Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6071 ggr
jnielsen
12/14/13, 8:39 PM

Om Pica?

Jag har hört talas om Pica, dvs att katter äter/tuggar på tex tyg. Anledningen till detta har jag hört är att de inte haft någon kattmamma alternativt tagits för tidigt från sin mamma. 

Lite lättvindigt har jag då tänkt och utgått från att vår Pojken kanske har det, då han gärna tuggar sönder garn, ylle och vissa andra saker. Hans mamma dog när han var två veckor.

Men så såg jag tidigare idag att någon i ett inlägg här skrivit lite om Pica, och jag tyckte att det lät så väldigt mycket värre än hur jag föreställt mig att det var och värre än hur jag upplever att min katt är. 

Nyfiken började jag så klart att på lite mer allvar försöka hitta info om detta på nätet, men jag hittar inte någon bra sida tycker jag…

Vad är symptomen/orsaken/kriterierna för att man ska tro att en katt har Pica??

Annons:
Silvestris
12/14/13, 9:32 PM
#1

Äkta pica är ett tvångssyndrom hos katt, men hur allvarligt det är varierar. Dr. Luescher är en av de främsta experterna på området och det finns en artikel skriven av honom här (på engelska). Själva definitionen av tvångssyndrom hos djur kan vara följande (översatt från Luescher):

Tvångssyndrom förefaller onormala eftersom de uppvisas helt ur sitt sammanhang och de är ofta repetitiva, överdrivna eller kvarstående.

Om en katt börjar tugga i garn när den leker med ett garnnystan ska det alltså ses som ett naturligt lekbeteende och inte som ett tvångssyndrom eftersom det inte är någonting konstigt med en katt som biter och tuggar på sin leksak. Om katten däremot tvångsmässigt letar upp garn för att tugga på (snarare än för att leka med) bör det ses som ett tvångssyndrom.

Orsaken bakom är okänd. Det finns olika hypoteser men i klartext vet man helt enkelt inte. Vanligast är dock att beteendet uppstår hos unga katter som precis har bytt hem. Det finns även en viss raspredisposition vilket indikerar att det kan vara ärftligt.

Lena
12/15/13, 11:24 AM
#2

#1 Intressant inlägg. Det där får vi frågor om lite då och då. Ska lägga länken på minnet. Får jag använda det du skriver i #1 i ett inlägg eller artikel? Eller vill du själv skriva en sådan i ämnet?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
12/15/13, 12:05 PM
#3

#2

Jag har en färdig artikel jag kan maila till dig om du vill.

jnielsen
12/15/13, 5:10 PM
#4

Tack för svar! Då kan ajg nog stryka att det skulle vara pica🥵

Det är nog mer så att han gillar känslan av att tugga på vissa saker.. För att han tvångsmässigt letar efter saker att tugga på det tycker jag nog inte… Men för tillfället har han barnvagnen som favorit, han gillar att bita i sånt som är stoppat med fyllning..😭

Lena
12/25/13, 9:59 AM
#5

#3 Det hade varit jättebra Silvestris. Om jag kunde få ta del av den.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Scorpio97
12/25/13, 1:09 PM
#6

Har aldrig hört om Pica förut. Min katt gillar att slicka på tyger (gärna spets eller andra sträva tyger) och ibland ser man att hon verkligen letar efter något tyg. Kan även det vara pica, eller måste dom tugga på det? Hon gör det främst när hon har tråkigt, men hon kan även börja göra det helt plötsligt när man leker/gosar med henne. Ibland "fastnar" hon och kan hålla på i evigheter, då måste man putta till eller säga åt henne för att hon ska sluta.

Min katt är tagen för tidigt, vilket tydligen kan vara en anledning till att dom får/utvecklar (?) pica..?


//Jessie

Annons:
Silvestris
12/25/13, 2:19 PM
#7

#5

Messa din e-postadress så skickar jag artikeln till dig.

#6

Det kan handla om pica, de måste inte tugga/äta tyg.

Mymlan
12/25/13, 5:03 PM
#8

Min Fröken äter tyg, skärp, koppel, dragkedjor, plast, snören, remmar, tunna sladdar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Lena
12/25/13, 5:30 PM
#9

#7 Tusen Tack!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: