Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1909 ggr
haejnna
2011-06-19 19:14

Frågor om kattunge!

Hej!

Den 6 Augusti flyttar vår lilla Penny hem till oss då hon är 12 veckor. Vi ska köpa/adoptera henne ifrån djurskyddet här i staden vi bor och är min och min sambos första katt.

Självklart ska hon vaccineras, kastreras osv. Men nu håller vi på att förbreda oss för vår nya familjemedlem efter att ha hälsat på henne för andra gången i dag. Vi har köpt katträd, mysig bädd och nu är det kattlåda, leksaker osv. kvar.

Ska man ha en med tak, vilken mat rekommenderas, vilken sand ska vi ha, vad ska vi tänka på när hon äntligen kommer till oss, hon är långhårig och ska vara innekatt ska vi tänka på något speciellt och vad ska vi göra för att hon ska känna sig så hemma så möjlig när hon kommer?

Låter som en hönsmamma men hon är ju vår lilla bebis!

Hannah, Joakim och lilla Penny

Annons:
MonicaLagerquist
2011-06-19 19:21
#1

Det är viktigt att ni till en början ger samma mat som lllkatten är van vid.Det samma gäller toalåda och sand.Hör er för med katthemmet vad hon är van vid.

Sen kan jag varmt rekomedera Kattstatus sidan.Läs där det finns massor av bra info.

http://www.kattstatus.se/index.html

Stolt ägare till fem La permer

Josefa
2011-06-19 19:23
#2

Och jag rekommenderar en kattkompis till henne!!

Jourhemmet
2011-06-19 19:40
#3

Absolut en kattkompis, så varför inte köpa två. Här i Stockholm är det inget katthem som säljer kattungar som ensamkatter och personligen skulle jag aldrig över min döda kropp sälja en kattunge som ensamkatt.

haejnna
2011-06-19 19:44
#4

Ja enda anledningen till att vi köper henne och bara henne är att hon helt enkelt är ensam med sin mamma och inte har några syskon kvar. Sen försöker vi hitta en jämnårig men det är inte alltid lätt när man bor i liten stad.

Hannah, Joakim och lilla Penny

haejnna
2011-06-19 19:52
#5

Sen är det tyvärr så att här står katthemskatterna väldigt lågt i status i och med att dom är "dyra" och dom har väldigt svårt att konkurrera med alla huskatter som säljs för 100 kronor.

Hannah, Joakim och lilla Penny

noir
2011-06-19 20:08
#6

Ni kan ju adoptera en större katt? blir ofta ett väldigt bra föredömme till er lilla när hon växer upp!

Men jag kan tipsa om en Kattsand jag tycker är toppen, den är klumpbildnande och dryg. Den är 100% natur material så har man kompost kan man slänga det där och det bryts ner. Man kan även spola ner denna Kattsand i toaletten (OBS ALL Kattsand KAN INTE SPOLAS NER) Denna löser upp sig i vatten och jag spolar ner min katts avföring utan problem. Har även pratat med min smabos bror som är rörmockare och tar hand om stopp i rör på toa dagligen och han sa att det inte var problem att spola ner vår katts små kissklumpar efter att jag visat hur ströt beter sig i vatten. Det står även på förpackning att man kan spola ner denna. Vill man inte spola ner är bajspåsar att rekomendera!
Kattsanden jag använder heter ÖKO PLUS.
Men skulle ändå rekomendera att använda den sand hon är van med i början så inte allt är nytt för henne. Lika så med foder.

(Ni som vill klaga på att spola ner kattsanden i toan kan kolla upp ströt och sen sökarätt på den gammla träden när jag och en annan hade en diskution om det hela och fortsätta där så vi inte förstör denna tråd med en diskution om något som inte rör hennes frågeställning)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
IceJossan
2011-06-19 20:24
#7

Efter att hon vant in sig hos er någon vecka eller två så kan ni byta foder. Spannmålsfritt torrfoder och/eller bara Mjau/Bozita blötmat är bra, om du inte vill gå "all the way" och lära dig att BARFa din kisse, alltså ge rå föda :)

Ni kan skaffa er ett skithus, alltså toalåda med huv, men ta bort huven i början. Så småningom testar ni med huv men utan lucka. Går det bra kan ni så småningom sätta dig luckan och visa henne in och ut, in och ut ut dasset och se hur hon klarar det. Vissa har inget emot det, andra vägrar acceptera det.

Vänj henne redan från början vid att bli borstad. Om hon har svårt för det: Klappa med hand ett par gånger, med borste en gång, med hand några gånger, borste en gång, osv, utan att visa att borsten rör henne.

Plocka undan småsaker som hon kan käka upp, vissa kattungar är omöjliga på att låta småsaker vara ifred. Min en katt spydde ner hela köket efter att han fått i sig en öronpropp (som kom upp, tackolov, annars hade det blivit dyra pengar hos veterinären). Snören är kanonbra leksaker, men lämna inget framme ens fören minut! Om kissen äter upp snöret kan det fastna och linda sig i tarmarna och då blir det svindyr operation, om katten ens överlever! Min ena grabb är hopplös med att käka snören, drog ut en 2 dm lång bit ur halsen på honom en gång!

Låt henne landa i den takt hon behöver. Vissa är sociala från första minut, andra tar några dagar på sig och är till och med fräsiga och matvägrar första dagarna. Låt det ta sin lilla tid och var inte påträngande.

Sen kan det vara bra att veta redan från början att du kan forma din kisse till viss del, även gällande hur pratig hon "ska" vara. Uppmuntrar du när hon pratar (det är ju så sött!) så kommer hon antagligen fatta det och bli en liten pratkvarn :) Om du ignorerar pratet och istället uppmuntrar tystnad så kommer hon antagligen inse att det inte är någon idé att "tjata" och istället bli en tyst missa. Detta till viss del naturligtvis, alla katter är olika formbara ;)

[Anunnaki]
2011-06-19 20:30
#8

Håller med om Öko Plus som bildar bra klumpar av kattkisset och som är ett rätt miljövänligt alternativ till kattströet som är gjort på lera. I många kommuner måste använt strö som är gjort på lera köras till deponi.

Håller med om vad # 7 säger om maten

Glöm inte att köpa nedanstående saker

Skulle göra en fin sammanställning men klantade till det, ursäkta mig

Bra sax för att kunna klippa tovor i pälsen och för att kunna klippa rent runt sår

Kompresser

Alsolsprit/lösning

Bomull

Plasttrattar

Avmaskingsmedel som Drontal, Axilur, Profender eller annat efter behov

Bra matfat till katten

Paraffinolja

Klotång

Vet Flex självhäftande förband

Små sprutor för paraffinolja m

3 st ampuller med koksaltlösning

Jodopax

Jourhemmet
2011-06-19 21:51
#9

Men om katten är från ett katthem så är den väl redan vaccinerad och vet.undersökt? En katt för en hundring är nog inte ens avmaskad.

noir
2011-06-19 22:20
#10

man får ofta vad man betalar för när man köper från katthem :)
köper man en katt för 500 på blocket kan man nog inte ens räkna med avmaskning o.s.v
så du har nog rätt #9

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

haejnna
2011-06-20 01:16
#11

Ja och det vet jag och därför har vi valt att köpa en katt i från ett katthem eftersom båda två tycker att det är otroligt synd att katter har så låg status att det finns människor som tycker det är idioti att betala mer än 100 kronor. Självklart vill vi att vår familjemedlem ska vara avmaskad, vaccinerad och vet. undersökt.

Anledningen till att jag skrev det jag skrev var att katthemmet i vår stad har otroligt svårt att hitta hem till katterna just i och med att de allra flesta HÄR ser katter som någonting man hittar på blocket, hämtar samma dag betalar 100 kronor.

Jag skrev hit för att jag vill att vår framtida familjemedlem ska få det så bra hos oss så möjligt.

Hannah, Joakim och lilla Penny

noir
2011-06-20 09:07
#12

Det var absolut inget påhopp. Jag vet skillanden på att ha en och två katter om man ser till kattens livskvalitet. Speciellt om man lämnnar den ensam när man är på jobbet o.s.v
Det stärker allt individen att ha någon av sin egen att kunna vara katt med.

Så det är alltså ett toppen tips, inget på hopp. :)

Lycka till med kissen

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[sakring]
2011-06-20 11:05
#13

Personligen så hade jag en katt ensam i 18 år och jag märkte aldrig att hon led av det. Min Mor hade en i 10 år och den led inte heller av det. 3 av mina grannar hade ensamkatt i 13 respektive 19 år och inte led de av det heller. Nu har jag 4 st och jag kan säga att den som är äldst inte tycker om de andra. Det ä r tur at jag kan släppa ut dem.

Bry dig inte om de som säger att du behöver två stycken det går utmärkt med en.

Annons:
noir
2011-06-20 11:18
#14

#13 jag har ALDRIG sagt att dom lider? Det jag säger är att man kan äga kattens livskvalite med en kompis av samma art. Speciellt om man inte är hemma om dagarna och tex jobbar.

Jag tror inte någon av de katter du rabblat upp lider, absolut inte.
Men jag hade ensam katt och sen när den andra katten blev en del av familjen så vart det en väldigt storskillnad på min katt som tidigare mest sovit och inte gjort så mycket mycket. När nya katten kom så vart hon som kattunge på nytt och är fortfarande sprallig trotts att kattungen blivit vuxen för länge sedan. Min katt led inte innan nya katten heller, men det ökade hennes livskvalitet.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Anunnaki]
2011-06-20 11:55
#15

Man kan inte generellt säga att katter vill ha sällskap av en annan katt. Många katter vill vara enda-katt. Alla katter går inte heller ihop. Personkemin stämmer inte och då är det faktiskt inte bra att tvingas leva tillsammans. Tänk dig att dela bestad med någon som du vill att det är långt mellan att ni träffas.

Kastar iof sten i glashus för jag har ju så många. Men de gillar inte varandra i alla kombinationer. Sköldpaddorna tycker om varandra, tre katter som kommer från samma misär uppskattar också varandras sällskap, Kurran och Trisse som är kullsyskon uppskattar varandra liksom kullsyskonen Kurre och Smirre men mest på vintern. Aruru, Tamina och Pellina skulle nog helst vara ensam-katter. Men jag har stort hus, massor med kattplatser, de får gå ut som de vill och då rör de sig över områden som är flera km2.

Jourhemmet
2011-06-20 12:29
#16

Som jag skrev så syftar jag på kattungar. Jag är 110% övertygad om att INGEN kattunge vill vara ensamkatt.

noir
2011-06-20 13:03
#17

16# jag håller nästan med dig. En katt som växt upp med kullsyskon och mamma vill garanterat ha kattkompis. det är jag säker på men det kan ju vara något som hänt kattungen som gör att den inte litar på andra katter o.s.v och blir det inte rätt där så kan det ju faktiskt utvecklas till ensamkatt o.s.v
Men jag håller i det stora hela med dig, absolut.
Sen tror inte jag att en ensam katt absolut lider, men jag tror fortfarande på de jag skrivit ovan, man kan höja livskvaliten för sin katt genom att ge den en kompis av samma art :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Anunnaki]
2011-06-20 13:13
#18

Visst är det en stor omställning när man tar en kattunge från sin mamma och sina syskon men om lät kattungen vara kvar några veckor till skulle man se att för det mesta vill inte mamman ha med sina barn att göra efter ett tag. Ju äldre kattungarna blir desto mer ser man dem sova var och en för sig men de leker förstås. Så ska man ha två katter är det nog en god idé att låta dem bli 14 veckor innan man tar dem från mamman och syskonen för då kan man bättre se vilka som är ensamkatter och vilka som vill ha sällskap.

blondifire
2011-06-20 13:43
#19

#16 helt fel,mina kattungar jag säljer mår i vissa fall bättre o blommar upp som "ensam" katt i ett nytt hem. katter är inte av naturen flockdjur (endast lejon) sen är det precis som #15 skriver, det är gruppdynamiken o reviren som styr över hur fler kommer överens o rangordning i en flock ändras hela tiden beroende på ålder,status(fertil/kastrat) kön, kullar eller ej m.m sen är smittorisker större ju fler man har,oxå något man måste tänka på…. en katt sova ca 20 timmar om dygnet så ja, att nån upplever att en katt "mest" sover kan jag förstå.

S*Winsnes Wilda

Jourhemmet
2011-06-20 14:59
#20

Det är min övertygelse och den kommer jag aldrig vika på.

Annons:
[Anunnaki]
2011-06-20 15:06
#21

# 20 Vad är det som du är så övertygad om?

Neonova
2011-06-20 15:11
#22

#20 Det behöver du inte heller men alla tycker inte likadant och vad du tror eller tycker är inte mer rätt än andras åsikt. Jehovas vittnen har sin övertygelse och får gärna tro på det de vill så länge de inte prackar på mig sin tro. Att du tycker en sak gör det inte till sanning.

Josefa
2011-06-20 15:27
#23

Att fertila katter inte är flockdjur kan jag möjligtvis köpa. Men att kattungar som växt upp med andra katter och sedan blir kastrerade när det är dags skulle trivas bättre som ensamkatt, speciellt om de också får sitta ensamma upp mot 10 timmar per dag, kan ingen få mig att tro på. Jovisst, vilket underbart liv!!!

Minka040
2011-06-20 16:26
#24

Tycker att det även är skillnad om katten har möjlighet till utevistelse, då stimuleras sinnena av att vara på fri tass. Men att vara instängd hela livet i samma lägenhet med samma människa som enbart byter ut leksaker ibland (och dessutom är borta 6-8 timmar varje dag) - exakt hur kul låter det?

Min huskatt lekte med hundarna i väntan på nästa kattunge, hon verkade nöjd med det. Men så fort det steg in en annan katt här så valde hon hellre henne som lekkamrat. Inget annat djur leker tafatt, smyger och brottas som en annan katt. Visst finns det katter som vill vara ensamma, men ett erbjudande om en kompis för livet borde alla få.

Men detta är min högst personliga övertygelse, inget annat. :)

haejnna
2011-06-20 16:29
#25

Vår kattunge har bara växt upp med  sin mamma. Hon kommer inte att sitta ensam 10 timmar per dag då jag pluggar på distans och min sambo jobbar skift. Det är alltså mer eller mindre alltid någon hemma.

Jag har iallafall skaffat ett hemapotek, samma mat som hos katthemmet, samma sand som hos katthemmet. Men även bozita blötfoder och Ökoplus sand för att efter att hon har bott här ett tag börja långsamt fasa över. Sen leksaker och andra saker som kan aktivera henne.

Vi har också varit kontakt med katthemmet i dag om att eventuellt adoptera en äldre hankatt vid namn Milou. Så vi ska åka och hälsa på honom i hans jourhem och träffa honom i morgon.

Hannah, Joakim och lilla Penny

OberonsMatte
2011-06-20 16:37
#26

# 25 Hoppas att ni fastnar även för Milou och att det är ömsesidigt. Vuxna kastrerade hankatter brukar vara underbara mot små kattungar.

Sajtvärd Katter iFokus

Minka040
2011-06-20 16:39
#27

#25 Vilken fin insats av er. Önskar er all lycka till med både kattunge och eventuell vuxen katt. De får ett härligt hem hos er! :)

Annons:
Jourhemmet
2011-06-20 17:04
#28

#25 Å vad glad jag blir för trots att ni är hemma mycket så kan ni aldrig ersätta en kattvän. Kolla bara så att det är en lekfull kisse så att den inte blir irriterad på den lille när den vill leka. Stjärna i himlen till er.

adirf1
2011-06-20 17:27
#29

#26 Hihi. Får bara flika in & komentera att det absolut finns undantag. När vår lilla Snoozan fick bebbar fick vår kastrerade hankatt fobi för de små. De gånger han passerade korgen fräste han & skyndade vidare så snabbt han förmådde.^^

OberonsMatte
2011-06-20 17:35
#30

#29 Ja, att nyfödda kattungar uppfattas som läskiga är nog ganska vanligt, men när de blivit 12-15 veckor och börjar uppföra sig som vanliga katter brukar det vara en annan sak. När jag fått hem en ny kattunge brukar det vara någon av hankastraterna som tar sig an den lille.

Sajtvärd Katter iFokus

adirf1
2011-06-20 18:01
#31

#30 Jo, som tur var så vande han sig efter ett bra tag & tur var väll det då vi behöll en av de små. Det var mer eller mindre ett krig här hemma då vi skulle välja vilken vi skulle behålla men jag fick min vilja fram. Kanske är dumt att ta upp i denhär tråden men undrar om någon har lust att avgöra vad hon har för färg?

Är det okej om jag bifogar bilder ang det här i tråden? Annars låter jag bli^^

Mvh Frida

jollycox
2011-06-20 18:39
#32

TS: så roligt med en ny katt, kanske två, hoppas ni gillar Milou och han er. :) Du har fått många bra råd.

#31 starta en ny tråd så kan folk hjälpa dig med färgen där :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[_annaH]
2011-06-20 19:06
#33

Har haft 2 katter tillsammans förut, har växt upp med katter.. Det fungerade inte alls första gången, båda va från samma kull, hona o hane båda kastrerade, dom bråka o slutade med att han klöste i ögat på honan så vi fick sy igen det. Vi sålde hanen o honan dog nått år senare. Provade igen men från varsin kull. Funkade inte alls. Va helt åt helv*te helt enkelt. Kommer köpa katt så småning om kanske 2, men är orolig att det händer igen. 2 katter funkar inte alltid ihop.

OberonsMatte
2011-06-20 19:11
#34

#33 Låter otroligt märkligt. Hur gamla var katterna och hur lång tid fick de på sig att lära känna varandra?

Är det två kattungar kan man ibland missta sig och tro att de bråkar när det egentligen bara är lek. Det kan gå vilt till ibland.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[_annaH]
2011-06-20 20:19
#35

#34 dom va typ bästa vänner upp till 6månader, sen förändrades allt. Som sagt dom va från samma kull dom första o andra va från 2 olika men köptes ungefär samtidigt. Jo det va otroligt märkligt men jaja.

Det börja som sagt vid 6mån sen utvecklades det o blev värre, tyvärr.

Jourhemmet
2011-06-20 20:26
#36

Och kastrerade var dom?

haejnna
2011-06-20 20:34
#37

Hankatten är kastrerad. Honkatten är 5 veckor gammal för tillfället men ska självklart kastreras så fort vetrinären gör det här (6 månaders ålder) inte hittat någon i närheten som gör det tidigare fast jag ringt runt.

Hannah, Joakim och lilla Penny

haejnna
2011-06-20 20:35
#38

36: Nu insåg jag att jag nog missuppfattade. Men jag får passa på och tacka för alla superb:a råd!

Hannah, Joakim och lilla Penny

Jourhemmet
2011-06-20 21:51
#39

Hahaha, ingen fara. Det var till 35:anSkrattande

[_annaH]
2011-06-21 18:30
#40

#36 Ja dom va kastrerade. Står även i första inlägget

Upp till toppen
Annons: