Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 61088 ggr
Fröjdö
3/17/13, 5:45 PM

Dvärgkatts-/munchkinuppfödare?

Finns det någon i Sverige som föder upp dvärgkatter tex munchkinkatter? Jag är väldigt sugen på att skaffa en! (Bor på Åland). Och jo, jag har läst på om dem och alla mytliknande påståenden om deras olika "defekter". Men finns det någon som föder upp och vad kan de i så fall kosta?

Annons:
[sakring2]
3/17/13, 7:19 PM
#1

http://katter.ifokus.se/discussions/4d71338ab9cb46222d04b20a-munchkins

Den är uppenbarligen inte godkänd inom SVERAK.

Fröjdö
3/19/13, 10:58 AM
#2

Det vet jag, men det kunde jag ju inte bry mig mindre om xD

[Nightcat]
3/19/13, 11:06 AM
#3

Jag var inne på den för nåt år sedan och den närmsta uppfödaren jag hittade var i England -.-' Men du kanske har bättre tur :)

mallabralla
3/19/13, 11:25 AM
#4

det är inte SVERAK som godkänner raser, det är FIFe, SVERAK lyder under FIFes regler. det finns ingen ras som inte kan bli godkänd, det handlar inte om ifall rasen är sund eller osund utan hur många individer som ställts ut och hur långt man kommit i framavlandet.

brittiskt långhår är heller inte godkänd inom FIFe men är för den sakens skull inte osund, det finns helt enkelt för litet avels material ;)

om man som uppfödare av en nyare och ovanlig ras vill registrera sina kattungar i SVERAK blir dem registrerade på RIEX listan och får ut stamtavla, eller så kan man välja att registrera kattungarna i något av alla förbund som godkänner rasen, tex CFA, WCF, TICA.

det är samma sak med nya färger på raser ;)

så med andra ord, det finns inga förbjudna raser.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
3/19/13, 11:36 AM
#5

det finns en del uppfödare i europa, tyskland är ganska smidigt att åka till och från med tåg, det är inte svårt att importera katt därifrån ;)

länk till uppfödare i tyskland.

http://www.tinylegsmunchkins.com/

Sajtvärd på Perser iFokus

MonicaLagerquist
3/19/13, 11:52 AM
#6

Det finns en uppfödare i Sverige som föder upp nakna kortbenta katter.Hon är WCF ansluten .Tyvärr minns jag inte stamnamnet och surfar på telefon från Thailand.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
mallabralla
3/19/13, 11:56 AM
#7

#6

du syftar på rasen bambino?

Sajtvärd på Perser iFokus

MonicaLagerquist
3/19/13, 12:18 PM
#8

#7 Japp,det är så den heter.

Stolt ägare till fem La permer

mathiason
3/19/13, 2:10 PM
#9

Finns en i mölndal som föder upp Bambino. S*Softskins tror jag hon heter

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Itchy
3/19/13, 3:58 PM
#10

#9 tusen tack <3

har länge varit inne på den rasen, men trodde inte att de fanns i lilla landet lagom :D

You can't spell Bitchy without Itchy

OberonsMatte
3/19/13, 4:39 PM
#11

#4 När det gäller Munchkin är det Fifes policy att inte avla på defekter (som innebär funktionshinder för katten) och Jordbruksverkets regler om detsamma som stoppar godkännandet av rasen. Tack och lov för det.

Sajtvärd Katter iFokus

Minka040
3/19/13, 6:06 PM
#12

Finns en i Sthlm som föder upp Bambino: S* Bare Essentials. Mycket trevlig uppfödare.

(Men vad jag tycker om avel på katter med funktionshinder låter jag vara osagt…)

[[pimey]]
3/19/13, 6:11 PM
#13

Finns det ingen som föder kortbenta katter med hår?

Annons:
mathiason
3/19/13, 10:01 PM
#14

Jag tror att man parar Bambino med pälsade katter och då kanske någon blir pälsad kortbent. Fast kan inget om dessa raser ^^

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Upp till toppen
Annons: