Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1150 ggr
Beafer
4/7/14, 9:57 AM

Min gaphals

Min ena katt har börjat skrika nätterna igenom och krafsar på dörren till sovrummet. Vi har flyttat in hos min karl för ungefär en månad sedan. Innan dess kunde hon jama lite utanför sovrummet ibland, men gav upp fort. Första dagarna när vi flyttade hit så var hon väldigt ihärdig med sitt jamande, vilket inte är så konstigt. Men varför har hon börjat nu igen tro? Min sambo håller på och blir knäpp här hemma. I natt gick han ut och la sig på soffan för att få tyst på henne. Det känns ju inte så smart heller.

Annons:
SolidShinta
4/7/14, 10:02 AM
#1

Är det ett helt nytt ställe för henne?
Katter är väldigt territoriella och är det ett helt nytt ställe så känner hon sig nog osäker och otrygg när ni stänger in er i ett rum utan henne.
Sen brukar katter inte tycka om stängda dörrar över huvud taget då det "blockerar av" deras revir.
Har ni provat att helt enkelt inte stänga dörren? Eller är hon väldigt nattaktiv och stör er då?

Beafer
4/7/14, 10:18 AM
#2

Yes, det är helt nytt för henne. Men jag tyckte att det var konstigt att hon slutade och sen började igen. Där jag bodde sist accepterade hon att dörren var stängd på natten, men det kanske är som du säger att hon är lite otrygg än. Jag har två katter och dom brukar ha rejvfest på natten. Den andra katten jag har tycker även att det är galet roligt att attackera täcket när det rör på sig. Jag tror inte att min sambo skulle acceptera att ha dörren öppen på natten eftersom att han blir så störd när dom busar. Han ville inte bo med katterna alls från början heller. Därför känner jag mig väldigt stressad över att hon håller honom vaken på nätterna nu.

[Thiah]
4/7/14, 12:05 PM
#3

Busa med katterna innan ni går och lägger er samt ge mat så de är mätta och hungriga. Då är chansen större att de sover sig igenom natten. 

Sen får man aldrig ge efter om man vill att katten ska sluta mjaua vid dörren. Mjauar hon och den öppnas så vinner hon och kommer då fortsätta. 

Min sambo fick helt enkelt ge upp och lära sig att sova med busande katter (i början bodde vi i en etta) fast han kastad en och en annan kudde åt deras håll. 😉

Beafer
4/7/14, 12:29 PM
#4

#3 Hon busar aldrig med leksaker, bara med sin kompis. Dock så brukar dom alltid ha ett race på kvällen precis innan vi ska sova. Dom har även fri tillgång till mat. Jag ger aldrig upp och öppnar till henne. Men karln min har inte samma tålamod ;)

SolidShinta
4/23/14, 1:03 PM
#5

Har det blivit bättre?

Beafer
4/23/14, 2:22 PM
#6

Det har blivit bättre. Nu kan hon jama på morgonen. Här hemma kliver vi upp klockan sex. På helgerna när vi inte gör det så ser hon till att berätta att klockan är sex iaf ;)

Annons:
Stallmima
4/23/14, 9:35 PM
#7

#6 Hahaha katter har ingen helgklocka   😃

Fjordell
4/24/14, 11:06 AM
#8

Hur gammal är tösen, och är hon kastrerad? :)

Beafer
4/24/14, 12:54 PM
#9

#8 Två år och kastrerad.

Upp till toppen
Annons: