Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1667 ggr
marty94
4/20/14, 7:02 PM

Dräktig hona dålig i magen

Hej, har en hona som gått ca. 4veckor in i dräktigheten men har nu blivit väldigt lös i magen sen ca. 1 vecka tillbaka.
Vi ha testat med olika huskurer som t.ex. diet på vit fisk utan större förändring.

*Ska ringa vetten imorgon*

Men till min fråga,
kan det vara sammanhängande med dräktigheten?
Vet att de kan bli dåliga i magen dagar innan förlossning men som sagt hon har bara gått ca. 4veckor.

Annons:
jagälskarkatter4ever
4/21/14, 6:17 PM
#1

Hej !

Har du bytt foder?

AnnaFagerell
4/21/14, 7:40 PM
#2

spolmask?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

marty94
4/21/14, 7:43 PM
#3

#1 har inte bytt foder innan hon blev dålig men testade att vänja över henne på ett nytt foder efter fiskdieten, utan resultat..

#2 Hon har ingen ``maskmage´´ men det kanske de bara får av bandmask..?

AnnaFagerell
4/22/14, 9:43 AM
#4

#3 Kan kanske vara svårt att se på en dräktig? Det vara bara en idé. Jag hade en katt en gång med rejält med spolmask som också var dålig i magen. Hon var också dräktig. Kan ju maska henen och se, är ju inget som skadar fostren, tvärt om.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

marty94
4/22/14, 9:48 AM
#5

#ok men då testar jag avmaska henne så får vi se.
Tack

annzoo
4/22/14, 10:36 AM
#6

¤4 avmaskningsmedel är ju ett gift så jag tror det är bättre att utesluta mask med avföringsprov

Annons:
marty94
4/22/14, 10:58 AM
#7

vi har pratat med veterinär idag, har köpt hem ett preparat som inte ska vara skadligt för ungar eller mamma mot diarré.
Börjar så blev det inte bättre av det skulle jag återkomma till vetten

annzoo
4/22/14, 1:41 PM
#8

#7 vilket preparat är de?

marty94
4/22/14, 1:44 PM
#9

#8 vet inte ännu, (min mamma skulle handla på vägen hem från jobbet)

Katthemsmatten
4/22/14, 2:55 PM
#10

Rent generellt: avmaska aldrig om det inte finns mask. Risken för resistens är hög och dessutom är avmaskningsmedel ingenting man ska ta lättvindigt på. Finns ingen mask så gör de skada men ingen nytta.

Medarbetare Hittekatter iFokus

EvaSe
4/22/14, 4:38 PM
#11

Pröva om hon blir bättre av några dagar med ProKolin eller liknande

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

AnnaFagerell
4/22/14, 8:33 PM
#12

jag maskade min dräktiga hona och då började hon kräka spolmask… Jag hade maskat.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Nenujap
4/23/14, 1:11 PM
#13

Håller med #10, ge inte avmaskningsmedel om man inte vet att katten har mask. På samma sätt som när människor överanvänder antibiotika, skapas immunitet. För hästar är avmaskningsmedel receptbelagt. Borde vara det för katter och hundar med. Katter avmaskas regelbundet, för "säkerhets skull" och i längden leder det till att vi inte har något medel som biter på masken. Avmaskas kattungarna när de är små, så behövs det inte igen om de inte äter ett djur som har mask. Multiresistenta maskar vill vi inte ha!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
AnnaFagerell
4/23/14, 1:43 PM
#14

#13 Blir det receptbelagt på katt och hund kommer dessa djuren aldrig maskas och tänk då hur djuren kommer se ut i hemmen… Katt och hundfolk lägger inte de pengarna på djuren som hästfolk gör. 

Mina katter maskas ganska regelbundet då dom ofta får mask.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
4/23/14, 4:10 PM
#15

Så länge man avmaskar en katt som har mask är det OK, men det är 'för säkerhets skull' avmaskandet som leder till resistens. Det är orsaken till att man har receptbelagt avmaskningsmedel för häst. Man överanvände maskmedlet helt enkelt och vi kan hamna i den situationen för såväl hund som katt om vi inte själva blir mer restriktiva med användandet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

AnnaFagerell
4/23/14, 4:19 PM
#16

#15 absolut. Men jag tror ändå att många skulle behöva ge sina katter maskmedel som aldrig gör det. Det är nog både och tror jag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
4/24/14, 11:18 AM
#17

#16 I så fall är de nog extremt litet äckelmagade skulle jag tro. Jag har aldrig hört om någon som tycker det är OK att torka upp maskfyllda spyor utan att göra någonting åt det. Faktum är att jag tror att om folk okynnesanvänder maskmedel så kommer vi snart i samma situation där vi är med antibiotika användningen, nämligen att allt fler stammar blir resistenta och det är en utveckling som vore extremt farlig för djuren.

Medarbetare Hittekatter iFokus

AnnaFagerell
4/24/14, 7:06 PM
#18

#17 Alla katter spyr inte för att de har mask och av bandmask spyr de nog inte alls

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
4/25/14, 11:08 AM
#19

#18 Förr eller senare kräks en katt om inte annat för att den får upp hårbollar och då är det lagom läckert att hitta mask.

Medarbetare Hittekatter iFokus

AnnaFagerell
4/25/14, 10:01 PM
#20

#19 Alla katter kräks inte! Och många katter kräks väl då ute kanske så man inte ser? Jag har bara en katt som kräks och hon är långhårig. En katt med mask kan bli väldigt skadad!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[Emma--]
4/26/14, 11:06 AM
#21

#20 Man måste ju inte regelbundet avmaska, men man kan regelbundet kolla så att katten inte har mask och avmaska vid behov. 

Varför ska man ge medicin när man inte vet säkert att djuret har mask? Som andra redan nämnt så finns risken att maskarna blir resistenta om man håller på och avmaskar i onödan.

Upp till toppen
Annons: