Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 18140 ggr
Shasmosa
2013-04-07 16:45

Sköldpadda särskilt lynne?

Stämmer det att sköldpaddsfärgade katter har ett särskilt lynne? Jag har hört att de kan vara lite knepiga men har ingen aning om det ligger något i detta. Ska snart åka till en uppfödare för att träffa en kull kattungar varav flera är sköldpaddor och vill gärna veta lite mer om detta.

Hälsningar Kerstin

Annons:
Eine
2013-04-07 16:50
#1

Nej det är en myt att sköldpaddsfärgade katter är hetsiga. Precis som det är en myt att rödhåriga kvinnor är mer eldfängda än andra🙂Jag har en padda nu som är världens snällaste,har alltid varit. Så har jag en svart hona som är mindre gullig…Jag har fött upp katter i över 20 år,så jag har erfarenhet.Välj efter hjärtat,ta den du smälter för❤️

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Sagolika
2013-04-07 16:53
#2

Min padda är också väldigt mild till temperamentet och har alltid varit.

OberonsMatte
2013-04-07 17:01
#3

Jag har en underbart personlig och supergosig, men egensinnig padda med stora humörsvängningar och kort stubin. Jag brukar lite skämtsamt säga att hon har ett typiskt "paddtemperament", men det är som sagt mest på skoj. Jag tror inte att temperamentet sitter i pälsfärgen.

Sajtvärd Katter iFokus

Gatukorsning
2013-04-07 17:06
#4

Min svartpadda är komplett galen när hon är på det humöret! Och jättemysig, lugn och gosig när hon vill. Men en mycket bestämd dam är hon, på alla sätt och vis. Och visst kan hon vara lite knepig ibland, men det har inget med pälsen att göra.

Jag brukar säga att det är inte människan som väljer katten utan tvärtom, att katten väljer människa. Sitt du med kattungarna i lugn och ro en stund så kommer du att känna i hjärtat vem/vilka som faller för dig/du faller för.

Egentligen så tycker jag inte att färgen spelar någon som helst roll, även om jag har en förkärlek till paddor och svarta katter. Jag tycker att de är så vackra!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Eine
2013-04-07 18:05
#5

Tjejer har attityd oavsett pälsfärg! Det ska tjejer ha tycker jag! 😉

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MissEmmis
2014-10-21 16:28
#6

Flera veterinärer som jag frågat tycker att sköldpaddor har sämre temperament. Och de träffar ju väldigt många katter.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Annons:
Hime
2014-10-21 18:00
#7

Skulle vilja påstå att det är en myt. Jag får ofta kommentaren att jag är en ``typisk´´ rödhårig person. Eller att folk säger efter att de träffar mig, ja det är visst sant att rödhåriga människor har temperament! (Har avstått från att påpeka håret är färgat och jag är egentligen brunett)..

cattisa
2014-10-21 20:19
#8

Min erfarenhet är att honkatter oavsett färg ofta har mer temperament än (kastrerade) hankatter. Om man jämför katter med olika färg oavsett kön, så "vinner" ju paddorna. Där är i stort sett alla i gruppen honor, medan i andra färggrupper är det lika vanligt med honor och hannar.

Sedan håller jag med #5 Eine om att det ofta är kul att tjejerna har attityd!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

fredricakarlsson
2014-10-21 20:28
#9

Min första katt är sköldpadda (tyvärr är hon försvunnen :() och det är den underbaraste katten jag vet, fast det är jag nog ensamm om att tycka ;) men hon är väldigt speciell med det är bara för hon togs ifrån mamman för tidigt. Har even en nu som är kattunge som är underbar. Sen är jag väldig svart för paddor ;)

Torparmor
2014-10-21 23:44
#10

Vi har haft 4 paddor alla med olika temperament och egenheter precis som alla våra övriga katter.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Wony
2014-10-22 07:49
#11

Vår padda är förvisso rätt självständig, men otroligt mysig och lugn till temperamentet. vår andra katt (grå/vit) är däremot superpigg och ganska brutal i sin lek, men också gosig. Temperamentet sitter liksom inte i pälsfärgen.

IceJossan
2014-10-22 08:13
#12

Svartvita katter är keligare.

Röda katter är oberäkneliga.

Röda katter är bättre jägare.

Sköldpaddsfärgade katter är lynniga.

Myterna är många, men en sak kan jag konstatera efter 8 år i katthemsbranschen: Jag upplever honor som lite mer komplicerade, de verkar tänka lite längre och har lite mer humör, medan hanar ofta är lite mer "laid back" och okomplicerade. En regel med väldigt många undantag förstås! Men jag ser ändå ett mönster.

Torparmor
2014-10-22 09:21
#13

Katter utvecklas och förändras precis som vi människor. De anpassar sig efter händelser i sin omgivning t ex från andra rangs katt till första rangs katt,från skygg till gosig,  från självsäker och orädd till mer tillbakadragen och mer försiktig eller tvärtom.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Jessicahagstrom94
2014-10-22 20:29
#14

Våran sköldis är otroligt gosig, lite blyg mot okända människor pga sin sorgliga bakgrund från det tidigare livet som övergiven med kattungar. Hon vill gärna vara med oss där vi är, hon skulle aldrig göra någon illa med flit.. En av världens snällaste katter utan tvekan :) kolugn dessutom. Leker när hon känner fört.

Thaeri
2014-10-23 13:41
#15

#6, det behöver inte betyda att det stämmer ändå😉

Har man en viss fördom är hjärnan ofta så elak att den får en att uppmärksamma de fall som stämmer in på fördomen och ignorera de som inte gör det, även om det bara är en liten del av fallen som faktiskt stämmer in på den. Och veterinärer är inte immuna mot det här, det är det knappt någon människa som är.

Tyrisen
2014-10-24 01:36
#16

Man kan ju aldrig veta helt säkert att det inte är så att färger och t ex lynne kan hänga ihop genetiskt på något vis. Men eftersom det finns så många "undantag" så blir det inte så intressant i slutändan. Men visst har jag träffat många bitchiga paddor <3 och jag älskar det! :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2014-10-24 01:41
#17

Har också tänkt på det som #12 skriver. Upplever honor GENERELLT som mer komplicerade och mer "egna". Inte på ett negativt sätt, men mer vilja. Och om det ligger något i det, kan det vara därifrån myten om sköldpaddorna uppstått. För sköldpaddorna är ju alltid (till 99,9%) tjejer. Och om tjejer generellt har ett lite annorlunda sätt, och sköldpaddsfärgade är dom enda som alltid är tjejer… Bara en tanke, men ändå baserat på en himla massa katter (katthem).

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

IceJossan
2014-10-24 07:58
#18

#17 Jag tror också på det.

Jag har träffat många bitchiga och "typiska" paddor men jag har träffat lika många lila bitchiga katter med andra färger.

Cahira
2014-10-24 10:29
#19

Jag har en blåpadda som är långt ifrån "lynnig". Hon är snällheten själv. Våra paddor och röda är keliga och goa och våra bruntigré/spotted är mer lynniga och skygga.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[trazy]
2014-10-25 10:50
#20

min padda jagar bra fåglar möss mm. Hon snällheten själv. Så någ bara ryckten

Annons:
Upp till toppen
Annons: