Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2046 ggr
mandalas
2014-04-24 17:20

allmänt nyfiken

Jag såg en dokumentär idag, och blev helt och hållet förskräckt. Den gick på svt, och hette någonting med trendiga djur tror jag. Det jag såg var alla dessa minidjur (som jag för övrigt inte kan låta bli att tycka är söta, men samtidigt så skrämmer det mig så otroligt, folk har ingen respekt för djur) som gick runt i sina rosa kläder och låg i handväskor (inte sött, om ni frågar mig, enbart kränkande och sjukt, djur ska vara djur), och framför allt reagerade jag på munchkin-katten. Otroligt att man fortsätter avla på en defekt, men så tänker jag på om det är så hemskt egentligen? Har katterna ont? Läste någonting om att om katten blir homozogyt överlever den inte, vilket betyder att man inte kan avla på det som en ras .. allt detta blir så sjukt i mina öron som en stark anhängare av det naturliga urvalet, darwinismen.

jag funderar också på om jag ska skaffa katt senare, och undrar vad det mest "naturliga" alternativet är; jag menar med minst konstlat och utseendefixerat avelsarbete. Med bondkatter vet jag att det pågår mycket inavel, tro mig, har sett det på många gårdar. Små kullar med mycket defekter.

Hade en Russian Blue innan, otroligt fin, fantastisk katt som vi var tvungna att lämna bort då min lillasyster fick astmatiska anfall utav pälsen. Men jag vet att populationen härstammar från en väldigt liten del katter, vad jag har för mig endast en dansk katt, och detta kan man se på de små kullarna, enligt mina egna slutsatser om vad jag läst om inavel.

Så min fråga och fundering, hur väljer man den bästa katten? Eller bästa och bästa, men den som man vet kommer ha ett naturligt liv utan framavlade defekter?

Annons:
mollyt
2014-04-24 17:49
#1

Jag vet inte vad en munchkin-katt är, men jag kan tänka mig att det har med avel att göra i vilket fall utifrån din text.

Jag kan inte så mycket om avel/inavel på det sättet så jag kan inte ge dig några råd där egentligen. Jag har två maine coon-katter, jag vet att de har väldigt låg inavelsgrad (går att kolla deras stamtavlor och släktträd) och det är en ganska "bred" rasbas. Sedan har jag en Somali också och där tror jag att andelen avelskatter är mindre - så man blandar den med syskonrasen Abessinier och Aby-varianter, men där är det vanligare med avels-importer. 

Persier är väl den ända ras som jag kommer på sådär direkt att jag är emot hur man avlat fram katten så som den ser ut idag, med luftrörsproblem och så otroligt intryckta ansikten. Jag skulle aldrig köpa en sådan ras.

mandalas
2014-04-24 18:03
#2

Munchkin är katter med väldigt korta ben till följd av en genetisk defekt, googla munchkin cat.

Maine coon är väldigt fina katter, men har lite för mycket hår för mig då jag är lite granna allergisk. Somali likaså. Vet inte vilka sjukdomar som går i de raserna, men har för mig att i t ex russian blue har man haft problem med vissa ögonsjukdomar. Det jag eftersöker är väl någonting i stil med border collien, om man ska jämföra med hundar. En funktionell aktiv katt som avlas för funktion snarare än utseende, vet att det inte finns några "brukskatter" på det sättet, men om någon visste om någonting liknande. Jag är trött på att höra om höftproblem och som du sa perser som knappt kan äta på grund av det tillplattade ansiktet, håller med dig fullt att man inte ska stödja sådan djuruppfödning. Men ändå är djuruppfödningsbranchen så styrd av människors fetischer om hur de vill att deras djur ska se ut, och inte efter djurens bästa. Jag skulle vilja veta om det fanns någon kattras som föds upp endast utifrån psyke och fysisk funktion, och inte hur mycket öronen lutar. Kanske inte finns, men kan väl alltid hoppas!

cattisa
2014-04-24 20:34
#3

Om man vill ha en raskatt som ligger så nära vanliga huskatter som möjligt i t ex utseendet, men är mer kontrollerad vad gäller sjukdomar, beteende od. finns ju rasen Europé.

Förr kallades ofta korthåriga huskatter för Europé. Men titta gärna lite närmare på rasen.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Hime
2014-04-24 20:53
#4

Jag tycker att munchkin katter är sjukt söta, men absolut inte en avel jag skulle vilja stötta. Finns en ökad risk för ryggskador med sådana korta ben. Finns ju många fler friska raser, hälsoskannade raser från stora populationer är i överlag mycket friska.

mandalas
2014-04-24 21:14
#5

#3

hann bara bildgoogla, men de ser väldigt "bra" ut, med naturliga drag. Gillar verkligen det hos katter, därför jag drogs till Ryssarna .. en naturlig smidighet och klokhet som representerar min bild av katter. Bengal är väl en annan sådan katt jag sett på bild och bara läst ytligt om, vet inte så mycket men det verkar också vara "naturliga", i utseende och att de fortfarande har kvar skyggheten och det självständiga som också på något sätt porträtterar min bild av katter. Sedan vet jag inte riktigt om jag vill ha en katt som egentligen inte vill bo hos mig, skulle kännas grymt, fast då skulle väl den springa iväg. Kanske en hundkatt i alla fall. Haha, det verkar som om jag också har fetischer när jag tänker efter.

#4

De är otroligt söta på det sättet, som små tecknade katter. Om jag hade fått en i en kull skulle jag självklart ha kvar den (de kan förekomma som mutanter i kullar av katter utan anlag vad jag förstår), för att se till att den inte kommer till ett hem som inte bara vill ha den för benen, men skulle direkt sterelisera eller kastrera för att inte föra vidare genen. Man vet ju inte hur de mår, men så länge man har koll på dem och har överlagt med veterinär om att de inte lider har de ju samma rättigheter som alla andra katter att leva, annat skulle ju vara grymt. De är sjukligt lika taxar, vad jag har läst är det typ samma gen som gör båda kortbenta.

mollyt
2014-04-25 11:16
#6

Hundkatter är bäst #5 :D Båda mina raser är ju "hundälskarens kattras" på något vis. De kommer alltid springades till hallen när vi kommer hem, tycker om att apportera leksaker och är väldigt sociala raser! Rufus som är vår somali tycker om att följa med in i duschen till och med! 😉❤️

Våra maine cooon är helt underbart härliga och lite lugnare i sinnet än vad somalin är. Jag läste någon gång att somali/abessinier var en korsning av en nyårsraket och en apa med adhd - vilket verkligen stämmer! Haha! Det är alltid fullt upp med massor av bus och påhitt. 

Jag skulle aldrig vilja ha en skygg katt som helst vill hålla sig för sig själv… Utan jag vill att det är lite fart i luckan och att vi har ett samliv med våra djur. Vi gör saker tillsammans helt enkelt, det hör till att ha en katt i knät när man ser på tv eller går på toaletten.

Vill du ha en korthårig ras så kanske en abessinier är något för dig? Annars får du leta vidare! Om du är allergisk så ta reda på om det är saliven eller Mjäll du är allergisk mot, det skiljer då mellan lång och korthåriga kattraser. Jag lämnade örngott till min blivande uppfödare som fick ligga i bo-lådan med katterna typ 2 veckor så att det var rejält hårigt när jag fick hem det. Sedan provsov jag och min sambo i katternas hår i några veckor för att kunna känna hur det kändes (med tanke på allergi). Det lugnade mig väldigt mycket! 

Det är ju tråkigt om du kulle utveckla en allvarligare allergi… Tänk på att vissa kattraser kan leva upp till 20 års ålder! Du ska planera för att kunna ha den hela kattens liv! 🐱

Annons:
mandalas
2014-04-25 13:01
#7

#6

Haha det låter fantastiskt! Jag är lite delad när det gäller om jag vill ha en katt som är på exakt hela tiden eller inte, har en sådan i stallet som verkligen inte kan hålla sig borta men det känns lite sådär faktiskt, jag blir lite ställd, min förra är lite mer åt andra hållet. Hon är väldigt social, men på hennes villkor med en stor dos integritet och självständighet. Jag tror hon har det bättre nu som parkatt (hon hatar andra katter, menar att hon bor med ett par) än som familjekatt där alla barn var på henne hela tiden. Samtidigt så gillar jag djur som är lite översociala och pratar och visar sig mycket. Kanske en av varje? Eller smittar de varandra i beteende?

Gillar tanken på nyårsraketen, verkar otroligt mysigt! Eftersom jag är både katt och hundmänniska skulle det vara roligt att ha en katt med lite fart i, kan nog inte ha hund som förstadjur eftersom det är så tidskrävande .. 

Det låter som en bra idé att testa, är bara orolig att det inte ska funka eftersom jag har hört att kattungar är värre för allergiker än vuxna katter. Sedan är det väl några år, som jag hoppas går otroligt fort, innan jag kan ha katt igen, och då kanske någon kommit på ett sätt att ta bort allergin? Går alltid att drömma i varje fall. Har kollat upp allergin, och jag tror att det var saliven, vet inte riktigt vad det betyder i svårighetsgrad av symptomen. 

Tack så jättemycket för svar! Det är massa bra tips jag kan dra nytta av :)

fvanilla
2014-04-25 16:07
#8

Gillar du "naturliga" raser finns ju flera.

"Naturliga raser" (alltså icke-designraser) som är ifrån Europa som är den sorts katt du tänker på, så finns det ju europé (vår lantras: http://www.katter.nu/europe/ ), norsk skogkatt, chartreux, brittiskt korthår, russian blue, sibirisk katt, osv.

Gillar du "hundkatter" så kanske du borde titta på de naturliga asiatiska kattraserna, såsom siames, burma, korat, osv. Dessa är dock inte självständiga eller skygga katter, utan väldigt framåt, på, pratglada och är lite som plåster och är gärna runt dig.

Rent allmänt tycker jag att chartreuxen skulle passa. Det är en kattras sällsynt i Sverige men väldigt populär i sitt hemland Frankrike. En "mittimellankatt", hundaktig, och som är väldigt tyst och tyr sig till sin ägare, men är väldigt självständig och distansierad mot främlingar. Påminner mycket om brittiskt korthår till sitt utseende (och lite som russian blue och korat)! http://en.wikipedia.org/wiki/Chartreux http://www.cfainc.org/Breeds/BreedsCJ/Chartreux.aspx

mandalas
2014-04-26 10:04
#9

#8

Du har rätt om chartreuxen, den verkar väldigt mitt i prick! Jag börjar nu förstå på riktigt hur mycket jag saknar en katt, finns inget bättre sällskap egentligen. Kanske ska jag en av varje, nästan alla dessa raser känns rätt ..

Tack för all den här informationen, det ger så mycket!

Upp till toppen
Annons: