Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 955 ggr
Maria
4/21/14, 10:22 AM

Katter som inte dricker.

Jag har två katter. Moritz 12 år och Lakritz 10 månader.

Jag har aldrig sett vår gamle katt Moritz dricka vatten. Han hade en jämnårig kompis som vi fick ta bort förra året och han drack överallt.

Moritz fick för ett tag sedan akut besvär med att kissa och vi åkte till veterinären (röntgen) och efter massage av urinblåsan kissade han ordentligt. Ordinationen var att han skulle dricka mycket.

Båda våra katter äter enbart blötmat och jag har börjat med att blanda i en skvätt vatten varje gång och mosa med gaffel. De äter lika glatt ändå😉

Båda kissar mycket och bra.

Är det OK att göra som jag gör?

Han har tillgång till vatten på flera ställen i huset. Vattenfontän har vi testat också men utan resultat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Marinas Mix
4/21/14, 10:25 AM
#1

Lite stenar i vattenskålen gjorde susen för min kisse, det blev så mycket intressantare att dricka då

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Maria
4/21/14, 10:29 AM
#2

Tack för tipset.🙂 Alltid värt att prova.

Men han dricker inte ens i vattenbadet ute eller fontänen vi hade bland blommorna förra sommaren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caifig
4/21/14, 10:30 AM
#3

Blötmat + extra vatten är toppen! Det bör ge tillräckligt och mer därtill, men annars så kan du testa med lite vatten blandat med köttsaft/kokspad. Isbitar i vattnet har fungerat här hemma och de tycker det är himla kul med dessa flytande saker.

Maria
4/21/14, 10:33 AM
#4

#3 Ännu ett bra tips🙂

Jag sparar alltid spad till katterna när jag gjort mat. Den lille gillar det men inte Moritz. Isbitar däremot har jag aldrig testat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
4/21/14, 11:00 AM
#5

Katter har av naturen en ganska dålig drickreflex, så det är toppen att du ger dina katter blötfoder så att de får i sig vätska på det sättet.

Det är faktiskt när katter börjar dricka mycket som man bör bli orolig på riktigt eftersom det oftast är tecken på allvarlig sjukdom. Både nedsatt njurfunktion, diabetes och överaktiv sköldkörtel har onormal törst som symtom. Ibland kan kattägare missa detta eftersom de tycker att det är bra att katten äntligen dricker ordentligt.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
4/21/14, 11:01 AM
#6

#5 Tack. Det var också bra att veta.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
jnielsen
4/21/14, 2:09 PM
#7

Lånar tråden för att få tips:

Mina har helt slutat dricka vatten, jag har de senaste 3 månaderna varken sett dem dricka eller att vattennivån i skålarna sjunker. De slutade dricka när vi flyttade. Skillnaden är vattnet, här är egen brunn och att det är lägre temperatur här, 1-2 grader där uppe och kanske 3-5 lägre temperatur där nere.

De kissar bra och äter bara blötmat och rått.

Tycker ni att jag bör göra något för att de ska dricka? Eller reglerar dem det själva?

OberonsMatte
4/21/14, 2:48 PM
#8

#7 Får katten enbart blötmat och rått kött får den förmodligen sitt vätskebehov tillgodosett genom kosten, så jag tror inte att du behöver vara orolig. Särskilt inte eftersom de kissar ut normal mängd varje dag. Ifall katten ibland har behov av lite extra vätska kan det vara bra att den ändå har tillgång till vatten på flera ställen. Var vattnet är placerat, i vilken sorts vattenskål, om det är stillastående eller rinnande vatten kan spela stor roll för kattens lust att dricka.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
4/21/14, 3:04 PM
#9

Min ena katt dricker inte alls, har knappt gjort sen vi fick hem honom (idag 11 månader). Han får två stora mål blötmat med några extra matskedar vatten varje dag och kissar bra, så jag känner mig inte oroad över det. Den yngre på 6 månader dricker ibland, men mindre och mindre ju större blötmatsgivan blir.

sagan
4/21/14, 8:52 PM
#10

Katter som äter enbart blötfoder dricker ytterst sällan vatten. Mina slutade helt när jag gick över på enbart blötfoder/rått kött. Det räcker med mängden vätska som finns i blötmat och det råa köttet. Men jag häller alltid på extra vatten i både blötmaten och barfen. Bara för säkerhets skull. Det känns som att det aldrig kan bli för mycket vätska 😉

Men som #8 säger ska det alltid finnas möjlighet att dricka om katterna vill.

jnielsen
4/21/14, 9:28 PM
#11

Tack!

Upp till toppen
Annons: