Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 14520 ggr
idak89
2011-06-17 23:07

Råd snabbt om kattunge som inte diar!!!!

**Hej allihop!
**Är ny här på iFokus men nu behöver jag lite hjälp.
Min katthona fick 6 kattungar för 9 dagar sedan, och fem utav dom är runda och goa som bara den, men den lilla minstingen har väldigt tufft att lägga på sig.
Senast idag på morgonen diade hon på sin mamma, men hon blir hela tiden bortskuffad av sina större syskon. Vi har försökt att placera henne vid tutten många, många gånger, byta plats på kattungarna och så vidare, men alltid kommer en annan kattunge och tar just den tutten som den lilla kattungen har. Så vi beslutade oss för att hjälpa henne med vikten för hon är såå pytteliten om man jämför med de andra, så vi har gett henne royal canin mjölkersättning för katt. (pratade först med veterinären om detta)
Lite klurigt är det allt att få i henne, men sambon och jag hjälps åt att hålla och mata och hon får i sig, för när hon ätit är magen rund och go som på de andra, även om hon såklart ändå är mycket, mycket mindre.
Vi gnuggar magen också, och häller välling på magen så att mammakatt kan slicka på kissungen, och kattungen har också bajsat efter ersättningen har getts.
Men nu till problemet!
Nu tar hon inte tutten alls, och mamman vill inte heller att hon ska vara nära, utan flera gånger under dagen har kattungen legat i ena hörnet, och de andra kattungarna + mamman i andra hörnet! Lilla kissen var ju kall, så vi har haft henne innanför tröjan och just nu är min sambo påväg att hämta en vetekudde och en värmedyna från sin mamma.
Hon är så liten och har ju inte ens öppnat ögonen än, men vi vill verkligen inte ge upp hoppet om henne, men nu när mamman verkar stöta bort henne, kan vi då ha henne inne hos oss inatt, i en liten låda med en värmedyna?
Och självkart så ska vi stödmata henne så som det står på bruksanvisningen.
Så fort vi tar kattungen ifrån mamman (vi matade henne i soffan), så kommer mamman och jamar på oss, men när vi lägger tillbaka den så vill hon ändå inte ha med den att göra?
Känns taskigt att skilja dom åt, men även om vi delar på dom nu, kan mamman acceptera henne sen igen när/om hon blir piggare?
Ska vi seperera dem, eller ska naturen ha sin gång? Det vill vi ju inte :'(

Annons:
Yoda
2011-06-17 23:31
#1

Rent krasst kan det vara så att det är något fel på ungen och då ignorerar mammorna ofta dom för att dom ska självdö. Men ibland när man tar ungarna ifrån dom så blir dom väldigt nervösa och ska hämta hem den.

Jag hade låtit kattungen ligga kvar bland sina syskon, men fortsatt att mata den om ni vill det. Ibland kan det även vara en idé att mata dom större syskonen lite, och samtidigt lägga den minsta vid en tutte så den får äta själv.

Försök att ta det lugnt, låta mammakatt sköta sitt, men mata henne så ofta det behövs. Jag vet hur jobbigt det är att handmata en liten, både emotionellt och fysiskt!

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

[Liiillap]
2011-06-17 23:46
#2

ni ska nog låta kattungen att sova i lådan med mamman och sina syskon.. annars kan mamma katt bli stressad.. och gå runt och leta och strunta i dom andra

idak89
2011-06-18 00:09
#3

Okej, men då stödmatar vi och låter kattungen vara med sin mamma + syskon, men är det inte viktigt att hon får värme? För det får hon inte av mamman :/ Flera gånger under dagen har kattungen legat för sig själv, och varit kall och håglös.

idak89
2011-06-18 00:12
#4

Viktigt med värme förstår jag såklart att det är, men jag menar, kan hon dö av att inte få den närheten som de andra får? För när vi gått in till dom och hon har legat avskilt så har hon varit bra mycket kallare än de andra.

idak89
2011-06-18 00:19
#5

La katten hos mamman och kattungarna för 10 minuter sen och alla ligger och diar förutom lilltjejen som ligger en bit ifrån alla andra :(

[Liiillap]
2011-06-18 00:22
#6

du kan ju ha en uppvärmd vete kudde eller något i ett hörn -
stöter dom andra bort den helt så den inte får vara någon annanstans än i hörnet av lådan? isånafall låter det ju som om det är något fel på ungen.. och har hört att man på valpkullar med många valpar låter naturen ah sin gång .. och att valpar har dött efter ett halvår som man har flaskmatat..   Men behöver ju inte vara så med den här kattungen ..

Annons:
dagdrivarn
2011-06-18 00:26
#7

I de fall man har en kattunge som är mindre än syskonen är det mycket bättre att stödmata de stora och låta de minsta få äta på mamma istället. Om de stora är mätta och belåtna ger det mer tid för de små att dia hos mamma och de behöver få i sig antikropparna.

Så ge de stora flest gånger men den lilla någon enstaka gång också, ge gärna den lilla först lite druvsocker i ersättningen för att kickstarta den och ge den lite snabb energi, lägg sedan till och mata på de stora mer.

Både mamma och ungar rör sig en hel del i boet och om den lilla är svag kanske den inte orkar kravla med när de flyttar på sig, mata på en gång i timmen ett tag så den kommer ikapp lite och läget inte är så akut, se sen till att mata på de stora istället.

Hur stor är viktskillnaden? Och vad går den lilla upp/dygn?

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

annzoo
2011-06-18 00:30
#8

Hur mycket äger hon jämfört med syskonen? Det är viktigt att du väger dem dagligen. Går hon upp i vikt tex? Hur mycket stödmatar ni henne, matar ni för mycket kommer hon aldrig att dia sin mor då hon är mätt.
Hur stor är bolådan?

[Anunnaki]
2011-06-18 00:33
#9

Du får nog ha vaknatt inatt. Kattungen måste hålla sig varm och den måste ha mat rätt ofta. Som någon annan skrev så kan det vara en fosterskada på kattungen men det kan ju också vara så att just den lilla är liten för att det var så pass månag kattungar och därför blir undanskuffad av sina syskon. Det händer att kattungar i samma kul är väldigt olika stora.

Var berdd på att du får vara i stället för kattmamman men gör allt du kan för att ha kattungen hos de andra så mycket som möjligt. Bädda lådan med en varm filt och gör utrymmet rätt litet så måste alla ligga nära varandra.

Katthonor brukar faktiskt acceptera vilka kattungar som helst. Min Frida tog glatt hand om tre främmande kattungar när hon hade fyra egna som var något yngre så det är lite oroande att kattan inte vill ha med den lilla kattungen göra.

Kattungen kan också ha en infektion. Vi hade en kattunge som när han var tio dagar började gå ner i vikt och lärde sig inte att gå som syskonen. Han fick stödmat varanann timme dygnet runt, antibiotika och hjälp att komma åt största tutten. Han friskande till då men tyvärr finns han inte mer men han blev 14 år. Hans bror ligger nu nästan på tangentbordet och kurrar.

Håller helt med vad # 7 och # 8 skriver.

idak89
2011-06-18 00:49
#10

Okej, då blir det till att vara uppe, och göra bolådan mindre. Nu skäms jag men jag har ingen våg Skäms Jag vet att man borde ha det, men tog över katten när hon redan var dräktig, fast det syntes inte då. Jag tog över henne ifrån en kille som var jättedum mot henne, hon bajsade ner sig när han höjde rösten, så rädd var hon för honom Förvånad
Men nu kan man inte tro att det är samma katt, världens goaste verkligen, så hon har anpassat sig jättbra och är inte alls rädd längre.
Men vi ger mamman royal mat (fri tillgång nu av royal kitten när hon diar), avmaskat henne och tänkte sterilisera henne, och ta vaccination samtidigt men när vi såg att hon tappat hår kring tuttarna så förstod vi att hon skulle ha kattungar. (men vi ska sterilisera och vaccinera så fort mjölken försvunnit i juvren)
Har läst på så mycket jag kommit över, och hon födde hämte mig i soffan och fick ut alla moderkakor, och har varit jätteduktig.
Så jag vet inte alls vad dom väger, men de andra fem kattungarna är ju dubbelt så stora, i alla fall dubbelt så tjocka och dom är längre och grövre, och mycket mer aktiva.
Tror inte det är något fel på kattungen utan att den bara är för svag som någon skrev, och därför inte kan röra sig som de andra.
Hmm, vi har ju gett den som det står på bruksanvisningen, alltså stödmatat den fullt ut så det är klart att den då blir mätt, usch vad dum jag känner mig!
Ska ge lite mindre då när den blivit lite piggare, så den hinner bli hungrig, och kanske tar tutten, och ge de andra också. Och införskaffa lite druvsocker. Tack för alla råd!
Känner lite smått panik över detta och vill bara deras bästa, och det första jag ska göra imorgon är att försöka få tag i en hushållsvåg.

Jina
2011-06-18 02:28
#11

Tipsar först om att Claes Ohlsson har rätt billiga vågar (köpte min där).

Sedan lite allmänt om att ungarna ska vara 12 veckor när de flyttar (minst). Du bör verkligen vaccinera dem, avmaska vid behov, chipmärka och besiktiga dem. Lagom pris när det är gjort är 1000-1500 per unge. Det täcker upp dina omkostnader och sållar bort de mest oseriösa köparna.

[Anunnaki]
2011-06-18 10:24
#12

Torrmat är inte inte alls bra när kattan ska producera en massa mjölk för det krävs när man ammar barn att få i sig mycket vätska. Blötmat utan spannmål är att rekommendera och ge gärna kattan lite rått kött ibland t ex köttfärs och kycklingvingar. Nötköttet för att hon ska få i sig järn och kycklingvingar för att hon ska ordentligt med kalcium eftersom mjölken ska vara kalciumrik.

Bra gjort att ta hand om en katt som lever under svåra förhållanden. Denna katt kommer att dyrka dig så länge hon lever.

Jourhemmet
2011-06-18 11:06
#13

Blötlägg RC kattunge maten och ge fri tillgång på både det och blötmat. Ge henne äggula också, mycket näringsrikt.

Som någon skrev så kan det vara något fel på ungen och det märker kattmammorna direkt och stöter bort dom. Jag hade en jourkatt här som la ut en av sina ungar på golvet dom två första nätterna. Vi vaknade av att den låg och galskrek och vi fick lyfta tillbaka den. Efter det så accepterade hon den. Det visade sig att den fått en lättare hjärnskada vid födseln då mamman inte slickade av hinnan över huvudet förrän efter en lång stund.

Annons:
idak89
2011-06-18 11:28
#14

Jag ger henne blötmat från royal canin kitten med, men ska slänga till lite äggula och blöta fodret lite också :) Ska iväg och kika på en våg alldeles strax.
Men än så länge lever kissungen, förminskade lådan så att kattungen antingen måste ligga hos sina syskon, annars hamnar den på värmedynan, och detta har varierat under nattens matningar, men har försökt att lägga den hos sina syskon så mycket som möjligt. Hoppas hon blir piggare snart :)

ingvarisbjorn
2011-06-18 11:36
#15

#14 Håller tummarna för minstingen, jättefint att du har tagit dig an kattmamman Skrattande

Kashmira
2011-06-18 11:56
#16

Ida89 - jag har inte alls samma kunskap som de andra här om kattungar, så mitt inlägg handlar inte alls om det, utan jag vill bara skriva mina tankar när jag läst om DIG! Jag har läst alla inlägg och sett hur både du och din pojkvän kämpar för den lilles liv och hälsa! Du skrev i ett av dina inlägg att du skämdes för att du inte hade en våg - det ska du absolut INTE göra! Det som ni inte haft eller som ni inte känt till har ni tagit reda på och ordnat fram. Ni har verkligen gjort allt man kan göra. Ni har båda goda hjärtan och vad som än händer med den lilla kissungen så har ni gjort det som varit möjligt!

Ni ska vara stolta över er själva och om "89" står för det år du är född så är du fortfarande ung, men har ändå kunnat klara en sådan här situation på ett så fint sätt.

idak89
2011-06-18 12:21
#17

#16
Kyss

idak89
2011-06-18 12:21
#18

Tack så mycket, ja jag är född 89 så det står för mitt årtal :)
Vi försöker så gott vi kan, men har inte fått tag på någon våg :/ Min pojkväns syster hade en, men den var inte digital och det måste den väl vara antar jag? De är ju så små så det blir inte lätt att se annars vad de väger exakt. 
Bor på vichan, så närmast vi har till clas ohlson är 8 mil :( Men vi har rusta 3 mil bort, så åkte dit men dom hade ingen våg, eller jo men inga inne :/ Och ica supermarket hade, men de tog 599 för en våg och de tyckte jag var väl saftigt när jag såg att rusta hade för 149, även om de var slut så måste det finnas på typ öob, men det ligger 3 mil på andra hållet så får försöka svänga förbi där istället.
Men köpte köttfärs, ägg, och druvsocker i alla fall :)

[Anunnaki]
2011-06-18 12:55
#19

Om det är en hushållsvåg behöver den inte allas vara digital. Det räcker gott och väl om det går att läsa av på 5 g när. När du använder en våg ska du alltid ge vågskålen en lagom extra knuff så att vågen får slå in sig runt jämviktsläget. På det sättet tar du bort tröghet i mekaniken. Över några dagar kan du med t ex din systers våg se om kattungen går upp, ner eller står på samma vikt. Väg den morgon och kväll och innan den får mat så får du så många saker lika som möjligt.

idak89
2011-06-18 16:36
#20

Vägde kattungen med min pojkväns systers våg, den väger 125 gram, och de andra väger mellan 210-225 gram :(
Jag har nog tappat hoppet om den lilla kattungen tyvärr, den ligger nu orörlig och andas gör den, men tror inte det är länge till…. :'(
När man tar upp henne är hon helt apatisk, går inte få i henne mat och hon piper knappt alls när man tar i henne, igår och inatt kämpade hon emot när man matade men nu orkar hon inte göra något.
Ska jag bara låta henne vara, fortsätt försöka, eller ta bort henne, och isåfall hur?? Usch, vad ledsen jag blir, men vi har verkligen försökt Gråter

Annons:
line84
2011-06-18 17:00
#21

Nu har inte jag läst riktigt alla inlägg.. Men ni som vet, är det inte väldigt konstigt att en kattunge på sex veckor inte har öppnat ögonen?

tuska
2011-06-18 17:04
#22

#20    I detta läge skulle jag inte mera mata hon kommer då bara att få allt i luftrören, är hon helt lelös skulle jag bara lägga kissen åt sidan och se till att hon har det varmt och skönt.  Att hasta iväg till en vetrinär anser jag inte du behöver om du inte känner rädsla inför det som kommer att hända.  

 Du har gjort allt som tänkas kan för den lille /  Kram

Josefa
2011-06-18 17:04
#23

Ähum, vaddå 6 veckor. Kattungen är 9 dagar.

[Mimsynims]
2011-06-18 17:05
#24

#21 Nu vet inte jag om jag missförstått dig, men om du läser i början av TS inlägg #0 står det att de var 9 dagar när inlägget skrevs, vilket ju var igår…

[Anunnaki]
2011-06-18 17:06
#25

Ring veterinären och be om råd och höra om veterinären vill att du åker in och får hjälp med att kattungen får somna in men kolla så att veterinären inte tänker ge något som gör att kattungen spyr innan den somnar in.

Om veterinären anser att kattungen kan få somna in i lugn och ro hemma hos dig så tycker jag att du ska göra det bekvämt och varmt och låta den i lugn och ro somna in. Det är jobbigt men du har i alla fall gett denna lilla varelse några dagar med värme och lugn eftersom du tog hand om mamman.

line84
2011-06-18 17:08
#26

Ah!! Sorry, jag läste fel! Skäms

annzoo
2011-06-18 17:37
#27

Om nu kattungen är mer eller mindre apatisk tycker jag ni borde avliva den antingen hemma eler hos veterinären..tycker inte den ska få självdö…

Visst har ni uteslutit gomspalt?

Annons:
idak89
2011-06-18 17:38
#28

Har lagt henne på värmedynan nära sina syskon, och sin mamma.
Nu får vi vänta och se hur det går, antingen så somnar hon stilla in här hemma, eller så kanske hon kämpar lite till, men det tror jag faktiskt inte :(
Skulle hon vilja ha lite mer ersättning så ska jag ge med druvsocker i.
Jag ska uppdatera hur det går, oavsett hur det blir.
Tack för alla snabba svar och råd! Kyss

idak89
2011-06-18 17:44
#29

#27
Jag har kikat den i munnen för att se om det är något fel, men den ser ut som alla andra i munnen.
Jag vill egentligen inte heller låta den självdö, om det nu blir så.
Men det är 8 mil till närmaste veterinär som har öppet nu ikväll, och det känns som att den resan skulle vara ganska påfrestande också.
Då ser jag hellre att hon får somna in nära sin mamma och sina syskon.

annzoo
2011-06-18 17:53
#30

#29 de finns andra metoder man kan ta till hemma om man ej kan ta sig till veterinären. Föder man upp en kull få man vara beredd på att kunna avsluta dens liv om kattungen plågas. Det är baksidan på uppfödningen. Att låta den självö är inte ok!

[Anunnaki]
2011-06-18 17:58
#31

Om kattungen ligger lugnt och bara sover utan att ha kramper så är det nog bättre att slippa åka bil nio mil men se till att du har noggrann koll på kattungen hela tiden så att du snabbt upptäcker om något skulle tillstöta så att den verkar ha ont.

Avlivning är inte smärtfri för en katt för det börjar med att de spyr innan de somnar. Att få dö i sömnen på ett lugnt ställe är nog att föredra men det är djurplågeri att låta ett djur självdö om djuret har ont, kramper mm. En balansgång med svåra överväganden. Det är ju inget farligt att vara med om ett dödsfall men det är gripande.

soie
2011-06-18 18:04
#32

#29 Det tycker jag låter som en bra idé

#30 Det är din åsikt.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

tuska
2011-06-18 18:07
#33

 Jag tyder det att lilla kattungen med stor sannolikhet somnar in snart, att den skulle lida i detta tillstånd tror jag inte, i så fall skulle den istället har lidit de dagar som den blev undanskuffad. Är den helt "lelös"och inga sugreflexer kvar, är det bara frågan om timmar.

 Som uppfödare behöver man inte alla gånger ta till att avliva ungarna som inte har livsgnistan, de somnar så lungt in när de har beslutat sej att inte äta mera. Det är min erfarenhet.                                          En missbildad unge måste man hjälpa över gränsen omedelbart.

annzoo
2011-06-18 18:07
#34

#31 Vet inte vad du varit med om för avlivning, jag har aldrig varit med om att djuret börjar spy vid avlivning. De får en lugnande spruta som gör att de somnar i lugn å ro innan spruta 2.

Men iaf verkar kattungen gett upp då den är apatisk och inte ens orkar kämpa i mot vid matning samt piper knappt vid beröring och ägaren tror inte den kommer överleva så tycker jag iaf den plågas.

Annons:
idak89
2011-06-18 18:22
#35

Får jag fråga en sak? Ni som har avlivat en kattunge själv hur har ni gjort?
Vi kommer att ta bort kattungen för den mår inte bra, och ligger numera och svävar mellan liv och död.
Men pratade med veterinären och hon föreslog en plastpåse och ett hårt slag i marken. Känns brutalt, men samtidigt borde det ju gå väldigt fort? Usch…..
Vi kommer inte att åka 16 mil fram och tillbaka för att avliva den nu hos veterinär nu ikväll, jag tror det blir påfrestande för katten det också, att fraktas så långt.
Vi har kämpat för henne men vi vill inte att hon ska lida mer, så som någon skrev, så måste man göra det för hennes skull, och ta sitt ansvar, även om det gör hemskt ont i hjärtat.

ingvarisbjorn
2011-06-18 18:27
#36

Tråkigt att det inte gick vägen för den lille, men vilken tur ändå för hela kattfamiljen att de fick komma till er i tid. Hoppas allt går bra med de andra småttingarna.

[Anunnaki]
2011-06-18 18:34
#37

# 34 varken du eller jag är på plats men betänk att det tar mer än en timme att köra 9 mil och kattungen har kanske somnat in för gott innan de ens är där. Vi vet inte om den plågas eller ej är svårt att säga men det är aldrig lätt att sluta livet. Det går ju inte att göra på två olika sätt och sedan fråga den som det gäller vilket som var bäst/minst dåligt.

soie
2011-06-18 18:39
#38

#35 vill bara påpeka att det kan gå väldigt fort, men den kan också överleva slaget och lider ännu mer av skadorna.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

tuska
2011-06-18 18:43
#39

# 35  Att behöva avliva ett djur är jättejobbigt och mycket tufft jobb Gråter  Kissen är så liten så det blir en ögonblicklig död,att göra som veterinären rekomenderade. Jag skulle slå mot en sten inte i marken.

[Anunnaki]
2011-06-18 18:43
#40

# 38 Tänkte just samma sak.

[Anunnaki]
2011-06-18 18:46
#41

Ska man slå ihjäl ett litet djur ska man ta t ex en tung yxa och krossa huvudet med ett kraftigt slag med baksidan på yxan. Det är lagligt med små djur. Det där med plastpåsen tycker jag låter vanskligt.

Annons:
soie
2011-06-18 18:51
#42

Hur skulle det vara att knäcka nacken på den? dock får man ju inte tveka.

Är det verkligen nödvändigt att avliva ungen? har läst igenom hela tråden. såg att TS skrev att kattungen inte mår bra. Men har tillståndet försämrats eller vad är det som nu gör att du (TS) beslutat dig för att det är bättre att avliva än att låta den somna in som det var tänkt innan?

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

soie
2011-06-18 18:55
#43

#41 Med riskt att låta brutal, när vi ändå är inne på yxa kan man istället avlägsna huvudet bara? istället för att krossa? som man gör på kycklingar/kalkoner.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

line84
2011-06-18 18:56
#44

Usch, stackars liten.. Men är inte det bästa att lägga den framför bilen och köra över den? Då dör den säkert. OM det nu måste göras och den inte skall tas till veterinär. Gråter

idak89
2011-06-18 18:56
#45

Det som gjort att vi nu inte tycker den bara ska få ligga, är att när vi gick in och tittade till den så lyfte vi upp den och det rinner sekret ur nosen och munnen, men mest ur näsan och det kommer en hel del. Känns bara plågsamt.
Kanske har hon fått rsättning i lungorna, som det stod att det fanns risk för, men vi gjorde vårt bästa. Höll den som man ska, droppade försiktigt in mat och väntade mellan varje sväljning. Vi får aldrig veta varför denna lilla tjejen inte klarade det, kanske för att hon var den minsta redan från början, eller så hade hon något medfött fel. Men vi vill inte att hon ska ligga där mer och det bara rinner ur henne en massa sekret, även om hon inte gör ifrån sig ett ljud så känns det som om att hon lider.
Kanske är det mest vi som lider av att se henne sån, men det gör för ont i hjärtat Gråter

soie
2011-06-18 18:57
#46

Oavsett hur du gör, tveka inte, hårt och bestlutsamt. för minsta möjliga lidande.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

[Anunnaki]
2011-06-18 19:01
#47

Dekapitering är nog också lagligt men då gäller det att träffa rätt med första slaget.

soie
2011-06-18 19:02
#48

#45 Jo jag förstår, det kan inte vara lätt :( men jag tror på att knäcka nacken på den lille. Men ni gör självklart precis som ni vill. Det är inget lätt beslut.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Annons:
Jourhemmet
2011-06-18 19:07
#49

Men snälla rara kan ni sluta prata om HUR den ska dö!

tuska
2011-06-18 19:22
#50

 #49   Det är ett rop på hjälp i en svårt akut läge. Hur skulle det se ut om ingen svarade

ingvarisbjorn
2011-06-18 19:23
#51

#49 TS bad om råd, eftersom de inte hade avlivat något djur tidigare. Det är ju bättre att de får förslag på så skonsamma sätt som möjligt, trots att situationen i sig är olycklig.

Jourhemmet
2011-06-18 20:29
#52

Avlivar gör man hos veterinären, punkt slut!!

[Anunnaki]
2011-06-18 20:54
#53

Det var ju veterinären som gav råd om avlivnig på egen hand. TS har verkligen kämpat med denna kattunge och alldeles oavsett vad hon gör eller redan har gjort så får ingen här börja klandra henne. I sådana här fall finns det sällan något facit om vad som är rätt eller fel.

TIMMY
2011-06-18 21:07
#54

#52 menar inget illa alls…men vad gör man isf med djur som man av misstag kört på, som lever fast med alla tarmar ut på vägen mm? Eller om något fruktansvärt skulle hända hunden mitt ute på kungsleden långt från alla vet. stationer? Jag har varit med om det första och tänkt mycket på det andra då jag fjällvandrat mycket med min hund.

Jag håller med om att man avlivar helst hos veterinären. Jag har varit transportör åt fågelcentralen under en lång tid och åkt både till dom men även till blå stjärnan för att avliva fåglar som definitivt aldrig skulle klarat sig.

Jourhemmet
2011-06-18 21:15
#55

Jag klankar inte ner på ts utan på er alla som sitter och ger det ena efter det andra hemska förslaget.

Annons:
Yoda
2011-06-18 21:26
#56

Man får utan tvekan avliva en kattunge som är yngre än 14 dagar om den lider. Får man en kattunge som tex föds med tarmarna på utsidan och skriker dödsskrik, då sätter man sig inte mitt i förlossningen och kör till veterinären för avlivning.  Samma sak gäller om man har en unge som håller på att dö hemma. Jag fick en liten kattunge i en kull som vägde 46 gram vid födseln. Han kunde inte äta och bara skrek och skrek. Efter några timmars försök till uppvärmning och matning insåg jag att han aldrig skulle repa sig. Till slut låg han bara och flämtade i bolådan, mamman brydde sig inte alls. Jag la honom i dubbla plastpåsar och slåg honom hårt mot diskbänkskanten flera gånger. En sån liten kattunge dör väldigt fort. Finns inte en chans att jag skulle förlänga lidandet genom att åka till en veterinär. Om detta hade varit på helgen hade jag haft 2 timmars bilkörning till närmaste jour.

Som uppfödare måste man vara beredd att göra det mest humana för kattungen.

Till TS: Om kattungen ser ut att lida tycker jag ni tar bort den själva enligt veterinärens inrådan. Gör det snabbt så kommer det att kännas bättre sen! Ingen kattunge förtjänar att lida och man måste veta när det är dags att sluta försöka. Det är inte alltid så lätt  :(

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

idak89
2011-06-18 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Hej allihop.
Vi pratade om hur vi skulle göra, och gjorde som veterinären sagt åt oss.
Vi la katten i en dubbel kasse.
Ett hårt slag och det var det som krävdes.
Har alltid trott att jag aldrig, aldrig skulle klara göra något sådant, men det kändes rätt, för det var det bästa för lillan eftersom hon inte orkade mer.
Inget blod alls blev det, och kattungen var lika fin som innan och ligger nu begraven i våran trädgård.
Ledsna är vi såklart men vi känner ändå att vi gjorde vad vi kunde, och är glada att de andra 5 växer och mår bra.
Mammakatt är inte orolig heller så det känns skönt.
Bifogar en bild på kattungarna :)

[Anunnaki]
2011-06-18 23:03
#58

Man lär sig mycket om liv och död när man har djur. Det är mycket svåra beslut man kan ställas inför som djurägare men mötet med sådana beslut gör att man lär för livet i frågor runt livets slut och som lika gärna kan gälla människor.

Hoppas att ni nu kan sova gott och lycka till med de kattungar som är kvar.

soie
2011-06-18 23:17
#59

#57 Jag tycker det var starkt gjort av dig! Det är sorligt när det blir såhär, men nu är det över..

Lycka till med pälsbollarna!

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

ingvarisbjorn
2011-06-19 11:09
#60

Ja, vissa beslut är ju svårare än andra att ta, men viktiga.

Hoppas allt går bra nu framöver, fortsätt gärna uppdatera om hur det går för er Glad

IceJossan
2011-06-19 12:00
#61

Mycket starkt gjort.

Jag hoppas att jag själv kan göra liknade om jag tvingas stå i liknande situation, där ett djur måste avlivas omgående eller dö i plågorna. Jag tror inte jag klarar det, men hoppas verkligen att jag gör det ändå om jag måste. Bättre att avsluta lidandet med en gång än att dra ut på det ens en halvtimme. Varje minut av obotligt lidande är en minut för mycket.

idak89
2011-06-19 16:18
#62

Ja det var ett jobbigt beslut, men ändå det bästa, och jag är förvånad över att jag faktiskt klarade göra det, men ibland bara vet man.
Alla andra kissungar mår så bra så, och idag har 3 stycken öppnat sina ögon :) Kommer uppdatera och slänga in lite bilder då och då :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: