Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 770 ggr
Bejbymoose
4/16/14, 1:01 PM

Allergivänlig kattras?

Hej! Jag har hört lite olika om allergivänliga kattraser, vissa säger att det finns, vissa säger att det inte finns? Någon som vet vilket som stämmer?

Jag har växt upp med katt hos mina föräldrar, och mådde inte prima direkt om jag inte tog mina allergi tabletter. Sedan jag flyttade till eget så behöver jag inte längre ta tabletter, vilket såklart är ett jätte stort +! Men… eftersom jag bor själv så blir det väldigt ensamt stundtals, och det hade varit så mysigt att ha en lite pälsboll att gosa ner sig i soffan med :)

Finns det någon ras som funkar bättre för allergiker? Finns det något test man kan ta för att se ifall det skulle funka?

Annons:
Caifig
4/16/14, 1:10 PM
#1

Det finns ingen 100% allergivänlig katt. Det sägs att sibirisk katt är mer allergivänlig än andra, men det betyder inte att just Du kommer tåla rasen. Mitt råd är att åka ut och sniffa på raser du tycker är intressanta. Få med lite päls hem och kör ner näsan i eller alternativ låna hem en katt på prov. Vissa uppfödare har jag för mig gör detta, just för att testa allergi.

Bejbymoose
4/16/14, 1:27 PM
#2

okej! Vet du (eller någon annan här) om det finns någon uppfödare av sibirier i göteborgs området? Så jag kan åka dit och sniffa, alternativt låna hem då? :)

Sibirier är ju så himla söta, hade ju varit rena drömmen om jag skulle tåla dem :D

Mygohr
4/16/14, 2:48 PM
#3

Kolla på http://www.sibiriskkatt.se eller http://signeringen.se där kan du söka på uppfödare.

Nenujap
4/16/14, 4:03 PM
#4

Många gånger är det inte pälsen som är problemet, utan hudflagor/mjäll. Det kan också påverkas av vad katten äter. Min pappa exempelvis, kan inte vara med djur som ätit fisk de senaste två veckorna. Alltså tål han inte särskilt många djur. I och med att jag inte ger mina katter fisk alls, så är det inga problem. De kan till och med sova i hans säng. En annan sak att tänka på, är att vissa människor tål vuxna katter men inte kattungar och för andra är det tvärt om. Lycka till!

@Mpajunen på Instagram

Upp till toppen
Annons: