Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 6114 ggr
[trh]
4/9/13, 8:14 PM

Hur går jag till väga ?

Kort sagt: fick hem vår kattuge när han var 3 månader, för ca 1,5 månad sen. För 1 vecka sen fick han somna in i mitt knä till följd av troligast våt FIP. Säljaren tar helt avstånd från detta, trots att det troligast är så att min älskling var sjuk redan när vi fick han (hade konjunktivit). Egentligen handlar det inte om pengar, men jag tycker att rätt ska vara rätt och jag känner mig lurad. Vi har ju trots allt lagt ut pengar för något vi fick njuta av i 1,5 månad.. Hur går jag till väga? Bör säljaren erbjuda pengar tillbaka?

Annons:
EstherVess
4/9/13, 8:17 PM
#1

Fanns det ingen dolda fel försäkring eller liknande? Tycker du borde få tillbaka pengarna men det lär du nog inte få.. Tyvärr..

[trh]
4/9/13, 8:22 PM
#2

Jo , det finns det. Veterinärkostnaderna för vården han fick fram tills diagnos täcks av vår veterinärvårdsförsäkring hos Agria. Kan Dolda fel gå in när vi använt oss av vår? Jag tycker det är så rörigt och man tänker inte lättare när man är ledsen.

EstherVess
4/9/13, 8:28 PM
#3

Dolda fel borde gälla.. Jag vet inte säkert. Nån borde veta sånt ordentligt…

[trh]
4/9/13, 8:33 PM
#4

Någon annan som kan hjälpa mig?

MonicaLagerquist
4/9/13, 8:39 PM
#5

Har ni fler katter?

Stolt ägare till fem La permer

[trh]
4/9/13, 8:42 PM
#6

Nej. Inga andra. När vi hämtade honom hade han konjunktivit, vilket säljaren ej nämnt för oss, men vi tog med honom ändå. Säljaren har flera katter, och hade tre olika kullar samtidigt.

Annons:
MonicaLagerquist
4/9/13, 8:48 PM
#7

Om ni inte har några andra katter så har han ju haft smittan med sig och jag anser som självklart att uppfödaren ska ersätta er. Har h*n inte någon dolda fel så är det ur egen plånbok h*n får ta pengarna.

Hur sen kattens besiktningintyg ut med tanke på att han var sjuk när ni hämtade honom? När försäkrades han?

Stolt ägare till fem La permer

Myrrami
4/9/13, 9:14 PM
#8

http://www.arn.se/Amnen/Allmanna/Vanliga-fall/Vanliga-fall-Allmanna/Saljaren-ansvarar-for-fel-pa-varan-vid-leveransen-aven-om-felen-visar-sig-forst-senare/

Här kan du läsa ett exempel. Jag tycker också att du skall kontakta SVERAK och berätta om det här. Du kan säkert få bra råd från dem hur du skall gå vidare.

[trh]
4/9/13, 9:22 PM
#9

Han besiktigades dagen innan, u.a. Han försäkrades en tid innan vi fick hem honom, så karens dagarna var förbi. Han hade dock ingen stamtavl (dumt så här i efterhand men det hjälper Oss inte nu), så sverak kan jag inte blanda in? Enl KKL anses ett fel som uppstått inom 6 mån efter leverans ha funnits från början, Om det Hjälper mig ngt. Rent konkret, hur kräver man säljaren på pengar? (Jag tror inte säljaren bryr sig ett dugg, hon har redan 2 nya kullar uppe på blocket som kom upp efter att jag berättat vad Som hänt)

Myrrami
4/9/13, 9:31 PM
#10

Ring till arn och fråga så kan de säkert hjälpa dig med hur du skall gå tillväga. Jag tycker inte att du skall släppa det här även om det känns jobbigt och du mest är ledsen just nu. Då kanske någon annan råkar ut för samma sak.

Får man fråga hur mycket du betalade för katten?

MonicaLagerquist
4/9/13, 9:33 PM
#11

#10 Fast ARN kan inte tvinga någon at betala ut några pengar.

Däremot kan man gå via kommunens konsumetvägledare och få hjälp.

Stolt ägare till fem La permer

[trh]
4/9/13, 9:35 PM
#12

Ja , då får jag göra det. Vi betalade 4000 för honom; besiktigad, vaccinerad, avmaskad. Även dolda felförsäkrad. DÅ spelade inte stamtavla roll, då jag inte förstod vilket jobb seriösa uppfödare lägger ner på att avla fram friska djur. Nu i efterhand inser jag att säljaren bara vill tjäna pengar, men det är lätt att vara efterklok.

[trh]
4/9/13, 9:39 PM
#13

#11 min kommuns eller säljarens kommuns? Dum fråga kanske.

Annons:
Myrrami
4/9/13, 9:40 PM
#14

#11 Jag tänkte mer att de kanske skulle kunna berätta hur man skulle göra men kommunens konsumetvägledare låter ju bättre.

Kan ju vara så att du måste göra en polisanmälan men det är inte svårt.

MonicaLagerquist
4/9/13, 9:42 PM
#15

#13 Din kommun.

Har ni något avtal där det står att han är dolda felförsäkrad? Har ni samma försäkringsbolag som uppfödaren?

Är katten livförsäkrad?

Stolt ägare till fem La permer

[trh]
4/9/13, 9:46 PM
#16

#13 nej, det har vi inte. Det stod dock i annonsen och säljaren var noga med att vi skulle ha samma bolag som dem då det underlättade (Agria). Nej , ingen livförsäkring

Josefa
4/9/13, 9:49 PM
#17

Får man lov och fråga vad det var för en uppfödare? Var?

MonicaLagerquist
4/9/13, 9:49 PM
#18

#16 Då tycker jag att ni tar kontakt med Agria och ber dem om hjälp.

Dolda felförsäkringen är ju självriskfri så de pengarna bör ni få tillbaka.

Stolt ägare till fem La permer

[trh]
4/9/13, 9:54 PM
#19

#18 när jag pratade med Agria lite ang det så sa de typ att vi ju utnyttjat vår egen försäkring? Och att dolda fel inte går in då. Men de måste väl menat för just veterinärvården? Kan Dolda Fel täcka för köpesumman?

[trh]
4/9/13, 9:58 PM
#20

#17 Skåne

Annons:
MonicaLagerquist
4/9/13, 10:00 PM
#21

Jag har en gång utnyttjat dolda fel då en kattunge som jag sålt blev sjuk och fick avlivas.

Kattungen flyttade från mig frisk och besiktigad vid tre månaders ålder. Vid fyra månaders ålder började den bli sjuk och avlivades efter ett antal vet besök vid sex månaders ålder. Det visade sig vid obduktionen att kattungen hade en missbildning på ryggraden och IF betalade tillbaka självrisken som ägarna hade fått lägga ut innan vi visste att katten hade ett dolt fel

Köpeskillingen kan du inte få ut för eftersom att katten inte är livförsäkrad.

Stolt ägare till fem La permer

IceJossan
4/9/13, 10:01 PM
#22

Coronaviruset är otroligt vanligt bland alla slags katter. Vid stress - flytt, sjukdom, stress i hemmet - kan detta virus mutera till FIP som katten dör av. FIP är inte smittsamt eftersom det är specifikt för var enskilda drabbade katt, men Coronaviruset smittar via lådan (på fler sätt?). De flesta stora uppfödare och katthem har nog haft FIP-sjuka katter, alltså finns Coronaviruset lite överallt och man vet aldrig när det kan tänkas mutera till FIP eller på vilken katt :/

Josefa
4/9/13, 10:04 PM
#23

#20 Kattarp utanför Helsingborg?

Har uppfödaren tillstånd av Lst att ta fler än 2 kullar /år?

[trh]
4/9/13, 10:10 PM
#24

#23 nej inte kattarp, men tvivlar på att denna människa är bättre. Men som sagt, lätt att vara efterklok. Vi gjorde ett dåligt val och det får vi tyvärr leva med nu. I annonser skrives de att hon är godkänd av kommunens miljö och hälsa. #22 ja jag vet, och eftersom vi inte har katt sen tidigare kan smittan enbart komma från säljaren väl? Har för mig att det smittat via avföring och saliv, men inte helt säker.

[trh]
4/9/13, 10:10 PM
#25

#21 men då är en förutsättning att katten obducerats?

Josefa
4/9/13, 10:22 PM
#26

#24 Det är inte kommunens miljö och hälsa som ger dessa tillstånd utan Lst. Så en anmälan dit vore också på sin plats. 

Jo katten får ni inte tillbaka, men låt inte människan komma undan. Inte alls omöjligt att fler kattungar därifrån blivit eller blir sjuka.

[trh]
4/9/13, 10:31 PM
#27

#26 Vem anmäler jag till menar du? Nej vill inte heller att hon ska komma undan. Risken att detta ska drabba någon annan är ju oerhört stor. Att lägga ut ny annons direkt och slå det hela ifrån sig är inte ok!

Annons:
Silvestris
4/9/13, 10:33 PM
#28

Det går att vända sig till ARN, men deras beslut är bara vägledande. Uppfödaren kan följa ARNs rekommendation, om hen inte gör det hamnar hen på ARNs svarta lista (vilket i sig kan vara bra för att varna andra).

Annars är det kommunens konsumentvägledare ni bör kontakta, men jag är rätt säker på att uppfödaren enligt lag är skyldig att ersätta er för den förlorade kattungen eftersom smittan med största sannolikhet förelåg redan innan leverans. Jag tror dock inte att konsumentvägledaren har så mycket makt annat än att denne kan förklara det juridiska läget. Om uppfödaren stretar emot är det nog ändå något man får ta civilrättsligt (vilket uppfödaren borde försöka undvika eftersom hen med största sannolikhet då inte bara kommer dömas till att betala ut ersättning för katten utan även dina eventuella rättegångskostnader).

Junkan
4/9/13, 10:42 PM
#29

Solklart att uppfödaren ska betala eller använda sin försäkring om sådan finns och inte bara var ljug. ARN kommer att döma till din fördel men är trots allt ingen domstol. Om du orkar ska du absolut göra anmälan!

Nerdysiamese
4/10/13, 1:20 AM
#30

Om katten dog av våt FIP så hade den ju corona sedan tidigare. 
det är beräknat att 90% av alla raskatter (75% huskatter) har corona så att uppfödaren påstår att kattungen var helt frisk är ju intressant, i stort sett alla katterier som har minst 5 katter har corona hemma, inte alla som vill erkänna det men gör det inte mindre sant.

Sedan är ju sannorlikheten att katten dör av det 1 på 100.

Corona är något som inte tas med på besiktningen då det inte finns så mycket mening, har du flera katter hemma får dom antagligen corona, går dom ute får dom antagligen corona, går du på utställningar får dom antagligen corona.

Enda säkra sättet att veta att det var FIP som tog katten är att göra en obduktion, det är ganska vanligt att veterinärer säger FIP när raskatter blir sjuka, även fast det inte är det, talar av erfarenhet…

sedan är jag ganska osäker på att du faktiskt får igenom dolda fel på FIP dock i och med att katten inte var sjuk med FIP när den levererades, utan i sådana fall hade corona.
där emot brukar corona självläka på någon månad om man är noga med att göra rent lådan och katten inte kommer i kontakt med andra katter.

för att vara helt ärlig så tycker jag att dethär är saker som uppfödaren borde veta och i sådana fall prata med dig om.
men kan också förstå om uppfödaren inte tycker att det varit hens fel att din kattunge dog i FIP =/

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Solitaire
4/10/13, 9:13 AM
#31

Till TS: först och främst vill jag beklaga sorgen över kattungen. Det är otroligt trist när det blir så här. Jag hoppas att du så småningom kan skaffa en ny, och frisk kattunge.

Sedan, vad gäller den här s k uppfödaren, så blir jag så arg att jag ser rött! För det första att sälja en katt utan stamtavla för 4000 kr. Bara det är ju rent och skärt lurendrejeri å det grövsta. För det andra att inte ta ansvar för att kattungen utvecklat FIP i sitt nya hem, och inte erbjuda ekonomisk kompensation och stöd. Det är så lågt att man inte tror att det är sant!

Är det överhuvudtaget en uppfödare som är med i någon kattklubb, eller är det en ren BYB? Om hen är med i en katklubb finns det åtminstone möjlighet att anmäla vederbörande till Sveraks disciplinnämnd (om det är en Sverak-ansluten klubb). Förmodligen är väl uppfödaren redan avstängd av Sverak, och det är därför hen säljer katter utan stamtavla.

Till uppfödaren: skämmes tammefan, om du mot förmodan läser detta! Ta ditt ansvar och visa att du har något slags moral och anständighet i kroppen. Ge köparen pengarna tillbaka omgående!

Myrrami
4/10/13, 9:25 AM
#32

Go Solitaire! 😃

Håller helt med.

[Mustangcab]
4/10/13, 9:27 AM
#33

Anmäl uppfödaren till länsstyrelsen i Skåne. Även om uppfödaren har tillstånd så kan det dras in när de kommer fram  att hen sålt en sjuk kattunge. Och ja visst ska uppfödaren betala dig var kattungen kostat samt det du inte fick ut på försäkringen dvs självrisken och eventuella resor till och från veterinär. Oavsett om katten har en dold försäkring eller inte.

grandma
4/10/13, 9:39 AM
#34

TS. Ängelholm, Ragdoll/perser?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
[trh]
4/10/13, 10:34 AM
#35

Man kan säga att vi fått lära oss en läxa den hårda vägen, och tänker inte göra "samma misstag" igen (min fina lilla älskling ångrar jag inte en sekund så missförstå inte). Jag borde ha läst på ännu mer förra gången. Till mitt försvar så tyckte jag att det ändå kändes rätt seriöst med besiktning, id-chip, vaccinering (endast första sprutan vilket framkom vid leverans) avmaskning.. Men som sagt, det är lätt att vara efterklok. Vi var bara så glada! Som jag förstårtt det är väl de flesta som säljer "ras katt utan stamtavla" mest ute efter pengavinning. Jag skulle tippa på att hon inte är med i någon klubb. Inte heller något jag visste att hon borde varit. När vi var där var vår unges kull den enda. Sen kom det två till. Och nu är ytterligare 2 till salu. Katterna var fina och såg friska ut. Otroligt kelna och trevliga djur, vilket vi föll pladask för. #34 ja. Så här anskrämlig var inte annonsen för vår katt, det är inte heller samma namn. Vår var mer saklig (har sparat den). Hur går det till när man anmäler till länsstyrelsen? #30 jag förstår hur du menar. Dock var han innekatt, träffade inga andra katter och det han gjorde i lådan plockades bort ganska omedelbart, storstädade även lådan och tömde på sand osv 2 ggr. Vad jag hat hört är det inte nödvändigt att rengöra den mer ofta, och jag tänkte att det var bäst för lillkisen med bekanta dofter.

grandma
4/10/13, 11:00 AM
#36

TS ring och prata med länsstyrelsen, berätta hela situationen så hjälper de dig. Det är helt vansinnigt att det får fortgå. Vad tillstånd från kommunen anbelangar undrar jag hur det är ställt med det??? Ring kommunen och kolla om hon har något sådant tillstånd. 

De flesta lär sig av sina misstag och det är lätt att falla dit. 

För inte så länge sen hade jag ingen aning om denna handel med djur och hur många hemlösa katter det finns. Den här sidan har lärt mig  massor om det och ibland önskar jag att jag fortfarande var lyckligt ovetande.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[trh]
4/10/13, 11:37 AM
#38

Anmälan rör alltså det faktum att vår Kattunge var sjuk vid leverans? Att hon lämnade iväg honom med konjunktivit (som försvann 3 v senare) och att han senare gick bort av förmodad FIP 1,5 månad efter köp? Hur får jag reda på om hon har tillstånd att ta fler än 2 kullar/år? Vem/var i kommunen vänder jag mig? Hur går jag rent konkret till väga för att försöka kräva pengarna tillbaka? Ringer jag konsumentvägledaren och ber denne om råd?

Silvestris
4/10/13, 11:59 AM
#39

Synlig sjukdom (konjunktivit) kan du inte begära ersättning för just för att den var synlig. Det du ska begära ersättning för är först och främst köpesumman eftersom kattungen dog av en "osynlig" sjukdom som förelåg vid leverans. Du kan även kräva ersättning för självrisken du själv har betalat när kattungen har behandlats.

För att få veta om uppfödaren har tillstånd för sin uppfödning kontaktar du aktuell Länsstyrelse. Du kan skicka ett mail och fråga om XXXX XXXXX har tillstånd att bedriva kattuppfödning.

Rent konkret för att begära pengarna tillbaka kan du börja med att kontakta konsumentvägledaren för rådgivning. Han/hon bör sedan kunna hjälpa dig vidare.

[trh]
4/10/13, 12:05 PM
#40

#39 tack! Då förstår jag bättre.

[Mustangcab]
4/10/13, 6:56 PM
#41

Kan man ha  ett äldre tillstånd som är utfärdat av någon kommun eller är det enbart lst om gäller?

Annons:
[Mustangcab]
4/10/13, 6:57 PM
#42

Kan man har ett äldre tillstånd från någon kommun eller är det enbart lst som gäller?

Josefa
4/10/13, 8:20 PM
#43

Om kommunen utfärdat tillståndet så han Lst de pappren nu efter att de tog över det ansvaret. Kanske dags för Lst att kolla upp människan nu. De har trots allt hållit i dessa ärenden i flera år nu, och ska någon gång emellanåt kolla upp folk som har tillstånd.

Myrrami
4/10/13, 8:34 PM
#44

Jag tycker så synd om dig som först har förlorat din älskade katt och sen på det behöva upptäcka att du råkar ut för en riktigt oseriös uppfödare.

[trh]
4/11/13, 8:05 AM
#45

Ja, situationen blir inte direkt lättare när man måste handskas med sånt här. Usch, blir så arg.

[trh]
4/12/13, 2:30 PM
#46

Jominsann, tillstånd från kommunen 2008 finns..

grandma
4/12/13, 2:31 PM
#47

Får man tillstånd för att föda upp huskatter? Låter ju inte klokt. Vad sa de mer?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[trh]
4/12/13, 2:33 PM
#48

Länsstyrelse-mannen var oerhört otrevlig och ville bara avsluta samtalet. Hänvisades till kommunen och ska bli uppringd från någon därifrån som kanske kan hjälpa mig lite mer, som är mer insatt i djurskyddet än kvinnan jag pratade mer.

Annons:
grandma
4/12/13, 2:41 PM
#49

#48Finns väl ingen anledning att vara otrevlig bara för att hon inte är insatt. Vilka människor det finns. Stå på dig i det här ärendet.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[trh]
4/12/13, 2:44 PM
#50

Man bollas mest fram och tillbaka, kommunen sköter bara delen då uppfödningen stör omgivningen. Så i slutändan är det ändå länsstyrelsen..

MonicaLagerquist
4/12/13, 3:15 PM
#51

Men har hon tillstånd nu. Man måste ju söka nytt efter ett visst antal år.

Stolt ägare till fem La permer

AgnetaB
4/12/13, 7:04 PM
#52

Jag undrar som någon annan här, får man tillstånd för att föda upp huskatter?

MonicaLagerquist
4/12/13, 7:47 PM
#53

#52

Länsstyrelsen bryr sig inte om vad för slags katter man föder upp bara man sköter sig och inte har för många katter.

Stolt ägare till fem La permer

Josefa
4/12/13, 8:55 PM
#54

#47 o 52 Man måste ha tillstånd om man tar fler än 2 kullar/år. Oavsett vad för katt det handlar om.

[trh]
4/13/13, 11:40 AM
#55

Tillståndet gäller "tillsvidare". Ras spelar ingen roll, men man måste ha tillstånd för att få ta fler än 2 kullar/år.

Annons:
EddaM
4/13/13, 12:28 PM
#56

Det är förjävligt och jag beklagar verkligen att din första katt upplevelse blev såhär förstörd. Men tyvärr så ökar bara dessa BYB uppfödare som gör allt för att tjäna pengar, otrevliga är de med =(

Jag hoppas att det inte avskräckt er från att köpa en katt i framtiden. Men kolla då upp uppfödaren lite mer och se till att det är en med stamtavla. Gå på utställningar och titta på katter och träffa uppfödare.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

MonicaLagerquist
4/13/13, 12:36 PM
#57

#55 Jag har fått mina tillstånd på tre år i taget.

Stolt ägare till fem La permer

[trh]
4/13/13, 1:45 PM
#58

#56 först tänkte vi "aldrig mer". Men det som hände var hemskt och jobbigt, men inte vårt fel. Vi vill ha katt igen, jag älskar djur och kan inte tänka mig att inte fortsätta mitt liv med djur runt om mig, framförallt katter! Denna gång tänker vi noggrant välja ut en uppfödare som passar oss och som har ordentliga hälsokontroller på sina katter, och inte heller har för många katter då jag tror att det är lättare att en katt försvinner in i mängden om man har ett större antal och att symtom på sjukdom "lättare" kan missas (inget illa menat mot någon).

grandma
4/13/13, 1:50 PM
#59

TS.Kör hon med fabriksuppfödning? Hade hon alltså väldigt många katter? 

Finns det inget man kan göra, frågar jag er som har mer koll på BYB- uppfödare.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Josefa
4/13/13, 2:02 PM
#60

Anmäl till Lst, så får de göra hembesök och kolla upp det hela.

Gatukorsning
4/13/13, 5:08 PM
#61

#58 - och kolla gärna så att uppfödaren är med i Sverak och har alla papper i ordning. Be att få se allt. En seriös uppfödare tar inte illa upp av det tror jag, snarare tvärtom skulle jag tippa. En seriös uppfödare vill ju ha ett positivt rykte.

Och jag tycker att det är mycket ledsamt att ni förlorade katten.

Jag tycker absolut inte att du/ni ska ha bråttom med att låta enny katt få flytta hem till er. Låt detta nu ta sin tid, och ligg på hos Länsstyrelsen och kommun för att få hjälp. Men vill du under tiden träffa andra katter så kan du ju volontära på ett seriöst katthem.

Du vet att du kan göra en anonym anmälan till lst också va!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Mustangcab]
4/13/13, 9:02 PM
#62

Man behöver inte vara medlem i SVERAK för att vara seriös det finns andra organisationer t.x SNRF. Men uppfödaren bör ha stamtavlan på kattmamman så att du kan se den.

Annons:
MonicaLagerquist
4/13/13, 9:46 PM
#63

#62 plus stamtavlan på kattungarna.

Stolt ägare till fem La permer

Gatukorsning
4/13/13, 11:19 PM
#64

#62 ok, visste inte att det fanns fler. Men Sverak är väl ändå seriöst för uppfödare eller?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Mustangcab]
4/14/13, 6:50 PM
#65

# 63 När jag köpte min första raskatt fick jag ingen stamtavla alls. Den kom i efterhand. Men väl en försäkran från SVERAK att stamtavlorna var på g. Så det är inte alltid de finns. Inte heller vid mitt andra köpa av raskatt fanns det någon stamtavla på kattungarna då de ännu inte hade kommit. Det gör inte dessa uppfödare mindre serisöa för det.

zingo30/8
1/4/14, 8:12 PM
#66

Har också köpt kattunge av denna människa i en månad fick vi ha honom innan han blev sjuk i fip. Tycker det är fruktansvärt att hon inte har någon skam i kroppen utan fortsätter sälja kull efter kull.

[Mustangcab]
1/4/14, 9:21 PM
#67

# 6 Jag hoppas att ni anmäler henne till länsstyrelsen.

[Forest]
1/4/14, 9:35 PM
#68

Beklagar sorgen.😭 Har själv inga tips o ge men ser att många ger tips hur du ska gå vidare med detta och hoppas verkligen på att denna oseriösa uppfödare får hembesök och betalar ut det ni betala för denna kattunge. 

 Jag hoppas att man kan flagga lite o varna andra att det finns dåliga uppfödare man behöver inte lägga ut namn men mer vad det är för ras och stad, kanske skriva hur huset ser ut som denna bor i för att fler inte ska köpa katt från denna oseriösa uppfödare. Bara en tanke 😡

zingo30/8
1/4/14, 11:32 PM
#69

Hon lägger ut olika städer i olika annonser har jag märkt. Klippan, Örkelljunga, Ängelholm mm. Ragdoll. och ragdoll/perser Huset ligger på landet med stor järngrind med kedja på. Mina döttrar var med och hämtade Zingo de var livrädda trodde vi skulle bli mördade. Har även massa hundar. Som sagt man skulle backat redan då….. Men han var ju så underbart söt!! Efterklok kan man ju alltid vara.

Annons:
Sploutt
1/4/14, 11:44 PM
#70

TS, hur har det gått?

grandma
1/5/14, 11:27 AM
#71

Jag blir så upprörd när jag läser om det här och om ni som bor därnere ser uppfödarens annonser så kanske fler kan hjälpas åt att sätta dit henne. Skriv till lokaltidningen och fråga om de vill vara med och hjälpa till att sätta press på länsstyrelsen också.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Hesat
1/5/14, 12:44 PM
#72

Det är hemskt när människor skor sig på oskyldiga liv. 

En fundering är om man inte kan komma åt denna verksamhet via skattemyndigheterna istället. Oseriösa "kattproducerare" (jag förmår mig inte längre att kalla dem uppfödare) borde ha en vinst eftersom oseriös verksamhet inte har så stora utgifter och även för hobbyverksamhet ska vinst beskattas om jag minns rätt. Om hon inte kan uppvisa underlag för sina kostnader och inte skattar för vinst så sköter hon inte sin hobbyverksamhet korrekt. 

Kanske går att iaf. höra sig för med skatteverket om länsstyrelsen vägrar göra något. 

Det kanske även går att höra med KO eftersom hennes verksamhet är att betrakta som varaktig. Jag vet inte om de tar sig an djurköp men kanske värt att prova.

Medarbetare - Halloween.ifokus

zingo30/8
1/13/14, 7:02 PM
#73

Hon är anmäld till länsstyrelsen, har anmält blocket annonserna men det har inte hänt något med dem. Har även varnat andra köpare till hennes katter. Har anmält henne till ARN. Har tipsat lokal tidningen om denna hemska sk uppfödare. Vilken seriös uppfödare lägger ut annonser under olika namn och olika bostadsplatser? Gjort en anmälan till skatteverket. Skulle vilja göra ännu mer men vad?

[trh]
1/14/14, 1:12 PM
#74

Kan tillägga att Blocket inte bryr sig om att hon säljer varken blandraskatter eller att de är sjuka!

Chelletille
9/11/14, 10:32 PM
#75

Jag har letat efter svar sen Januari 2014….

I december 2013 fick jag äntligen min ragdoll/perser.. På blocket hittade jag en söt blå katt och dagarna efter tingade jag henne, uppfödaren och hennes man var inte riktigt som jag tänkt mig men i december tog jag hem katten ändå.

Jag hade alltid en dålig känsla när jag tagit hem katten, hon sov mycket, va väldigt skygg och lekte inte som en kattunge borde… Katten va mager redan när jag fick henne och jag blev irriterad att uppfödaren inte hade koll om katten åt men här åt katten med glädje..

Efter ett tag magrade hon mer och mer och en kväll i Januari vinglade katten och ramla om kull, vi åkte direkt till vet i Helsingborg och dem la in henne. 3 dagar efter fick jag avliva henne pga av ev. vattenskalle eller missbildning…

Jag va arg, ledsen och förtvivlad och ringde uppfödaren som varken visste vem jag var eller vilken katt som jag tagit. Detta gjorde mig ännu argare då dem antagligen bara har massa katter och säljer för att få pengar och bryr sig inte om sina katter..

Nu efter 8 månader fick jag åka till vet med min andra katt som är en vanlig bondkatt, de sa att hon kanske hade FIP men kan inte vara helt hundra.. Jag kan se likheter mellan kattungen och min 6åriga katt och är så rädd.. Tanken att förlora ännu en katt skär i mig……

Idag hitta jag detta forum, och jag är glad att hitta er MEN tänker inte va lika snäll som ni.. Dessa människor borde inte få ha katter eller sälja dem och jag hoppas ingen råkar ut för dem.. 

Uppfödaren- Säljer sina katter på blocket och är från Ängelholm, men i självaverket är det bara en bit utanför Örkelljunga som heter harbäckshult. Dem bor på en gård som är omringad av galler och en grind med hänglås.. På gården har dem en massa stora hundar… Uppfödaren kallar sig ****, **** osv och **** i efternamn och är ryska och kan inte så bra svenska…..

kattöga
9/12/14, 9:31 AM
#76

F-n jag blir så ledsen när jag läser sånt här! Till er som förlorat era små kattingar: Jag beklagar sorgen! 🌺
Och jag beklagar att ni råkat i klorna på såna oseriösa människor! Oseriösa mot både djur och människor.

Med uppgifterna som finns i "75 så är det lätt att hitta fullständigt namn o t o m personnr på nätet med hjälp av Ratsit och Bolagsverket bland anant. Såg att kvinnan som omnämns också har enskild firma inom Kläder, momsnumret består av hela personnumret . Däremot har jag inte hittat nåt om att hon driver verksamhet inom kattförsäljning! Så det är nog en ren och skär, och svart, "hobbyverksamhet"…..
Mannen som bor på samma adress driver verksamhet inom näringslivsindelningen Skogsbruk.  
Jag vet inte om kattförsäljningen går under kläder eller skogsbruket då…….. Antagligen inget av dom………

Säljer dom hundar också kanske…….?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Chelletille
9/12/14, 12:35 PM
#77

Jag hittade ******* på Facebook och hon hade kattungar senast i juni/juli… Hon lägger kanske inte ut på blocket längre men hon säljer fortfarande katter på något annat sätt.. Antar att länsstyrelsen aldrig har kollat upp dessa människor… 

#76   ***** säljer katter och hennes man hundar..

Hur många katter/ hundar får man ha i ett hem?? Hon har så sjukt många katter och när jag va där såg jag ett tiotal hundar. Hundarna sitter i olika hundgårdar och får inte vara inomhus, de sitter där i alla årstider och 24 h om dygnet. Även om de har " kojor" som de sover i så tycker jag synd om det.

kattöga
9/12/14, 1:20 PM
#78

#77 Ja jag misstänkte att dom säljer hundar också. Låter fruktansvärt det du beskriver om hundarna också..,.,….

Hon heter egentligen inte varken *** eller *** dock……. Tilltalsnamnet verkar vara ett helt annat men hon använder sig tydligen av sitt mellannamn som hon gör "nick-names" av.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

sagan
9/12/14, 1:35 PM
#79

Det går att söka på nätet och få upp hennes riktiga namn. ☝️ Varför gör ingen en anmälan är min fråga?

Chelletille
9/12/14, 2:05 PM
#80

Hon heter egentligen ****.. #79 Jag tror personen som skrev först anmälde.. Jag skulle gärna vilja anmäla henne, om den första personen som skrev sa till henne att hennes katt hade fip, varför fortsätta hon sälja kattungar när troligt vis dem också hade fip OCH när det faktiskt kan smitta andra katter i hemmet som man sålt kattungen till.. Det borde inte ens va lagligt!

Hesat
9/12/14, 3:55 PM
#81

Nu vet jag inte om ni bryr er om att ni bryter mot PUL när ni hänger ut personer här i tråden men det kan vara bra att ni vet om att ni gör det eftersom ni även drar in sajtvärden i röran (publiceringsansvar). 

Hur mycket jag än avskyr kattproducenter så finns det lagliga vägar att gå.

Medarbetare - Halloween.ifokus

[[pimey]]
9/12/14, 4:54 PM
#82

Hon från Ängelholm är ökänd och parar sina honor så mkt att de inte orkar leva längre detta är hennes "jobb" och såhär får hon lön. Hon har annonser ute jämt på blocket och jag vet ett 10 tal som köpt sjuka ungar och många sv dem har dött :( har varnat blocket och länsstyrelsen men de låter henne fortsätta

[Forest]
9/12/14, 8:15 PM
#83

Det är verkligen lamt att hon får avla när det finns lag på att man inte får avla på djur som bär genetiskt fel, och har man nu fått X-antal avkommor bör man se efter vad tusan felet är. Det låter som att dom har djur för tjäna pengar antagligen samma visa med hundarna, djur är slit o släng. 

80 Jag hoppas att någon tar bort hela hennes namn då man inte får smutskasta folk trots att dom begår stora fel o brister som framstår tydligt i tråden. Men är man nyfiken kanske man kan få hennes namn via Pm från dig sen ;)

Jag vet att på flashback skrivs folks namn upp öppet och där får namnen vara kvar kanske kan vara bra o lysa upp med skriva Varning för  Kattuppfödare/ras i Ängelholm men hela namnet samt info om huset mm Försök gärna komma fram till vad för ras det är på hundarna med, för antar så sköts väl även aveln på den sidan lika snyggt :S Om inte bra info att ta med ras på hundarna anser inte såna ska ha djur alls.

Annons:
sagan
9/12/14, 11:09 PM
#84

#80 Jag vet, men man bör inte publicera namnet så därför skrev jag att det går att hitta om man söker. 😐

grandma
9/23/14, 9:22 AM
#85

Usch, jag blir bestört när jag läser att kärringen fortfarande fortsätter med sin vanvård av katter. Vad sjutton, är det ingen därnere som anmäler henne för? Gör en polisanmälan för bedrägeri eftersom hon medvetet säljer sjuka katter.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

thorntagg
9/23/14, 4:35 PM
#86

Det tycks vara omöjligt att få slut på den här personens olagliga och i högsta grad klandervärda verksamhet på de etablerade vägar som står till buds,  varför jag frågar mig (och er) varför man inte ska namnge henne??  Det är rent hyckleri, för fortsätter hon med sin verksamhet trots att man berättat var hon bor och hur det där ser ut osv så  kan man lika gärna tala klarspråk och säga vad hon heter också. Huvudsaken är väl att få folk att sluta köpa katter och hundar av paret, då myndigheterna inte tycks klara av det.

kattöga
9/23/14, 5:17 PM
#87

#86 se #81. Det är alltså sajtvärden som får ta konsekvenserna om vi andra bryter mot Personuppgiftslagen. Och det vill vi ju inte, eller hur?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Hesat
9/24/14, 10:30 AM
#88

#86 / #87 Det var fel av mig att skriva publiceringsansvar i detta sammanhang. Juridiskt så har sajtvärdar inte något direkt ansvar för kränkningar på forum som eftermodereras utan det är fortfarande enbart användarens ansvar.

Sajtvärdar har dock ett ansvar att se till att inlägg som bryter mot svensk lagstiftning tas bort enligt iFokus regler. Det ser inte bra ut när potentiella kränkningar får ligga kvar och det kan definitivt bli trubbel med sajtägare.

Att hänga ut och samtidigt kränka/skandalisera en person på ett forum bryter mot "missbruksregeln" i PUL alternativt kan klassas som förtal. Det är sak samma om personen är skyldig till brott/ anklagelser el. dyl, det är fortfarande ett brott mot svensk lagstiftning om uthängningen räknas som kränkande. Det är därför vissa andra forum som tillåter kränkande uthängning flyttat sina servrar och bolag utomlands så de slipper krav på  förmoderering av inlägg.

Medarbetare - Halloween.ifokus

[Emma--]
9/24/14, 11:34 AM
#89

http://katter.ifokus.se/articles/4d71483bb9cb46223305ca65-ditt-ansvar-som-medlem-pa-katter-ifokus?stickies-1

"PUL

Det är oerhört viktigt att vi inte röjjer någon annans identitet. Du får inte publicera någon annans namn, adress, telefonnummer, personnummer eller andra personliga uppgifter. Vi får inte heller länka till andra sidor där sådana uppgifter framkommer. (T.ex. länka till annonser med personuppgifter). Av  säkerhetskäl är det inte heller lämpligt att du lägger ut dina egna personuppgifter öppet på sajten.

Brott mot PUL kan leda till åtal med straffpåföljd."

Chelletille
10/24/14, 11:35 AM
#90

Jag ber om ursäkt att jag skrev hennes fullständiga namn eftersom det inte är tillåtet på denna hemsida.

Tyvärr har hon som vi tagit katter av, kattungar uppe på blocket igen…. Jag anmälde till blocket och fick till svar att det inte är deras uppgift att stoppa uppfödaren och bad mig kontakta länsstyrelsen och liknande och sen kunde de kontakta blocket. Själv tycker jag att blocket borde ta något ansvar, dem stödjer hennes vidriga verksamhet att sälja sjuka katter.

Många av er kanske förstår mina agg mot kärringen som säljer katterna.  Men tack vare henne fick jag avliva min 6 åriga hon katt, pga av att hon säljer katter med ett dödligt virus blev min fullt friska Wilhelmina sjuk efter tillbringat en månad med hennes sjuka kattunge. Mest arg är jag på mig själv som är så förbaskat godtrogen och trodde att ingen människa skulle lura en annan människa med sjuka katter.

 Jag lider med dem som köpt och som kommer köpa hennes "ragdoll"  från Ängelholm nu, för inom en månad kommer er katt dö och har ni andra katter i huset så dör dem med!!!

Och eftersom hennes falska namn även togs bort, tänker jag skriva dem istället. Vilket borde vara okej? eftersom hon inte heter så på riktigt ! Innan va det Mia, Mira och nu Viola!!!!

Annons:
[trazy]
10/25/14, 12:34 PM
#91

eftersom jag är jurist till yrket o jobba med vanvårdade djur säger jag så här vi har en dålig djurlagstifting i Sverige(fårlåt om jag stava fel har dyslexi) DEt beklagligt

Jag skulle anmäla hene till polisen varför! Jo det är bedgeri i högsta klass. Jag skulle kontakta länstyrelsen som har tillsyn om du vill får du  gjärna ringa mig o då företräder jag dig gjärna våre kul då får du mit namn o nr via pm 

lyckat till

Upp till toppen
Annons: