Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12399 ggr
AnnaMaja0
2011-12-28 23:24

Katter tål mjölk...

Har idag haft en smått livlig diskussion med en släkting om katter och vad som är bäst för dom att äta samt om katter tål mjölk eller ej. Min släkting hävdar BESTÄMT att: * Om man börjar ge kattungar vanlig komjölk innan dom slutat dia sin mamma så kan man utan problem fortsätta ge katten komjölk hela livet utan risk för dålig mage/laktosintolerans eftersom man då byggt upp en tolerans. Hans egen katt hade minsann druckit mjölk flera gånger i veckan hela sitt liv och inte blivit dålig i magen av det. Min motfråga blev då hur han kunde veta att katten inte blivit lös i magen då Misse inte har någon låda inne, utan gör alla sina behov ute. Fick först ett fnysande till svar. Sedan talade släktingen om att han VISSTE det bara. Jag hävdar istället att väldigt många katter inte tål just laktos och att man på detta sätt inte kan "bygga upp" en tolerans. Vem av oss har rätt? Finns ju som alltid säkert undantag och katter som fixar att dricka en smula mjölk utan att få diarré.

Annons:
Ambellah
2011-12-28 23:30
#1

Min granne har en katt som dricker mjölk titt som tätt utan att bli dålig i magen. Hon  går på låda och ute och hon har inte druckit det i hela sitt liv :) Men som sagt finns nog undantag :P

Mvh Alice och Morpen :)

Snobbehills
2011-12-28 23:49
#2

Från början tålde inte vi människor laktos, det är pga en mutation, och som vanligt överlever de starkaste så nu tål de flesta det. Det är vanligt att katter är känsliga för laktos men det kanske också håller på att förändras? Men inget man kan vänja dem vid, antingen har man enzymet laktas eller inte. Vet inte om det finns nån studie på detta,men det finns ju hur mycket låglaktosprodukter som helst, eller så kan man ge grädde. Fungerar minst lika bra som den svindyra "kattmjölken" man kan köpa i affärerna.

AnnaMaja0
2011-12-29 13:16
#3

Putt *

Eywa
2011-12-29 14:07
#4

Min sambos katt har druckit minst 1 dl mjölk varje dag i hela sitt liv. Han har aldrig varit dålig i magen. Alla producerar laktas medan de diar, för att tåla laktosen i bröstmjölken, och om man fortsätter dricka mjölk så fortsätter kroppen producera laktas. Jag är säker på att det gäller katter också, för jag har sett många exempel på detta.

Annars är det laktosfri mjölk som gäller.

AnnaMaja0
2011-12-29 14:46
#5

#4 Har hört påståendet att det inte finns laktos i kattmammans mjölk ett antal gånger, det stämmer alltså inte då?

LaSadie
2011-12-29 14:47
#6

Jag vet inte, men vår gamla huskatt drack mjölk hela sitt liv från det hon lämnade mamma och syskon. Men tror hon var ett undantag.

Annons:
AnnaMaja0
2011-12-29 14:48
#7

#4 Min kropp har då inte fortsatt producera laktas då jag är ordentligt laktosintolerant, men det kanske inte är samma hos djur då menar du?

Cazzos
2011-12-29 14:57
#8

Min katt blir dålig i magen av både laktos och laktosfria mejeriprodukter. Det är dock lite bättre med laktosfria produkter men han blir fortfarande en smula lös i magen.

Men jag håller med dig TS, man kan inte "bygga upp en tolerans" bara för att man börjar ge vanlig komjölk under tiden som kattungen diar. Tarmen kan ju reagera annorlunda efter ett tag, liksom.


Eywa
2011-12-29 15:10
#9

#5 Det kanske stämmer? Det vet jag faktiskt inte. Jag har bara antagit det eftersom det finns laktos i de flesta andra bröstmjölk som finns (för oss att äta och dricka). Isåfall har jag fel :)

#7 Nej, alla fortsätter inte producera laktas och en del slutar producera laktas. Dock är det inte normalt för någon att producera laktas.. Vi är det enda djuret som dricker en annan arts bröstmjölk.. Lite perverst om du frågar mig :P

AnnaMaja0
2011-12-29 15:26
#10

#2

Det där med kattmjölk är ju ett ytterst smart sätt att tjäna pengar bara. Blir ju mycket billigare om man köper vanligt laktosfritt istället.

#9

Nej, jag inte heller om det påstående är korrekt. Har hört det några gånger nu men vet ej. Skulle det vara riktigt så faller ju också hela grejen med att få kroppen att fortsätta bilda laktas…

Har googlat det men inte hittat något svar.

Hahaha, ja, en smula kinky är det ju kanske Skrattande

#8

Nej, i mina öron låter det märkligt att det skulle kunna funka så att man på något sätt kan bygga upp en tolerans.

Jag vet ju hur det fungerar hos människor. Visst kan det vara helt annorlunda hos djur och jag kan absolut ha fullständigt fel, men jag tycker det känns konstigt Glad

Som alltid finns ju undantag och vissa katter fixar säkert att dricka vanlig mjölk utan problem.

Hawknestgrove
2011-12-29 17:12
#11

Ja vår gamla katt, som numera slumrar i sin lilla grav, hon tålde INTe mjölk. Ok hon älskade det, men det blev rallybajs av det. Så där var det bara att låta bli. Filmjölk gick bra och youghurt.(hon blev 17 år) Våra småt busar vi har här nu tål mjölk hur bra som helst och jag köper ju bara Garants vanliga mellanmjölk här i huset. De får det iten regelbundet, men när andan faller på hos mig och de både tål och gillar det.Så det är ju rätt lätt att pårova. Funkar det, så funkar det, bra. Funkar det inte, så funkar det inte, det är ju inget farligt att ha provat. Sen finns det kissar, som är väldigt käbnsliga i magen mot lever också. Undrar om det hade något sammanhang, för det tålde inte vår gamla kisse heller.Rally där med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

AnnaMaja0
2011-12-29 22:27
#12

Hittade denna info på veterinaren.nu. "Hej! Vissa säger att katter kan dricka vanlig mjölk, somliga säger att laktosfri mjölk är okej medan andra menar att mjölk inte ska serveras till katten alls. Vad är sant: är det okej att ge katter vanlig mjölk eller får de magproblem av det som så många säger? Svar från en veterinär Hej Karin! Det finns nog inget 100% sant svar på din fråga. Som utgångspunkt är katters tarmsystem inte gjort för att dricka komjölk och katter är laktosintoleranta. Det är därför olämpligt att ge katten mjölk. Det finns dock många som ger katten mjölk som den dricker med glädje utan att man märker några besvär. Om detta betyder att katten då tål mjölk eller ej är en annan fråga, katter visar dessutom inte ens tecken på låggradigt obehag särskilt tydligt. Många katter tycker mjölk smakar gott, men katten kan inte koppla mjölkdrickande med ett ev. obehag från tarmen senare. Min rekommendation är att helt låta bli att ge katten mjölk. Då slipper man överväga huruvida kattens tarm mår riktigt bra av mjölken eller ej. Det finns ingen anledning att ge katten mjölk och därför egentligen ingen anledning att diskutera huruvida laktosfri mjölk är bättre än vanlig mjölk. Katter ska dricka vatten för att bli otörstiga och äta kvalitetsfoder för att bli mätta. Allt därutöver är i mina ögon att betrakta som godbitar. Godbitar är i princip onödiga och kan i vissa fall ge negativ påverkan (såsom tandproblem, tarmobalans, övervikt etc)."

Ambellah
2011-12-29 22:47
#13

Du är verkligen insatt i frågan ;) Bra att vi alla fick ett trovärdigt svar nu då, man tackar!

Mvh Alice och Morpen :)

Annons:
[aammE]
2011-12-30 09:45
#14

De kan ju få ont i magen utan att bli lösa i magen också. Skulle inte ge mina katter mjölk i alla fall, det är ej naturligt för något djur att "dia" vid vuxen ålder, speciellt inte från en annan art. De flesta människorna är ju laktosintoleranta av en anledning.

Sophey
2011-12-30 12:21
#15

#5 Katternas mjolk innehaller en otroligt lag laktoshalt.

Medarbetare på matlust

NinjaKakan
2011-12-30 15:03
#16

Kan bara lägga till en erfarenhet också. När en tjej i min klass hämtade hem sina kissar från kostallet i skolan så fick dom gå på antibiotika eftersom deras magen var helt rubbade efter att ha fått komjölk.


Hawknestgrove
2011-12-30 15:04
#17

Ja det lilla jag ger mina är försumbart. OCh nu märket jag, att det bara är lilla Mee som vill ha. OCh den ska vara kylskåpskall, annars duger det inte……Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

NinjaKakan
2011-12-30 15:12
#18

Jag har ingen aning om detta ämnet egentligen, mina får inte mjölk. Jag kör på kattmjölken som finns istället ^^

Sen ska man tänka på att dessa katterna som min vän hämtade hem inte fick lite mjölk heller, utan detta var stora burkar fyllda med mjölk. Sen har dom ju dessutom ett överflöd av katter därute också. Och torrfodert var ju inte heller det bästa på marknaden.


NinjaKakan
2011-12-30 15:14
#19

Jag har ingen aning om detta ämnet egentligen, mina får inte mjölk. Jag kör på kattmjölken som finns istället ^^

Sen ska man tänka på att dessa katterna som min vän hämtade hem inte fick lite mjölk heller, utan detta var stora burkar fyllda med mjölk. Sen har dom ju dessutom ett överflöd av katter därute också. Och torrfodert var ju inte heller det bästa på marknaden.


Missekisse
2012-07-03 22:12
#20

Det var det dummaste jag läst att katter inte tål mjölk.

I så fall är det något som bara "svenska" katter inte tål..lika mycket som laktosintolerans nästan är endast en svensk företeelse.

I alla filmer, inte minst Tom & Jerry så dricker katter mjölk. Jag har haft 20 katter och alla har druckit mjölk (ko, get, får) och har inte haft problem. Att en veterinär uttalar sig proaktivt för att man skall köpa foder är idiotiskt. Katter mår bra av att äta rester, dricka mjölk, vara ute och jaga möss osv. Sen finns det säkert avlade katter som är speciella som inte tål att ens gå ut..men pratar vi vanliga bondkatter så har de inga problem med mjölk. Låt dom dricka det, katter är som oss, de gillar gott! Rör de på sig så äter de det de vill och blir inte tjocka. GGäller oss människor med!

Annons:
LaSadie
2012-07-03 22:42
#21

#20 jaaa och alla honkatter ska få en kull innan kastrering *ironi*

Fridaybrew
2012-07-03 22:51
#22

Och 12v regeln är dumt påhitt, för det minsann i årtionde fungerat bra innan  blabla

/Fridaybrew

Sehvrin
2012-07-03 22:58
#23

#20 Att laktosintolerans bara är en svensk företeelse är för att Sverige är ett av de få länder där det normala är att man tål mjölk. I resten av världen är det normala att man inte tål det, alltså är det inte en diagnos där.

De flesta däggdjur kan inte bryta ner laktos (mjölksocker) i vuxen ålder, istället sköter tarmbakterier det och kan ge buksmärtor, gasbildningar och diarré.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

fvanilla
2012-07-04 00:21
#24

"Sen finns det säkert avlade katter som är speciella som inte tål att ens gå ut." Vilka är dessa kattraser? Jag är väldigt nyfiken. Eftersom ni pekar ut "vanliga bondkatter" som resten.

Och ja, tecknade filmer är ju en bra källa för vetenskap och kunskap. I Tom och Jerry får även katten Tom en massa stryk, plattas, får svansen och tassarna hamrade, och exploderas utav en bomb eller dynamit b.la. Jag tvekar att en riktig katt i verkligheten klarar av den sorts behandling (från möss?) och olyckor. Men jag kan ha fel ang. det kanske.

Fridaybrew
2012-07-04 02:13
#25

Jag säger inget mer än att #20 skapades när inlägget gjordes och sen inget mer, vad det innebär lämnar jag över till var och en att lista ut =)

/Fridaybrew

pebb
2012-07-04 10:52
#26

Om vi kollar på vad en vild katt äter ute i naturen så är det ju smådjur och den dricker vatten, är väl inte svårare än att en katt behöver kött och vatten. Skulle den vara gjord för att dricka mjölk så borde den väl ändå ha gjort det ute? Bara en tanke..

fvanilla
2012-07-04 12:47
#27

#26 absolut undrar man ju. Det är en liten trend som antagligen kom ifrån landet. Laktosintolerans är jättevanligt hos människor och djur, ingen av oss är egentligen gjorda för att fortsätta dricka mjölk. Det är huvudsakligen en västerländsk förteelse och även här finns det laktosintolerans hos vissa individer.

Annons:
Fridaybrew
2012-07-04 13:00
#28

Kastar in lite info om mänsklig laktostolerans för de som är itresserade då det varit lite parallellt med ämnet.

http://1.bp.blogspot.com/_dRj9DN75euI/RexOSfGhRMI/AAAAAAAAAGI/WD8x2nZVJKQ/s400/lactose+tolerance.JPG

http://yannklimentidis.blogspot.se/2007/03/monday-maps-lactase-persistence-in.html

Sen liten länk med en väldigt kort men iaf informativ artikel:
http://blogs.smithsonianmag.com/food/2009/04/lactose-tolerance-and-human-evolution/

en till bild på egentligen samma sak:

Lactose tolerance, Eurasia and Africa

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: