Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3592 ggr
Loveradio
2011-12-23 04:01

Pälsproblem

Eller nåt. Visste inte riktigt vad jag skulle döpa rubriken till.

Hur som helst så är jag kattvakt åt 2 goa katter. Har haft dom i 2 dar nu. Den ena är långhårig och det är henne jag har problem med.

Jag märkte igår att hon luktade väldigt illa (det luktade bajs/kiss) och då märkte jag att 2 bajspluttar satt fast i hennes päls där bak. Dessa kammade jag helt enkelt bort så att de lossnade. Men sen så märkte jag att det var ytterligare en "knöl" eller tova eller vad man ska kalla det. Det är väl urin och päls som har tovat ihop sig och det sitter väldigt hårt. Alltså omöjligt att kamma ut. Det verkar också nästan omöjligt att klippa bort eftersom det sitter ganska nära huden. Och jag vill ju inte riskera att göra illa henne.

Så hur ska man gå till väga? Jag försökte ta ett stadigt grepp om nackskinnet och liksom trycka ner henne samtidigt som jag pratade lugnt med henne och så tog jag en sax och skulle klippa av tovan, men det var omöjligt. Det gillade hon inte alls. Tog på mig handskar men gav snabbt upp eftersom jag skulle behöva 3 händer för att kunna hålla fast henne på ett bra sätt och kunna klippa utan att råka klippa fel.

Ska be min pappa komma hit och hålla fast henne medans jag klipper med en nagelsax kanske? Eller vad säger ni? Misstänker att hon kommer göra en hel del motstånd. På med hanskar kanske? Eller vira in henne i en handduk. Tips tack!

Inte kul när hon springer omkring med det där i pälsen och gör att hela lägenheten stinker kattpiss. Inte kul för henne heller, måste kännas obehagligt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2011-12-23 04:24
#1

Passa på när katten är lugn, exempelvis sover, innan du börjar. Katter får lätt panik när de känner sig fasthållna och då riskerar du att klippa i skinnet i stället. Kanske passa på när katten står och äter? Eller lägg katten i knät och "mys" med den, för att sedan hålla fast hårdare medan någon annan klipper bort det.

Min egen erfarenhet av katter som vägrar att bli fasthållna är annars just att man MÅSTE passa på när de är riktigt trötta och då undvika att hålla fast dem så länge som möjligt. Mys och godis är bra som mutor också.

Loveradio
2011-12-23 04:33
#2

#1 Problemet är att hon inte är speciellt kelig av sig. Sätter jag henne i knät så vill hon bort. Och att göra det när hon äter, då skulle hon bara sluta äta och vända sig om och undra vad jag höll på med.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Jourhemmet
2011-12-23 09:55
#3

Sätt en kam mellan skinnet och tovan annars är risken stor att du klipper i skinnet.

Sophey
2011-12-23 12:01
#4

Om det behovs ar ni tva som hjalps at da fyra armar kan vara bra vid hantering av en pälsorm Cool

Om det enbart ar kiss som hardnat kan det vara lattare att bada henne eller i alla fall tvatta den delen som ar kissig och da forsvinner lukten ocksa annars far en person halla i henne och en annan tar en kam och satter mellan skinnet och tovan och sedan klipper.

Medarbetare på matlust

Loveradio
2011-12-23 13:00
#5

#3 Smart! Kan jag göra.

#4 Tror det är bäst att klippa, vet inte hur hon reagerar på att bli blöt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[sakring]
2011-12-23 14:25
#6

Använd en frottehanduk och baka in henne i den så att den som ska hålla inte blir riven.

Annons:
Hawknestgrove
2011-12-23 18:21
#7

sen finns det något som heter tovskärare, Dogman har och så heter originalet klittenkam. Den skär sönder tovan på längden. Jättebra.Köp en och så kan du  ge den till ägaren som julklapp. kostar inte många kronor.  under hundringen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveradio
2011-12-23 19:04
#8

#7 Är arbetslös så har inte mycket pengar, och har knappt några nu efter julklappsinköpen. Så jag få försöka med en sax. Men annars var det ju ett bra tips :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Hawknestgrove
2011-12-24 11:13
#9

tipsa ägaren då om det. suveränt verktyg. OCh Dogmans finns i välsorterade livsmedelsbutiker och kostar mindre.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveradio
2011-12-25 00:07
#10

#9 Får göra det.

Idag har pappa och jag klippt bort bajs som hade fastnat också. Suck… varje gång hon går på lådan så fastnar det och så sitter det fast och luktar jätteilla i lägenheten. Har också tvättat henne lite där bak och det blev väl lite bättre.

Ni som har långhåriga katter, har era katter också problem med att kiss och bajs fastnar i pälsen och bildar tovor? Har lust att klippa av pälsen på henne där bak..

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Sophey
2011-12-25 00:27
#11

Du kan trimma henne lite och kamma ur palsen. Jag har samma problem med en av mina katter och honom maste jag trimma med jamna mellanrum annars fastnar det avforning i palsen.

Han ar inte kortharig vid rumpan efter trimmningen utan mer att topparna ar klippta.

Medarbetare på matlust

Loveradio
2011-12-25 01:02
#12

#11 Problemet är att det inte är min katt ju.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
2011-12-25 10:59
#13

Säger samma ta en frotehanduk o vira in henne i den VÄL katter kan klösa så in i havet o det är inget farligt att klippa lite runt hennes bak så hon slipper ha bajs o kiss i pälsen. Synd att ägaren inte gjorde rent detta inna så du slapp detta, men tror inte det är så farligt om du klipper lite :) Jag har fått klippa bajs/kiss "ränna" på en katt vi oxå hade gör man det lite snyggt så ser man inte det så mycket ;)

Annons:
Loveradio
2011-12-25 14:07
#14

#13 Ja himla dumt av ägaren för den där tovan måste ju ha suttit där ett tag. Den kan ju inte ha uppstått på 2 dar. Jag kan smsa henne och fråga om det går bra att klippa. :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Hawknestgrove
2011-12-25 14:25
#15

En tova kan även vara mycket smärtsam. Så klipp du, utan att fråga. Tänk dig själv, att du drar ihop ditt hår från en ganska stor yta på huvudet i en enda klump. Gör ju Kalle-Anka-ont.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveradio
2011-12-25 14:40
#16

#15 Alltså att klippa bort tovan är ju en självklarhet. Det jag tänkte fråga om är om jag kan få klippa ner pälsen lite därbak så att det inte bildas nya tovor.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Hawknestgrove
2011-12-25 14:49
#17

Är det en utställningskatt, då bör du absolut fråga…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: