Annons:
Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 1981 ggr
hund_katt
4/16/14, 3:38 PM

hittekatten 'Kråkan'

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi hämtade hem en hemlös katt i lördags. den hade bosatt sig på en gård, när vi var där för att hämta halm till hästarna träffade vi katten. så mysig! precis som den gamla katten vi hade(dog förra året. blev hela 20 år!) som mamma hade haft sen hon gick på gymnasiet. denna katt var lika mysig som den gamla! jamar med samma ton, gosar med hakan mot handen, precis som den gamla. han som ägde gården skulle skjuta katten, då den parade sig med deras katt, så de fick massa oönskade ungar. så vi tog hem den.

vi döpte den till Kråkan, som var min lilla systers idé, och får hon inte som hon vill så vill man inte vara i närheten :o så det fick bli Kråkan…

han har mycket fästingar, lite varig i ena ögat, tovor(mycket tovor för att vara korthårig) och sårskorpor, mest vis ansiktet. han har jord i pälsen, som jag märkte när jag satt igår och klippte bort några tovor och plockade fästingar.

kan inte alltid ha varit hemlös, så social katten var, ville bli kliad hela tiden. slickade mig på handen, gned sig med hakan mot mig.. helt underbar <3

tänkte göra en liten tråd om hur det går för han, har inte så mycket bilder, så blir mest uppdatering om hur det går för han.

och nu har jag en katt jag kan försöka träna lite med ;) den andra är jättekonstig.. plus att jag inte gillar honom då han bitit mig i huvudet 3 gånger ;) jag vet inte.. har aldrig hört den katten spinna.. när man klappar den så kan den gosa lite, men jag litar inte på den.. det är som att den bits för att visa att den tycker det är skönt…

så nu har jag en katt som inte visar intresse för att bita eller klösa. när mamma satte in honom i bilen när vi hämtade honom, så stretade han emot, men fräste inte, försökte inte hugga, spände inte ens ut klona, men stretade emot som om han trodde han aldrig skulle leva mer..

idag har vi släppt ut honom för första gången, får se om han kommer tillbaka ;)

vet inte hur gammal han är, men han är ju ganska stor, så.. 3-4 år minst kanske? vet inte så mycket om katter direkt ;) haha.

här är den enda bilden jag hittade. en FB bild..

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
jossan_20
4/17/14, 2:52 PM
#1

Gud va söt.

sagan
4/17/14, 3:29 PM
#2

Man bör vänta en månad minst innan man släpper ut en katt som inte är van i området. Samt att det vore bra att kastrera den innan. Annars är risken att han drar efter okastrerade honor.

Stallmima
4/17/14, 4:16 PM
#3

O himmel å pannkaka vilken fin kisse, älskar rödingar  🙂

hund_katt
4/17/14, 9:56 PM
#4

#2 det gick bra ;) han höll sig bland buskarna lite utanför trädgården, då den andra katten var lite dum mot honom. men kom när vi lockade in honom, så den gamla katten får gå ute, och Kråkan får bo inne, så de inte kommer åt varandra. fast den andra katten bryr sig knappast. han går ändå aldrig in. inte ens när det regnar.. han bor i stallet istället.

och Kråkan blev ännu mer framåt när den andra inte var inne. innan låg han under ett skåp, och var lite osäker på att gå förbi den andra katten. men nu håller han sig mer runt oss ;)

vi har inga honkatter här på långt håll. så vi har inte så bråttom med att kastrera. hur långt ungefär brukar de gå ifrån gården ifall en hona löper(? heter det löper på katter? xD)

vi ska beställa tid för kastrering så fort vi får lön. det har varit rätt mycket betalningar, och mamma har varit sjukskriven länge, så pengarna räcker precis så vi har råd med mat till lönen kommer ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[[eskils_]]
4/18/14, 5:42 PM
#5

Fint att ni räddade Kråkan från att bli skjuten av den hemska bonden!

Tycker ni ska hålla honom inomhus tills han är kastrerad! Både för hans egen skull och för att förhindra att oönskade ungar kommer till världen.

Vixxen
4/19/14, 12:26 PM
#6

Ta honom till veterinär för hälsokoll! Avmaska honom och kastrera när ni ändå tar honom till veterinär!

Annons:
Pialinn
4/19/14, 4:43 PM
#7

Vad kostar en kastrering i Sverige nu. (Var länge sen jag bodde i Sverige.)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Katthemsmatten
4/20/14, 12:42 PM
#8

#7 Det är väldigt varierade priser beroende på var i landet man bor, om det är en privatpraktiserande veterinär eller ett djursjukhus, hona eller hane. I runda slängar kostar kastration av en hane 400 - 800.- en hona från 800.- - dryga tusenlappen. Men som sagt, det finns många parametrar som spelar in. Ringa runt och kolla priser kan löna sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

hund_katt
4/20/14, 10:12 PM
#9

#5 tur att han var så lik den gamla katten då ;) annars hade chansen inte varit lika stor att vi tagit hand om honom.

katten hade bott på gården ett par år, och bonden var trevlig och älskade djuren, även denna katt verkade det som, så mamma börjar undra om han inte sa att han skulle skjuta katten bara för att bli av med honom ;) men man vet ju aldrig ;) tur att vi tog honom!

#6 det är några veckor kvar innan i kan göra en hälsokontroll och kastrera honom tyvärr :( vi har som sagt dåligt med pengar, så vi måste vänta tills lönen kommer innan vi kan åka till veterinären.

dock, skulle vi märka att han var sjuk(som inte märks nu, men kan ju vara något som inte märks också) så åker vi ju såklart in, går ju att klara sig på vatten och bröd ett par dagar om det skulle bli kris på pengarna ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Pialinn
4/21/14, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

hund_katt

Jag har skickat et PM till dej. Läs och prata med din mamma hur ni ska göra. Hör sen av er till mej.

En bild på min hittekatt Skrutt

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

hund_katt
4/22/14, 4:02 PM
#11

nästa vecka ska vi till veterinären!

mamma fick en trisslott i födelsedags present idag, och vann 1000:- ! vi har redan bestämt tid nästa vecka för hälsokontroll och kastrering :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Katthemsmatten
4/23/14, 12:19 PM
#12

Vad roligt att höra att någon vinner en litet större summa på Triss! Ännu roligare är att du har en så förnuftig och ansvarstagande mamma så att vinsten går till kastration av katten. ❤️ Ni verkar vara en fantastisk familj för kissen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

hund_katt
4/23/14, 9:48 PM
#13

Tack! tjaa.. var nog mest jag som tjatade ;) annars skulle det dröja längre tid. mamma är en sådan som 'aa, vi gör det imorgon' nästa dag: 'jag hinner inte idag, vi får göra det någon annan dag' och den dagen tar väldigt lång tid att komma.. :/ men jag har tjatat nu, så hon orkar inte höra mig mer, så hon ringde och bokade ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Katthemsmatten
4/24/14, 11:19 AM
#14

#13 Härligt att du är så envis!

Medarbetare Hittekatter iFokus

hund_katt
5/6/14, 6:51 PM
#15

nu är Kråkan kastrerad och hälsoundersökt! han mådde bra. veterinären plockade bort alla fästingar vi kunde hitta också. så nu är det bara tovorna kvar!

han mår bra. varet i ögonen är bort nu också.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Tarotstollan
5/6/14, 7:56 PM
#16

Härligt att läsa att en liten pälskling har blivit räddad!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Stallmima
5/6/14, 10:17 PM
#17

Ta hand om er fina röding 😃  Lycka till!  🌺

Upp till toppen
Annons: