Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 997 ggr
.m.m
4/19/14, 4:37 PM

Premie på Sveland har tredubblats på två år

Ja, så är det. Jag betalar nu tre gånger så mycket för min katt per år än vad jag gjorde för två år sedan. Jag pratade med Sveland som inte visste vad det berott på. Katten är kastrerad en gång med komplikationer samt uppsökt veterinär en gång och stannade över en natt. Det är allt. Inga ingrepp eller åtgärder. Annars fullt frisk. Vad har hänt? Är det fler på Som har Sveland som uppmärksammat denna ökning eller är det så dåligt helt enkelt att dessa fjuttiga fall har orsakat denna tredubbling? Enda fördel med Sveland är att de numera inkluderar Forl i sin försäkring. Passade på att kolla lite andra försäkringar. Folksam ska vara bäst enligt några djursjukhus men är ännu dyrare. Agria är inget alternativ. Kikade på dina.se som tar bort en tredjedel av priset som det är nu iaf. Några erfarenheter från Dinaförsäkringar?

Annons:
AnnaFagerell
4/19/14, 4:41 PM
#1

Jag vet dom som har hästar på dina försäkringar och de är nöjda. Själv har jag IF. att priset går upp är säkert för att antalet skador och sjukdomar ökat och försäkringarna används mer. Då går det upp för alla.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MonicaLagerquist
4/19/14, 7:45 PM
#2

Räknar du från kattungeavgiften.Den brukar på många bolag vara väldigt låg och höjs rejält efter att katten fyllt ett år.

Stolt ägare till fem La permer

.m.m
4/19/14, 8:45 PM
#3

Ja en del bolag har 30% rabatt. Vissa upp till 50% har jag läst första året. Detta är mycket mer än så tyvärr. Byter bolag nu efter helgen.

OberonsMatte
4/19/14, 9:22 PM
#4

Varför skulle Folksam vara bäst "enligt några djursjukhus"? Folksam börjar sänka taket på det valda ersättningsbeloppet fr.o.m. det år katten fyller 8 år.

Det enda försäkringsbolag som låter katten behålla det valda ersättningstaket livet ut är Agria, så för mig är valet lätt!

Sajtvärd Katter iFokus

isranunkel
4/20/14, 7:17 AM
#5

Innan du byter rekommenderar jag att du tar in priser från alla bolag. En uppstickare är Optimal. Vid nyteckning och byte av bolag har man alltid karens, vilket betyder att om katten blir sjuk de 20 första dagarna efter byte så får man inte en spänn. Du bör också vara medveten om att tidigare sjukdomar ger undantag hos nya bolaget, så "övernattningen" hos vet kan i värsta fall ge undantag för liknande framtida symptom som inte ersätts. Som #4 skriver är det bara Agria som ger full ersättning för äldre katter ( men det innebär också dyrare premie). Att Sveland som enda bolag fortfarande ersätter FORL är i mina ögon värt en hel del. Att sanera munnen på en FORL- katt kostar tusentals kronor, och FORL är mycket vanligare än kattägare tror. Sammanfattning: Kolla priserna hos alla bolag Var medveten om att det sannolikt blir undantag för tidigare symptom Om du byter, välj högsta försäkringsbeloppet, eftersom det kommer att skrivas ner när katten bli senior (utom hos Agria). Tänk på att det bli 20 dagars karens vid byte

OberonsMatte
4/20/14, 9:32 AM
#6

#5 Att Sveland ger viss ersättning (50%) vid Forl-operation stämmer, men man kan få ut högst 2000 kronor per år för det, efter att självrisken dragits av.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
annzoo
4/20/14, 12:28 PM
#7

Hur gammal är katten? yngre har oftast kattungerabatt och äldre brukar också dyrare premier

.m.m
4/23/14, 2:19 PM
#8

#4. Varför folksam skulle vara bäst enligt djursjukhus? Ptja… Det får du fråga dem om. :) Till mig blev förklaringen gång på gång att folksam var överlägsna i sitt bemötande. Ingen av de jag pratade med hade nånsin vart med om krångel om ersättning med folksam. De har bara betalat ut direkt. Samtliga andra har tjafsat och en del vägrat ersätta, trots att det inte finns tillräckligt med grund för det i deras villkor. Agria var värst av alla. Optimal är ett bolag jag inte kollat upp än. Tack för tipset. Det lutar åt Dina försäkringar. Självklart högst ersättning. Båda är drygt 3år.

AnnaFagerell
4/23/14, 2:35 PM
#9

#8 Fast folksam brukar ha svårt kunna direktreglera vad jag förstår. Berodde då på att de hade sämre öppettider. 

Själv har jag alltid varit nöjd med IF. sämre med Sveland där allting tagits sån jäkla tid när det varit något.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Myrrami
4/23/14, 3:23 PM
#10

Jag satt och ringde runt till olika bolag här om dagen eftersom jag också har Sveland och tycker att det har höjts och nu när jag har startat katteri håller de inte riktigt måttet.

Jag kommer att ha kvar min ena vid Sveland eftersom han har HCM och jag vill inte få undantag på hans försäkring men de andra kommer jag antagligen att flytta.

Jag tittar som sagt på försäkring för katteri och tittar på olika saker som kan hända när man köper avelsdjur, vid dräktighet osv. Och även att de skall ha högt försäkringsbelopp, låg självrisk och få undantag.

Jag tycker att du skall skriva ner vilka frågor som är viktigast för dig och sen ringa runt. Det tar en stund. När jag satt och ringde fick de flera ggr gå och fråga kollegor och kolla i avtal men jag tycker att det är värt det för att veta att jag får vad jag vill ha till ett bra pris.

Om du har flera djur som skall försäkras så är det bra att kolla att alla får samma skydd när försäkringen har tecknats eftersom alla kan göra fel och det är lätt att de missar att klicka i någon ruta på något av djuren.

Jag tänker inte rekommendera ett speciellt bolag till dig för jag tycker att det är väldigt individuellt vad man tycker är viktigt och jag har som sagt tittar på försäkring för katteri. Men ring runt och om du tycker att Svelands försäkring ger dig det du vill ha men att det är dyrt kan du ta upp vilka priser du har fått från andra bolag och se om de kan matcha det. Många säljare har lite spelrum med marginalerna för att få behålla kunderna. 

Hoppas du hittar rätt bolag för dig.

Upp till toppen
Annons: