Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 641 ggr
Zolah
2014-04-24 07:31

Råd tills jag får tag på veterinären?

Jag sitter just nu i argen över den jobbiga tiden hos veterinären ( går bara få tag på mellan 8-9:00 )

Under tiden tänkte jag fråga er om några råd medans jag väntar på att klockan ska bli 8 -

Jag har en kattfröken på ca 4 år, hon gjorde något jag inte förväntade mig för ca 1 vecka sedan ( lite mer tom ) och åt upp en biologisk påse för avfall… Detta upptäckte jag inte förens katten spydde upp påsen senare på dagen. Varpå jag genast tog bort påsen så hon inte skulle fortsätta med det senare…

Nu sedan i förrgår så har hon börjat spy en massa, inget kommer upp.

Så jag är orolig att det kanske är den där förbannade påsen hon åt? hon verkar kunna hantera att hålla ner maten ibland, men då vet jag inte riktigt till hundra procent. Hon kanske struntar i att äta för att hon kräks? har kollat tandköttet och den är som den ska i färgen, även försökt klämma på magen för att se om den är öm… hennes skinn drar tillbaka sig som den ska så hon är inte utorkad.

Hon är innekatt, så allt hon kan ha kommit åt har varit den där påsen. Kan det vara så att den hamnat väldigt dåligt till i magen och hon får symptom först nu? jag vet att med småbarn och hundar ska man ju kunna använda sparris… lite svårt med en katt. 

Eller är jag kanske hönsig och det handlar om en hårboll ? men då borde det ju vara mer än bara små tussar nån enstaka gång i spyan? 

Trodde först att det kanske bara var nån engångs företeelse, första dagen spydde hon 9 ggr, igår på dagen skedde inget - men på kvällen spydde hon igen ca 4-5 ggr, och nu under natten två gånger mer. 

Så något är det? har inte heller bytt foder nyligen så det är inte boven heller.

Annons:
Bellbooh
2014-04-24 08:22
#1

I värsta fall är det väl en bit av påsen som fastnat någonstans i henne så att den ligger och irriterar, och i bästa fall är det bara en hårboll som snart ska ut. En liknande sak hände en av mina katter i somras då han började kräkas en kväll och sen ett par gånger mer morgonen därpå. Jag var inte hemma då men min mamma ringde upp mig på morgonen eftersom katten min hade börjat spy bara vätska med bubblor på. Så det var till slut inte det vanliga han spydde upp som brukar va brun av kattmat och så. Åkte med honom in till djursjukhuset samma dag och han höll ju nästan på att dö då eftersom han hade blivit otroligt uttorkad på mindre än en halv dag sen han började spy. Fram tills jag kom hem till katten försökte mamma och bror ge honom skonmat såsom kokt kyckling och mamma försökte vätska upp katten med en liten sked t.o.m. 

Han fick efter det ligga på sjukhuset över 2 eller tre nätter, kommer inte riktigt ihåg. Under tiden gjorde de röntgen och gav honom medicin som skulle lugna ner hans mage. Veterinären hittade till slut inget fel på honom förutom att hans svalg eller magmun var irriterad. Än vet vi inte vad det kan ha varit men förmodligen en jobbig hårboll som irriterat, någon grässtrå som fastnat på svalget eller nåt annat krimsekrams han plockat upp hemma…

Det är iallafall väldigt viktigt att ha koll på att katten dricker något om hon fortsätter att spy, och vill hon inte dricka på egen hand så får du nog ta henne snabbt till veterinären eftersom det kan gå väldigt fort när katter blir uttorkade, de är ju så små.

Zolah
2014-04-24 08:38
#2

Hon är inte utorkad, det var det första jag kollade genom att dra i hennes skinn. hennes tandkött är normalt också, hon verkar ju dricka iafl  då hon spyr ut vätska. Har varit lugnt nu på morgonen än så länge, hon ligger och sover i katt trädet.

Jag har fått en tid idag vid ett, så hoppas att hon inte har något allvarligt :c

Zolah
2014-04-24 09:12
#3

Nu efter ha kollat i toan så verkar någon ha haft diarré, det är troligen Terror ( hon som spytt ) eftersom den andra katten har lång vit päls och det skulle synas på en gång.

Myrrami
2014-04-24 09:18
#4

Hoppas att du har fått tid fort vid veterinären. 

Om katten har ätit något olämpligt kan man börja med att ge den lite gul sparris. Den är trådig och lindar in det som ligger i magsäcken så att det kan komma ut. Det var tipset jag fick av veterinären när jag trodde att min katt råkat få i sig en bit av sin kattleksak. 

Som tur var hittade jag svansen till rasselmusen senare så jag behövde inte oroa mig mer. 

Berätta gärna hur det har gått

Zolah
2014-04-24 09:21
#5

#4

Fick en tid vid ett, och Terror verkar rätt lugn just nu. Hon ligger i knät och gosar som vanligt -

Vet inte om jag kan få i henne sparris, hon äter inte vad som helst. Och tvinga i henne tror jag inte funkar?

Skulle vilja ställa om klockan så ett var lite närmare

Zolah
2014-04-24 15:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har nu kommit tillbaka, Terror har fått i sig olja och vitt jox som förberedande inför röntgen i morgon. Hon har även fått vätskeersättning på dropp, OM hon skulle spy idag så skulle vi ge henne en ny sats av oljan och det vita, men om hon håller det i sig tills imorgon utan problem skulle vi ringa och avboka :)

Veterinären var småförtjust i henne också då hon skötte sig så väl och tillät mig göra det mesta mot henne, kändes lite kul :)

Nu ska jag bara hoppas att hon håller inne maten över natten, har skaffat mumsigt blötfoder för att se om det lockar henne att äta lite

Bifogar en bild på min fröken, så hon inte blir så anonym :)

Annons:
Zolah
2014-04-25 13:29
#7

Sådär, kisse har både bajsat och ätit och verkar mycket kry :)

Vet fortfarande inte vad som var fel, men efter droppet och oljan så är hon som normal. Gosar mycket och verkar pigg och alert :)

Tack för stödet allihopa :)

Upp till toppen
Annons: