Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4187 ggr
victoriasohlen
1/9/14, 8:15 AM

En foderautomat till två katter?

Hej! Jag och sambon funderar på att köpa en foderautomat åt våra två katter, då framförallt den äldsta har en tendens att vräka i sig mat när det finns och sedan går och skriker väldigt mycket så fort han blir hungrig. Någon som vet hur det funkar om man har två katter och en automat? Turas de om eller kommer någon av dem bli utan mat? Eller borde vi köpa två?(dock för dyrt just nu) Är trist att vi inte får sova hela nätter pga han väcker oss om morgnarna när han är hungrig osv. Tack på förhand

Annons:
[ElisabethYL]
1/9/14, 8:18 AM
#1

Personligen hade jag köpt minst en per katt..

sagan
1/9/14, 2:24 PM
#2

Fler är ingen garanti på att båda får sin del. Troligast kommer den matglade att hänga över skålen som den andra ska ha tills det öppnar sig. 

Det bästa men kan bli dyrt är att skaffa kattlucka som läser av chip då kan man styra vilken katt som får äta. 

Kan ni dela upp maten på flera givor och kanske frysa in mat och ställa fram så den tinar långsamt? På så sätt kan den matfriska få sig ett nattmål och låter er sova förhoppningsvis?

Carmarino
1/31/17, 6:16 PM
#3

Den här kattmataren är bara på prototypstadiet än, men ska se till att det både finns mat och vatten i lagom doser till katten. Priset blir dock rätt högt; ca 2200 kronor med dagens kurs.

Rubriken på artikeln är rätt korkad, men de har åtminstone vett att i artikeln länka till Jordbruksverkets information om vad som gäller för katter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pia-69
1/31/17, 6:58 PM
#4

Jag har två Surefeed automater till mina 2 katter, dom är dock inte timerstyrda men nu har jag koll på vilken katt som äter vad och hur mycket, och köper man 2 eller fler blir det lite billigare! Dom funkar på kattens chip och ett chip hänge för halsband följer med om inte katterna är chippade. Se länken! 👇😊 http://www.bitiba.se/shop/kattillbehor/kattskalar_vattenautomater/foder_vatten_automater/foderautomater/490425?rrec=true


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Pia-69
1/31/17, 7:00 PM
#5

Oj! Såg inte att tråden är från 2014! 😕☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Carmarino
2/1/17, 6:59 AM
#6

#5 Det gör nog inte så mycket att tråden är gammal. Kanske har det tillkommit någon som är intresserad av foderautomater, och då är det ju bra att få lite aktuell information. 🙂Det var därför jag "återanvände" en gammal tråd, istället för att skapa en ny.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Skruttan&Pepsi
10/6/19, 1:44 PM
#7

Gör inget alls med gammal tråd då jag står i samma provanställning! Har 2 kastrerade katthonor/systrar pp 8 år varav ena gått ner i vikt och den andra gått upp jättemycket och är en tröstätare. De har torrfoder framme hela tiden. Funderar på 2 chipstyrda foderautomater men de är så dyra. Hittar bara en sort, SureFeed. Nån mer som testat?

OberonsMatte
10/6/19, 4:44 PM
#8

#7 Mina 4 katter har varsin SureFeed mikrochipstyrd foderautomat och det funkar jättebra. Anledningen till att jag köpte dem var för att ha koll på att min äldsta katt bara åt sitt ordinerade njurfoder (och inte de andras mat), men det blir också lättare att ha koll på de övrigas matintag.  Att var och en har sin egen mat "säkrad" minskar också risken för att det uppstår konkurrens, stress och statusrelaterade konflikter kring  den viktiga resurs som maten innebär.

Angående priset så köpte jag från Bitiba där priset är lägre om man köper fler, och med tanke på hur mycket och länge man använder dem är det väl investerade pengar tycker jag.

Att en 8-årig katt går upp i vikt p.g.a. överätning är inte ovanligt, men om de går ner i vikt är det viktigt att kolla upp så att det inte ligger medicinska orsaker bakom. Oförklarlig  och smygande viktnedgång är ofta första symtom på t.ex. njursvikt och då bör behandling sättas in så snart som möjligt.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
10/6/19, 6:07 PM
#9

Jag skulle behöva 3 st chipstyrda matskålar just nu. Men budgeten tillåter inte det för tillfället. Men har ändå letat efter den billigaste Surfeedern. 
Den billigaste jag hittat är på Computersalg.se, 1237 kr, ingen fraktkostnad.
Jag har aldrig handlat från dem, dock. Leveranstid tycks vara 15-22 dagar, då de inte har skålarna i eget lager.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
10/6/19, 6:51 PM
#10

#9 Ibland dyker det även upp begagnade SureFeed-automater på olika säljes-sidor och då kan man få dem ännu billigare, så det är också ett tips.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
10/6/19, 6:55 PM
#11

#10 Det låter ju jättebra! Tack!
Brukar inte vara inne på "sälj-sidor" (utom Tradera och Blocket någon enstaka gång) så känner inte till några, men jag hoppas såna sidor också dyker upp när man googlar? Ska leta vidare och se om nå't dyker upp.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
10/6/19, 7:06 PM
#12

#11 Ja, jag har t.ex. sett i lokala köp och sälj-grupper på facebook och där kan man ju även lägga ut en köpes-annons med förfrågan om någon i närheten möjligen har överblivna automater att sälja.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
10/6/19, 7:14 PM
#13

#12 Smart! Tack för tips!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
R8issen
10/12/19, 11:57 AM
#14

Om man har två katter, rekomenderar ni att dom har en var eller räcker det med en? Dom får samma mat men den ena har en tendens att vräka i sig om skålen varit tom ett tag.

OberonsMatte
10/12/19, 1:31 PM
#15

#14 Jag rekommenderar att de har varsin för att minska stress och konkurrens kring maten och för att ha koll på båda katternas matranson. De flesta katter är skeptiska till automatens ljud, lampor och rörelser och behöver vänjas genom ett särskilt träningsprogram i olika steg, så finns det en vanlig matskål att tillgå så kommer båda katterna i första hand äta ur den, och då kanske den katt som inte har en automat får för lite mat.

Sajtvärd Katter iFokus

R8issen
10/12/19, 3:37 PM
#16

Tack för svar! Öpnnar den alltid när ”rätt” katt kommer eller kan man ställa in tider också? Jag är hemma rätt mycket så hon som äter normalt får också i sig tillräckligt med mat problemet är att matvraket får i sig för mycket på för kort tid om jag inte bara lägger upp lite åt gången och kan dom äta hur mycket/ ofta dom vill så kommer han ju högst troligt fortsätta vräka i sig allt som finns?

Skruttan&Pepsi
10/12/19, 6:36 PM
#17

Tack för svar och kul att fler frågar, får bäl bli varsin när ekonomin tillåter. Bitiba har haft 100 kr rabatt om man köper 2, inte så stor rabatt precis men men… Ska försöka bli av med en jättefin dricksfontän i keramik som kostade 800 med tillbehör - den var inte intressant alls att dricka ur, suck!!!!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Skruttan&Pepsi
10/12/19, 6:38 PM
#27

Oj tryckte flera ggr på publicera då inget verkade hända…går det att ta bort tro, hittar inget sätt…?

Annons:
Upp till toppen
Annons: