Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2471 ggr
[four_ferrets]
11/11/11, 10:54 PM

Kattslakt i sundsvall på måndag

Annons:
Silvestris
11/12/11, 12:35 AM
#1

Det är ju också ett sätt att uttrycka sig. Polisen har antagligen inte kompetens att ta hand om förvildade katter och då ska de såklart inte göra det. Då återstår avlivning, såvida inte någon med kompetens anmäler sig frivillig att ta hand om katterna.

Fridaybrew
11/12/11, 8:01 AM
#2

Inte polisens fel, kärringen har inte följt de uppmaningar hon har fått!

Trist att det blivit som det blivit men vi kan inte ha förvildade inavlade katter  som springer omkring och förstör för övriga samhällsmedborgare.

Jag älskar katter men jag anser ändå att det är för allas djurs värde, hälsa och bästa som vi har en djurskyddslag.

Vidare ska de inte slakta något djur det är en överdramatisering de ska avliva endast de katter som är förvildade. De tamare katterna får chansen att bli adopterade.

Hoppas tanten får djurförbud och dryga böter.

/Fridaybrew

LaSadie
11/12/11, 8:18 AM
#3

Inledningsvis när jag läste artikelns rubrik så gick jag upp i låger och tyckte det var förjävligt. Men när jag läste varför detta sker så förstår jag dem. Damen har inte följt deras direktiv, har förvildade katter som förökar sig utan någon som helst kontroll. De förvildade skjuts och de tamare katterna har chans at få riktiga hem som ger dem den vård de behöver.

Hawknestgrove
11/12/11, 10:14 AM
#4

Håller fullständigt med samtliga tre som svarat. Slakt är det inte. Man slaktar sånt man äter. Beklagligt bara att det fått gå så långt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
11/12/11, 10:21 AM
#5

Dålig journalistik att skriva så som i artikeln, dessutom. En reporter eller journalist på en helt vanlig tidning ska inte färga sina skrivelser,hur sorgligt det än är.Då ska hon inte skriva om saken om hon inte kan hålla sig neutral i fallet. För det rör sig ju inte om djurplågeri från polisens sida.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
11/12/11, 10:31 AM
#6

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hawknestgrove
11/12/11, 10:32 AM
#7

Massavlivning är det korrekta ordet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[cala02]
11/12/11, 10:37 AM
#8

Ja våra kvällstidningar är ju dramafabriker.

Själv känner man sig tröstlös, man försöker hjälpa till men lik förbaskat tar det aldrig slut. Just nu är jag så förbaskat trött på folk som tror att djurföreningar är till för att lösa deras problem med katter som inte beter sig som de vill. Man skulle tvinga dem till veterinären och vara med om avlivning av katter som är oönskade, de skulle ge sprutan själva. Fast det går ju inte för katternas skull. Ansvarslösheten kommer vi nog aldrig åt. Det fär någon "annan" fixa. Just nu j…..t trött på folk som vill lämna tillbaka katter de skulle ge ett hem för den är inte handtam med en gång (trots att de visste det), helt plötsligt har den börjat bajsa på fel ställe också, efter vi ville ge den mer tid att vänja sig vid sitt nya hem.

Fridaybrew
11/12/11, 11:09 AM
#10

Fängelse, rehab och naturligtvis totalt djurförbud är ett lämpligare straff än dryga böter.

/Fridaybrew

noir
11/12/11, 11:52 AM
#11

#10 håller med dig. böter hjälper ingen. speciellt inte katterna. Hon behöver insikt i sitt problem för att kunna förstå att hon gjort fel och att man inte kan göra så här. Djurförbud är också lämpligt som konsekvens för det hon gjort. Men jag tycker inte fängelse är optimalt om hon inte får hjälp att få insikt i sin promblematik och hur det blivit som det blivit. FÄngelse enbart resulterar nog bara i ilska och då även tar till sig nya djur. Som det är nu är hon säkert arg och ser sig själv som någon som räddat alla dessa katter.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Labolina_73
11/12/11, 12:25 PM
#12

men asså… nu vet man ju ingenting egentligen om denna "tant" det behöver ju nödvändigtvis inte vara hennes katter från första början,, men att hon börjat ge dom mat för att hon tycker synd om dom och för att ingen annan verkar bry sej..

Jag vet inte om det är så men att ta för givet och sedan säga att hon inte har följt etc etc,,, tycker jag är lite väl hårt..

//Linda

Fridaybrew
11/12/11, 12:33 PM
#13

Andra gången detta har hänt denna djurplågare. Förra gången hade hon närmare 50 katter också och fick då till trots behålla 2.

Vi vet tillräckligt för att dömma och dömma hårt!

/Fridaybrew

Annons:
Hawknestgrove
11/12/11, 12:51 PM
#14

Vänta lite här nu. Det är väl inte samma händelse det som ts tar upp och det som#9 skriver om? För det som länkas till i #9är ju en händelse i sensomras. Det som ts skriver om är väl dagsaktuellt? För det om de 50 katterna i en lägenhet där hade 48 avlivats tidigare. Vet att det blev ett väldigt väsen då med. Men detta som är nytt är väl om katter som går ute? För samma person kan ju omöjligt ha fått ihop50 katter till sen slutet av augusti.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
11/12/11, 12:55 PM
#15

Just det. Ts inlägg handlar om en kvinna i ett eget hus. Det son cala beskriver var också en kvinna men i en hyreslägenhet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Fridaybrew
11/12/11, 1:05 PM
#16

Eventuellt fel av mig isf, dock verkar det vara samma person utifrån kommentatorsfälten på en del tidningar, speciellt den lokala tidningen där de har lokalkännedom. men  men oavsett så är det vidrigt.

Likväl är fängelse och rehab och djurförbud lämpligt straff.

EDIT: ser nu på publikationsdatum när jag återkollar, jag blev helt förvirrad och trodde av outgrundlig anledning att #9 länkning var samma som omtalats fast i en ny tidning bara. My bad!

/Fridaybrew

Hawknestgrove
11/12/11, 1:25 PM
#17

Ingen skada skedd. Då har vi konstaterat att det var två olika fall och det är ju egentligen ännu värre

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
11/13/11, 11:19 AM
#18

Det rör sig om två olika fall i Sundsvall, som båda varit kände under lång tid.

Fallet som det handlar om nu sedan 1970-talet.  Det andra fallet har under två olika tillfällen lyckats samla på sig enormt antal katter och förstört två lägenheter. Först var det 52 katter, sedan 84 katter som alla avlivades. De 84 katterna i slutet av augusti. De sköts på plats i hennes lägenhet. Skytten höll på under att par dagar innan han fick död på alla katter som skräckslagna hade gömt sig bakom skåp, spisen och kylskåpet. Han försökte först fånga dem i fälla och sköt dem sedan. Men de sista gick inte in i fällan…..

Har läst Länstyrelsens dokumentation i båda dessa fall. Min åsikt är att det är något i grunden fel när sådana här saker kan ske. Det är inte ens säkert att damen med 52+84 katter skulle få djurförbud.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
11/13/11, 11:24 AM
#19

Ja grundfelet är ju att det får gå så långt. Nu har jag fått sambons önskan här hemma, att kontakta LST i en grannes fall. Nu är vi trötta på att hans katter kommer till oss och letar mat. Mee är ju en av dem, men vi kan ju inte ta oss an alla avkommor av 6 okastrerade katter, det kan varken vår lilla förening eller  vi som privatpersoner.

Det går bra att köpa muskelVolvo av senaste modell och motorcykel av finaste märke och hålla hästar. MEn att kastrera sina katter, nä, se det är för dyrt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
11/13/11, 11:25 AM
#20

OCh som sagt, böter hjälper inte. För de som skrivs om i dessa två fall i Sundsvall, är väl ändå medellösa och kan inte betala eller så struntar de i det, för de är redan svarta hos kronofogden.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Lena
11/13/11, 11:30 AM
#21

Nej sådana här personer brukar vara imuna mot både förelägganden och böter. Att tala dem tillrätta är oftast inte heller att tänka på. Djurförbud är nog det enda som fungerar. Och att myndigheten sedan kontrollerar att det efterföljs med jämna mellanrum.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nosen
11/18/11, 12:59 AM
#22

Kattjouren har försökt rädda så många katter som möjligt. De har annonserat om frivilliga inom Sundsvall som vill hjälpa till och samarbetat med dom.

De har lyckats rädda 5 stycken sist jag kollade och hittat hem till dom också.

Upp till toppen
Annons: