Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4666 ggr
jnielsen
2014-01-19 20:28

zooplus

Jag vet att det finne en uppsjö av den här typen av trådar, men iaf:

jag funderar på att beställa Kattsand där eftersom vi behöver en hel del nu (ska utöka från 1 till 3 lådor nu när vi flyttar) 

levererar de alltid automatiskt till dörren??

Annons:
Fridaaaa
2014-01-19 20:31
#1

Ja de ska leverera till dörren men man måste vara hemma, annars lämnar dem till utlämningsställe.

Dock råkade jag för att posten slarvade och lämnade på utlämningsställe ändå. Men hänt 1 gång av kanske 4-5 gånger.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2014-01-19 20:35
#2

Om du är hemma och om du hör och svarar på alla mobilsamtal på leveransdagen finns chansen att du får det hemkört. I annat fall rekommenderar jag att du beställer från t.ex. animail eller foderbilen där man kan få varorna levererade utanför dörren utan kvittens.

Sajtvärd Katter iFokus

Niiinah92
2014-01-19 20:35
#3

Ja de ska lämna till dörren men hos mig talar de aldrig om innan eller ringer osv. dessutom har det strulat en del för mig, ibland går det superlätt och smidigt ibland går det sämre när det kommer till leverans, inte deras fel i och för sig utan postens men man kan ju inte undgå att bli irriterad och kanske söka sig till andra sidor istället även om de är billiga.

jnielsen
2014-01-19 20:38
#4

Jag tänkte testa dem eftersom det var så billigt, extreme classic 30 kg 299kr

vad är bäst när man kommer till utkörningsbolag DPD/posten eller DHL?

Fridaaaa
2014-01-19 20:41
#5

#2 Mig har de aldrig ringt innan de kommer.

#4 Posten är det som kör ut paketet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2014-01-19 20:54
#6

#5 Jag tror att de ringde eftersom jag missade ett samtal från dolt nr precis innan paketet kördes till utlämningsstället (upptäckte detta när jag spårade paketet). Om det inte var chauffören/posten som ringde brydde de sig inte om att komma hit öht eftersom jag var hemma hela dagen.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[sorbel]
2014-01-19 20:57
#7

#4 När jag valde DHL kom de alltid till dörren och provade om jag var hemma. Posten försökte inte alls och tog paketet till utlämningsstället direkt.

jnielsen
2014-01-19 20:58
#8

Nu är beställningen gjord! 30 kg sand och två kattmyntabollar.

Fast jag insåg när jag betalade att jag nog inte kommer få grejerna innan fredag, vilket egentligen var hela poängen eftersom vi flyttar på lördag och katternas lådor ska vara "kiss-klara" då…

Fridaaaa
2014-01-19 20:59
#9

#8 Har du tur kommer det på fredag, mig har det tagit 4-6 arbetsdagar ungefär för leverans.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jnielsen
2014-01-19 21:04
#10

#9 Jag valde nog "fel" betalningssätt, tog banköverföring och då stod det att det tar några dagar innan de får pengarna… hade jag tagit kreditkort hade det kanske gått på en gång…

[sorbel]
2014-01-19 21:04
#11

#8 Det har alltid tagit bara 3 dagar vid varje beställning för mig. :)

Lycka till med flyttning!

jnielsen
2014-01-19 21:08
#12

#11 Jag ser åter hoppet tändas! 😉

Jag hoppas verkligen att vi hinner få det, så mycket sand blir dyrt som attans i en vanlig djuraffär.

Såg att de hade feliway billigt också, vi behöver två som säkerhetsåtgärd innan katterna flyttar in, men de behöver vi redan nu i början av veckan så att de hinner sprida feromonerna.

Fridaaaa
2014-01-19 21:14
#13

#10 Okej, jag brukar betala via paypal, fungerade inte med banköverföring för mig. Med smidigt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[sorbel]
2014-01-20 10:02
#14

Ah jaha! Jag betalade direkt med kort så det tar kanske några dagar till ändå, hoppas inte det!

gmyra
2014-01-20 12:55
#15

ojoj, jag beställde från zooplus förra veckan, för första gången, valde posten. Beställde i onsdags eller natten till onsdan, det anlände till Sverige i fredags, sen blev det helg, men idag har det kommit till min stad. Minus lör-sön så gick det snabbt även till mig. Betalade med e-kort.

Det står sedan kl 10 idag att paketen anlänt till distributionsterminalen, lastade på bil samt utkörning påbörjad. Vilket jag tolkar som att paketet ska komma till min adress idag. Jag är hemma, bor på bottenvåningen, ringklockan fungerar, telefonen är på och ligger bredvid mig.

Spänningen är olidlig…

gmyra
2014-01-20 13:02
#16

WHAT THE VAA! Nu står det att det EJ gick att leverera. För en halvtimme sen på ena paketen och tydligen kl 11 på det andra, och att meddelande har lämnats på adressen. Öppnar min dörr och haffar brevbäraren som just precis går förbi. (jag har ej fått avi) och brevbäraren berättar att det är en annan som kör ut paketen (så jag skällde ej ut honom).

Fridaaaa
2014-01-20 13:11
#17

#16 Hmm. Vi får paketet samtidigt som övriga posten vill 11. Kanske olika runt om i landet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gmyra
2014-01-20 13:40
#18

Det verkar så. Är kanske beroende om det är stor stad eller ej. Gissar på att de samlar ihop större paket på en större bil som åker runt på ett större område än vanliga brevbärarna.

Ringde posten för förklaring. Tydligen stod det mottagare ej anträffbar. Berättade att jag varit hemma, t.o.m. kollat att ringklockan till min dörr fungerar. Ingen portkod utan yttersta dörren är upplåst. Fick bra respons av kundtjänst, som skulle skriva anmärkning och att jag vill ha förklaring.

Kan acceptera om bilen eller föraren har gått sönder eller dött, men inte att det ljugs om att jag ej varit anträffbar.

Vi kom överrens om att när paketet anlänt till ombud kan de fixa så det körs ut från ombudet till mig (gratis såklart), fast det kunde det ta några extra dagar. Så jag kollar först om jag klarar ta det själv.

[Mustangcab]
2014-01-20 13:48
#19

Här är det olika som kör posten och de som kör ut  paket. De som kör post har små bilar så att ett av mina paket inte skulle få plats. De andra har en lastbil😃

Fridaaaa
2014-01-20 13:48
#20

#18 Ja kan vara så, jag bor ute på landet, här kommer som sagt brevbäraren ut 🙂 Men de hör inte av sig innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
gmyra
2014-01-20 15:00
#21

Nu kom paketen iaf. :O Allt var med + bra förpackat.

Vet ej riktigt vad som hände där. Utköraren verkade vara arg på mig. :(

jnielsen
2014-01-20 18:20
#22

#21 ibland när jag läst trådar om zooplus så får jag för mig att de som levererar inte ens försöker lämna paketen hemma hos folk, utan bara hävdar "att ingen var hemma" och kör det till närmaste utlämningsställe…

När jag skulle välja betalningssätt fanns bara två alternativ; banköverföring och kreditkort… varken e-kort eller paypal som andra pratat om här… Det var dumt att jakg inte tog kreditkort eftersom jag behöver få mitt fort, men jag tänkte mest att överföring var smidigast, och när jag kom så långt att jag förstod att det kan ta någon dag extra så gick det inte att ändra…

[sorbel]
2014-01-20 23:11
#23

Jag tror inte att det har nåt att göra med Zooplus. Det är DHL eller Posten som har problemet, eller? Posten levererar nästan aldrig till min dörr- spela inga roll vart jag beställer ifrån, jag måste hämta upp paketet själv. DHL försöker att leverera och ringer på dörren i alla fall, om jag är hem eller inte.  Lensway går direkt till dörren i alla fall, jag har bara behövt plocka upp paketet från dem en gång. Lensway paket är små, så det är kanske varför.

Niiinah92
2014-01-20 23:14
#24

#23 men att det strular kan kanske ha att göra med att det skickas från deras lager i tyskland? Jag bara spånar lite men jag har aldrig haft några leveransproblem med nån annan sida medan jag har haft det flera gånger när jag handlat från zooplus. De är hjälpsamma och vänliga på zooplus men man tröttnar ju efter att det strulat flera gånger.

gmyra
2014-01-21 12:21
#25

#24

Är det Posten som har levererat även från de andra butikerna också?

Paket som i sista etappen ska levereras av posten och som har kommit fram till rätt distributionscentral borde ju ha samma möjlighet att anlända till mottagaren, oavsett vem som har skickat det.

Och om Posten dessutom skött transporten inom Sveriges gränser till distributionscentralen utan problem, så verkar det väldigt konstigt om det har ngt med att de skickas från Tyskland som är problemet. Om det strular tidigare i transporten så är det kanske inte Postens "fel".

Läste i en annan tråd om viktgräns, 20 kg, det står även på zooplus nu, och jag fick nog min beställning uppdelad i två paket pga den, men att det tidigare kunde varit problem med för tunga paket.

Det är nog en kombination av orsaker, tror jag, som beror på var man bor (om paketen ska levereras med vanliga posten eller speciell paketbil) samt arbetsmoralen hos den som ska leverera till dörren.

Tillvaroturist
2014-01-21 16:03
#26

#18 & #22 Jag var också med om att jag tydligen inte var anträffbar trots att jag satt hemma och väntade, hade mobilen brevid mig OCH hade skrivit en lapp och satt upp på portdörren. Jag hade beställt fryst färskfoder till mina hundar från en liknande internetbutik, så det var ju ganska olämpligt att det inte levererades till mig på en gång. Jag ringde posten och fick åka till postens distributionsställe där det stod ytterligare cirka fem personer som hade fått samma meddelande trots att de, precis som jag, hade varit hemma och redo att ta emot paketet. Jag tror helt enkelt att det är posten som krånglar. Butiken skulle göra en utredning men jag vet ännu inte vad de kom fram till dock.

[Mustangcab]
2014-01-21 17:30
#27

# 25 Så beställer man 2 st 10 kg pack med mat så är det för tungt?

Annons:
Fridaaaa
2014-01-21 17:31
#28

Jag har fått hem det till dörren när det vägt över 20 kg.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jnielsen
2014-01-21 17:35
#29

Jag fick ett meddelande från zooplus idag om att de skickat mina saker, av någon anledning skickas det i två paket, (beställde 2x15kg sand och två kattmyntabollar) hoppas att jag får paketet med sanden i tid!

gmyra
2014-01-21 17:36
#30

#27

från zooplus.se

"Att tänka på vid leverans med DPD/Posten: Speditionsfirman DPD samarbetar med Posten Sverige. Paket på upp till 20 kg levereras direkt till din dörr på vardagar mellan kl. 9-16 och paket på över 20 kg kan hämtas ut på Postens utlämningsställe."

Så om de packar 20 kg kattmat i samma paket så ligger det på gränsen.

[Mustangcab]
2014-01-21 17:37
#31

# 28 Det har  jag också tidigare men nu säger # 25 att ett paket  får väga max 20 kg.

gmyra
2014-01-21 17:53
#32

Det är intressant att ni ändå fått paketen. Kanske just de personerna som kört till er tyckt att det ej gjort ngt. En större postbil borde ju ha plats med en sån där vagn att köra paketen på, så de slipper bära.
Men jag vet inte hur det fungerar på posten och hur mycket egna beslut själva utkörarna får ta.

Hur som helst, ska det inte ljugas om att mottagaren ej varit anträffbar. Om det var så att man ansåg paketet vara för tungt, så borde ju det stå istället.

[Mustangcab]
2014-01-21 17:57
#33

De som kör här har  en stor lastbil och de har en kärra som de kör paketet på. Fram till dörren och vänligt nog ställer dem innanför dörren åt mig🙂

Fridaaaa
2014-01-21 18:30
#34

#31 Hmm något de har ändrat på kanske då? 

#32 Ja så gjorde de med mitt ena paket. Fick hämta på utlämningsstället och det vägde 12 kg. Vi var garanterat hemma vid postens tid hela den veckan. Men ordinarie som kör här lämnar av, gjort hela tiden innan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
jnielsen
2014-01-23 16:48
#35

Idag runt 11-tiden ringde en kille från posten, han stod utanför vår port med ett tungt paket😃 Snäll som han var satte han av paketet utanför vår dörr eftersom vi inte var hemma, så när vi kom hem igen stod paketet där, med 30kg sand, två kattleksaker och en liten påse godis som välkomstpresent 👍

Fridaaaa
2014-01-23 16:50
#36

#35 Härligt!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

paka
2014-01-25 08:52
#37

Jag har beställt från Zooplus.se på föra måndag eftermiddag (leverans med DHL och betalt med kreditkort). Grejerna levererades (till dörren) på torsdag omkr. kl. 14, (velpackade). De ringer aldrig innan de kommer.

[Mustangcab]
2014-01-25 13:06
#38

# 37 Hur lyckas du få leverans med DHL?

paka
2014-01-26 18:26
#39

#38 I samband med betalningen anger jag att jag vill att leveransen ska vara med DHL.

Fridaaaa
2014-01-26 18:29
#40

#39 Jag har testat båda de två alternativen man kan välja och fått via posten ändå.. hmm märkligt :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

paka
2014-01-26 18:33
#41

#38, Zooplus garanterar inte att DHL sköter slutleveransen och till vissa postnummer skickas varorna enbart med DHL.

Annons:
kanelbullen_92
2014-01-27 13:24
#42

Kanske inte hör till denna tråden, men jag tyckte det var lite roligt att Zooplus skriver så här på produktbeskrivningen av Royal Canin norwegian forest cat torrfoder: "Torrfoder, anpassat till den norska skogskattens näringsbehov."

😃

[Mustangcab]
2014-02-01 20:42
#43

# 40 Det var därför jag undrade för här är det enbart Posten som kör ut.

LisaKanin
2014-02-01 22:20
#44

Jag kan lösa mysteriet med att posten levererar även när man väljer alternativet "DHL". Det är nämligen inte "vårt" DHL utan "Deutche Post DHL" som enbart skickar från utlandet och försändelserna levereras i mottagarlandet via vår vanliga post. Det är också viktigt att den som kör ut kan komma in i porten. Har man tex portkod är det kört.

gulzebra
2014-02-01 22:46
#45

Verkar ha kommit ett nytt alternativ. Citerar från zooplus: _"I samband med betalningen anger du om du helst vill att dina varor ska levereras med Posten eller med GLS/Schenker. Notera att vi om inget annat anges skickar med Posten. Skulle du hellre vilja att vi skickar med GLS/Schenker kan du välja detta i kassan. Det kostar 5 kronor extra att få levererat med GLS/Schenker" 
_http://www.zooplus.se/content/shippingcosts 

När jag beställde en stor råttbur skickades den med GLS och togs över av Schenker väl i Sverige, som ringde innan och levererade vid dörren som de skulle. Så att GLS nu är valbart ger iaf mig lite hopp! 👍

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Mustangcab]
2014-02-14 14:09
#46

Men DHL finns också i Sverige

http://www.dhl.se/sv.html

SannnaH
2014-02-14 14:19
#47

När jag läser här verkar jag ha haft väldans tur med min beställning! Den kom snabbt, de ringde några timmar i förväg, när de kom gick jag ner och öppnade och de tog upp mina lådor till min våning på kärra. Tre stora kartonger på strax över 60kg tillsammans. Den ena kartongen var dock jättetrasig med innehållet var helt oskadat och det kollade vi tillsammans innan han gick igen. Jag har verkligen inte mycket att klaga på och kommer beställa därifrån igen :)

jnielsen
2014-02-14 14:37
#48

Jag planerar inför min andra beställning. Vill köpa en rejäl klöspelare till katterna, samt att de 30 kg sand som jag köpte inte räcker länge när två av lådorna var nya och skulle fyllas…

Annons:
Mackeen
2015-01-25 02:08
#49

Hej, vill bara komma in med lite info. Jag som kör paket (helt annat än brevbärare!) på Postnord i sthlm. Endel har som sett haft problem att få dem hem levererat och det finns många faktorer till varför det kan vara så. 

För att klargöra så behöver vi inte ringa även ifall det står telefon nmr på paketen. Gör en förare det är det på eget behag. Står det dock portkord & telef nmr samt gärna våning (tr ?) så finns det ingen anledning till att det inte skulle ske ett försök. Ring och fråga så meddelas vår trafikledning och de ringer o frågar föraren varför :)
Personligen ringer jag om det står portkord & telef, får jag ej tag så skickar jag det till ombud. Det är rätt individuellt hur man gör.

En annan sak kan vara att ordinarie förare är sjuk eller dylikt och någon som inte kan det området får hoppa in. Blir lätt att man inte helt hinner med att köra ut privatares paket till fullo, en arbetsdag är tight även när man kan området bra… tänk då när man inte kan det alls.

Någon tidigare skrev om trasigt paket. Kunden får inte öppna paketen innan de skrivit på. Är det trasig så be dem felmärka i systemet innan du skriver under. Är innehållet skadat ska inte vi som förare ta tillbaka det på plats utan det får du ta med avsändaren, reklamera etc. Du kan också neka om det ser allt för trasigt ut så går det i retur direkt men då får du inte öppna upp det!

Fridaaaa
2015-01-25 08:07
#50

#49 Här skickas det ut med posten från Zooplus, gick bra första gången andra gångerna har jag fått hämta ut. Och jag har varit hemma, bor i hus så varken portkod eller liknande. Och tvivlar starkt på att det varit icke ordinarie varje gång. Och alla andra paket fungerar utmärkt. Så måste vara något med kommunikationen mellan zooplus och de som ska leverera det här i Sverige som inte fungerar så bra så ofta

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Isadolls]
2015-01-25 10:51
#51

Har själv beställt på zooplus många ggr,  men kan rekomendera Pets on line.

Där kan du välja hemleverans  utan kvittens så får du det hemlevererat även om du inte är hemma :) Smidigt, har även bra pris på storförpackning av Everclean:)

Snabb leverans!

Fridaaaa
2015-01-25 10:54
#52

Rekommenderar också Petsonline, de är toppen!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2015-01-25 11:55
#53

#49 Fast om det inte är ett måste att ringa och kolla med kunden, borde det väl inte vara ett måste för kunden att ha tid att svara i telefon? 
Vi beställer alltid så att jag vet att någon av oss är hemma och kan ta emot paketet.

På zooplus står det "Om leveransen inte lyckas vid första försöket lämnas ditt paket till Postens serviceställe i närheten av var du bor, där det kan hämtas ut."

Räknas ett telefonsamtal verkligen som ett försök?

Fridaaaa
2015-01-25 11:57
#54

#53 Tyvärr försöker inte alltid dem att lämna paketet, hänt här flera gånger

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2015-01-25 11:58
#55

Har beställt flera gånger från zooplus med lite blandade resultat. 
Tror att om man ska beställa Kattsand och vill få hem det så bör man nog köpa precis lagomt så att det packas i ett paket.

Beställde nyss 2 st 2-pack med Kattsand. Eftersom ett 2-pack då väger 30 kg så valde jag schenker för att dom då kör ut saker över 20 kg. 
Men då hade zooplus delat upp ena  i 2 paket så det blev under 20 kg. Så nu har jag två paket på 15 kg att hämta ut 😛 Andra kommer hem till dörren.

För det måste man tänka på. Posten kör inte ut paket alls som hamnar över 20 kg.

Annons:
[Emma--]
2015-01-25 11:59
#56

#54 Jo har hört talas om det. Funderar mer om dom har rätt att göra så. 

Eftersom det inte står något om att vi kunder måste vara redo att ta emot ett telefonsamtal t.ex.

Fridaaaa
2015-01-25 12:00
#57

#56 Här är det posten som levererar ut, när de levererar resten av posten.
De är duktiga från andra ställen med hemleverans men inte just zooplus, frågan är vad det är som blir fel när det kommer till Sverige

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

UlrikaD
2015-01-25 14:14
#58

Att posten inte kör ut paket över 20 kg kan inte stämma. Jag beställer 30 kg Kattsand när jag beställer och jag får det till dörren. Behöver vara hemma och skriva på men det är postens bil som kommer.

[Emma--]
2015-01-25 17:05
#59

#58 Konstigt. Här gäller då det som står på zooplus hemsida 

"Att tänka på vid leverans med Posten och GLS/Schenker: Paket på upp till 20 kg levereras direkt till din dörr på vardagar mellan kl. 9-16 och paket på över 20 kg kan hämtas ut på Postens utlämningsställe. Om leveransen inte lyckas vid första försöket lämnas ditt paket till Postens serviceställe i närheten av var du bor, där det kan hämtas ut.Schenker levererar paket som väger under 20 kg direkt till utlämningsställe."

UlrikaD
2015-01-25 17:36
#60

#59 Jo, jag har sett det också. Men jag har beställt hur många gånger som helst och jag får från posten varje gång.

thorntagg
2015-01-25 18:01
#61

Det är inte första gången ZooPlus varit på tapeten i detta forum. Jag har vid ett tidigare tillfälle berättat om hur lite förtroende jag har för detta företag.  Vi beställde ett klösträd i fjol höst, och det fick vi vänta på i över en månad utan besked om anledningen till detta dröjsmål. Det var hopplöst att komma i dialog med dom. Först och främst var det problem med betalningen då det inte gick att betala med våra bankkort (som det går bra med på alla andra ställen!) Vi betalade då genom att sätta in pengarna via Handelsbankens privatgiro,  men tiden gick och inget hände. Till slut fick vi ett svar via ett mail där det stod: "Vi har nu lyckats hitta (!) och registrera din betalning på 711,50 kronor"… (Utropstecknet inom parentesen är min kommentar!)

Och så småningom kom verkligen klösträdet. Problemet med detta företag är att det är beläget i Tyskland och har kontor i ett flertal europeiska länder, dock inte i Sverige.

Vi har många gånger beställt varor på nätet från andra  företag och det är aldrig några som helst problem vare sig med betalning eller transporter. Vad posten beträffar (vi bor i Bollnäs kommun och har lantbrevbärning)  så har leveranserna skett otroligt bra, då brevbäraren alltid bär in kartongen och t o m ställer den i farstun innanför ytterdörren om det är dåligt väder. Ibland skickas varorna med andra transportföretag, och det går lika bra - kartongen lämnas vid eller innanför ytterdörren! Beställer man för minst 500 kronor är dessutom transporten gratis! (Gäller i alla fall alla företag som säljer djurtillbehör som sand, mat osv,) Vi brukar skicka efter mat och sand från VetZoo och det har fungerat perfekt. Men flera liknande firmor har samma praxis. Det är bara ZooPlus som är så krångligt. Vilket är synd då dom har en så bra hemsida.

Fridaaaa
2015-01-25 19:02
#62

#61 Jag har pratat med dem flera gånger via mail och alltid fått snabba bra svar och supertrevlig och bra support. Aldrig problem med betalning heller märkligt.

Verkar skilja sig olika problem med olika personer sombeställer? Och vissa har inga problem alls.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Emma--]
2015-01-25 19:28
#63

#60 Så även om du väljer schenker så kommer posten? Skumt. 

#61 Har aldrig haft problem med kontakten med zooplus men jag vet att det blivit problem med en leverans för en kompis. Tog lång tid innan hon fick hem sitt paket.

För mig tappade dom bort ett paket men det var inga problem med mailkontakten och det skickades en ny.

Fridaaaa
2015-01-25 19:42
#64

#63 Jag kan inte klicka i schenker. Enbart post eller GLS. (danska sidan)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2015-01-25 20:01
#65

#64 Väljer man GLS så blir det schenker när det kommer till Sverige.

Fridaaaa
2015-01-25 20:04
#66

#65 Jag har testat båda, fick hämta ut båda gångerna. Schenker kör inte ut hit.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: