll han attackerade lacki titt som tätt och hon skrek var gång så jag lämnade tillbax honom så fort jag märkte att han blev allt mer aggressiv men lacki verkar inte alls sur av att en ny katt kommit hit mer nyfiken har inte hört eller sett henne fräsa morra eller lyfta tassen mot bebisen men varför gör bebisen det mot lacki?

tacksam för alla tips och råd

Annons:
Saffran0Spice
2014-06-20 10:10
#1

Hur länge testade din vän att ha kattungen?
Katter blir inte bästisar direkt - det kan ta flera veckor, ibland blir de inte vänner alls utan lär sig bara acceptera varandras närvaro.

TTD
2014-06-20 10:23
#2

hon hade kattungen ett dygn men kattungen fick knappt röra sig av den andra katten så fort kattungen ville leka så blev hon attackerad av hanen

Saffran0Spice
2014-06-20 10:29
#3

Men hur satte hon ihop dem då?
Man bör ju inte bara sätta dem i samma rum, man kan ha grind emellan de första dagarna så de kan se varandra.

Men för att svara på din fråga - kattungen beter sig garanterat så mot din katt just för att hon blivit påhoppad av hankatten, hon har inte förstått att din katt inte gör likadant. Det kan ta lite tid nu att få ungen på lugn nivå igen. Beröm med massa godis och lek med dem tillsammans, gör mycket positiva saker med dem när de är tillsammans och låt dem sedan reda ut kattproblemen som katter - så klart ska du ingripa om det blir väldigt våldsamt, men om det håller sig på fräs och morr så behöver du inte göra något =)

TTD
2014-06-20 10:34
#4

jag vet faktiskt inte hur hon gjorde ner hon satte ihop dom glömde fråga henne när jag var där. okej ja jag ska göra det :) jag hoppas att det kommer lösa sig hade ju varit jätte roligt för båda katterna med en kompis att leka med och ha sällskap av samma ras :) så när bebisen morrar och fräser ska jag inte göra något utan låta dom två sköta det?

Saffran0Spice
2014-06-20 10:38
#5

#4 Ja, hon är troligen rädd för din katt just nu när hon fått lära sig att stora katter gör elaka saker när man försöker ha roligt. Att hon fräser och morrar är signaler till din katt att hon är rädd och vill att hon backar. Om några dagar så har hon troligen börjat inse att det inte är någon fara och kommer då att testa sig fram med vad man kan göra =)

TTD
2014-06-20 10:48
#6

#5 okej ja jag tänkte också att det kunde vara något i den stilen :) men då är de ju bara vänta och leka med dom tillsammans och se hur dom utvecklas tillsammans :)

Annons:
Saffran0Spice
2014-06-20 10:51
#7

#6 Absolut, lycka till och berätta gärna hur det går ^^
Trevlig midsommar! 🌺

TTD
2014-06-20 10:57
#8

#7 tack så mycket absolut det gör jag :) tack glad midsommar =D

TTD
2014-08-02 09:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lite sen uppdatering men allt har gått jätte bra med.mina prinsessor dom är oskiljaktiga

[varg74]
2014-08-02 14:19
#10

Svårt säga om det kommer lösa sig är de kasterade bägge annars gör det. Vidare ge det minst en månad om det löser sig får tiden utvisa

TTD
2014-08-02 15:41
#11

Om du hade läst min kommentar så står de sen uppdatering men att allt har gått jätte bra och dom är oskiljaktiga

[varg74]
2014-08-02 15:57
#12

11 bra

TTD
2014-08-02 17:44
#13

#12 ja de är så gulligt att se när dom busar och sover tillsammans man får sig ett gott skratt varje dag  =D

Annons:
Upp till toppen
Annons: