Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1295 ggr
Valyria
2012-09-19 14:09

Foder fråga

Hej! Nu handlar många trådar om foder osv. Så om ni inte orkar svara på den här frågan kan ni ju länka om en annan tråd!

Frågorna lyder:

1. Kan en katt ENDAST klara sig på blötmat? (tex Mjau & Bozita).
Om man vill skippa torrfoder, måste man ge ngt som ersätter vissa delar i torrfodret?

2. Hjälper torrfoder mot tandsten eller är det myt?

3. Är torrfoder viktigare än blötmat eller är blötmat viktigare?

Pratade en lite med en tjej och vi kom inte riktigt överens. Jag sade att katter endast kunde klara sig på blötmat men hon var mkt för torrfoder.
Jag har läst mkt i era trådar men kommer inte lätt ihåg all fakta då det är många trådar detta ämnet diskuteras, så ville göre en egen jag kan gå tillbaka och kika på.
Vad jag har uppfattat är blötmat bäst och katter kan få det
3-4 ggr dag och må bra.

Hoppas ni förstår mina frågor och att jag förklarade vad jag ville få reda på hyfsat!

Mvh CatrinM

Annons:
vinteralvan
2012-09-19 14:20
#1

1. Ja, en katt klarar sig alldeles utmärkt på ett bra blötfoder som t ex Mjau el Bozita.

2. Nej, det är en myt. Att gnaga på råa ben hjälper mot tandsten, t ex kycklingvingar.

3. Blötmat är på alla sätt bättre då det innehåller mer vätska. Kattar har dåliga törstsignaler och dricker oftast för lite om dom bara äter torrfoder.

MonicaLagerquist
2012-09-19 14:22
#2

1. Kan en katt ENDAST klara sig på blötmat? (tex Mjau & Bozita).
Om man vill skippa torrfoder, måste man ge ngt som ersätter vissa delar i torrfodret?Ja en katt kan mycket väl klara sig på bara blötmat.Man kan med fördel ge katten rått kött med ben för tandhälsans skull.

2. Hjälper torrfoder mot tandsten eller är det myt?

Det finns ett speciellt torrfoder som tydligen ska hjälpa till mit tandsten enligt tillverkaren.I övrigt är det en myt.Tänk dig att tugga knäckebröd istället för att borsta dina tänder.

3. Är torrfoder viktigare än blötmat eller är blötmat viktigare?Blötmat är viktigare.

Stolt ägare till fem La permer

Hyrrokkin
2012-09-19 14:57
#3

1. Absolut, de klarar sig jättebra på både Mjaus och Bozitas blötfoder. Finns inget i torrfoder som behöver ersättas.

2. Myt.

3. Blötmat är viktigare.

BARFmycat
2012-09-19 22:24
#4

1. Kan en katt ENDAST klara sig på blötmat? (tex Mjau & Bozita).
Om man vill skippa torrfoder, måste man ge ngt som ersätter vissa delar i torrfodret?

Ja, blötmat är mer näringsrikt än torrfoder. För att rättvist kunne jämföra något foder med något annat så räcker det inte bara att läsa av analysen, man måste räkna om näringsvärdet till torrsubstans. De flesta torrfoder har en proteinhalt på ca 35% och fetthalt på 15%, de flesta blötfoder har en proteinhalt runt 50% och fetthalt runt 20%.

2. Hjälper torrfoder mot tandsten eller är det myt?

Det gör det inte, eftersom torrfoder i sin tillverkningsprocess puffas för att det ska torka, vilket gör torrfoderkulorna spröda och porösa. De går itu väldigt lätt när katten biter på dem. För att ge stimulans måste det katten äter vara mycket hårt eller mer segt, som kött eller ben. Kött har ju en annan struktur än tex blötfoder och måste tuggas mer för att det ska vara färdigt att svälja, ben är hårt och måste gnagas och knäckas för att kunna sväljas, och det ger också stimulans.

Att påstå att torrfoder ger tandstimulans är ungefär som att säga att istället för att borsta tänderna kan man äta kex. Innehåller torrfodret dessutom spannmål och kolhydrater bidrar det snarare till försämrad munhygien än att det främjar.

3. Är torrfoder viktigare än blötmat eller är blötmat viktigare?

Blötmat är viktigare, dels pga näringsvärdet men mest för att katter är konstruerade för att äta sin vätska, inte dricka den vid sidan av. katter har ingen naturlig törstreflex och dricker inte riktigt så ofta eller så mycket som de skulle behöva. Det är bevisat att katter som öter torrfoder är mer uttorkade än katter som äter blötfoder, trots att de dricker önskad mängd vatten vid sidan av.

Uttorkade katter löper i sin tur högre risk att drabbas av urinrelaterade sjukdomar, eftersom de inte spolar igenom urinvägarna lika ofta blir bakterier och saltutsöndringar liggande längre perioder i urinvägar och kan orsaka kristaller och infektioner.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Valyria
2012-09-19 22:29
#5

Tack så jättemkt för era svar!
Då har jag mer koll på varför blötmat är bäst!

Fick även argumentet att katter är gjorda för att småäta under dagen.
Men klarar de sig även om de får blötmat endast 4-5 ggr dag?

Tack för era svar!

BARFmycat
2012-09-19 22:36
#6

#5

Jag har aldrig varit med om något vilt rovdjur som bara kan gå och ströäta lite som de vill hela dagarna. De måste jaga sin föda, och det innebär att de inte kan äta hela tiden. och våra tama katter gör ju knappast av med lika mycket energi som vilda katter, och behöver per definition inte äta lika mycket. Ett tydligt exempel på ett djur som måste småäta hela tiden är häst, de kan nämligen inte reglera sin galltillförsel, utan den är anpassad till att de ska ha mat i magen hela tiden. Katten reglerar sin galltillförsel själv, och anpassar sig efter hur ofta den får tag i mat.

Katter klarar sig utmärkt på mat 2 ggr per dag, vissa ger endast en gång om dagen men det anser jag själv är lite väl lite.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Valyria
2012-09-19 22:41
#7

Tack!

Då fortsätter jag att tänka att vår katt kommer bli en av dem som endast får blötmat. och även lite annat därtill som kompletterar för en frisk tandhygien och lite rått kött osv :-)

Som sagt kommer det nog dröja innan vi skaffar katt då barnen ännu är små. Men lika bra att förebereda sig i tid!

Tack tack!

Upp till toppen
Annons: