Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 13312 ggr
Erina
2011-09-30 16:14

Applaws torrfoder

Har lite funderingar kring detta foder, då jag läst att det ska vara rktigt bra. Har gett mina två Porta 21 sensible, men magnesium halten skrämmer mig. Beställde en 10 kg säck och när beställningen gjordes stod det på nätet att magnesium nivån låg på 0,11, vilket redan då gjort att jag tvekat ett par ggr, men beslöt mig till slut att trots det beställa en påse. När jag sedan läste på förpackningen stod det dock 0,14, vilket kom som en chock. Nåja, jag hade ju läst så mycket bra om fodret och tänkte att jag provar väl. Katterna har nu snart ätit up 10 kilos säcken, men jag är tveksam till att beställa en till.

Har nu läst om Applaws, som verkar vara ännu bättre och funderar på att prova det i stället, men jag hittar inte någonstans hur mycket mg den innehåller. Vet någon? Jag gillar inte att byte foder, men jag känner mig tveksam till att fortsätta med Porta 21 sensible, just pga magnesium halten. Ingen av min katter har visat tendens till urin stenar eller uvi, men jag vill inte heller riskera. Applaws är dyrare, men det spelar ingen roll, vill att katterna ska få det bästa. Orijen kräks båda av, har provat att sakta blanda det med fodret jag gav tidigare, men det gick inte alls. Till slut vägrade båda att äta av det. Vill ha ett spannmålsfritt foder, med bra nivåer och självklart ett foder de mår bra av.

Förslag någon?

Annons:
emimollie
2011-09-30 16:54
#1

Testa Bozita! Sen att man kan ha problem när man byter kan vara både så att bytet går för snabbt, men det har du nog förstått att man får fasa över och blanda..

Men är det gamla och det nya fodret väldigt olika i samansättningen blir ju omställningen mkt större och det kan krångla. Man kan då få ha lite is i magen tror jag och låta magen ställa om sig.

Applaws har jag inte testat och är inget proffs så! Jag är nöjd med det vi haft innan också Eukanuba och Hills…Men jag har nu testat Bozita Feline en 10kg säck plus lite prover och tycker det har gått jätte bra! Katterna äter dessutom med väldigt god aptit, dom gillar det verkligen och väljer det själva. Jag gillar att det är helt svenskproducerat.

Jag har fött upp en kull på detta nu och har inte haft några problem med dåliga magar eller nått sånt vilket var jätte skönt och alla har lagt på sig bra och växt fint så jag kan bara vara nöjd så här långt.

Jag har en kastrat husis här hemma som på senaste tiden fått jätte mkt fin päls och kan inte annat än fundera på om det har med foderbytet att göra.

Vi var på studiebesök i fabriken igår med vår kattklubb. Såklart säljer alla in sig, men jag känner mig väldigt positiv till detta fodret med bara fina svenska råvaror, mkt miljötänk (svenskproducerat bla. och där köttet växt upp under svensk djurskyddslag) och bra kötthalt mm. Kika in på deras hemsida iaf. Många gillar MJAU, och detta är samma tillverkare..

Lycka till!

Erina
2011-09-30 17:31
#2

Tack för ditt svar! Vad skiljer Mjau torrfoder och Bozita torrfoder? Båda har en protein halt på ca 32% (de flesta av bozitas torrfoder låg unger 32%) och en fetthalt på 14% och båda innehåller spannmål. Mjau har lite högre kolhydrats nivå, men annars verkar de väldigt lika. Gillar att det är svensktillverkat och har gett Mjau tidigare, men vill få upp protein nivån och få bort spannmålet. Båda mina katter var dock mycket fina i kropp och päls då de fick Mjau… Kanske tänker man FÖR mycket??

Josefa
2011-09-30 17:58
#3

Var kan man få tag på Applaws torrfoder?

Zoraya
2011-09-30 17:59
#4

Jag håller som bäst på att fasa över mina katter till Applaws, för att jag också tycker att det verkar vara ett jättebra foder med hög kötthalt. Men just därför tror jag att man får vara väldigt försiktig och fasa in långsamt för att vänja magen. Mina katter har aldrig tidigare haft några som helst problem med magen och jag vill inte dom skall få det nu heller, så det får ta den tid det tar.

Jag har blandat lite Applaws med deras vanliga foder nu i ca. en vecka, men i förrgår kväll så luktade det apa om min ena katt efter han gjort nr. 2 på lådan. Det hade även fastnat lite i pälsen, jag kollade lådan och det var fortfarande "korvar" men inte lika fina som tidigare. Så nu backar jag lite och blandar mindre Applaws i deras foder, för jag vill att detta skall lyckas.

Erina
2011-09-30 18:03
#5

#3 Applaws torrfoder finns på zooplus :)

Sophey
2011-09-30 19:04
#6

och hos foderbilen…

Medarbetare på matlust

Annons:
Erina
2011-09-30 19:10
#7

Foderbilen har inte torrfodret, bara Applaws blötfoder

Josefa
2011-09-30 19:14
#8

Finns det bara i 2-kilosförpackningar?

Erina
2011-09-30 19:22
#9

Nej, upp till 7,5 kg, zooplus har ett erbjudande om man köper 2 säckar.

giowanna
2012-04-08 17:27
#11

Jag vill också veta!! Haft Porta 21 sensibel nu, torrfoder, men fått varning om magnesiumhalten, så nu vill jag prova nåt nytt. Orijen hade jag ett tag, men det blev för dyrt, så nu tänkte jag prova Applaws!!

Ingen som testat??

Supinesophie
2012-04-25 10:29
#12

RY CAT FOOD

CHICKEN

Composition:

Dry Chicken Meat (min. 59%), Dry Potato (min 4%), Chicken Mince (min. 9%), Poultry Oil (min. 9%, source of Omega 6), Poultry Gravy (min. 3%), Beet Pulp (min. 3%), Dry Whole Eggs (min. 3%), Brewers Dried Yeast, Salmon Oil (source of Omega 3), Minerals, Cellulose Plant Fibre (min. 0.4%), Sodium Chloride, Calcium Carbonate, Seaweed/Kelp, Cranberry, DL-Methionine, Potassium Chloride, Yucca Extract, Citrus Extract, Rosemary Extract.

Additives:

Nutritional Additives: Vitamin A (retinyl acetate) 25,305 IU/kg, Vitamin D3 (cholecalciferol) 1,745 IU/kg, Vitamin E (alpha-tocopherol acetate) 558 IU/kg; Trace Elements: Selenium from Sodium Selenite 0.13 mg/kg, Iodine from Calcium Iodate Anhydrous 1.75mg/kg, Iron from Ferrous Sulphate Monohydrate 61 mg, Copper from Cupric Sulphate Pentahydrate 9mg/kg, Manganese from Manganous Sulphate Monohydrate 26mg/kg, Zinc from Zinc Sulphate Monohydrate 140 mg/kg. Technological Additives: Tocopherol rich extracts of natural origin.

Analytical Constituents:

Protein 47%, Crude Oils and Fats 20%, Crude Fibres 2.0%, Inorganic Matter 9.9%, Calcium 2%, Phosphorous 1.6%, Taurine 2000mg/kg, <13.5% Carbohydrates.

No added artificial colourants, flavourings or preservatives. Contains natural taurine from meat.

Available in 400g, 2kg & 7.5kg sizes.

Jag hittar inte heller magnesiumhalten?

BARFmycat
2012-05-02 21:53
#13

Jag kan lite kort bara förklara varför magnesiumhalten är så hög i Porta 21 och carnia lynx m. fl spannmålsfria foder. Kött är rikt på magnesium, innehåller fodret inget annat än kött blir magnesiumhalten per automatik hög. Att försöka hitta ett foder med hög kötthalt och låg magnesiumhalt blir därmed rätt svårt. I Sverige är det lag på att redovisa magnesiumhalt, och antagligen är det inte det i det land Zooplus distribuerar, därför hittar vi inte mg-halten, men min gissning är att den är ungefärlig med andra spannmålsfria foder.

Vill man ge ett foder utan spannmål och med låg mg halt skulle jag rekommendera Hill´s D/D, där är det däremot så att mg-halten är lägre för att kötthalten är låg.

För och nackdelar…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
sagan
2012-05-03 00:43
#14
zorro2
2015-03-27 22:46
#15

kjöpte applaws på grizzly zoo 2kg för 189 kr, vet ikke hur mkt zooplus tar

annzoo
2015-03-28 08:20
#16

#3 Cdon är billigast i Sverige och även billigare än zooplus

Upp till toppen
Annons: