Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 46852 ggr
Pelle Långlös
2012-08-06 19:34

Luktar verkligen illa

Har en katt, stor sådan. Hans bajs luktar verkligen illa. Värre än mig. Varför luktar han så mycket?

Han är kastrerad men vet inte när detta gjordes.

Han äter hos mig Royal Canin Hair and skin torrfoder

Och sen någon blötmat på tetra. Det är inte jag som väljer maten då det är från Djurskyddet.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
OberonsMatte
2012-08-06 19:39
#1

Jag gissar att det är någon av matsorterna hans mage reagerar på, för extremt illa ska det inte behöva lukta, även om det såklart inte kan lukta gott.

Prova till att börja med att bara ge torrfoder ett par dagar och se om lukten ändras, sedan gör du likadant med blötfodret han brukar äta.

Är konsistensen på bajset "bra"?

Sajtvärd Katter iFokus

Pelle Långlös
2012-08-06 19:47
#2

Jo konsistenen ser bra ut. Kanske en aning hårt. Han dricker dåligt med vatten också.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

MonicaLagerquist
2012-08-06 19:53
#3

Är han testad för mask och parasiter?

Stolt ägare till fem La permer

Pelle Långlös
2012-08-06 20:15
#4

Har ingen aning. Den kom hastig och lustigt till mig på fredagen. Tovor i underpälsen som jag borstade bort.

Har inte sett några maskar i avföringen iaf.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Lusthan
2012-08-06 20:43
#5

Det som luktar brukar vara spannmål. En katt som äter kött som en katt bör göra har inte bajs som luktar så illa. Vi ger mjau blötmat och rått kött, våra fyra katters bajs luktar ingenting. Royal Canin är rena skitmaten för en katt. Som om vi skulle leva på McDonalds varje dag typ. Då skulle vårt bajs också lukta så där illa. :-)

OberonsMatte
2012-08-06 20:44
#6

#5 Fast riktigt så enkelt är det inte.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Lusthan
2012-08-06 21:07
#7

I princip skulle jag vilja säga under förutsättning att katten är frisk. Katter är inte gjorda för spannmål och äter de mer spannmål och socker än kött så är det klart att bajset luktar illa. Sen är Royal Canin ingen höjdare för kissekatterna. Och mina fyra har ätit torrfoder och luktat fan för att sen äta mat som är gjorda för dem och luktar inget. Byter jag till torrfoder med mycket spannmål så luktar de igen. Har testat. Sen är katten sjuk eller har mask så handlar det ju såklart om något annat.

BARFmycat
2012-08-06 21:30
#8

#6

Jo det är det.

Luktar kattens bajs illa så är det något i mag-tarmkanalen som inte mår bra. I de allra flesta fall är det fodret det är fel på. Om man håller på att byta foder är det såklart normalt att förvänta sig att magen inte beter sig som den ska på ett par veckor, men om man inte ser någon förändring efter ett par veckor på nya fodret så var det inget vidare foder.

Det här tycker jag är så fruktansvärt tråkigt, att kattägare går runt och tror att det är normalt att bajset stinker. Det är det inte. Välmående magar bajsar luktfritt bajs. Volymen på bajset minskar också.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

OberonsMatte
2012-08-06 22:26
#9

#6 Men hur kommer det sig då att mina 4 katter har olika sorters bajs (form, färg, konsistens och lukt) trots att de äter samma sorts mat (Royal Canin(!) torrfoder och Icas eller Pussis blötmat i portionspåsar).

Ett par av mina katters bajs är i princip luktfritt, trots att de äter "skitmaten" Royal Canin. Riktigt illa luktar det bara om de ätit något de inte är vana vid (särskilt om det är blötmat).

Sajtvärd Katter iFokus

Magic Nicki
2012-08-06 22:52
#10

Jag kan inte säga så mycket om bajs-lukten då kattlådan har tak och lucka, så jag känner inte mycket föutom en gånghon passade på att bajsa när jag skulle rengöra lådan. Då luktade det mycket. Hon luktade mycket om munnen också och det var inget mysigt. Jag har haft min katt bara i några veckor och jag fick inte vad hon var uppväxt på förutom att hon var inte kräsen o åt vad som helst. Dock hade jag inte samma uppfattning då hon åt hellre torrfoder och minimalt med blötfoder. Och det var okej för mig då det var bekvämt då det kunde stå framme så hon kunde äta när hon ville. MEN sen jag började "hänga" här har jag lärt mig en del, bl a att torrfoder är inget bra och jag fick min Nicki till att äta mest blötfoder. Nu luktar hon inte apa:))

Lusthan
2012-08-06 23:04
#11

Troligtvis så beror stanken när katten äter blötmat att det blir en omställning av dieten och då blir det gärna så. Kollar du innehållet i RC och jämför med vad en katt faktiskt är gjord för att äta så ser du att det är jämförbart med flera torrfoder på Ica/Konsum. Inte jättebra, sen tycks vissa katter klara sig okej på den maten också. Rent principmässigt så är det så enkelt dock inte alltid.

Pelle Långlös
2012-08-07 16:34
#12

Som sagt, det är inte jag som bestämmer vad katterna skall äta utan det är djurskyddet. Tror dom har något avtal eller vad det heter med dom och djurbutiken.

Har även märkt att samma kattströ inte riktigt är den samma som förra påsen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

BARFmycat
2012-08-08 05:56
#13

#9

Därför att dina katter är individer med olika förutsättningar och olika tolerans, precis som oss människor.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BARFmycat
2012-08-08 06:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det här kanske en del inte vill se men jag tror att det kan vara nödvändigt i den här diskussionen för att ni ska förstå vilken skillnad det är. Det här är förvisso en hundlort, men vänstra kommer från en BARF-hund och högra från en hund på kommersiell diet.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Pelle Långlös
2012-08-08 06:28
#15

Min katt har små och mörka lortar. Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

BARFmycat
2012-08-08 09:41
#16

#15 Du så ju tidigare att han drack dåligt, då kanske det inte är då märkligt att bahaer blir litet, torrt och mörkt. någonting är ju uppenbarligen fel annars skulle du ju inte uppleva de här problemen ;)

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Pelle Långlös
2012-08-08 17:45
#17

Har inte haft han så länge så jag vet inte hur han brukar vara detta är vad jag har upptäckt nyligen.

Fick ett tips om att inte ha vattnet nära matplatsen och att katter kanske dricker mera då. Har ni hört något om detta? Är detta sant?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

OberonsMatte
2012-08-08 17:49
#18

#17 Ja, det stämmer att katter helst vill ha sitt vatten på något annat ställe än vid matskålen. Mina katter har börjat dricka betydligt mer sedan de fick en stor kastrull med vatten mitt på köksbordet.

Sajtvärd Katter iFokus

Pelle Långlös
2012-08-08 17:52
#19

Då skall jag testa och se om han dricker mera om jag ställer bort den i andra änden av köket.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

BARFmycat
2012-08-08 21:20
#20

#17

Ja det är sant. Om mat faller ner i en vattenkälla så blir vattnet förgiftat och odrickbart. En instinkt som sitter kvar hos våra tamkatter som gör att de ogärna har vatten i närhet av mat. Även vatten som är rinnande tilltalar katten mer, eftersom vatten som inte är stillastående sällan hinner bygga upp någon konatminering.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Dave.l
2015-01-21 16:42
#21

hejsan, jag har läst hela tråden men blir inte klokare på det.
jag har en ragdoll hane på ca 8kg, blötmaten ratar han totalt, jag har provar ALLA märken från royal till icas skit.. han äter väldigt bra, men hans avföring är som ljus nötkräm, halvlöst.. nu till saken.. hans brakar korvar till och med väcker mej ur min djupa sömn när han lagt en klubba på lådan.. lukten är obeskrivlig.. gämförelse vis som  att 17 gammal människor lagd en kvalmig klump i lådan.. varje gång jag ska in och tömma vänder sig magen och kvälningarna är ett faktum.

jag har haft katt större delen av mitt liv och vet hur kattskit luktar.. men detta går inte äns att gämföra med nåmting alls…

jag har varit hos veterenären och han fina värden så det är inte det heller.. VAD är det??

Bellbooh
2015-01-21 16:57
#22

Har även jag en katt vars bajs är det äckligaste jag någonsin varit med om vad gäller lukten, och jag har haft många katter och hundar i mitt liv så det är inget vanlig bajslukt det han har… Han åt tidigare royal canin men nu äter han orijen sen ett år tillbaka , och stanken har inte blivit mildare på nåt sätt fast han äter mjau blötmat till 80% och resten orijen torrisar. Så det är inte så enkelt att lösa den här problematiken genom att påstå att stanken skulle försvinna genom att undvika spannmål. Har dessutom en till katt på samma diet som honom och hennes bajs luktar normal hela tiden.

Dave.l
2015-01-21 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag tror inte att det går att göra nått åt det.. kanske kan jämföras med att vissa människor luktar MYCKET värre än andra fast dom kan göra nått åt det fast dom inte vill el känner sin odör , medans djur inte kan hjälpa det:=)

Milliz83
2015-01-21 21:34
#24

Har också haft problem med att en av katternas avföring verkligen stinker så man knappt kunde vara i lgh efter ett lådbesök. Tyvärr hade han även diabetes. Kronisk diarré (med lukt från helvetet) och diabetes gick inte ihop, så efter ett långt kämpande i 6 mån så var han så nergången att han fick somna in. 

Till det tragiska är att, efter han fått somnat in, så hittade jag en tarmparasit som stämde lite för bra med hans symptom. Kolla upp Tritrichomonas på SVA. Tro mig, jag sprang seriöst hos veterinären med den katten men inte hörde jag talas om denna parasit. Parasiten är relativt nyupptäckt så det kan vara förklaringen.

Det jag vill komma till är att lita inte allt för mycket på veterinärer, kolla runt lite själv på nätet. När du ändå så kollar runt, läs lite om Giardia. Dessa två är tydligen bland de värsta tarmparasiterna katter kan ha.

SuperLimm
2015-01-22 09:30
#25

Det är klart att det går att göra något åt! Mina katter var konstant dåliga i magen. När den ena katten bajsat fick man utrymma lägenheten för det luktade så illa. Destade massor med olika torrfoder utan framgång. Det ena var värre än det andra. Sen valde jag att läsa på lite mer om vad katter ska äta, vad deras mat ska inenhålla och inte. Eftersom katter inte har någon direkt törstkänsla måste deras mat innehålla vatten. Så det första jag gjorde var att sluta med torrfoder och börja med blötmat. Det är bland det bästa jag gjort och mina katter har aldrig mått bättre.  Nu äter katten med det föredetta illaluktande bajset BARF och den andra katter äter blötmat, det båda mår bäst på. Det är 3 år sen jag slutade med torrfoder och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

Tillägg: Mina katter kan inte äta blötmat med bitar i sås eller gelé. Endast blötmat i form av paté funkar, annars blir de dåliga i magen. Så ge inte upp efter att ha testat en sort, det finns många sorter utan spannmål och socker en bör testa, Både med och utan fisk.

Mvh Linn

botakt
2015-01-22 19:28
#26

Vad jag vet så "ruttnar" kött i magen på människor när vi äter kött. Tar lång tid för kroppen att bearbeta. Kanske är så på katter med. När mina katter fått rått kött så stinker det död i lådorna. Och då är dom vana vid kött.

Linika
2015-01-23 10:59
#27

Att kött skulle ligga och ruttna i magen är en ful gammal myt utan verklighetsförankring. Efter att ha passerat magsäcken (tar inte så lång stund) är kött bara en aminosörja som förs ut i tunntarmen. Där tas vätska och alla näringsämnen kroppen vill upp. När det är klart finns inte mycket restprodukter kvar, och de som finns försvinner ut ur kroppen som avföring. Den svårsmälta födan från växtriket kan kroppen inte bryta ner lika effektivt själv, utan tar hjälp av bakterierna i tjocktarmen för att få ut några näringsämnen. Så att kött skulle ruttna i katters tarmar är än mer befängt. Mina katter får helt lukt lös avföring av barf och det är en vanlig 'biverkning'. Så om katten i övrigt är frisk och parasitfri kan jag inte se hur det skulle kunna skada att se hur det blir om man ger katten en välbalanserad barf-diet.

Annons:
SuperLimm
2015-01-25 20:27
#28

#26 så du menar alltså att ett rovdjur, en carnivor, som är byggd för att äta kött inte skulle klara av att bryta ner köttet?

Nej det är snarare tvärt om, katter kan inte bryta ner vegetabilier. De kan heller inte tillgodogöra sig några näringsämnen därifrån.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: