Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3842 ggr
[Forest]
8/19/11, 3:51 PM

Foderallergi ?!

Så, nu har jag provat katten lite det är en liten kattunge vi köpte till dottern givetvis är vi föräldrar som tar största ansvaret för katten. Men iaf vi hämnta hem en kattunge för ett par veckorsedan då hade den lite halvläkta små utslag som kliade vid öronen. Enligt uppfödaren så trode hon det var foderallergi och då var det mot kyckling. Efter bra tips så så strök jag inte kycklingen men jag uteslöt helt fisk. Ger Mjua mjukmat oxkött o lever då denna är helt utan fisk. Kattungen fick annan torrfoder o fick ett stort sår i nacken men efter tv´ättat det 2 gg per dag är det nu fint sen flera dagar tillbaka,   det bara blomma ut över en natt. Nu undrar jag vad finns det för torrfoder att ge sin kattunge utan fisk? Jag var idag i en mindre katt o hundbutik och fick med mig RC kitten torrfoder det är fri från fisk men fiskolja är med och enligt henne + vetrinären så kan inte katter vara allergiska mot oljor därmed var fiskolja bra att ge :) Som sagt vi har vart hos vetrinären med kattungen för vacc,chip + koll av såret hon sa det är bara att prova sig fram. Och jag tror det stämmer att fisk är något som ska uteslutas i foderväg. Fanns Bonzita som blötfoder + mjau detta har vi hemma + RC baby cat (rosa o vit påse) Sen köpte jag även med en till den heter Ziwi Peak rent torkat kött men kunde ge som extra gott. Jag kommer nu köra med Mjus blötmat för det vet jag funkar + RC för att veta 100% att den funkar oxå. Men vet ni helt fiskfria torrfoder som finns därute?

Annons:
[Forest]
8/19/11, 5:49 PM
#1

en putt Obestämd ingen som har foder tips

Jourhemmet
8/19/11, 6:00 PM
#2

Fiskolja ska inte vara allergiframkallande då det är fiskproteinet katterna brukar reagera mot och inte oljan. Finns flera foder som bara innehåller fiskolja, tex Oliver´s, Ziwi Peaks. Varför inte bara ge blötmat, fiskfri sådan?

[Forest]
8/19/11, 6:11 PM
#3

2 Tanken är att jag ska ha blötmat oxå men det är skönt att veta att den har foder med. Liten kattunge ska ha fri tillgång på foder o blötmat blir ofräch ganska så snabbt 5 gg per dag ska han ha och han är ganska mager anser jag iaf. Så jag vill ha ett foder med mer fett i o det är itne mycket fett i blötmaten eller har jag fel?  Jag köpte Bonzita och ett till märke tror det var Ziwi Peaks jaja jag ska iaf bara ge en ny för att se om den tål det vi tror ska inte blanda mer än ett nytt på 2 v o sen får vi se. Jag vill givetvis ha ett helt fiskfritt men jag såg att RC innehåller lite annat bla socker o där anser jag helt onödigt. Tål nu kattungen detta så får jag helt enkelt byta till ett annat foder då ska det inte vara en massa annat tjavs i fodret är lite imot RC om jag ska vara ärlig men men mig kan man visst sälja allt möjligt till tror jag Skäms

Jourhemmet
8/19/11, 6:24 PM
#4

Jag kör själv med RC:s kitten 34 till alla jourkattungar, jag tycker att det är ett bra kattungefoder. Jag brukar blöta upp det med varmt vatten och det älskar dom.

ravenkitty
8/19/11, 6:26 PM
#5

Här har jag stött på känslighet gentemot fisk under min tid som kattägare. Och det enda tips jag kan ge är att ge blötfoder som inte innehåller fisk och även att du noga läser innehållsförteckningen noga när det är dags att köpa torr och blötfoder.

Jag hade innan, aldrig hört talas om en katt som inte fixade fisk men har nu lärt mig att det förekommer oerhört mycket, önskar det togs upp och att man fick tips. Jag blev först förskräckt och rejält chockad men lärde mig hur jag skulle ta itu med det. Märkte att det INTE fanns mycket som var fiskfritt.. Verkar inte bättre idag tyvärr.. Märken som INTE innehåller fisk?

[Forest]
8/19/11, 6:45 PM
#6

RC babycat 34 läste jag noga på och det är fiskfritt de hade mer RC sorter som var fiskfria sa butiksägaren. Kolla lite snabbt på foderbilen.se o ser att det verkar iaf finnas flera fiskfria av dom dok anser jag rc innehålla en del annat som jag tycker är onödigt ris,majs,socker osv   

Carnia Lynx Original ser med fiskfri ut? denna missade hon (butiksägaren) visst då hon hade den hemma trist ser ut att innehålla mer bra saker.

James Wellbeloved Turkey & Rice Adult är denna med fiskfri?  ganska mycket ris i hmm itne vad jag kanske vill ge men iaf ser ut som den är fiskfri iaf

Sen dessa som 2 säger Ziwi Peak o  Oliver´s :)

Annons:
AgnetaB
8/20/11, 8:26 AM
#7

De som designar kattfoder har de ingen kunskap alls ? Om de är många katter som ej tål fisk(allergiframkallande),varför smyger de in det i fodret? Liksaså med annat skit katter ej ska äta.Man borde bojkotta dessa foder så de lär sig o gör bättre sådant,blir så trött.

Sophey
8/20/11, 11:19 AM
#8

Fiskfritt James Wellbeloved Turkey & Rice Adult
James Wellbeloved Duck & Rice Adult
Hill's Science Plan Adult Indoor Cat Acana Grasslands Cat Hill's Science Plan Adult Lamb Bastis Oxkott Oliver's Cat Signature Large Breed Nutra Nuggets Cat Maintenance Nutra Nuggets Cat Professional Royal Canin Exigent 35/30 Savour Sensation Hill's Science Plan Adult Hairball Sen finns det en del mer men kommer inte pa nagot mer :P
Din kattunge klarar sig utan problem pa endast blotmat sa det behover du inte oroa dig over. RC Babycat 34 innehaller fiskolja

Medarbetare på matlust

[Anunnaki]
8/20/11, 5:35 PM
#9

Prova att ge katten enbart barf ett par veckor. Under så begränsad tid behöver du ju inte tänka på alla detaljer om barf.

[Forest]
8/20/11, 8:46 PM
#10

9 tyvärr har jag lite små svårt med hantera kött, det är sen jag var liten. Nu idag klarar jag av iaf att skära lite i kött men när jag ska knäcka av ben o sånt phu det är as jobbigt för mig men men lite kvälvningar o sånt så har jag klarat av en del kycklingknäckningar med Tyst Sen så provar jag nu RC + Mjau då jag vet iaf att mjau har funkat sen om jag vill prova bättre torroder så ska jag köpa något annat tills dess ska jag se vad som funkar o inte funkar.

Tack alla för bra foder tips iaf

Sophey
8/20/11, 10:04 PM
#11

#10 Du vet att du kan kontakta mig vid behov eller om du bara vill bolla tankar Kyss

Medarbetare på matlust

[Forest]
8/21/11, 1:47 PM
#12

11 oja du hade såt rätt ang foderallergi o sår, jag kommer kontakta dig igen om jag har mer frågor. Jag får idag passa Enjas mat (som har liten del fisk i sig) och det är knepigt eftersom Enja tar en foderkula o går iväg ibland kan hon bära bort 10 st utan att äta dom så man får plocka upp maten för att inte kattungen äter dom. Har annas skålen framme när jag är med annars får Enja inte ha sin mat framme 24 h längre. Lite krångligt är det men men :)

Sophey
8/21/11, 2:38 PM
#13

#12 Det ar bra. Du finner nog en bra losning, du far forklara for Enja att katten ar allergisk sa hon far sluta upp med sanna fasoner Flört

Medarbetare på matlust

Annons:
[Forest]
8/23/11, 3:55 PM
#14

nacken är mer lr mindre läkt nu. men jag tycker itne han är bättre inne iöronen, så jag komemr ta bort RC imorgon om han inte ser bättre ut ** inte roligt detta. Han är pigg glad o bajsa normalt idag med så avförningen o allt ser bra ut dok dessa förbaskade sår som blommar upp över en natt Förvånad Kommer ge Mjua o Bonzita blötmat + råkost men läste på mer ang foderallergi hos katt. o det kan vara allt möjligt kanske är det annat oxå han inte tål?

Sophey
8/23/11, 3:59 PM
#15

Det ar sjalvklart mojligt att han ar allergisk mot flera olika saker han kanske t.o m ar allergisk mot spannmal eller om han reagerat pa fisk kanske han inte ens klarar av fiskolja.

Medarbetare på matlust

[Forest]
8/23/11, 9:15 PM
#16

15 jag är rädd att det säkert är båda delarna men jag ska hitta det bästa lösningen barfa vill jag inte pga svårt att hantera kött räcker med att man mår lite pyton när jag ger dom kyckling Flört

Sophey
8/24/11, 1:46 PM
#17

Det narmaste till barf ar blotmat och farskfoder. Glad

Medarbetare på matlust

BARFmycat
8/24/11, 6:15 PM
#18

Om man har en katt som börjat visa symptom för foderallergi skulle jag föröska utesluta allt som är allergent för katter, och det är primärt fisk men även spannmål och mjölkprodukter.

Jag skulle rekommendera Bozita och Mjaus blötmatsorter utan fisksmak, i torrfodersväg så är carnia lynx oxh porta 21 sensible spannmål och fiskfria.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
8/24/11, 8:23 PM
#19

18 tackar :) Just nu ger jag bara Bonzita och Mjua båda mjukfoder ska genast kolla in foderbilen för att kolla in dina andra fodertips :) Det är lite vad jag faktist kan ana att det även kan vara spannmål men oxå fisk jag måste utesluta. priset är itne det viktigaste i foder utan att katten får må bra och utan vara rädd för klåda/utslagen.

[Forest]
8/24/11, 8:28 PM
#20

18 men du våran butik vi var o köpte foder hos och fick hjälp av har dessa foder och just  carnia lynx och det roliga är att jag just froga om fodret eftersom det var nytt för mig Tungan ute Och vad säger hon…. det är fisk i det fodret så det skulle jag itne köpa jag köpte nämligen en till fast till hundar o än så länge är jag iaf nöjd med hundfodret hunden äter det o våran hund är skitkräsen. men iaf vad sur jag blir att jag itne kolla på fodret och att hon själv inte läst på mer om just det fodret själv :-C dålig dåligt… Jajaj foderbilen ska jag ta ifrån iaf

Annons:
Sophey
8/25/11, 1:54 PM
#21

Porta 21 Sensible och Carnia Lynx innehaller laxolja, och lax ar val en fisk? Aven om allergiska katter oftast klarar av laxolja Flört

Medarbetare på matlust

[Forest]
8/25/11, 5:35 PM
#22

21, Jo Laxolja finns det i fodret det såg jag men olja sa vetrinären är väldigt ovanligt att katter inte tål. Det ska inte vara allergiframkallande enligt henne. Jag får se just nu får han bara äta mjukmat iaf och rå kyckling,köttfärs, lite annat kött med (rå) Jag tror jag får akta helt sädeslag kanske är det just detta han inte tål, men jag lär akta mig för fisk med Flört Tack för att du var uppmärksamm av dig ändå

ravenkitty
8/25/11, 5:47 PM
#23

#22 Hade just tänkt fråga hur det kommer sig att en fiskallergiker kan tåla fiskoljan som finns i torrfodret.. Men nu vet jag, tack!

Sophey
8/25/11, 6:02 PM
#24

Det ar ovanligt att de inte tal fiskolja men det ar inte omojligt sa hall ogonen oppna. Jag fick veta av min veterinar arr fisk- och laxolja ar nagonting katter med allergi faktist klarar av men min kille klarar inte ens av fisk- eller laxolja sa ha ogonen oppna! Glad

Medarbetare på matlust

BARFmycat
8/26/11, 12:05 AM
#25

Fast jag skulle nog hålla mig till Mjau och Bozita.. Äter dom det så finns ingen anledning att börja fasa in dem på torrfoder, jag anser inte att det är lämpligt att ge katter torrfoder ens med bra innehåll pga att det just är ett torrt foder, och det sabbar kattens vätskebalans rejält. Att det skule vara bra för tänderna är bafra en myt.

Det hela är ju egentligen ganska enkelt, man tittar på innehållsförteckningen, finns fisk, spannmål eller mjölk i fodret, välj ett annat.. Men tråkigt med butiksbiträden som inte kan hjälpa till.

Fiskallergiska katter ska tåla fiskolja, eftersom allergin utlöses mot fiskproteinet. Olja innehåller inga proteiner, och är således inte allergiframkallandeFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sophey
8/26/11, 10:12 AM
#26

#25 Jassa? Min grabb reagerar endast pa fisk och torrfoder med fiskolja men de foder utan fisk helt reagerar han inte alls pa. Hur kommer det sig? Förvånad

Han far ju endast blotmat (mjau och bozita)

Medarbetare på matlust

Pernillab
8/26/11, 4:54 PM
#27

tror royal canin har ett foder för just allergiker, men vet inte om de finns för kattungar… allergic heter det.

Annons:
BARFmycat
8/26/11, 9:47 PM
#28

#26

Det kanske är dålig kvalitet på oljan så att det finns fiskprotein med. Det finns ju alltid extremfall, men det är första gången jag hör talas om det isåfall.

#27

Jag tvivlar starkt på att det inte innehåller någon av de allergener jag räkande upp.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sophey
8/27/11, 9:08 AM
#29

#28 Det ar ju bara fisk han reagerar pa av allt och vi har provat med mjau och bozita blotmat i olika smaker och aven barf for att fa reda pa vad han ar allergisk mot och fisken reagerar han pa, ingenting annat men Carnia Lynx reagerade han pa och ett par andra foder som innehaller fiskolja (och sjalvklart dom som innehaller fisk) men de fa foder som inte ens har fiskolja i sig reagerade han inte pa.

Medarbetare på matlust

BARFmycat
8/27/11, 11:37 PM
#30

#29

Jamen då är han ju helt klart allergisk mot fisk, och inte så lite heller!

Om de är allergiska om fisk är de ju inte automatiskt allergiska mot de andra sk fodermedlen jag nämde.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
8/28/11, 2:39 PM
#31

25 Just det helt rätt det var proteintet som itne fanns i fiskoljan så var det :D  En snabb fråga nu ang Mjua jag läste att det var växt*** något jag köpte nu bara mjua blötmat i oxlever för där ståg det grönsaker men på oxkött ståg det något annat jag är rädd att det kan vara sädeslag annars o jag ska någ akta mig för det oxå.

Kan säga att jag är nästan 100% nu på att han inte ska äta fisk han hittade nämligen krabbsticks lr vad de nu heter i soppåsen o gissa vad han fick utslag dagenefter. Men tror nästan jag kan akta mig för även sädeslag pga han inte verkar tåla rc babycat 34. Ska givetvis kolla detta med fiskoljan med för att vara helt säker. Struligt det vart med skaffa katt men jag ger inte upp Flört

Sophey
8/28/11, 3:53 PM
#32

Det finns sorter hos mjau som inte innehaller gronsaker och annat vaxt innehall. Det finns tyvarr en del sorter som faktist har gronsaker i sig.

Medarbetare på matlust

BARFmycat
8/29/11, 12:32 PM
#33

Sädesslag redovisas alltid som spannmål. Står det inte spannmål (eller ris, havre, korn etc) så är det fritt på spannmål. Växttråd är inte samma sak som spannmål. Bozitas foder tror jag ska vara grönsaksfritt, Personligen tycker jag inte att man ska vara rädd för att katten ska få i sig grönsaker, jag anser inte att det är negativt. Om man tror på att katter äter maginnehållet från sina bytesdjur så ingår ju faktiskt en liten del vegetabilier i deras kost, även om den inte bör överstiga 5-10%.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
8/29/11, 1:52 PM
#34

33 grönsaker gillar kattungen med jag brukar koka lite lätt en morot till hunden (ger även rå) och visst skulle lilla Bamse med ha en bit :)
Kan medela att katten blivit bättre iaf av maju o bonzita FlörtSkrattande

Annons:
[Forest]
1/14/12, 8:57 PM
#35

Kan säga att ni är vi helt säkra på kattens allergi, han tål inte fisk o inte heller fiskolja omega3 så rc kitten 34 gick bra i 5 dagar sen vart han helt fläckig av sår stackarn. Vi ger nu bara blötmat med råkost som tugg han äter gärna nätbit/ar och kyckling även ben får han. Han äter än färskfoder som hundarna får helt fiskfritt. Är väldigt jobbig när hundarna får sitt torrfoder vi får enkelt stänga in han den lilla stunden som hundarna äter. Just nu kollar jag efter torrfoder tanken är att han ska få lite torrfoder som kvällsmål/nattmål då han äter ganska mycket på natten.

Annars brukar man få akta kattmaten här är det helt tvärtom, han tillomed öppnar skål för att komma åt hundmaten så vi har det i ett överskåp. Söt aktiv liten katt som numera är helt fri från sår och klåda. Glad

Hawknestgrove
1/16/12, 6:01 PM
#36

HAr du läst denna pdf?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Forest]
1/16/12, 7:50 PM
#37

36, vilken pdf? Flört 

Skrev fel han öppnar skåp ska det vara inte skål i slutet i texten, inlägg 35

Snobbehills
1/17/12, 6:15 AM
#38

#37 finns en länk uppe till höger i inlägget men jag såg den inte heller förstTungan ute

Hawknestgrove
1/17/12, 1:36 PM
#39

Nä, det är nackdelen med när man lägger pdffiler här de, blir så osynliga…..MEn som sagt den finns. OCh den är väldigt bra att spara. Be my guest.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Forest]
1/17/12, 6:52 PM
#40

39 oh ne den ska jag läsa tackar för den :) Missa den helt Flört

BARFmycat
1/22/12, 7:39 PM
#41

Jag förstår inte vad du ska leta efter torrfoder utan allergener för, det har redan nämnts tidigare här att Carnia Lynx är fritt från alla de fodermedel din katt reagerar på. ZiwiPeak har även de sådana foder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Snobbehills
1/22/12, 10:57 PM
#42

#41 Carnia Lynx innehåller laxolja, som den katten inte tål.

[Forest]
1/22/12, 11:07 PM
#43

41 ZimiPeak har jag köpt hem o det älska han det hade vi lite som godis, men lite väl dyrt måste jag säga Oskyldig  Vi kör lite trickträning med honom för sysselsätta honom då är detta som godis, han kan en hel del nu :) Hopp,sitt,ligg,tass,vinka,sittfint dottern har börjat lära in slalom o det börjar ta sig även detta :)

41 ne han kan inte äta laxolja han kan äta det i ett par dagar sen ser han ut som han fått brännsår stackarn. Så lite kan han ta men inte som foder. bra att du varna lite för det då skillar jag det helt.

Ska kolla lite på foderbilen (som nu bytt namn, kommer inte på det nu) o där kan man kryssa i det som inte ska vara i fodret ska se vad jag kommer fram till. Han älskar att ta hundarnas torrfoder o är skit snabb på ta om det råkar finnas 1 kula framme :S

BARFmycat
1/23/12, 10:53 PM
#44

Oj, ber om ursälkt, det hade jag helt glömt bort att det gjorde!

Ett alternativ är ju att göra ditt eget foder, om du inte hittar något som passar. Jag har gjort BARF-torrfoder till några bekanta och det är ganska enkeltGlad

Annars är det ju egentligen inte alls nödvändigt för din katt att äta torrfoder, det är inget farligt för katter att vara utan foder under natten.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
1/23/12, 11:13 PM
#45

44, :) jo jag vet men eftersom han är så jobbig när hundarna får sitt torrofoder o han slukar bitarna snabbt så tänkte jag att ge torrofder över natten samt ge det som lite gottis, utöver det så får han mjukmat mjau o bonzitaz-sorter utan fisk :) Är intreserad att höra hur du gjorde torrofoder själv hittade James Wellbeloved men ris har de i rätt så friskt i fodret, sen ser jag omega 3 det är väl fiksolja? (kryssa i nej på all fisk + fiskolja i animal.se hemsida) 680kr för 10 kg är ett pris jag kan tänka mig men 10 kg är lite väl mycket foder för en liten misse Flört

soolis
1/23/12, 11:27 PM
#46

#44 Hur gör du Barf torrfoder? Blev väldigt nyfiken. Har du något recept?Glad

Snobbehills
1/23/12, 11:46 PM
#47

#45 omega 3 är ett samlingnamn på flera fettsyror, det finns både animaliska och vegetabiliska, tycker det är dåliga på att skriva ursprung på foder, har själv en katt som haft stora problem med foderallergi. Linfröolja är tex extremt rik på omega 3

[Forest]
1/24/12, 10:42 AM
#48

47, tack så man kan då kanske kontakta o se vad för slags omega 3 det handlar om. Det var för visso inte det bästa fodret men om jag gämnförde med de andra foder som kom upp var det det bästa de andra var mer skräp i :S

Annons:
BARFmycat
1/24/12, 2:28 PM
#49

Jag gör bara iordning BARF som vanligt, fast jag ersätter ben med äggskalspulver. Numera har jag iofs en köttkvarn så har man det kan man ju göra helt som vanligt. Sen spritsar jag ut det i långa strängar på ett bakplåtspapper, lägger pappret på ett galler och torkar det i ugnen på max 50 grader i 10-12 timmar. det går enklast med en varmluftsugn, och så måste man ha en träsked eller något mellan ugnsluckan och ugnen så att fukten kan komma ut, annars torkar det inte.

Oliver´s petfood kanske du kan kolla upp, de har ju havre i sitt foder men hellre det i liten mängd än mycket ris. Kolla noga protein och fettinnehållet, jag tror kattungefodret ligger bäst till. de har även sorter med fisk så se upp med dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
1/24/12, 7:50 PM
#50

49 tusen tack, o bra tips på bra torrfoder/godis som man kan göra själv Glad

[Forest]
1/24/12, 7:51 PM
#51

49, Går inte med den heller Obestämd OLIVER’S OMEGA 3 BOOST (laxeolja) Rynkar på näsan

Hawknestgrove
1/24/12, 9:56 PM
#52

Forest, min fiskallergiska katt tål Olivers indoor med lamm och anka.Skrattande sen gillade de inte den nya varianten, tyvärr….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Forest]
1/25/12, 6:27 PM
#53

52, jaså :) då kan man prova det märker ofta efter 3-4 dagar när han ätit foder.  så vart det med RC babycat 34 (tror jag den heter) tålde han inte o fick sina stora sår o klådan efter 3 dagar.  :S

Upp till toppen
Annons: