Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 628 ggr
LisaKanin
4/25/14, 8:08 AM

Utekatter i trafikerade områden

Jag kan förstå att man låter sina katter gå ut om man bor på landet, med väldigt lite trafik, eller kanske i sin sommarstuga på sommaren. Men jag begriper faktiskt inte hur man resonerar när man låter sin katt eller katter springa ute när man bor i tätorter och trafikerade områden.

Jag har tex en kompis som säger sig älska katter. Hon har/har haft ett tiotal under åren med några kullar då och då. Mig veterligt har hon alltid lyckats sälja kattungarna eller behållit dem hon inte fått sålda så det är en annan diskussion. Det jag tänker på här är att de visserligen inte bor mitt i någon stad, de bor i villa i ytterförort, men precis bredvid en väldigt trafikerad större väg. Hon säger att hon bryr sig så mycket om sina katter, men hon har fått 2 eller 3 katter påkörda under åren, någon har försvunnit osv.

Likadant hemma hos mig, jag bor i närförort till en storstad. Det är normal förortstrafik här kan man säga med flerfamiljshus med mycket folk och ordentligt mycket bilar. Väldigt många av mina grannar låter sina katter springa ute vind för våg, som personerna säger sig älska och bry sig om. En del även raskatter.
Bor man i flerfamiljshus kan katterna inte heller komma in när och om de vill. De kan inte få mat när de är hungriga eller värme om de fryser när de inte kommer in. De riskerar att bli påkörda, skadade, tagna eller tom plågade och dödade av någon störd människa.

Hur resonerar ni som har utekatter i tätort? Jag förstår inte riktigt det.

Annons:
[Becka889]
4/25/14, 8:27 AM
#1

Jag undrar lite detsamma.. vi bor centralt i storstad och jag har sett flera olika katter springa omkring i området vid olika tillfällen.. nu senast var det en stackare som höll på att gå rätt ut på vägen när en bil kom farandes, lyckligtvis lyssnade katten när jag kallade på den (var bara någon meter ifrån) och tog några steg mot mig istället. Den såg allmänt mys-sugen ut, vilket också är farligt att den litar på främlingar så i en storstad! :/

Lite OT: Har dock även sett ett par stycken som har både hund och katt i koppel och är ute på promenad här i stan, bla en stor schäfer och en birma, ser väldigt roligt ut ^.^

LisaKanin
4/25/14, 9:53 AM
#2

#1 haha kul med Birma och schäfer 🙂. Den enda som går ut med katt i sele häromkring är tyvärr jag 😕.

ElinLindberg
4/25/14, 10:26 AM
#3

Jag förstår inte heller hur man kan ha sina katter ute om man bor i en tätort, inte bara för risken för att bli påkörda men även för att man då och då läser om djurplågare:( Även fast man inte tror att det finns där man själv bor så vet man ju aldrig. Är helt enkelt för rädd om mina katter. #1 imponerande att kunna gå ut med katt och hund samtidigt! Har inte gått i koppel så länge ännu med mina katter men kan inte se framför mig att mina katter kommer kunna gå så duktigt att det kan bli en promenad ut av det hela:) Men nu kanske man ska sikta på det:)

Scorpio97
4/25/14, 10:46 AM
#4

Vi har tre utekatter och bor bredvid en trafikerad väg, i utkanten på en by. Jag är tyvärr bara sexton och bor hemma hos mamma än så länge, så jag får inte bestämma. Fick jag det skulle vi ha nätat in altanen, som är jättestor och fin. Sen eventuellt koppelpromenader, om katterna verkar gilla det. Och alltså inte låta katterna vara ute på fri tass. 

Nu är det ju tyvärr mamma som bestämmer härhemma. Även om jag har lyckats få henne att ändra på vissa saker gällande katterna, så är detta någon som det inte går att få henne att ändra sig gällande. Hon anser nämligen att det är djurplågeri att ha innekatter, "man har alltid haft utekatter" och "katterna är smarta nog att passa sig för bilarna" (trots att en katt redan blivit påkörd, även om han bara fick en mindre skada). När jag förslog att vi skulle näta in altanen så bara kollade hon på mig och bytte ämne. 

Vi har en äldre hona, samt två yngre på ca 5 år. Om jag för fem år sedan hade börjat läst på här, så hade jag aldrig bett om att få kattungar då. Helt enkelt för att jag inte tycker min mamma ska ha katter. Inte hund heller för den delen. Även om hon rä något mer rädd om den. 
Men jag har i alla fall påverkat mina syskon rätt mycket. Min bror har innekatt och även syrran har förstått riskerna med utekatt, samt varför man ska kastrera, vaccinera och id-märka.


//Jessie

[[eskils_]]
4/25/14, 11:09 AM
#5

Fullständigt totalt obegripligt att folk säger sig älska sina katter och samtidigt släpper ut dem i trafiken!!!! 😢

Ur en tråd från hittekatter.iFokus:

Visste du att Trafikolyckor är den överlägset vanligaste dödsorsaken för Svenska katter! Bilen är helt enkelt kattens värsta fiende.

Sorgligt nog är trafiken orsak till att allt för många katter skadar sig eller dör. Enligt Agrias skadestatistik är trafikolyckor den absolut vanligaste dödsorsaken för en katt. När det gäller skador i trafiken kommer trafikolyckan på plats nummer nio.
Om din katt blivit skadas i trafiken följ dessa råd från Agria:
Trafikolyckor eller fallskador
Om din katt varit med om en trafikolycka eller fallit från en hög höjd ska du omedelbart ta den till veterinären. Försök att hålla den varm under transporten. Ifall katten fått invärtes skador kan det ta en stund innan den visar att den har ont. En slö katt som inte vill röra sig eller kissa efter en olycka kan har fått skador på inre organ. Kräkningar är också ett tecken på sådana skador.
 
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/535004d18e0e741ace0007da-bilen-kattens-varsta-fiende?discussions-3

Upp till toppen
Annons: