Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 952 ggr
Nicklasangora
2014-04-19 20:08

Ny katt använder inte lådan.

Fick hem min 9månaders katthane igår. Han har inte använt lådan alls. Har dock inte hittat några kisspölar och det luktar inte. Men frågan är hur jag ska göra för att han ska använda lådan? Har samma Kattsand som uppfödaren.

Jag tror att han letar efter ett ställe att kissa på. Han går "hukat" runt och gnäller.

Tack för svar!

Annons:
cattisa
2014-04-19 20:14
#1

Pröva att bära katten och sätt ner den i lådan. Krafsa gärna lite med spaden i sanden. Det kan fungera ibland så att de börjar gräva själva och kissa.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

AnnaFagerell
2014-04-20 10:24
#2

Prova att begränsa kattens yta en dag. Det brukar fungera. Har de för stor plats på nytt ställe brukar det kunna bli toaletter överallt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2014-04-20 12:17
#3

Vad har du för typ av låda? Var är den placerad? Finns det andra katter i hemmet? Hur har katten betett sig hos uppfödaren? Vad har du fått för råd av uppfödaren? (Är det en uppfödare av raskatt och har du stamtavla på katten, eller är det en BYB-uppfödare?)

Utan svar på dessa frågor blir det svårt att ge dig några vettiga råd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

annzoo
2014-04-20 12:31
#4

Har den huv eller är den öppen? har din låda huv men ej uppfödaren så ta bort huven.

Nicklasangora
2014-04-21 00:40
#5

Jag gjorde som #2 sa. Han fick bo i köket en natt. Nu funkar lådan skit bra! Hoppas han håller käft snart bara… Är inne på natt 3 utan sömn..

Star Sand
2014-04-21 03:40
#6

Sover han hos dig? Kan han komma upp i din säng? Kanske hämta honom och lyfta upp honom för att gosa lite när han klagar som mest? 
Har du stor lägenhet/hus? Kanske stänka en del rum? Bara ha hall/sovrum och toaletten öppna? Kan kanske fungera.

Annons:
AnnaFagerell
2014-04-21 19:29
#7

#5 =) Det andra kommer när han känner sig trygg.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: