Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4342 ggr
[NoOrdinaryGirl5]
7/9/12, 11:06 PM

Katter i lägenheter

Undrar om det här med att ha katt i lägenhet, hoppas kunna flytta hemifrån snart och det blir då första gången jag bor själv. Det har fått mig att fundera på att köpa en katt. Men jag kan knappt ingenting om katter, så undrar först och främst om det är värt att ens kolla upp info om katter. Om det nu är så att katter inte mår bra i lägenhet känns det väldigt elakt att köpa en samt att ens titta på info om det.

Annons:
Honestyisdead
7/9/12, 11:08 PM
#1

Det går utmärkt att ha katt i lägenhet. Bara man ser till att katten har ordentliga klätterträd, och gärna en inhägnad balkong.

viciouscircle
7/9/12, 11:13 PM
#2

Koperiar in det jag precis skrev i en annan tråd ;) Riktat till en person som funderade på att skaffa katt nr 2 till en 1a.. Är det en större lägenhet så ser jag inga som helst problem.

"Jag har 2 katter på 32 kvadrat. Den ena var dock 11 år när vi flyttade in så jag visste hur hon skulle reagera. Har haft henne sen kattunge så jag känner henne väl.. och hon är ju inte så aktiv längre pga sin ålder. Hon har även varit utekatt (och är det fortfarande när hon är hos mina föräldrar, där hon är uppväxt) men trivs alldeles utmärkt med att bara ligga och sola på balkongen :)

Den andra katten är en raskatt och bortsätt från alla andra fördelar det är att köpa en katt med stamtavla (ärftliga sjukdomar är kontrollerade osv) så valde jag en raskatt pga ett säkrare kort när det kommer till psyket. Ville inte riskera ta mig ann en katt som skulle visa sig klättra på väggarna och kräva mer aktivering än jag känner att jag kan ge på dessa kvadrat..

Tror dock det är bättre att ha 2 katter på mindre utrymme än att bara ha 1. 2 katter kan leka med varandra och aktivera sig själva. En ensam katt behöver ju mer aktivering från ägaren och då känns det även som om en stor lägenhet kan hjälpa till att hålla katten nöjd?

Mina katter mår väldigt bra här hos mig :) Har införskaffat klätterträd och nätat in balkongen. Sen har dom varandra.. och det hjälper mycket. Dom har aldrig ställt till med några problem eller uppvisat något sorts protestbeteende.

Så ja, summan av allt är nog att det är en chansning. Om det är en huskatt du vill ha så är det en ännu större chansning.. har du tur får du en aschill katt som trivs ypperligt.. och att det fortfarandra går bra med den du har.. Eller så trivs dom inte alls..

Jag visste att om inte mina skulle trivas så kunde dom få flytta permanent till mina föräldrar i deras villa. (och där bor dom ändå nu på sommaren).

Det är alltid bra att ha en sådan nödlösning :P För det är inte kul att behöva omplacera till folk man inte känner.. om det nu skulle bli så illa…"

viciouscircle
7/9/12, 11:21 PM
#3

För övrigt så tycker jag alltid man ska ha minst 2 katter.. Så länge det inte är en äldre katt som man vet trivs bäst som ensamkatt.  :)

lillsandra
7/10/12, 8:03 AM
#4

Jag har mina katter i lägenhet, tycker det funkar super. Ett tips är att inte införskaffa och sätta upp nya dyra tapeter utan köpa några som är snygga men kanske inte så himla dyra. Då de lätt blir lite förstörda, det misstaget gjorde jag. Men de var snygga och hela i nån vecka iaf. Tapeter var tydligen roligare än klösbrädorna.

Niiinah92
7/10/12, 8:20 AM
#5

Det går jättebra att ha katt i lägenhet. Har själv 2 st i en lägenhet på 41 kvm och de trivs men man får ju aktivera dem desto mer annars klättrar de på väggarna och hittar på hyssFlört Tror även jag att två katter mår bättre på en mindre ytan än en då de får ut så mycket av varandra.

IceJossan
7/10/12, 8:52 AM
#6

Adoptera gärna en hemlös vuxen katt från ett katthem, då vet du vad för personlighet du får, vilka vanor katten har och i vad för slags hem den trivs i, samt om den trivs som ensamkatt. Personalen hjälper dig att hitta en katt som verkligen har förutsättningarna att trivas hos dig och att du ska trivas med den. Katten är kastrerad, vaccinerad och ID-märkt, så sånt slipper man ordna med själv (detta bör absolut göras på kissen!), för en relativt billig summa: 700-1500 kr.

Annons:
whiteangel2
7/10/12, 11:02 AM
#7

Jag har en liten hund i lägenhet och ikväll flyttar här in en kattunge som redan har träffat hunden en gång. Två djur får som flera andra skrivit mer glädje av varandra, också när du själv inte är hemma.

Marre

Yoda
7/10/12, 8:37 PM
#8

Det räcker inte med att ha ett klösträd tycker jag, man behöver även läsa på om katters behov och beteende. För många katter räcker det inte med att man kastar en boll då och då utan dom behöver mer aktivering och stimulans i sin vardag än så.

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

IceJossan
7/11/12, 8:54 AM
#9

#8, eller så gör man som jag: Har katter från katthem som passar in i min livsstil :) Jag har vanligtvis 2-3 katter (är jourhem), men just nu har 4 st och dessa behöver jag inte leka med knappt allt, men gör det några gånger i veckan. Jag är i snitt hemma ca 3 timmar om dagen (vaken tid). De är lugna och vill mest gosa när jag väl är hemma. Övrig tid har de tillsammans - de busar, myser och kelar ihop och detta funkar kanonbra. Så tar man en/flera katter som verkligen passar ihop och i ens livsstil så funkar det kanon, det gäller att välja efter hur mycket tid och energi man vill och kan lägga på katterna!

[NoOrdinaryGirl5]
7/11/12, 7:26 PM
#10

Tack alla för era tips!! =) OM jag nu skaffar katter, hade jag tänkt skaffa två stycken och då adoptera vuxna katter. Men det är som sagt inte bestämt, så ska fundera på allt ni har sagt. Tack igen! !

Yoda
7/11/12, 9:01 PM
#11

Nej, jag leker inte direkt aktivt med mina katter heller ska jag ärligt talat säga :) Men jag menar att man behöver läsa på, så man har större förståelse vilken omgivning katten behöver. Många problem vi stöter på här på forumet beror ju på en understimulerad miljö där människor inte förstod från början vilken stimulans katten behöver.

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

[NoOrdinaryGirl5]
7/11/12, 9:47 PM
#12

Känns som om det är A och O elr vad man nu säger när man tänker på att skaffa vilket djur som helst, man får ju anta att alla vill göra ett bra jobb liksom och då gäller det att kunna mycket om djuret i fråga. Det är ju en sak som iFokus verkligen är sjukt bra för, det finns väldigt mycket info om djur och det är mer trovärdigt än det man kan hitta på andra sidor =)

Hawknestgrove
7/11/12, 10:49 PM
#13

När det gäller katt så tänk volym, inte yta. Din kisse har större glädje av saker "uppåt väggarna"  än vad som finns på golvytan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
MouIIyo
7/11/12, 11:18 PM
#14

Tillgång till att få gå ut i koppel, balkong med nät, klätterträd. Sen gäller det ju att leka med kissen så klart!

Det går utmärkt att bo i lägenhet med katt. Vi bodde i en etta när vi räddade våran katt. Nu bor vi i en tvåa. Har gått jätte bra!


Hawknestgrove
7/11/12, 11:41 PM
#15

Det är alltså inget  tvång på att katten måste gå ut i koppel. MAn får tänka väldigt på, att de flesta  selar är rena sk***n. de är lätta att ta sig ur för en klurig katt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MouIIyo
7/11/12, 11:48 PM
#16

Menade inte att det är tvång.

Dock är de alltid en fördel om de kan få det! Det finns många olika selar så det är nog inga problem. Min har aldrig försökt att ta sig ur även fast jag var den första som någonsin tagit på henne en sele.


Marie_1987
7/11/12, 11:52 PM
#17

jag hade två huskatter i en lägenhet det var då en stor två. Den ena trivdes hur bra som helst medans den andra protesterade med att bajsa in en gång om dagen så jag fick lov att omplacera henne. SEn blev det en bengal jag skaffade och hon trivs hur bra som helst i lägnheten med katt nummer 1. Hihi måste bara till lägga att huskatten vägrar gå utan för ytterdörren i lägenheten kan ha ytterdörren öppen i en timme och hon sitter vid tröskeln och bara tittar ut. underbar katt. en gång försvann hon ut i 5 minuter sen kom hon springandes tillbaka. Men när man e hos mina föräldrar som bor i hus då vill hon ut direkt.

MouIIyo
7/12/12, 12:00 AM
#18

Ja man ska ju inte tvinga ut katterna om dom inte vill utan låta dom ta det i sin takt.

Våran är ofta ute hos mina föräldrar också. Hon trivs vädligt bra där och det är riktigt skönt att se!

Har den där katten som omplacerades de bättre nu och protesterar inte?


Hawknestgrove
7/12/12, 11:11 AM
#19

Vi köpte en jättefin dyr "rymlingssäker" sele till vår förening, pytt pytt….

och ofta så ser man just att katter rymt ur sin sele. Så jag ärt skeptisk. Jag kör helst med den varianten man fixat själv av själva kopplet. ett enkelt halvslag om egen part, omöjlig att ta sig ur

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

viciouscircle
7/12/12, 12:03 PM
#20

#19 tror du inte mycket handlar om att man inte vågar spänna selen tillräckligt bara?

Annons:
Hawknestgrove
7/12/12, 2:03 PM
#21

ja, vet . inte…. en del katter är ju hala som ålar och tar sig ur väldigt mycket. Tycker mig ha läst så mycket och själv upplevt, så så många kan inte göra så mycket fel, tycker jag. Vore att idiotförklara för många…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

viciouscircle
7/12/12, 2:21 PM
#22

21# Mja, idiotförklara? Vet inte det ja.. Finns säkert de katter som är rymningsexperter men som sagt, många gånger handlar det nog om att man inte spänt tillräckligt, tror jag :D

Det kan faktiskt vara riktigt puligt det där med att få selen att vara lagom spänd.. 2 fingrar ska man ju få in.. Men det kan kännas som för lite när katten sitter ner.. och man spänner ut den pyttelite.. men när den står upp får du in 3 fingrar och när den sträcker sig en hel hand.

Många är nog rädda att spänna för hårt. Den runt halsen är också läskig eftersom många selar är ganska korta över ryggen och då är man orolig att den runt halsen trycker åt på strupen om man spänner den för mycket.

I sådana fall idiotförklarar jag mig själv! ;)

Kan du förklara varianten du kör med lite närmare? :) Förstod inte riktigt hur du gör? ^^

Hawknestgrove
7/12/12, 9:33 PM
#23

ska bara byta dator….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
7/12/12, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

kolla bilden så ser du hur jag menar. det är ett alldeles vanligt katthalsband plus ett vanligt kattkoppel

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
7/12/12, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

en bild till. Som du ser, så stryper det inte alls i halsen. Däremot, så drar det åt över bröstet och kisse lär sig rätt snabbt att inte dra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

viciouscircle
7/12/12, 11:33 PM
#26

25# aah, där ser man. Smart.

Dock är jag lite anti sådant som genom obehag ska lära djuret hur det ska bete sig :/ och blir kisse rädd och vill rusa iväg så är det nog inte så skönt när kopplet skär in i kroppen heller..

thildatessie
7/13/12, 5:15 PM
#27

#0 varför frågade du inte mig Fanny Flört Har ju mina inne, i hus dock.

Annons:
Marie_1987
7/16/12, 1:07 PM
#28

#18 ja hon har det jätte fint i ett hus ute på landet där hon får springa ut och in som hon vill brukar få ett kort på henne ibland =)

[NoOrdinaryGirl5]
7/23/12, 10:19 PM
#29

#27 haha det vette f*n Madde!! ;) Måste fått härdsmälta i hjärnan den dagen haha

Wony
7/23/12, 10:45 PM
#30

Vad gäller sele har vi nog haft tur åtminstone. Vår lilla kisse (2,6kg) har en "normalstorlek" på sin sele, vilket är i största laget. Men ändå rymmer hon inte, trots att hon är smal och hal som en ål. Skrattande

Däremot ska vi fixa till selen så den är något mindre i storlek, så att det sitter stabilare.

Men självklart finns det riktiga utbrytarkatter, så man ska aldrig säga aldrig… Flört

[alisja]
7/23/12, 10:48 PM
#31

Jag har 7 katter i en tvåa.. Oskyldig

blondifire
7/24/12, 8:50 AM
#32

#31 hur stor 2a har du ?är alla dina eller är du jourhem ?

S*Winsnes Wilda

Cheapo
7/24/12, 12:54 PM
#33

Jag bor tillsammans med min katt i en etta som är totalt 32 kvm. Det fungerar jättebra, bara man är beredd på att ge katten mycket stimulans och hela tiden vara lyhörd på att katten må bra. Jag och Ansgar (som min katt heter) går ut i sele runt 5 gånger i veckan á en timme varje gång. Det gör att han både för stimulans och får komma ut och andas lite!

[alisja]
7/24/12, 12:56 PM
#34

#32: 79 kvadratmeter så den är ganska så stor. jag hade tre katter från början, sen hittade jag en hemlösing så tog in henne också så nu har jag 4 katter som är mina. 3 är jourhem men som sagt, jag jobbar inte och mina föräldrar finns till hands en våning upp och ja. Katterna har det bra! OskyldigSkrattande

Annons:
Hawknestgrove
7/24/12, 3:05 PM
#35

Ja, denna selvariant lärde Arne sig väldigt fort att acceptera. utom när det kom bilar på vägen, då greps han av panik och rusade in i skogen. Så då fick jag hänga på som en vante….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

blondifire
7/25/12, 12:17 AM
#36

# 34, ja det va stort Glad har själv 7 st så jag blev lite nyfiken Flört

S*Winsnes Wilda

[alisja]
7/25/12, 12:30 PM
#37

#36: Vilka kattmänniskor vi är va Flört

blondifire
7/25/12, 4:04 PM
#38

ja precis Skrattande haha..

S*Winsnes Wilda

Karin3.0
4/24/15, 11:25 AM
#39

#35 Alltså seriööööst…din hankatt är en KOPIA av vår honkatt! Kan de va syskon månntro? hur gammal är han?

Upp till toppen
Annons: