Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2250 ggr
Niiinah92
3/2/14, 4:21 PM

Ibland orkar man inte........

Är medlem på flera kattsidor på fb. Är mest med för att se fina och ibland roliga bilder på katter men även för att kanske kunna vara till hjälp om någon har frågor eller kunna frågor själv och ösa ut massa bilder på mina egna pälsklingar.

Idag känns det dock som att det inte är värt att vara med. Frågar nån om fodertips och man tipsar om blötmat eller säger att ett visst foder inte är bra för det innehåller för mycket spannmål så får man en hel drös personer emot sig som talar om att deras katter levt på friskies hela sina liv och blev jättegamla och var alltid superfriska så därför finns ingen anledning att ändra på det. 

Annat man fått läsa:

 Det är bra för tänderna med torrfoder och katterna mår toppen av friskies. Lita alltid på veterinären när det kommer till foder och rasbestämning. Det är underbart med huskattungar och de har inget med överflödet av hemlösa katter att göra och klart att det finns skäl att ta kattungarna förtidigt från mamman. 12-veckors regeln har en negativ sida, ungarna blir mer "präglade" om man tar dem vid 8-veckor och mammorna stöter bort sina ungar. Bara för att nämna några saker som det skrivs om. 

Funderar starkt på att gå ur och så lär det nog blir.

En fråga. Lagen om 12-veckor, vet någon här hur den uppkom?

Annons:
cattisa
3/2/14, 5:04 PM
#1

Ge inte upp hoppet! Fortsätt tala om vad som är rätt och vad du tror på. Man kan inte vinna över alla till sin sida. Ju fler som lugnt och sakligt talar om vad som är bra desto fler har möjlighet att lära sig.

De flesta som tar till sig ett budskap och lär sig något nytt skriver inte in på forumen och berättar. Du når fram till många fler än du märker. Det kommer in nya läsare hela tiden. Därför behöver man upprepa budskapet om och om igen.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Caifig
3/2/14, 5:49 PM
#2

Vet inte exakt när lagen om 12 veckor kom, däremot så någon gång under 2008 började jordbruksverkets regler gälla alla kattägare inte bara uppfödare. Därmed även 12 veckors lagen.

Niiinah92
3/2/14, 9:50 PM
#3

#1 fast man blir sjukt ledsen av att höra kommentarer som besserwisser och andra liknande saker bara för att man försöker förklara varför kattungarna behöver 12 veckor eller mer hos mamman och att "stöta bort" är en del av uppfostran. Allt för många blir elaka och tycker att så länge ungen äter vanlig mat så kan man ta den när man vill……….

Djurälskaren87
3/3/14, 1:16 AM
#4

Jag blev kallad massa könsord idag på fb för att en tjej skrev att får hon inte omplacerad sin 2 åriga okastrerade hankatt snarast så skjuter hon den:/så förstår hur du menar att man ger tips å får otrevligt tillbaka

[SueHn]
3/3/14, 9:58 AM
#5

Tyvärr finns det alldeles för många kattägare som inte ska ha djur över huvud taget men det enda som hjälper på sikt är att orka informera om vad det innebär att ha katt eller något annat djur. Ju fler som informerar och protesterar så mycket man orkar blir det förändring även om det tar tid. Men visst är det otrevligt att bli kallad fula ord.

Sunshades
3/3/14, 11:24 AM
#6

Fast det är svårt i allmänhet att ge råd på internet för det är alltid någon som plötsligt känner sig trampad på. "Jag har minsann gett min hamster småsten i alla år så det måste ju vara bra!"

Sedan, men då menar jag inte TS utan mer generellt, kan sättet vissa ger råd på vara litet väl "jag vet allt, du är en nolla och gör du inte som jag säger är du dessutom en nazistisk djurplågare".

Men, som skrivet, det är inte lätt det där med att ge råd. Man skall inte heller glömma att de råd vi ger idag kan vara fel i morgon.

Annons:
Fridaaaa
3/3/14, 11:46 AM
#7

Har med sett detta fenomen. Och även "veterinären har inte fel".
Likaså skillnad mellan kastrering och sterilisering diskuterade jag & några till med en för någon dag sedan. Vi fick till svar "ni har fel jag har rätt veterinärer kan inte ha fel", för h*n påstod att sterilisering = honkatter, kastrering = hankatter. Vägrade släppa det trots länkningar och annat. Lever kanske i gammeldags? ingen aning men idiotförklarade tyvärr alla andra och h*n själv hade helt rätt.

Sett enda exempel också tyvärr. Visst kan bli missförstånd på nätet och så men vissa saker är ju ren fakta, vissa saker är åsiktsfråga.
Men många kollar folk för besserwisser och annat till människor som besitter mycket kunskaper osv, tyvärr och det är ju väldigt tråkigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SueHn]
3/3/14, 11:59 AM
#8

# 6 och # 7 Ni har båda helt rätt. Bara att få folk att förstå skillnaden mellan åsikt och fakta kan få mig att ta mig för pannan. Skillnaden mellan att ett enstaka exempel inte kan jämföras med resultat från goda väl genomförda vetenskapliga försök är än värre.

Kan kan den sammanfattning som jag hittade om att två olika kommersiella dietfoer för katt hade mycket olika effekt användas för att övertyga andra om att veterinärer inte alltid bryr sig så mycket om de ens vet. Det ena löste upp urinstenar av den sort som det går att lösa upp dubbelt så fort som det andra. Länken till mitt inlägg finns här men skrolla ner en bit.

Niiinah92
3/3/14, 12:10 PM
#9

#6 ja tyvärr är det svårt. Man vill skriva allmänt och utan att blanda in någon specifik person eller säga att nått är fel bara vad man själv tycker och varför, alltså underbyggt med nuvarande forskning eller lag men ofta är det ändå någon som läser, tar åt sig, vänder taggarna utåt och går till attack med känslomässiga argument som oftast är baserat på deras egna katt/katter och hur de mår just för stunden eller hur man gjorde för 50 år sedan. Eftersom jag inte var född då anses inte min information eller åsikt räknas för jag har inte tillräckligt med egen erfarenhet och borde därför inte uttala mig alls. För mig har det ingen betydelse vilka val man gjort tidigare, de går inte att ändra på utan det är de val man gör hädanefter som räknas. Vilket foder man vill ge är upp till var och en även om man bör göra sig omaket att läsa på lite om ämnet men som du skriver sådant ändras hela tiden men att skriva att det är okej att ta eller sälja kattungar förtidigt och strunta i lagen är inte okej, speciellt inte där många nya kattägare läser som kanske inte har full koll än. Inte heller är det okej att hoppa på folk personligen för att deras ställningstagande inte är densamma som ens egen.

Gick ur just den gruppen igår då den fick mig att må dåligt även om det bara var ett par personer som fick mig att känna så och nu mår jag betydligt bättre, finns andra ställen man kan prata katter som är betydligt trevligare.

Sunshades
3/3/14, 12:19 PM
#10

#9 - Tycker det låter bra att du tog dig därifrån för det är inte värt att må dåligt över. :) Tyvärr har alla djursidor sina "kattkärringar" (av båda kön) som bara vägrar se att det kan finnas olika sidor av samma mynt och ibland faktiskt ny forskning som visar på hur fel det har varit tidigare.

Förr var det ju mer eller mindre ok att ha ett marsvin ensamt i en skokartong men numera vet viju bättre :)

Gur4m1
3/3/14, 12:47 PM
#11

#7 så var det iofs förr, man steriliserade en honkatt och kastrerade en hankatt så hon litade väl på sin veterinär och kände sig väl lite dum sen- när du påtalade det hela. Många människor reagerar så, även om de  djupt inne inser att de har fel så inser de det försent och det känns försent att ta tillbaka det. Stolthet kallas det och vi alla har det ibland ;)

Samma sak gäller kattmat. Jag har växt upp med att ge Friskies och Pussy till våra katter och ingen av dem blev sjuka och jag har fortfarande en fin kastrat som är över 12 år som levt på sådant foder (han har vägrat äta annat som erbjuds, han vägrar blötmat osv). Sen finns det väl fakta som stödjer varför man bör välja annat foder till sin katt- och det är sådant man får slänga fram. Säger man "det där är dålig mat, du har varit en dålig djurägare hela den här tiden" så lyssnar ingen. Och et är ju det man säger när man förklarar att det är dålig kattmat- och då får man ge dem tid att komma fram till det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Fridaaaa
3/3/14, 12:53 PM
#12

#11 Ja var många som skrev det till henne men nix alla hade fel, alla sidor var fel, hon & den veterinären hade rätt. Vägrade rubba en milimeter på den fronten tyvärr.
Jo sant men blir ju fel info till andra tyvärr. Menmen hoppas hon inser någon gång att det hon sa var fel 😉

Ja det var ju helt annan kunskaper kring foder nu än vad det var förr.
Men det är ju så även fast en katt, människa eller vad det nu är, blir gammal betyder det inte att fodret är bra, man kan vara fet på insidan till exempel, men är ju så där med, finns fakta på vad som är bra innehåll eller inte, men sedan betyder det inte att enskilda individen mår bra på just det fodret.

Och så länge man utfodrar sin katt, att den inte är fet eller mager, och ger katten det som den behöver anser jag inte att man är dålig djurägare men anser att man inte ska sprida att det är ett bra foder till andra, att det har bra innehåll och sånt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gur4m1
3/3/14, 1:04 PM
#13

#12 ja….allmänt verkar veterinärer allt för ofta inte uppdatera sig nämnvärt kring t.ex katthållning. Då tänker jag främstpå veteirnärerna i mitt område där jag växte upp. De har samma syn på kattens om man hade för 50 eller 20 eller 10 år sedan. En okastrerad vuxen katt är "det inte ide" att kastrera, en katt med urinsten är lika bra att avliva", osv.

Attinte ta kattungen före 12 veckor mins jag att man började prata om 2001-2002, då jag kollade katt för då fanns ingen lag ännu? Men många gjorde själva det valet att vänta till 12:e veckan.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Fridaaaa
3/3/14, 1:07 PM
#14

#13 Nej tyvärr är det så inom bland annat hund med 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SueHn]
3/3/14, 1:12 PM
#15

Om man kämpar för något måste man välja sina strider för man orkar inte att dra för tungt lass.

När det gäller katter skulle man kunna läsa in sig ordentligt på ett par områden för då har man bättre argument. Jag brukar bemöta påståenden om att en katta blivit steriliserad med att i så fall har kattan löpbeteendet kvar och har man otur kan hon löpa med några veckor mellan och då inser de flesta att kattan nog är kastrerad.

Beträffande mat brukar jag fråga vad katter äter om de får gå ut och välja sin een mat. Jo, de fångar sorkar, någon fågel eller mus. Ingen har sett en katt gräva upp morötter och potatis eller stjäla veteax från åkern. Många inser då att katter nog inte ska ha en massa spannmål och andra vegetabilier.

Att kastrering är viktig kan man åskådliggöra med att med lite räkning visa hur många katter en enda katta kan ge upphov till om hon när hon är ett år tillåts att få en kull med ungar att hennes ungar tillåts att få en kull osv blir det drygt 2000 katter på tio år. Ett sådant räkneexempel skulle platsa bra för högstadiet för att visa är när något växer exponentiellt blir det snabbt stora tal.

MilliesMatte
3/20/14, 11:53 AM
#16

Att veterinärer rekommenderar vissa foder är ju inte så konstigt,de vill ju sälja sitt,likväl som andra djuraffärer och tillverkare.Veterinärer har ingen kunskap om fodret,förutom det speciella veterinärfoder som rekommenderas vid sjukdomar etc.

Niiinah92
3/20/14, 12:05 PM
#17

#16 precis men få verkar lyssnar på det örat, det veterinären säger är det man går efter oavsett om det är mat, ras(!) eller sjukdomar.

MissHoppetossa
2/1/15, 12:42 PM
#19

Ny här. Nyss fått hem en omplacerad katt. Första katten som bor med mig permanent, tidigare bara varit kattvakt. Lär mig massor av er erfarna som skriver. Oerhört värdefullt, både för mig och missen :)

Upp till toppen
Annons: