Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 32861 ggr
Anna1988
2013-10-14 21:40

Få katt mer gosig?

Vi har haft vår katt i en vecka nu, han är en liten ragdollkille på 14 veckor. Han är gärna i samma rum som oss och sitter vi i soffan vill han ligga på en kudde bredvid. Han sover med oss i sängen men ligger då helst lite för sig själv. På morgonen kan han komma o lägga sig på magen o då får man mysa lite med honom men sen flyttar han sig. Han tycker bara om att bli kelad med någon minut sen går han iväg en kort kort bit eller bara byter ställning (som om han tycker vi är dryga). Går det att få honom mer kelig? Tex att få honom att trivas med att bli kelad med o sitta i knät längre stunder? Brukar katter bli gosigare ju äldre de blir? Detta är vår första katt och vi vill inte tvinga på honom något som kan få han rädd, skygg eller göra så han mår dåligt på något sätt.

Annons:
[Emma--]
2013-10-14 21:46
#1

Alla katter blir inte "knäkatter". 🙂
Ge honom lite mer tid, ni håller ju just på att lära känna varandra så det är mycket möjligt att han kommer bli mer kelig med tiden.

Anna1988
2013-10-14 21:53
#2

#1 har också märkt att han ibland när man klappar honom börjar röra på svanstippen, vilken väl betyder att en katt är irriterad? Uppfödaren sa när vi köpte honom att han är superkelig och brukar vilja ligga på deras mage o mysa. Han är uppvuxen med flera katter och även barn, kan detta påverka att nu när han får lugn o ro så vill han vara ifred?

[ElisabethYL]
2013-10-14 21:57
#3

Min Joanna var ungefär som du beskriver din innan hon blev ordentligt hemmastadd här… Kanske det bara handlar om det? Nu är hon supergosig, bara hon får välja tillfället själv…

(Är ingen katt-expert, bara en liten tanke ifrån min sida)

Cazzos
2013-10-14 22:03
#4

#2 Röra på svanstippen betyder inte alltid att katten är irriterad, man måste kolla på ögonen och öronen också 🙂

Piskar han med svanstippen eller rör han långsamt på svanstippen? När katten piskar med svansen så är det ju självklart att katten fått nog, långsamma rörelser är däremot lite "säkrare" så att säga. Beror på situation men jag tror att om en katt långsamt rör på svansen när man klappar den så är den neutral.

Är pupillerna utvidgade, öronen varierar från att peka rakt fram och åt sidorna och svanstippen vevar långsamt så skulle jag tro att han är obekväm på något sätt.


[Emma--]
2013-10-14 22:07
#5

#2 Det behöver inte betyda det. 

Men erat hem är nytt för honom, och han ska lära känna er osv. Så börja med att ge det lite tid. 🙂

[Hen]
2013-10-14 22:10
#6

Jag tror ni är jättebra med katten. Fint att du är så engagerad! Han har flyttat hemifrån, det är en stor grej för en liten kisse. Han håller på att lära känna er och hemmet. Kanske är han ännu lite blyg. De flesta katter jag känner har tagit lite tid på sig att lära känna husse/matte i början. Jag tror absolut att han kan bli mycket keligare när han har vant sig. Dessutom, i takt med att ni och katten lär känna varandra så kommer du att lära dig mer om hans språk, och han kommer förstå dig bättre också. Du kommer veta vilket mjau som betyder leka och vilket som betyder mat. Du kommer lära dig hur/var han gillar att bli klappad osv. Vissa katter gillar mest att bli klappade på huvudet t.ex. Du kommer veta hur din katt funkar, ni kommer bli bästisar. Om jag skulle ge ett tips så är det att låta katten nosa på din hand först, sen klappa honom på huvudet, klia bakom örat och inte stryka hela kroppen. Se om han är sån som föredrar det. Tänk också på att blinka långsamt om era blickar möts. Kort sagt: Oroa dig inte, allt kommer falla på plats.

Annons:
[Hen]
2013-10-14 22:10
#7

Vifta på svanstipp behöver inte betyda irritation. Katter är individer och du kommer snart märka att även fast grund-"reglerna" för katters beteende stämmer ganska ofta, så avviker alla katter från dem på olika sätt :) T.ex. finns det katter som tittar folk i ögonen, katter som smäller med svansen då de är tillfreds och massor av vanliga huskatter som inte är så rädda för vatten :) Lek och godis-övningar är bra sätt att komma närmare sin katt.

Anna1988
2013-10-14 22:28
#8

#7 ja jag vill verkligen lära mig så mycket som möjligt, är ju ett litet liv som man har ansvar för :) Jag brukar alltid försöka att blinka långsamt och undvika att stirra in i hans ögon, så han förstår att jag vill väl. När kan man börja ge sin katt godis? Går det fast han är så liten? Ska man alltid låta katten komma till en eller ska man ta upp den och sätta den i knät? Vill ju inte att han ska tycka att vi är dryga o undvika oss.

Cazzos
2013-10-15 20:46
#9

#8 Lite mjukare godis, typ torkat kött (finns färdigt torkat kött i djuraffärer, kommer inte ihåg märket men det var 100% torkat kött) går nog bra att ge.

Om jag var du så skulle jag låta katten ta initiativet att komma fram till dig, men att du lyfter upp katten och sätter den i knät och fortsätter klappa. Vill katten därifrån så fort som möjligt så släpper man den bara såklart 🙂


[trh]
2013-10-15 21:08
#10

Vi har också en ragdollkille på snart 5 månader. När han kom till oss var han väldigt sällskaplig (vilket han såklart fortfarande är) men inte jätte förtjust i att sitta i knäet eller bli uppburen. En liten kattunge kan man forma och prägla väldigt mycket och vi började direkt med att flera gånger om dagen lyfta upp honom en liten stund och sätt ner honom så fort vi märkte att han började streta emot. Vi klappade och pratade lugnande under tiden. Idag kan vi i princip bära runt på honom hur mycket som helst. Så mitt tips är att klappa och gosa men visa katten att han är "fri" att gå när han vill. Sen är ju inte alla katter knäkatter. Alla är individer, men generellt sätt har jag förstått det som att Ragdollen är typiska "bredvid"-katter och inte utpräglade knäkatter. Vår kille hoppar sällan upp i våra knän, men lyfter vi upp honom kan han ligga kvar om han är på myshumör, speciellt om vi borstar. Torkat kycklingkött har jag köpt och gett vår kille, i små mängder, sen vi fick hem honom ca 3,5 månader gammal. Han har dock tålig mage och äter som en häst. Testa att ge en godis till katten. Sen håller du godiset närmare och närmare dig själv, så att kisen ex får gå upp i ditt knä för att nå den, utan att klappa eller hålla fast så att han får känna att ni inte är "något farligt". Lycka till!

persikorochparis
2013-10-15 22:09
#11

Min lilla katt (också ragdoll) ville gärna bli klappad men helst inte sitta i knäet eller bredvid. Man fick helt enkelt klappa och gosa på hennes villkor. Nu är hon sju och en halv månad och har börjat hoppa upp och lägga sig bredvid mig i soffan när jag pluggar. Vi har en daglig mysstund så och vissa dagar får jag även lyfta upp henne i knäet. Så jag skulle säga att jag blivit rikligt belönad efter att helt enkelt gett det tid på hennes villkor och låtit henne komma till mig. :)

Upp till toppen
Annons: