Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 7534 ggr
LillyB
11/8/12, 12:14 AM

Mirakelkatten Victor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

VARNING för starka bilder nedan!

Jag arbetar ideellt inom Djurskyddet Katthjälpen i Sundsvall, och måste bara dela med mig av denna kämpes berättelse. I förrgår ringde en kvinna till mig och sa att hon hade hittat en mager skitig katt vid industriområdet i Timrå. Jaha, tänkte jag. Magra katter får vi in helatiden och jag sa att hon kunde komma och lämna den hos mig omgående. Dessa katter brukar vara rätt så välmående, men lite undernärda, så jag var verkligen inte beredd på vad som snart skulle överlämnas till min famn.
Då jag fick Victor så stod jag i chock. Jag förstod inte hur den lilla varelsen kunde leva. Han var bokstavligen bara ben med lite skinn och lös päls, insmord i olja, bromsvätska och smuts. Bakbenen som brukar vara muskliga och kraftiga för att klara hopp var bara som pinnar, magen var så insjunken att man inte kunde förstå vart organen var och bröstkorgen så benig att man bara ville gråta. Ryggkotorna så utstående att det inte går att beskriva med ord.

Jag bröts av en smärre panik och åkte i ilfart med honom till veterinären för en kontroll, tillsammans med min mamma som fick skjutsa och hon bröt ihop i gråt bara av att se honom. Den kliniken kunde inte göra så mycket, utan gav oss RC Recoverymat och sa åt oss att bara låta honom vila under natten. Han fick pga smittorisk bo i mitt badrum och jag satt med honom i famnen i flera timmar, jag gav honom lite mat men han var inte intresserad. Vattnet däremot fick jag tillslut ställa undan för han drack såna stora mängder. Morgonen efter åkte vi in till en större klinik där han undersöktes grundligt. Veterinären konstaterade såklart att han var extremt undernärd och i mycket dåligt skick, och då jag frågade hur länge till hon trodde att han hade klarat sig ute, så svarade hon att hon var förvånad över att han inte hade dött för längesen, för det hade de flesta katter gjort. I väntan på provsvaren från alla tester så släppte jag ner honom på golvet, men han lade snabbt upp tassarna på knäna och försökte dra sig upp i famnen, för han orkade inte hoppa. Han var/är så otroligt gosig och tacksam över att äntligen vara i trygga händer, man blir så rörd av hans kärleksfulla blickar.
Lyckan var gjord då veterinären kom tillbaka och berättade att han hade oförskämt bra värden för att vara i det skick han är i. Han hade ingen öronskabb, men han hade en kroppstemp på 37 grader (det ska vara 38-39) och han var väldigt uttorkad. Han är en vuxen hane på mellan 3-5 år, men väger bara 1,5 kilo. Han lades in över dagen med näringsdropp och fick sig en välbehövd dusch. Då vi skulle hämta honom så sa personalen med ett skratt att vi fick passa oss då vi skulle ge honom mat, för han hade fått en aptit som en tiger. De berättade också att han avskydde att bli lämnad ensam, så då dom öppnade hans bur så kastade han sig rakt i famnen på dom.

Idag har han för första gången bajsat lite, så det är skönt att se att organen och tarmarna börjar komma igång. Han har fortfarande olja kvar i pälsen, men ett till bad orkar han inte med nu.
Hans svans är förfrusen och har antingen ramlat av eller så har han tuggat av den. Hans tår har också börjat bli lilasvarta så dom hade nog inte klarat en natt till. Även nosen och örontopparna har fått stryk av kölden. Han tappar extremt mycket päls, man kan bara dra av det i stora tussar och på bröstet har han inte längre någon päls alls. Detta pga näringsbrist. Ögonen har sjunkit in, även det pga undernäring.

Han kommer måsta amputera en bit av svansen, men det klarar han inte i detta skick. Från och med imorgon ska han få antibiotika och smärtlindring, något de inte vågade sätta in igår.

Nu hoppas jag att han klarar detta, jag kommer göra allt för honom! Och sen ser det ut som att han får stanna hos mig permanent ;)

Men jag har frågor:

Har någon här vana av hur kallbrand beter sig? Hur tror ni prognosen ser ut för hans tår? Kommer även de måsta amputeras? Hur snabbt kan kallbranden i svansen bli livshotande för honom? Vad ska jag hålla utkik efter? Han går stappligt och skakar tassarna som om dom vore blöta då han börjar gå, kan det betyda att vävnaden under hans tår har dött?

Har någon erfarenhet av såhär magra djur? Är det fortfarande kritiskt trots att han äter och går på lådan eller har den stora krisen lagt sig för honom?

Hur lång tid brukar det kunna ta innan en såhär mager katt är "okej smal"?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
LillyB
11/8/12, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Samma dag jag fick honom.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
11/8/12, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hos veterinären.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
11/8/12, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och ändå är det mycket päls på honom…

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
11/8/12, 12:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Svanstippen rakad en bit så jag kan hålla koll på om det förvärras.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
11/8/12, 12:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Baktassarna.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Fjordell
11/8/12, 12:36 AM
#6

Åh, herreee… Stackars liten. Det gör så ont i hjärtat…. Man bara… Nä fyf**… Vilken jäkla kämpe han är!!

Annons:
Sabbekatt
11/8/12, 12:47 AM
#7

Hej LillyB,

Starta även en tråd om detta inne på Hittekatter:-).

MissMaven
11/8/12, 1:11 AM
#8

Håller med #7.

Stackars liten! Gråter

Jag vet inte mycket om köldskador, men har googlat när jag läst om Victor. Som jag förstått borde antibiotika (och smärtstillande) sättas in så fort som möjligt för att hindra infektioner. Möjligtvis kan han behöva antibiotikasalva för tassar också (som han kommer att vilja slicka bort, därför får man linda in tassarna efter att man smörjat in salvan). Jag hoppas att man inte behöver amputera hans tår. Antibiotika kan hjälpa, och det kommer han att få imorgon, så det verkar att han är i bra händer (både dina och på kliniken).

Håller tummarna hårt för honom.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Josefa
11/8/12, 9:32 AM
#9

Lille misen, vad du har fått vara med om. Jag har sett många katter i uruselt skick, men riktigt så illa har det aldrig varit. Just detta att han har så många olika skador.

Risken finns att han kommer att drabbas av fettlever. Blir illamående och inte vill äta. Men då får du med hjälp av uppmuntra, fjäsk och tvång se till att han får i sig mat. Ofta kräks de upp maten igen, men då får man ge igen. Det finns medicin mot illamåendet som kan hjälpa lite.

Håller tummarna allt vad jag kan för att detta ska gå bra.

Magic Nicki
11/8/12, 10:14 AM
#10

Stackars liten Victor! Hoppas det går bra för honom!

MSH
11/8/12, 10:21 AM
#11

ojojojojoj stackars liten misse! Gråter när jag läser detta!

Har tyvärr ingen erfarenhet att dela med dig av men du och mirakelkatten får en massa tumhållning!

Lägg gärns in på Hittekatter, där finns nog många som kan hjälpa till?

Kram!!!

nottheonly
11/8/12, 11:29 AM
#12

Stackars liten Gråter vilken tur att han fick komma till dig!!

viciouscircle
11/8/12, 11:48 AM
#13

Nämen gud :'(

Håller tummarna för att allt blir bra med kissen!

Annons:
[silkesnosen]
11/8/12, 12:40 PM
#14

Hoppas på det bästa för lille kissen!

SmileyMalin
11/8/12, 12:57 PM
#15

Lilla kissen Gråter Tur att det finns människor som du!

katterna
11/8/12, 1:09 PM
#16

Stackars, stackars katt, mitt hjärta gick precis i tusen bitar :.(. Tur han hade som fick komma till dig! Önskar honom all lycka till med sin resa till att bli en frisk och kry katt igen! Många varma kramar till honom och till dig!

[Emma--]
11/8/12, 1:12 PM
#17

Stackars liten. :(

vinteralvan
11/8/12, 1:12 PM
#18

Lycka till lilla Viktor.

Katthemsmatten
11/8/12, 1:32 PM
#19

Har aldrig sett en katt i så uselt tillstånd som inte redan haft långt gången fettlever. Förstår inte att han kunnat överleva så undernärd och med de övriga skadorna. Lille Viktor, vilken tur att du blev funnen.

Håll regelbunden kontakt med veterinärkliniken så ni inte missar några tecken på att något måste åtgärdas.

Håller tummarna att det ska gå vägen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Ninja
11/8/12, 2:15 PM
#20

Men snutten!!! Åh vad det värker i hjärtat att se djur i dåligt skick… Gråter

Lycka till!!

Annons:
LillyB
11/8/12, 2:50 PM
#21

Tack så mycket för lyckoönskningarna allihop!!

#8: Tack för råden! Han skulle ha börjat få Metacam idag, men tyvärr så är han så dålig i magen att veterinären ville avvakta ytterligare. :(

Kallbranden på svansen har spridit sig någon halv centimeter, men enligt veterinären så är det ingen fara än, och han klarar ändå inte antibiotika eller operation just nu så vi kan bara hålla tummarna att det går bra. Jag har regelbunden kontakt med veterinären och ska troligen in till kliniken imorgon för att extrakolla honom. Jag är hemma helatiden förutom om jag springer och handlar, och promenaderna med hunden är korta nu ett tag. På nätterna vaknar jag flera gånger av mig själv för att titta till honom, och inatt sov han faktiskt hela natten intill mig. Han ska nu få gå på diet ett tag, då han ska få kokt torsk utblandat med RC Gastro Intestinal och den förra RC Recovery. Jag ska också åka och köpa bakterieflorepulver för magen hos veterinären som han ska få. Hoppas att detta gör susen!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
11/8/12, 3:12 PM
#22

#9: Tack så mycket för råden!! Hur länge kan fettlever hålla i sig?

Kan tillägga att hans örontoppar börjar titta neråt, så de är nog förfrusna de med.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Josefa
11/8/12, 3:42 PM
#23

#22 Jag har varit med om det ett par gånger och då har katten varit dålig i bortåt en vecka. Under den veckan har de varit bättre vissa dagar och sämre andra.

Om levern blir påverkad så blir kattens munslemhinna och ögonvitor gulaktiga.

MissMaven
11/8/12, 5:37 PM
#24

#TS, Det finns näringstillskott till katter och hundar för att stödja leverns funktion och hjälpa dem återhämta sig fortare, som jag kan varmt rekommendera. Jag har en nästan hel burk kvar hemma, och mina katter behöver inte den. Jag kan skicka det till Viktor, PM:a mig din adress om du vill det.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[Forest]
11/8/12, 6:29 PM
#25

men stackars liten, jag håller tummar o tassar här fär honom nu när hanns ängel öppnat sitt hem för lilla plutten

Jenna_Nord
11/8/12, 7:07 PM
#26

Stackar lilla lilla killen!! Gråter

Så glad man bli i hjärtat av att veta att han har fått en ärlig chans nu, men värme, kärlek och mat! Vilken tur att han fick komma till dig!
Önskar er alla lycka till och hoppas han snart mår bra igen.. Lilla pojken då :(

Mvh Jenna

TerriZue
11/9/12, 1:45 PM
#27

Men fy! Stackars lillen! :( Det gör så ont att se hur en del får lida. :(

Jag hoppas verkligen att lille Victor klarar av att återhämta sig, han har tur som hamnade hos dig. Jag håller tummar och tår och skickar många kramar till den lilla stackaren. Lycka till!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Katthemsmatten
11/9/12, 1:51 PM
#28

#24 Jag förstår att du vill Viktor allt det bästa, men när en katt är i så här dåligt skick ska man inte ge katten någonting öht utan att först ha konsulterat behandlande veterinär. Detta för att inte utsätta katten för någon extra påfrestning. Dessutom, ger man någonting och katten reagerar negativt på det är det svårt för veterinären att behandla korrekt. I det här skedet ska man alltså göra exakt det veterinären säger. När Viktor har kryat på sig och "bara" är mer "normalt utmärglad" (det finns graderingar även i helvetet) så kanske det näringstillskott du rekommenderar kan komma väl till pass.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissMaven
11/9/12, 2:02 PM
#29

#28 Så klart att man ska prata med veterinären först! Jag skrev inte det, men jag trodde att det var underförstått.

Jag fick det på Bagarmossen till en katt som haft dåliga levervärden, det och speciell foder var hans behandling (han är helt frisk nu). Silymarin kan hjälpa levern att producera nya leverceller och minska leverfett. Det används på människor också.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Katthemsmatten
11/9/12, 2:09 PM
#30

#29 Bra att det var så du menade! Och skönt att höra att din katt blivit helt frisk. Vi behöver glädjande historier som motvikt till allt elände.

Medarbetare Hittekatter iFokus

elinskogsberg
11/9/12, 2:30 PM
#31

Usch, vad hemskt :( Vilka människor det finns. Hoppas han återhämtar sig!

Tur att han kom till dig!

MissMaven
11/9/12, 2:33 PM
#32

#30 tack så mycket för att du förtydligade det, jag håller med allt du skrev i #28.

Hoppas, hoppas att Victor mår bättre snart. De som har Facebook kan följa det som händer med Victor här: https://www.facebook.com/DjurskyddetKatthjalpenSundsvall

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

katterna
11/10/12, 12:08 AM
#33

Åh nej :.(. Läste precis på Facebook att finaste, finaste Viktor precis somnat in :…(. Tårarna bara rinner :.(, du skulle ju klara detta Viktor! Vila i frid finaste , älskade Viktor! Kommer aldrig glömma dig! Du fick iallafall leva din sista tid omgiven av kärlek av både människor och djur! Finaste du, jag kommer aldrig glömma dig! Vila nu i frid,. All kärlek till dig och till er som tog hand om honom

[SporeDiatrymisss]
11/10/12, 12:25 AM
#34

GYHDUSGFVBRYAUK Om han har haft en föregående ägare som dumpade stackarn kommer jag att äta upp den ägarens huvud!!!

Bra jobbat, kämpekissen! Bra jobbat! :-D

Annons:
[silkesnosen]
11/10/12, 9:03 AM
#35

Han fick iaf vara i värme och omsorg. Jag tror att det måste skapas ett register för katter som är rikstäckande som en signal att alla ska vara registrerade och  betyder något, att man inte bara kan stunta i sin katt.

OberonsMatte
11/10/12, 10:36 AM
#36

Victors öde var tragiskt och hemskt, men kom ihåg att ingen här vet hans historia eller hur han hamnade i industriområdet!

Han kan t.o.m. ha varit en innekatt på rymmen som råkat lifta med en lastbil till industriområdet. Han kan av misstag ha varit instängd en längre tid i ett låst utrymme, vem vet? Det måste inte automatiskt finnas grymma och hjärtlösa människor bakom varje mager hittekatt.

Sajtvärd Katter iFokus

Magic Nicki
11/10/12, 10:39 AM
#37

Å nej! Fast jag befarat att han inte skulle klara detta så hoppades jag det ändå. Viktor var en kämpe och gav inte bara upp! Om han bara hade hittats nån dag tidigare… Så ledsen jag blir!

nottheonly
11/10/12, 12:15 PM
#38

vila i frid lille Viktor GråterKyss

Jenna_Nord
11/10/12, 12:41 PM
#39

Du var verkligen älskad i din sista stund här på jorden. Jag tror han kände av det och vågade äntligen släppa taget.. Vila i Frid fina Viktor Rynkar på näsan

Mvh Jenna

[Forest]
11/10/12, 7:48 PM
#40

Jag passar på att krama om TS för sin fina insats och all omsorg och kärlek ni gav Victor tänk om alla var som du/ni. Vila i frid nu lilla Victor Gråter

danitza
11/10/12, 8:26 PM
#41

Gråter

Annons:
[Emma--]
11/10/12, 9:07 PM
#42

:(

MissMaven
11/10/12, 9:10 PM
#43

Gråter Vila i fred lille Victor. Kyss

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

LillyB
11/11/12, 1:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Ja, ni vet ju alla hur det gått nu. Men jag postar samma på facebook här, för de som kanske inte har facebook.

Jag är helt förstörd.. Han var verkligen helt fantastisk, och jag trodde verkligen att han skulle klara sig.. Men tack alla för fina ord <3 De tröstar såhär mitt i sorgen.

---------------

Nu är det sorg hos oss…

Det såg ljust ut för Victor tidigare, men under eftermiddagen så blev han allt tröttare och allt svårare att få kontakt med. Jag lade mig i sängen, bäddade in honom i en mysig filt och lade honom på min bröstkorg.

Jag smekte honom försiktigt och berättade hur fin och duktig han var, hur många han har berört och hur mycket jag älskar honom. Jag sa att det var okej att släppa taget nu, för han har redan vunnit. Han vann emot hemlösheten, svälten, kylan och ensamheten. Han kämpade så hårt att han tillslut fick ett hem, mat, värme och massor med folk som älskar honom. Han började andas allt otydligare, och kl 22:42 så kände jag i hela rummet att han gått vidare. Liston tittade på honom och såg så ledsen ut, och de andra katterna satt samlade en bit bort och tittade.
Jag har honom fortfarande i min famn, och tänker inte lägga honom ifrån mig fören jag står i skogsdungen med tända ljus.
Vi gjorde allt vi kunde, och han fick mycket kärlek sin sista tid. Han ville själv kämpa, och då det hela vände så gick det så fort att en resa till veterinären inte var ett alternativ. Han slapp iallafall att sluta tiden på denna jord ute i ensamhet, kyla och mörker. På slutet kom det även ut grus och barr med avföringen, tänk vilket lidande innan en katt äter såna saker.

Jag är helt förkrossad just nu, och gråter floder. Livet är inte rättvist. Men jag kommer aldrig att glömma denna underbart härliga lilla katt.

♥ Jag älskar dig Victor ♥

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LaSadie
11/11/12, 1:50 AM
#45

GråterGråterGråter

Lamina
11/11/12, 2:01 AM
#46

Jag har läst den texten massor av gånger, och många andra hyllningar till Victor från kattorganisationer över hela Sverige. Men jag kan inte låta bli att gråta varenda gång. Gråter

Lilla Victor, jag hoppas verkligen du kunde känna all den kärlek som så många kände för dig. Jag är så glad att du ändå fick leva dina sista dagar i trygghet och värme och slapp känna rädsla och hunger. Jag vet att du har det bra nu. I en katthimmel där man inte vet annat än värme, glädje och kärlek och där tappra själar som du har en hedersplats. Vila i frid lilla vän.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Emma--]
11/11/12, 10:43 AM
#47

Gråter

vinteralvan
11/11/12, 11:25 AM
#48

RIP Gråter

Annons:
loviisa
11/11/12, 7:16 PM
#49

Victor ♥ 
Vilken himla otur du hade i livet. Allt har en mening och om nu meningen var att du skulle få leva såhär grymt så var det även meningen att du skulle få avsluta ditt liv med individer som älskar dig runt omkring dig.
Ha det bra på andra sidan, du var ett mirakel.

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

Jessicahagstrom94
11/11/12, 7:29 PM
#50

nu sitter jag och gråter igen, jättefin text LillyB! <3 han har verkligen berört massa människor..

Katthemsmatten
11/11/12, 8:41 PM
#51

Lille Victor! Jag bär bilden med dig och Liston med mig. Där ser du ut som en trygg och välmående kisse. Du var säkert trygg därpå Lillys bröstkorg, invirad i en filt och med Lillys kärleksfulla ord som det sista du hörde i det här livet. Jag hade önskat att du skulle vinna över den misär du varit utsatt för. Verkligheten blev inte så. Sov i frid, fina lilla Victor. Till Lilly sänder jag mina varmaste hälsningar för det fantastiska arbete och engagemang du visat.

Medarbetare Hittekatter iFokus

TerriZue
11/11/12, 9:59 PM
#52

Usch! :( Så hemskt att han inte överlevde men jag är glad att han fick uppleva kärlek sina sista dagar, att han fick vara varm och känna sig trygg. Han har berört många. Jag kommer aldrig glömma bilden av honom.

Ännu en stor eloge till Lilly som tog hand om honom hans sista dagar, det är tur att det finns människor som du.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: