Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1761 ggr
Cafesinner
2014-04-23 13:03

Kattunge, hur mycket blötmat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan :) Vi fick hem en liten kattunge igår. Precis flyttklar (vet inte exakt ålder). Har haft katt innan men då tog vi in vuxna katter från gatan så just kattungar har jag inte superkoll på. 
Hon har fri tillgång till torrfoder anpassat till unga katter, men hur mycket blötmat bör hon få/äta? :)

Annons:
Cireea
2014-04-23 13:18
#1

Meeen åååh vilken finis 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MonicaLagerquist
2014-04-23 13:23
#2

Är hon van vid blötmat sen tidigare?

Skippa torrfoderet och ge henne så mycket blötmat hon vill ha.

Stolt ägare till fem La permer

Cireea
2014-04-23 13:25
#3

Förlåt TS att jag använder din tråd här lite men jag har en hane på 9 månader som brukar få blötta 1 gång om dagen men jag har inte fått någon info om hur mycket han ska ha.. vad är skäligt för en 9 månaders att få? Han har fri tillgång till torrfoder och vatten.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cafesinner
2014-04-23 13:26
#4

Det är pappa som har kontakt med uppfödaren och han jobbar just nu tyvärr. Men hon har rört torrfodret väldigt lite och blir väldigt glad när hon får blötmat iaf. 

1 - Tack visst är hon ^_^

Cafesinner
2014-04-23 13:26
#5

Sno på du! :D

Cafesinner
2014-04-23 13:27
#6

Pappa skriver nu att hon ätit både torr och blöt + hon är 12 veckor gammal.

Annons:
Linika
2014-04-23 14:31
#7

Det första jag gjorde när jag hade möjlighet till det var att fasa över min kattunge på blötmat. Mättar bra och har en god sammansättning. Mycket mindre risk att de överäter av blötmat, så de flesta katterna håller sig slanka och fina utan att behöva gå hungriga :D

jnielsen
2014-04-23 14:44
#8

Kattungar brukar man ge fri tillgång på mat. SKa du fasa över katten på enbart blötmat så tänk på att om det går för fort med infasningen så kan katten bli dålig i magen, hur käbnslig en katt är verkar vara individuellt. Min hane blir lös i magen bara han får 20g mer /dag. Blir katten lös i magen går du ettsteg tillbaka och ger magen några dagar till för att vänja sig.

Nerdysiamese
2014-04-23 14:49
#9

Grattis till nya familjemedlemmen! =D

Skulle också rekommendera att du fasar över till blötfoder och även kika på att sticka till  med lite rått i bland, tex råa kycklingvingar är super för att hålla tandstenen borta och så får kattungen något positivt att tugga på när nya tänderna börjar växa fram och klia också.
om du vill ge rått så kan det vara bra att börja nu när hon är ung då det blir svårare desto äldre hon blir.
(måste vara rått annars kan benen bli farliga om katten äter dom, men råa ben går fin fint)

Torrfoder är mer för oss människors bekvämlighet än för katterna tbh

(OT: vill också bara vinka lite då jag känner igen dig från femfighter gruppen 👋)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

SuperLimm
2014-04-23 15:36
#10

Vilken liten sötnos!

Ge så mycket blötmat kattungen vill ha. Kolla bara så att maten inte innehåller spannmål och socker :)

Mvh Linn

[trh]
2014-04-23 19:45
#11

Jag hade fasat in blötmat med försiktighet, lite i taget så att magen är stabil. Du lär märka när du kommer upp i en lagom mängd där kattungen blir mätt, magen är stabil & maten äts upp. Jag hade inte vågat ge hur mycket blötmat som helst till en så liten kattunge. Mina katter hade garanterat blivit dåliga i magen om jag markant ökat mängden blötmat.

Cafesinner
2014-04-23 21:32
#12

Synd att vi köpt torrfoder redan haha… Men okej. 
Jo jag vet om att det skall innehålla så lite onaturliga grejer (socker typ) och spannmål som möjligt, har läst foderkunskap i skolan :) Därav stod jag länge och läste på alla torrfoder innan vi köpte ett för kattunge/växande katt med så lite skit i som möjligt. 

Angående rått tror jag inte det är någon idé eftersom pappa är rätt snål, tyvärr. Han blev redan sur för jag föreslog att fasa över :P

Cafesinner
2014-04-23 21:33
#13

9 - Haha jaha, hej! Vad kul x)*vink*

Annons:
bubbelbruden
2014-04-24 08:53
#14

Torrfoder kan vara bra att ha som en extra grej.när du inte kan vara hemma så att han kan få mat när han vill..

ge mjukmat så mycket som hon vill ha och låt henne få torrfoder som extra.

Linika
2014-04-24 09:28
#15

#12

Jag räknade på vad våtfoder vs rått kostar mig i månaden för min katt igår. Jag tjänar minst 45kr på att ge rått, gissa om jag blev glad av den upptäckten xD 

(räknat med 9,4:-/Bozitatetra och 50:-/kg för alla råa ingredienser. Kan ju tillägga att de flesta ingredienser går på under 40:-/kg.)

IceJossan
2014-04-24 11:31
#16

Vilket torrfodermärke åt hon hos uppfödaren och vilket har ni köpt?

Upp till toppen
Annons: