Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 30369 ggr
majvi
4/21/11, 2:40 PM

Varför kastrera?

Det är inte en svensk video,men även här finns det katter med svåra ögoninfektioner,förfrusna öron m.m.Många vuxna katter och även kattungar dödas i Sverige för att det inte finns något hem åt dem.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Josefa
4/23/11, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer några bilder på fd oönskade och hemlösa katter från Sverige.

Josefa
4/23/11, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En till dumpad, helt uttorkad kisse

Josefa
4/23/11, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mer ögoninflammation. Den här damen var värst i en kull på 4 upphittade kattungar..

Josefa
4/23/11, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bebisar vars hemlösa mamma förolyckats

Josefa
4/23/11, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Omhändertagen hemlös pojke

Josefa
4/23/11, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fler kattungar med ihjälkörd mamma.

Annons:
Josefa
4/23/11, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Liten sjuk gosse

Cazzos
4/23/11, 7:57 PM
#8

Alltså jag förstår inte varför man dumpar dessa underbara djur Gråter


hanna-linnea
4/23/11, 9:53 PM
#9

Jag blir helt deprimerad över att se att det finns människor som låter detta hända! stackars katter! :'(

majvi
4/24/11, 11:08 AM
#10

Många katter dumpas men det kan även finnas okastrerade katter som är på rymmen och får ungar ute.Det kan bli väldigt många katter av en enda katt.

Någon kan vilja ta en kull med ungar på sin fina huskatt och låter katten gå ut för att den vill det.Det förekommer att katten föder ungar utomhus och mamman sen dör i en olycka och ungarna hittas inte.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
5/5/11, 10:05 PM
#11

47 orsaker till att kastrera

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Destany
5/6/11, 1:33 PM
#12

har ingen bild men kan ju säga att min yngsta var dumpad i skogen och nu har han chlamydia som ligger latent i hans kropp..han har redan insjuknat 2 ggr o han e 2 år.. se hur länge han får vara frisk denna gången..

Hatar alla dessa människor som inte fattar att de måste ta hand om sina djur..

majvi
7/8/11, 9:44 PM
#13

En hängiven mor

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
majvi
8/10/11, 5:25 PM
#14

Nix historia

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

sahar08
8/10/11, 7:46 PM
#15

Usch verkligen hemskt hur folk kan slänga ut sina katter hur som helst. Man ska ha körkort för att köra bil men vem som helst kan köpa ett djur bara sådär. :( blir så ledsen när jag ser sånt här!

majvi
3/2/12, 8:34 PM
#16

I Sverige vet vi inte hur många katter som dör för att det inte finns hem till dom.En del friska katter avlivas hos veterinär,många skjuts eller avlivas på ett regelvidrigt sätt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
3/9/12, 12:48 PM
#17

När kattungen blev stor var det inte roligt längre

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
3/22/12, 7:33 PM
#18

Vi måste se till att alla de katter som redan finns häri världen får det bra

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Snurpan79
3/22/12, 8:53 PM
#19

Jag tycker alla som skaffar katt ska tvingas se dessa sådana här foton och klipp. Har själv en kisse som tillsammans med sina syskon dumpades i en säck i ett dike och jag önskar att folk kunde ta sitt ansvar och kastrera sina katter. Mår riktigt dåligt efter att ha sett dessa bilder och klipp. Hur kan man behandla djur så himla illa?????

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

jenay
3/22/12, 8:57 PM
#20

man bli ju tårögd av filmerna huskatt som är så underbara ska ju inte katas ut bara så där. de tär ju ett liv.

Skrattandeha en bra dag. kram

Annons:
Katthemsmatten
3/23/12, 3:54 PM
#21

'Häng' litet inne på Hittekatter så kommer ni bli varse hur verkligheten är för katter i Sverige. Det finns gissningsvis ca 100.000 hemlösa katter. En del är dumpade, några har rymt och resten är utefödda därför att tanklösa människor inte fattar vitsen med att kastrera såväl hanar som honor! Bilder som de ni publicerats här är vardagsmat för oss i hittekattssvängen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

gubborna
3/27/12, 12:09 AM
#22

Jag fick så ont i magen av att titta på dessa videor att jag var tvungen att hämta min lille kise, shit alltså jag började till och med att gråta!
Det är ju hemskt.

Katthemsmatten
3/27/12, 10:19 AM
#23

#22. Välkommen till verkligheten för ca 10000 av Sveriges katter!

Stöd ditt lokala katthem!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

EddaM
3/27/12, 10:28 AM
#24

Har de som planerar att ta kull på sin huskatt inte lust att skriva i tråden? Vad tycker NI om detta???

Har en jourfamilj här hemma. Mamma och två små, en tredje har hittat nytt hem. De kommer från en gubbe som slängde ner sina katter i en källare och sket i dem. Fertila katter….två kullar föddes. De är gosiga men väldigt skygga för människor och händer. Mig är de vana vid nu och jag får gosa med mamman och en av de små men den andra kattungen som jag har kvar kan jag inte ens ta i utan att bli riven och biten av. Skall det vara så????

Har ganska låg tolerans nivå just nu av alla som vill ta kullar på sina söta huskatter. Och till hösten får alla katthem ta hand om sommarkatterna!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Katthemsmatten
3/27/12, 11:58 AM
#25

Fy f-n för folk som bidrar till att öka antalet huskatter! Det är ingen bristvara och allt för många hamnar helt fel eller blir ihjälslagna, utslängda osv. Skrikandes

Medarbetare Hittekatter iFokus

jenay
3/27/12, 10:59 PM
#26

jag avskyr folk som gör så här mot huskatterna. jag h anu blivt fadder till kks.

Skrattandeha en bra dag. kram

majvi
3/31/12, 4:20 PM
#27

Hemlösa katter som lever mitt i staden.Många gånger ser man dom inte,de lever i skuggan

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Eine
3/31/12, 5:15 PM
#28

Stoppa huskattaveln på all sätt! Man måste börja där,annars kommer bara fler och fler till världen och många går hemska öden till mötes! Helt ofattbart hur folk gör ,och varför sätter ingen myndighet stopp!!?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

jenay
4/2/12, 9:58 PM
#29

man måste gör nåt åt saken ha ett förslag att bilda en kamrat cirkle på stjudefrämjande om huskatter. och varför man ska kastrera ohc hur måna som eg e hemlösa detta kanse är ett idiot förslag???

Skrattandeha en bra dag. kram

Pluppis
4/3/12, 9:37 AM
#30

Alla katter som inte ska gå i avel SKA kastreras! Det som känns så underligt är att det är mycket lättare att kräva av kattungeköpare till raskatter att kattungen ska kasteras än vad det verkar vara då det gäller huskatter?

Jag kan inte titta på de upplagda videorna för jag börjar bara gråta :( Stackars små missekissar <3

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

Katthemsmatten
4/3/12, 10:13 AM
#31

#28 & 29: Jättebra tankar. Hoppas ni kan starta en upplysande cirkel.

#30: Antaglligen för att de flesta som säljer huskattungar gör det inte för att det varit planerad avel utan för att de i****erna råkat få hem en dräktig hona. Hur nu det kan gå till när hon ändå gick på p-piller, i bästa fall, eller springer ute vind för våg. Rynkar på näsan Då kan du ju förstå att kastrering inte ligger så högt på dagordningen. Man är glad om man blir av med ungarna för en 50-lapp per tass (högt räknat).

Köper du huskatt via katthem är det antingen krav på att kattungen ska kastreras inom en viss tid eller så är ungkatter (6-7 månader och äldre) redan kastrerade.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Emma--]
4/3/12, 10:41 AM
#32

#31 tyvärr finns det personer som köper via katthem och ändå inte kastrerar :(

Katthemsmatten
4/3/12, 1:19 PM
#33

# 32 Men vi gör vad vi kan för att följa upp att det görs och det är lättare att känna press på att kastrera om det dels finns med i kontraktet, dels att man faktiskt kommit till ett katthem där man synliggör vådan av att inte kastrera.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
4/12/12, 6:10 PM
#34

Vad händer om man tar en kull på sin fina katt?Hur många katter blir det egentligeni framtiden?

Jag tycker att siffrorna känns realistiska .t.ex 8 katter får 24 kattungar på ett år.Det räcker att några av de 8 katterna inte kastreras utan får flera kullar på ett år så får man de siffrorna.

Det skrivs i en av kommentarerna livets mirakel blir till dödens tragedi

.Så sant

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
sahar08
4/12/12, 10:58 PM
#35

Jag ger ca 300-500 kr varje månad till kattstallet i sthlm men nu ska dom tydligen slängas ut för att man bara vill satsa på hundar :( vad gör man. . . . .

Katthemsmatten
4/13/12, 12:25 AM
#36

Fortsätt stötta dem! Det juridiska i saken sköter säkert styrelsen med hjälp av jurister.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Exoticas
4/14/12, 8:20 AM
#37

När jag var runt 8 år och letade pantburkar med min kompis i soprum (Det var vår strösta hobby vi samlade på dom och hade fyllt hela förrådet tillslut) Så hörde vi små små kattungar i ett soprum, det visade sig att dom låg i en kartong i en sposäck helt tejpad med silvertejp. 3 små kattungar, tur nog hade min kompis katt sprungit bort sommaren innan och aldrig återvänt så hon kunde ta hand om dessa ungar med hjälp av hennes föräldrar såklart.

Dom låg alltså i en kartong i en sopsäck som var HELT tejpad, hade vi fått upp påsen 30sekunder senare så hade det vart kört för kissarna!
Dom kan alltså inte ha kommit dit långt innan vi var där.

För mig var det ett självklart val att välja omplacerings katter när jag köpte katt, eller det är självklart för mig med alla mina djur.

Det är lättare att hitta ett hem åt en katt unge än en äldre katt så jag valde två katter på 2.5år istället för en liten!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

majvi
4/20/12, 11:14 PM
#38

Man kan tydligt se konsekvenserna av att inte kastrera, i den sista bilden.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
4/21/12, 10:23 AM
#39

Tack delat  båda på FB

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ixectrona
4/21/12, 10:40 AM
#40

Något som jag undrar (och det här kanske inte är det bästa stället att ta upp det på men jag gör det ändå), är varför vi har ett sådant motstånd mot att kastrera hundar, men inte katter, hästar eller andra djur?

I Sverige var det ju olagligt att kastrera hundar för inte så många år sedan. Varför?
Att kastrera katter, hästar och andra djur var väl helt okej även då? Jag undrar vad det är för "speciellt" med hundar som gör deras könsdrift och delar "heliga" och "får inte röras, det är ju naturligt, det ska vara så".

Vistas man ett tag på hundforum så ser man att det är fortfarande ett stort motstånd mot att kastrera hundar.
(Framförallt från män…? Oskyldig)

Ingen som har ett svar på det här?
Som sagt, kanske fel ställe att fråga på.

(FYI, jag har en hanhund som kastrerades när han var sju månader gammal, och kommer säkerligen göra det med nästa hund också, varesig det är en tik eller hane, och likadant om jag skaffar katt.)

[Emma--]
4/21/12, 10:50 AM
#41

#40 männen som är emot verkar ofta förmänskliga i alla fall och vill inte ta bort hundarnas manlighet :P Eller som min sambo som är emot att ta bort kroppsdelar från djur om det inte är för att djuret lider eller så. Dock har jag fått kastrera både katterna, en kanin och en råtta. Men vid hund vet jag att det skulle vara omöjligt att få honom att gå med på det. Och varför förstår jag inte.

Annons:
Hawknestgrove
4/21/12, 4:32 PM
#42

Det är en svindyr operation på en hund. Jag frågade varför när vi var hos vet med våra katter nu. Det är ett väldigt jobbigt ingrepp, inte alls lika lätt att kastera en hanhund som att kastrera en hankatt. det går ju loss på mellan  två och tre tusen kronor…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lynxkissen
4/21/12, 10:43 PM
#43

Fy fasen att man kan göra såhär… :( Hemska filmer! Även jag har delat på Fb och skrivit några rader..

majvi
4/28/12, 9:56 AM
#44

Här är en informativ video utan hemska bilder.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
4/28/12, 12:50 PM
#45

Vet inte om ryktet stämmer men det ska finnas en kille i Göteborg som köper upp billiga kattungar, drar ut klorna och ger de till sina ormar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
4/28/12, 6:39 PM
#46

#45 det där har jag också hört i många omgångar. Vet faktiskt inte vad jag ska tro. MEn jag har för mig att jag för ett par år sen ställde frågan inne på reptil i fokus. Kolla eller fråga om! Peter där inne är väldigt go och bra att ha att göra med och svarar braoch sakligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
4/28/12, 6:42 PM
#47

kan inte se den sista filmen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

majvi
4/28/12, 8:55 PM
#48

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Hawknestgrove
4/29/12, 9:38 AM
#49

den funkar inte heller….Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

majvi
4/29/12, 10:17 AM
#50

det fungerar för mig så jag vet inte vad som är fel .Nytt försök

http://www.youtube.com/watch?v=sPJV7aw0cak

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
4/29/12, 10:50 AM
#51

nope, för mig funkar det inte. och jag har en tämligen ny dator med windows 7 och alla uppdateringar gjorda…Ok, det tog väldigt tid för filmen att buffra

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MillaJ
4/29/12, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Och här är mitt bidrag. Lille katten jag plockade upp på motorvägen i september 2010. Då var han inte stor… maskig, bruten svans och för liten för att springa själv.

Nu är han däremot en välmående gangster :p

majvi
5/1/12, 10:16 AM
#53

De vill att barnen ska få uppleva livets mirakel , att få vara med när kattungar föds.När de inte hittar hem åt kattungarna lämnas de till djurhemmen som redan är överfulla och massor med katter finns där ute .

Det är andra som får klappa dem ,viska förlåt och sticka in nålen.

Medan familjen låter katten få en ny kull.Det händer att samma familj lämnar in kull efter kull.

Djuren försöker vara till lags, men folk tycker inte att  de duger

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
5/7/12, 9:19 PM
#54

Man vet inte hur många friska katter som avlivas i Sverige för att det inte finns något hem till dem.men det avlivas både hos veterinären och med hjälp av jägare

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[sarasvati]
5/8/12, 12:22 AM
#55

#53 Gråter "De vill att barnen ska få uppleva livets mirakel". Alldeles hjärtskärande skrivet, och så sant.

Vad göra? Föräldrarna är ju förlorade. Om vi kanske kunde nå barnen då … så att de får uppleva/indirekt erfara dödens … x? Med info på dagis, fritis, skolor? Barn är i grunden öppna.

Annons:
Katthemsmatten
5/8/12, 10:52 AM
#56

# 55 Kolla med räddningstjänsten där du bor. På en del platser brukar man ha en "6-åringarnas dag" där barnen i årskurs 0 får träffa polisen, ambulansen och brandkåren. Där kan det finnas möjlighet för katthem att få delta också. Det är facinerande att se hur mycket barn tar in. Att prata kastrering kan vara litet mycket, men id-märkning och vaccinering förstår de. Speciellt om man har en liten historia om 'Tusse som försvann  i Skåne och som hittades många mil därifrån för han hade råkat hoppa in i en flyttbil……. Genom att katten var id-märkt och registrerad kunde man hitta ägarna …. Happy End". Vi brukar låtsas chipmärka ett gosedjur där det redan sitter ett chip och så får barnen använda chipläsaren. De glömmer inte sånt :-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
5/8/12, 8:58 PM
#57

#55 REDE finns

Respekt Empati Djur Etik

Djurskyddet Sveriges värdegrundsmaterial

http://www.rede.se/

Här är en snäll video med barn som hjälper till vid en TNR-koloni

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
5/23/12, 8:40 PM
#58

Är kattungar som är utefödda eller födda av en skygg mamma också värda att leva?

Är de fulare än planerade huskattskullar?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
6/3/12, 9:47 AM
#59

Är Kitten och hennes mamma värda ett bra liv här på jorden?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Josefa
6/10/12, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Det är inte roligt att få hem katter i det här skicket.

Josefa
6/10/12, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Eller i detta skicket.

Fick i natt akut hem 5 små kisar. En liten som tyvärr inte överlevt.

Hanna
6/10/12, 8:23 PM
#62

Usch, stackars små :( Kommer ögonen att bli bra på den?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
majvi
6/26/12, 8:26 PM
#63

Hur mår kattungarna nu?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
7/7/12, 12:35 PM
#64

Vi behöver ta hand om de katter som redan finns

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
8/13/12, 7:08 PM
#65

Det föds för många kattungar . De kattungar som redan har fötts är värda ett bra liv

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
8/26/12, 8:11 PM
#66

Det finns redan kattungar i alla möjliga färger.  De är korthåriga,långhåriga,semilånghåriga, blyga,busiga,keliga

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
8/26/12, 8:42 PM
#67

#65 (66). Du har så rätt: de är värdiga ett bra liv som älskade familjemedlemmar. Hur får vi alla dem som inte inser att det enda sättet att lyckas ge alla katter precis det, är att kastrera alla vuxna djur (om de inte ska gå i mycket kontrollerad avel).

Låt oss försöka få ut den informationen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
8/26/12, 9:12 PM
#68

Kan ju kastrera människorna som inte kastrerar sina djur så inte deras hemska syn på djur ärvs ner på deras barn.

Katthemsmatten
8/27/12, 9:39 AM
#69

#68 Skrattande

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
majvi
9/29/12, 10:17 AM
#70

Kanske man lyckas hitta hem åt alla kattungarna ,men är alla hem verkligen bra?Kanske de nya hemmen låter katten få kattungar och vart hamnar dom?

De säger i videon att de ser katter som blir illa behandlade varje dag.Någon människa satte eld på denne lille kattunge,trots det trampar den lille och ser så tacksam ut för att h*n fick hjälp av andra människor.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
9/29/12, 11:00 AM
#71

Precis som hon i filmen, jag saknar ord för sån grymhet….och om alla som placerar ut huskatter såg till att de redan var kastrerade, så vore slaget till hälften vunnet. OCh att vi fick en verksam lag, som totalförbjöd frigående katter att vistas utomhus okastrerade och utan idmärkning. Ett sätt vore ju , att om en sån katt påträffas och ägaren ger sig tillkänna, att katten märkts och kastreras på den personens bekostnad. JAg vet att det är en utopi, men nåt i den stilen borde ju gå att lagstifta om. OCh inte så tandlöst som det verkar bli nu.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Katthemsmatten
9/30/12, 12:36 AM
#72

#71 Håller med dig 100% !!

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
10/16/12, 5:47 PM
#73

Den här kattungen hittades vid en tungt trafikerad väg.Hur kom den dit tro?

Som synes är det en liten katt som är van med människor.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
10/16/12, 5:54 PM
#74

Vill bara poängtera att detta händer även frekvent i Sverige.

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
10/16/12, 8:42 PM
#75

Min mammas väninna hittade en katt i en igenknöpten soppåse i en soptunna, ca 7 veckor gammal. Nu bor den hos mina föräldrar med en äldre honkatt och trivs. Men man blir så arg på sådana människor! Man skulle dumpa dem i en soptunna i en påse!

Katthemsmatten
10/16/12, 8:46 PM
#76

#75 Önskar att det du berättar var en enstaka händelse, men det är tyvärr alldeles för vanligt. Skönt att den fick ett hem hos dina föräldrar och att det finns en hona som kan uppfostra den att bli riktig katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
viktoria91
10/16/12, 8:52 PM
#77

#76 Några i förra grannkommunen lade några källingar i en påse och knöt fast den i bilen sen körde dom så tills alla dog. Finns inga ord som är tillräckliga för att förklara hur vedervärdiga dem är! Jag hade gäna volontärarbetat för att #ta bort# dem människor som gör så mot djur.

enni
10/16/12, 10:28 PM
#78

Man blir ju mörkrädd över vad man lever kring för människor. Det kan ju vara vemsomhelst ibland oss som slänger en kattunge vid vägkanten, har ni tänkt på det? Det kan vara din granne… Och människan tror sig vara den smartaste rasen..

majvi
10/18/12, 5:44 PM
#79

Den som dumpar en katt kan vara en som köpte en kattunge från en planerad kull.

Det är större risk att kattungar överges när man får dem gratis men för en del som har pengar kanske katten inte är värd så mycket ändå.Ungefär som man kan ledsna på ett dataspel.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
11/20/12, 7:21 PM
#80

Troligt scenario;Kattmamman sökte  skydd åt sina ungar i en kartong.kartongen hittades av någon som inte ville ha kattungar där och satte ut lådan.

Hon letar desperat efter ett skydd åt sin överlevande unge.Det är många utefödda kattungar, cirka hälften som dör innan de är 2 månader

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

TerriZue
11/21/12, 12:01 PM
#81

Det är så vidrigt! Jag har inte tittat på videorna, jag vet vad jag kommer få se och jag vet hur jag kommer må efteråt. Det finns nog ingenting jag hatar så mycket som människor! Självklart finns det bra människor, människor som hjälper till och som har empati och medkänsla, respekt för andra levande varelser, de människorna hatar jag självklart inte. Det känns dock som att det finns alldeles för få av de goda och man är omringad av idioter överallt. :(

Jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa till, det vet jag verkligen inte, det enda jag vet är att jag vill göra någonting! Det måste finnas något sätt som man kan hjälpa till på.

Känner mig maktlös. :(

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

majvi
12/4/12, 1:36 PM
#82

#81 Det finns mycket man kan göra för att hjälpa till även om man inte kan vara jourhem eller adptera katter

Man kan informera om att vi har många hemlösa katter och att många av dem har  det eländigt,

Det är viktigt att försöka få folk att kastrera katterna.I 34 finns en video som visar hur konsekvenserna kan bli om man låter katten få ungar.Många hemlösa katter har ägare men katterna har övergivits eller rymt. I en del fall kan ägaren ha råkat ut för en olycka och katten försvinner.Katter kan vara på rymmen i flera år och för en okastrerad katt blir det många kattungar som hinner födas till emlöshet under den tiden.Även innekatter kan råka slinka ut ibland och inte hittas.

Sen kan man alltid ge pengar eller saker till loppisar,köpa kattkalendrar, köpa saker téx kattleksaker av katthem, en del katthem kanske vill ha hjälp med hemsidan eller skjutsa katter till veterinär, vara med och stå i djuraffär och prata katt under kattens dag.

Man kan sprida information om olika kattevenemang

Ger man 10 kr i månaden är det bättre än ingenting.

Man kan göra saker, t.ex virka och sticka kattleksaker och ge till katthemmen eller sälja dem och ge pengarna till katthemmen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
12/4/12, 4:42 PM
#83

Alla tips i #82 är jättebra. Det finns en sak till man kan göra: propagera för att alla katter ska kastreras! Lyckas man övertyga en enda kattägare så har man indirekt räddat 120 katter det året.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
TerriZue
12/5/12, 9:55 AM
#84

Det är ju jättebra tips! :) Jag kan ju göra en hel del! :) Jag vet att Livbojen här i stan brukar be om donationer i form av bakverk och sånt när de ska stå ute någonstans och sälja eller dela ut information, sånt kan jag ju absolut bidra med och köpa kattkalendrar är ju en superidé! Jag kan absolut börja donera lite pengar och propagerar för kastation av katter gör jag så gott jag kan (har lyckats övertyga min syster att kastrera, vaccinera, chippa och försäkra båda sina huskatter). :)

Det känns skönt att kunna göra någonting även om det bara är lite. Jag ser fram emot den dagen jag själv kan adoptera en liten hemlösing.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Katthemsmatten
12/5/12, 11:21 AM
#85

Om du kollar med Livbojen kanske de söker volontärer som kan hjälpa till med att stå på stan och skramla bössa, stå på loppisar och annat som de arrangerar. Det är saker som även allergiker kan hjälpa till med praktiskt. Ofta är den praktiska hjälpen lika välkommen som den monetära eftersom det frigör tid för dem som är mer specialicerade på att fånga in/sköta katter kan ägna sig åt den verksamheten.

Något som katthem i gemen brukar behöva är hjälp med att söka sponsorer, arrangera event, hålla kontakt med zoobutiker/veterinärerkliniker för att få ställa ut bössor (som ju ska tömmas också) och sälja eventuella kalendrar. Dessa ska transporteras till försäljningsstället, överblivna ex ska hämtas tillbaka och kassan ska hämtas. Allt detta tar tid från själva hanteringen av katterna och därför är det oerhört värdefullt att få hjälp av andra att sköta den typen av uppgifter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
12/5/12, 11:53 AM
#86

Ett annat tis är att man kan handla genom sponsorhuset,när man handlar online

www.sponsorhuset.se

  • Handla från CDON, Bokus, Inkclub och över 200 andra välkända nätbutiker.
  • Varje köp genererar pengar till föreningen
  • Du får poäng på varje köp. Bli medlem!
  • Växla in poängen mot presentkort. Poängshoppen.
  • Det kostar inget extra att handla.

Man kan även köpa biljetter till olika evenemang,boka hotell,bli medlem på tradera m.m

www.sportklicket.se (en del av sponsorhuset)

  • Varje klick som genererar en ny sidvisning ger pengar till föreningen.

Gör man sportklicket till startsida får föreningen också pengar.Det är fråga om ören,men det kan också bli en summa . Man måste vara inloggad,

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Gatukorsning
12/5/12, 1:31 PM
#87

Jag vet alltför väl hur det ser ut därute. Men jag blir så ledsen ändå av att se och höra om allt detta.

Kärleken till mina hittekatter hemma hos mig är oändlig…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

marabo_
12/5/12, 5:45 PM
#88

vilka fruktansvärda blider (filmer) tårarna bara sprutar det är för hemskt! hur kan man! jag har ett litet (stort problem) min kompis har bond katter (okastrerade) som har fått hela 12 kullar på en katt. jag har sagt att dom borde kastrera sina katter men det blir bara fler och fler just nu har deras katt en kull och det är jätteguligt osv… men jag vet inte vad som händer om dom inte får sålt dom!

sen har jag ett till problen det finns en katt där jag bor, den är deprimerad och skygg den har varit en jättefin katt men när dens bästa vän flytade blev den deprimerad och ägaren orkade inte med den länger så dom flytade och lämnade honon här, vet ej om han är kastrerad han går inte att fånga in han är för skygg men han kommer inte överleva vintern här är det så pass kalt! jag vet inte vad jag ska göra! det är för synd!

majvi
12/5/12, 7:14 PM
#89

#88 Du kan visa det här för din kompis

Det här gäller för katter

Tillstånd krävs för den som

  • håller tio eller fler katter äldre än tolv månader, till exempel har hand om egna katter eller håller katter på foder
  • föder upp tre eller fler kullar per år
  • upplåter tre eller fler katter per år
  • säljer katter från tre eller fler kullar per år av egen uppfödning
  • säljer tre eller fler katter per år från annans uppfödning
  • förvarar eller utfodrar fyra eller fler katter
  • bedriver yrkesmässig verksamhet.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/tillstandforverksamhetermedhundochkatt.4.207049b811dd8a513dc8000452.html

En del bryr sig inte om det men man kan anmäla fallet till länsstyrelsen.

Kan du låna en fälla av någon för att fånga in den skygga katten?Den blir säkert snabbt tam igen när den får komma in.

Du kanske kan ordna en vinterbostad så länge ,här finns flera tips

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d716421b9cb462233072768-vinterbostad-at-hemlosa-katter

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

marabo_
12/5/12, 7:52 PM
#90

tack för svar #89 problemet med den lämnade katten är att jag inte sett den på 1 vecka och min pappa är allergisk! :(

Annons:
majvi
12/6/12, 4:49 PM
#91

Jag glömde skriva att om någon flyttar ifrån katten ska det givetvis anmälas också.Det måste bli slut med sånt beteende men då måste länsstyrelsen få upplysningar om det.

Nu kanske inte de gör så mycket men de hör väl av sig till kattägaren och förhoppningsvis gör inte kattägaren om det. kanske att den frånflyttade katten också tas omhand.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[RMSLiners]
12/6/12, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Lägger upp bild på en herrelös kattunge, mager och hungrig, som fanns i en kattkoloni helt övergiven.

Bilden är på när han kom hem till oss, enda vi hade med oss var en kartong och en filt när vi hitta honom.

[RMSLiners]
12/6/12, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Flaskmata honom i flera veckor tills vi upptäckte att något inte stod rätt till. Besök till veterinären igen med han där det konstaterades att han hade epilepsi alternativt hjärnblödning så han fick somna in och jag grät floder inne hos veterinären.

ca 6-7 veckor gammal var han enligt veterinären.

Sånt här kan förhindras om folk kastrerar sina katter och ger fan i att dumpa dem ute.

Whirlie
12/7/12, 9:56 AM
#94

Håller med om att det är så märkligt hur låg status ett sällskapsdjur kan ha i samhället. Aldrig att folk skulle lämna kvar sin hund vind för våg när de flyttar t.ex..

Utöver problemet med hemlösa katter vill jag också lyfta de som köper katt och sedan tröttnar och avlivar. Dessa katter kommer, som tur är, aldrig in i hemlöshetsstatistiken. Men jag tycker det är fruktansvärt tråkigt ändå.

Självklart kan man tröttna på även en raskatt, men jag tror att om man gett 8 000:- för en katt så har man tänkt till ordentligt innan. Jämfört med om någon har en söt kattunge i granngården för en hundralapp. Sedan kan man såklart bli allergisk eller få allergiska barn, det kan man inte påverka. Men att bara inte ha tid eller plats för en katt helt plötsligt, det är jag helt oförstående till.

Har själv en person i bekantskapskretsen vars flickvän hade en huskatt. När de flyttade ihop och hon fick bättre ekonomi köpte de tre raskatter. Huskatten, som varit ensamkatt hela sitt liv (7 år gammal) blev helstressad av det hela. Ena veckan annonserade de ut katten till sina vänner på Facebook (om någon ville överta den). Veckan efter, när en av mina vänner hittat ett hem åt katten, var den redan avlivad.

Min katt har precis samma historia. Ägarna skaffade fler katter och hon som varit ensamkatt hela sitt liv blev jättestressad. De valde den enkla vägen och tog henne till veterinär för avlivning. Men som tur var så ville inte veterinären avliva henne pga enbart beteendeproblem och katthemmet de samarbetade med hade plats. Så nu sussar hon lugnt och sött bredivd mig i soffan.

majvi
12/29/12, 12:26 PM
#95

Det finns en del som betalar 1500-2000 kr för en huskattunge men några år senare kanske det blir skilsmässa en ny partner hittas ,som är allergisk mot katt.Eller säger att han/hon är det.Då är det inte alla katter som betraktas som familjemedlemmar .

Många gånger söks det inte aktivt efter ett nytt hem utan man hör med den närmaste bekantskapskretsen.Eller tycker att det är katthemmets ansvar att hjälpa till.

Antalet kattungar som föds måste minska så att vi kan erbjuda alla katter bra hem hela deras långa liv.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Druiden
12/29/12, 3:09 PM
#96

Åh vad ledsen jag blir när jag ser sånthär. Gråter

Vi fick själva omhänderta två styckna kattungar av ett par grannar som vi hade för ett par år sedan.  
Dem miss skötte sina katter och kastrerade inte honan, så hon fick kullar efter kullar.   

Dessutom var dem inte riktigt friska och rökte innomhus, och mycket bråk.  Dem ville inte ha kvar kattungarna så vi fick ta två av dem rätt så tidigt ifrån mamman istället för att dem inte skulle bli utekatter.

Medarbetare på Pokémon Ifokus

majvi
1/20/13, 9:41 AM
#97

Det finns naturligtvis många historier som jag inte känner till men det har t.ex hittats en död katt i en stängd transportbur i skogen.Katten hade försökt ta sig ut,men lyckades inte.

Hundar har hittat igentejpade kartonger med kattungar i skogen och det har även hittats kattungar som begravts levande.

Kattungar har satts ut i närheten av stora vägar.

Jag minns 2 katter som satt som paralyserade i snön i timmar, de hade troligen inte varit ute innan de dumpades.De var i chocktillstånd

Vi måste se till att antalet kattungar som föds minskar för att förhindra detta.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
KakaN_95
1/20/13, 3:48 PM
#98

Trots att mina småflickor är innekatter och de troligtvis aldrig kommer att gå ut, så kommer jag att sterilisera dem, för vem vet? De kanske rymmer någon gång, och då vill inte jag vara skyldig till att det kommer till flera hemlösa kattungar!

Gatukorsning
1/20/13, 4:18 PM
#99

#98 Håller med. Både hankatten och honkatten här hemma är innekatter och kastrerade. För vem vet?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Hawknestgrove
1/21/13, 2:19 PM
#100

JA finns ingen som helst anledning till att INTE kastrera katter, såvida man inte håller på med verklig seriös raskattavel.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

majvi
2/7/13, 7:58 PM
#101

Hon hade 2 katter från början , de hade blivit 37 innan ASPCA-en djurrättsorganisation kom dit.

Troligen var de första katterna av olika kön men det finns också hankatter som har klättrat in via en balkong för att para sig med en hona .

Vi vet att katter förökar sig snabbt, jag vet inte om hon tyckte att hon inte hade råd att kastrera katterna eller tid att ta dem till veterinären,men kattmat och Kattsand kostar också

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

viktoria91
2/7/13, 7:59 PM
#102

#98 Av samma anledning kastrerar jag mina också! Har 3 kastrerade honor. Dels minska risken för sjukdomar också och att dem ska slippa stressen från att löpa och jag slipper skriken.

majvi
3/16/13, 10:32 AM
#103

Kattungesäsongen börjar nu.Många kattungar föds ute och utan hjälp dör 75% av dem innan de blir 6 månader.För att minska antalet utefödda kattungar kan man kastrera utelevande katter och släppa tillbaks dem igen-med daglig tillsyn ,mat och katthus

Då och då rymmer katter en del är okastrerade och är borta länge.De kan ge upphov till många kattungar som svälter,fryser ihjäl etc.Rymlingarna har också bättre förutsättningar att överleva om de slipper vara dräktiga och föda ute då de behöver all den näring de kan få till sig själva.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

mallabralla
3/16/13, 11:17 AM
#104

bra tråd! om man älskar sina djur så tar man ansvar för dem!

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Katthemsmatten
3/16/13, 3:38 PM
#105

Många kliniker har kastreringskampanjer i mars. Se tråd från signaturen eskils för många tips. Och se till att ni sticker dessa adresser under näsan på alla som har en okastrerad katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
3/29/13, 12:19 PM
#106

Många kattungar föds av hemlösa katthonor.Det är bara en del av alla dräktiga honkatter och mammor med ungar som det finns plats för på katthem och i fosterhem. Man kan inte skilja på ungar som har växt upp i fosterhem och de som föds i planerade kullar när det gäller t.ex hur sociala de är

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
4/21/13, 2:57 PM
#107

Övergivna kattungar kan råka illa ut.Hjälp dem

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

mallabralla
4/21/13, 3:01 PM
#108

#107

fy jag gråter när jag ser detta, fattar inte hur människan kan vara så grym.

Sajtvärd på Perser iFokus

majvi
5/11/13, 11:00 AM
#109

#108 Det finns grymma människor men det finns också eldsjälar som gör allt för att hjälpa katterna.Jag måste tro att det goda övervinner det onda.En del barn kan vara grymma mot djur,de vet inte vad empati är.

Empati är något som borde finnas med i undervisningen i skolan.Både om människor och djur.

"I en värld fylld med hat, måste vi ändå våga hoppas. I en värld fylld med ilska, måste vi ändå våga att trösta. I en värld fylld med förtvivlan, måste vi ändå våga  att drömma. Och i en värld fylld av misstro, måste vi  ändå våga  att tro. "MJ

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

mallabralla
5/11/13, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

#109

tittade igenom filmerna och den i #13 är så gripande. jag bara gråter. Vi hade en pojke från ett katthem för några år sedan.

Han var 9 månader när vi fick honom. han var så rädd, det gick inte att komma nära. men på avstånd ålade han runt i hägnet och strök sig mot gallret, det var kärlek vid första ögonkast. 

dagen kom då vi fick hämta hem honom, det var tufft för honom men vi tog oss hem och han sprang på en gång in under sängen och gömde sig.

dem andra katterna var nyfikna men höll sig på avstånd.

vi ställde in mat och vatten under sängen och på natten när han nog trodde att alla sov hörde vi ett smaskande under sängen.

nästa dag gick och ingen skymt av honom, natten kom och liksom natten innan när han trodde alla sov smaskades det för fullt. Men till min stora häpnad hörde vi även en katt som var i full gång och rejsade genom huset lekandes med en boll, ja det var han.

på detta vis hade vi det ca 2 veckor. sedan var han ute och åt, lekte och mös med dem andra katterna. men vi fick inte närma oss honom. det gjorde inget för oss, så länge han var lycklig och åt och kände sig trygg var vi glada.

månaderna gick och han började prata och stryka sig mot oss när det vankades mat. Han lät som ett litet lamm och svansen vibrerade exalterat när det vankades gott. han hade sin egen stil när han åt torrfoder. han petade ut varje bit och lekte med den innan han stoppade den i munnen, jag antar att det satt i sedan han levt hela sitt liv ute och behövt jaga sin egna mat. 

Dammsugaren var inte populär, när vi skulle dammsuga tog vi in honom på toaletten. till slut lärde han sig att så fort vi tog fram dammsugaren sprang han in på toa.

Han blommade ut efter ca ett år och kunde till och med komma fram till främlingar och stryka sig, sova i sängen hos oss och bli klappad. Han sökte kontakt, han kom och strök sig och när han inte fick uppmärksamhet då bet han i våra fötter eller ben. Vi kunde aldrig klappa honom framifrån, han var otroligt rädd för händer, men vi lärde oss snabbt vad han gillade och kropp och huvud var inga problem.

Simba som vi döpte honom till lever inte idag, vi kom hem en dag och då hade han kräkts blod i hela lägenheten. Hos veterinären konstaterades att inget gick att göra, han var trasig invärtes efter sin första tid utomhus, det kan ha varit att han ätit en mus med små doser råttgift som sakta tärde på kroppen, eller så hade han fått i sig någon giftig vätska. vi vet ej säkert. Vi lät honom somna. Vi hade honom nästan 2 år, ett alldeles för kort liv, men i jämförelse med hur hans liv kunnat se ut i det vilda är jag glad att han fick leva den korta tid med kärlek, värme och omvårdnad.

kände bara att jag var tvungen att skriva av mig om detta, även om det blev långt. Hans historia liksom alla andra katters är värd att berättas.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
5/11/13, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

en till bild på simba, vila i frid ❤️

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Katthemsmatten
5/12/13, 8:56 PM
#112

#10 Vilken fin berättelse. Du gjorde skillnad för Simba som fick trygghet, mat, värme och kärlek i sitt liv. Många av våra hittekatter har haft det tufft, men att få känna sig älskade och uppskattade precis för den de är gör all skillnad. Det är min fasta övertygelse.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
5/23/13, 10:04 AM
#113

Skriver man att det finns 100.000 hemlösa katter i Sverige så är det 100.000 individer var och en med sin historia.Varje individ känner smärta ,hunger,fryser, blir tacksamma för mat,vatten och värme.Även om inte alla katter visar den tacksamheten mot människorna till att börja med.Hemlösa ,vanvårdade kattungar som nyss har börjat livet och leker med varann ska plötsligt dö för att myndigheter inte vill samarbeta med kattföreningar.

En del katter kan verka mycket sjuka men kan bli friska igen endast med hjälp av uppvätskning,allmän god omvårdnad och antibiotika.

I andra fall har det gått för långt och veterinären kan inte göra något annat än avliva katten,men katten kan ändå hinna känna att den kommer in i värmen att någon bryr sig.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
6/1/13, 10:55 AM
#114

Oskarshamn

Fem drygt veckogamla kattungar hittades i helgen i en tillsluten plastpåse på rastplatsen Kyrkohögarna utmed riksväg 34 i Högsby kommun.

En privatperson hörde dem jama och larmade polisen, rapporterar lokala nyhetsmedier. Kattungarna, som just börjat öppna ögonen, finns nu på Katthemmet i Oskarshamn och har fått en fosterpappa i den blinda hankatten Lennart. Han slickar dem och tar hand om dem. Hemmet söker nu en surrogatmamma som kanske har förlorat ungar men fortfarande producerar mjölk. En veterinär har tittat på de små liven som trots strapatserna mår bra och är pigga.

_http://www.jonkopingsposten.se/nyheter/kattungar-overgivna-i-plastpase
_

Jag undrar hur många kattungar som kvävs och svälter ihjäl i plastpåsar och kartonger där de inte blir hittade i tid.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

pip89
6/1/13, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Tog hand om en oönskad kattunge. Helt underbar personlighet i säg och ett hjärta av guld. Idag har hon ett nytt permanent hem, som hon väl förtjänat

majvi
6/2/13, 11:55 AM
#116

Stockholms katthem tog hand om 3 kattungar som lämnades i en låda i en container i våras. Mostaza,Savina och Physalis har hunnit bli 12 veckor nu.

Vad händer med dessa kattungars mamma? Kommer hon snart få en kull igen?Det är möjligt att hon redan har en kull som sedan kommer att läggas i soporna.

Vill man inte ha kattungar får man se till att katten blir kastrerad.Man kan förstås hålla katten inne utan okastrerade katter av det andra könet tills man har sparat ihop till kastreringen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
6/2/13, 1:03 PM
#117

#116 Risken finns givetvis att det blir precis som du beskriver. Eftersom mamman inte är känd har det heller inte funnits någon möjlighet att hjälpa henne, vilket hade varit fallet om föreningen hade vetat vem hon är.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
6/3/13, 7:48 PM
#118

Det verkar som att kattungarna har dumpats utan sin mamma både i Oskarshamn och Stockholm. Jag funderar på om det betyder att ägarna vill ha kvar kattmammorna.

Får man katten gratis eller nästintill då skulle jag gissa att i de flesta fall om man nu dumpar kattungarna så överges mamman också.Kanske man har betalt en del för katten och låter den få ungar men kattungarna blev fel färg och korthåriga och då vill man inte ha dem.

I det sistnämnda fallet är det bara att hoppas att dom inte försöker igen i så fall.

Jag undrar också om det kan vara ungefär samma personer som dumpar kull efter kull eller om de kommer på andra tankar och kastrerar katten .

Å andra sidan finns det gott om elaka människor

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
mallabralla
6/4/13, 1:13 AM
#119

Där mina föräldrar bor bor även en "bonde" han har en ladugård men ingen bondgård på det sätt som man kan tänka sig. däremot har han en honkatt som han håller lösgående och okastrerad, det blev vi varse en dag då vi skulle ta en promenad till sjön och hittade 5 nyfödda kattungar längs vägen utanför hans hus.

vi knackade på och påpekade detta och han svarade bara, ja jag vet, jag lade dem där till kråkorna.

kattungarna hade dessvärre dött av överhättning då det var mitt på en solig sommar dag och dem låg på asfalt.

Att kastrera honkatten var tydligen mycket betungande, att honkatten om och om igen skulle behöva gå igenom dräktighet och förlossning och sedan få sina ungar dödade på så makabert sätt bekom honom inte ett dugg.

Sajtvärd på Perser iFokus

majvi
6/16/13, 11:08 AM
#120

#Vilken hemsk människa som behandlar djur på detta vis

Tyvärr finns det alltför många utan samveten

ÖJEBYN En hel kattfamilj med fyra nyfödda ungar lämnades åt sitt öde efter vägen.

De hade tur och upptäcktes.

Djurplågeriet är polisanmält.

En man som kom körande efter vägen mellan Piteå och Älvsbyn en fredagseftermiddag i slutet av maj upptäckte som tur var katterna i diket.

Det blev deras räddning.

I två burar fanns de, hona, hane och fyra kattungar endast några veckor gamla. Katterna var magra, uttorkade och i behov av vård och omsorg.

Ni kan läsa mer här

_http://www.pitea-tidningen.se/pitea/overgiven-kattfamilj-raddad-av-eldsjalar-7701239-default.aspx
_

Hur många är det som inte upptäcks tro?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
7/12/13, 1:10 PM
#121

kattungar föds i dåliga förhållanden och många dör

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
7/28/13, 9:49 AM
#122

Tipper,Skipper och deras syskon stoppades i  påse och slängdes ut på gatan.Syskonen mosades när de blev överkörda.

Tipper och Skipper hade också dött om inte en hund hade tagit påsen , tagit hem dem till matte och inte gett sig förrän matte öppnade påsen.

Kastrera så inga fler kattungar dumpas och dör.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
9/11/13, 8:59 PM
#123

Kattungar hittade i plastpåse

Borås 2013-08-18 | Uppdaterad 2013-08-18

Igår hittades tre små kattungar i en plastpåse i en vägkant i Målsryd. Men tack vare organisationen Katt i Borås fick de ett nytt, tillfälligt hem bara några timmar senare.

Kim Vetterlund, en av grundarna till hjälporganisationen Katt i Borås, berättar att kattungarna var i dåligt skick när de hittades. De hade troligen legat i plastpåsen i ett par dagar, de var magra och satt i sin egen avföring. Flickan som hittat katterna kontaktade både polisen och Katt i Borås. Ett par timmar senare hade de fått tak över huvudet hos Kims granne Emma Danielzon.

– Det var en självklarhet att de fick komma hit, säger Emma.

Emma hade nämligen redan kattungar och mamman Trolla hade fortfarande mjölk. Ungarna uppskattas vara drygt fyra veckor gamla, eftersom de är lika stora som Emmas egna kattungar. När BT besöker kattungarna i sitt nya tillfälliga hem leker de glatt med sina nya kompisar.

Tyvärr är det inte ovanligt att katter överges av sin ägare, och begreppet sommarkatt används ofta för att beskriva problematiken. Även om Kim Vetterlund påpekar att problemet finns året runt. Han menar att det beror på okunskap. En del ägare har inte koll på kastrering, och de som har hankatter ser ibland ingen anledning att kastera eftersom deras katt inte kan få ungar.

– Men vi får ju in dumpade katter, säger han.

Nu får kattungarna vila och äta upp sig. Först när de är tolv veckor gamla är de stora nog att säljas. Ärendet är polisanmält som djurplågeri.

http://www.bt.se/nyheter/boras/kattungar-hittade-i-plastpase%283901062%29.gm

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
9/19/13, 7:24 PM
#124

Här är ett kort utdrag ur ett obduktionsprotokoll från SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) på en inlämnad katthona som var hemlös:

  • Njuren är inflammerad

  • Levern degenerad -svultit

  • I Magsäcken fanns: kadaver, barr, jord

  • Mjälten har fått förändringar

  • Långvarit förlöpande sjukdomsförlopp

  • Avmagrad

  • Hudsönderfall

  • Angripen av flugmask

  • Förlossning för ca 48 timmar sedan

  • Urinvägsinfektion-Varbildning

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
9/21/13, 5:39 PM
#125

Övergiven kattunge hittades i Väsby

Sommarkatter och så kallade vildkatter är ett stort problem i Sverige. Phrida Olsson på Svenska Djurambulansen i Stockholm ser det dagligen. En övergiven kattunge i Upplands Väsby hade turen på sin sida och fick hjälp.

Utan chipmärkning och halsband låg en rädd kattunge tryckt mot en husvägg i Upplands Väsby och jamade. Kattungen hittades av en välvillig privatperson som bestämde sig för att försöka hjälpa den. Efter en vädjan på Facebook har nu katten fått ett tryggt hem där han ska få stanna.

Phrida Olsson på Svenska Djurambulansen i Stockholm ser liknande fall dagligen.
– Det finns uppskattningsvis 20 000 hemlösa katter bara i Stockholms län, berättar hon.

Kapaciteten att ta hand om alla hemlösa katter finns inte. Phrida Olsson berättar att katter dumpas lite var stans där folk rör sig och kan hitta dem. Gärna på platser där man vet att det finns djurvänner. Vid djuraffärer, gårdar och veterinärmottagningar.

– Vi beblandar oss väldigt lite med sådana här fall. Vi har ingen möjlighet att ta hand om dem. Det är så många.

Särskilt efter semestern ökar antalet. Att sommarkatter minskat eller skulle vara en myt – något som det emellanåt talas om – ser inte volontärerna.

 Ett vanligt, men förödande scenario är en familj som köper en söt kattunge och tar med till landet, tror Phrida Olsson.– Man har katten under sommaren och tar hand om den. Men till hösten lämnas den kvar. Och nästa sommar är den borta. Det finns en enorm okunskap bland vuxna. De tror ofta att katten ska klara sig och fånga möss, men de klarar inte det.

Katter stannar ofta kvar i närheten. Inte allt för sällan hittas den död i närheten, några månader senare.

– De klarar inte kylan och har svårt att få tag i mat. Men de är trogna djur och stannar och väntar på att familjen ska komma tillbaka. Även om katter har en jaktlust är de husdjur. De jagar kanske småfåglar för skojs skull ibland, men de klarar sig inte på egen hand.

En anledning till det stora problemet med hemlösa katter tror Phrida Olsson är det låga värdet katter anses ha. En hund kostar vanligtvis från 10 000 kronor och uppåt. En bondkatt några hundralappar.

– Det kostar nästan ingenting. Därför blir beslutet mindre verkar det som. Man skaffar en katt av impuls – och inser inte att den lever i 20 år. Det är ett åtagande. Den behöver mat, kärlek och veterinärvård.

Linnea Strand och Andreas Stuve bor tillsammans och har sedan några månader tillbaka velat skaffa en katt. En vän till dem såg en bild på kattungen i Upplands Väsby med vädjan på Facebook om ett hem till den. Dagen efter hade leksaker, transportbur och klösbräda införskaffats och den nya familjemedlemmen kunde hämtas i det tillfälliga hemmet.

– Han är frisk och mår bra. Han behöver bara ett hem, säger Linnea Strand.– Vi har pratat så länge om att skaffa katt. Nu kunde vi skaffa en som verkligen behöver ett hem, säger Andreas Stuve.

Phrida Olsson blir glad av att höra hur det gått för just den här kattungen.– Det här är ett drömscenario.

Det finns så många katter redan som behöver hem. Alla borde kastrera sina katter för att förebygga att fler föds. Chipmärk eller öronmärk och ha halsband på den – så man vet att den tillhör någon.

Pauline Cederblad

http://www.direktpress.se/viivasby/Nyheter/Overgiven-kattunge-hittades-i-Vasby/

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
majvi
9/24/13, 7:51 PM
#126

Låt inte kattungar få kattungar.Många unga katter hinner få en kull kattungar före kastreringen då ägarna tror att de är för unga för att vara könsmogna.

Fördelar med kastrering

Katthonor slipper bli utslitna efter många dräktigheter och förlossningar

Man undviker hälsorisker vid dräktighet,förlossning och digivning

Bidrar till att minska spridning av infektionssjukdomar som Felv och FIV

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
9/28/13, 10:27 AM
#127

Kattfamilj dumpades vid Tingvallaskogen

Carina Lundblads hundpromenad i skogen slutade med en upptäckt av en liten kattfamilj som någon lämnat kvar. Efter en rundringning fick hon hjälp av kattvänner som kunde inhysa den lilla familjen tillfälligt. Nu söker både källingar och kattmor ett tryggt hem.

När Carina Lundblad var ute och gick med sin riesenschnauzer vid Tingvallaskogen i fredags gjorde hon en sällsam upptäckt i gräset.

– Jag trodde först att det var en påkörd katt. Det är ganska högt gräs precis där vid sidan om vägen.

Efter att ha avlett hunden lite, tittade Carina närmare och fick se en mager katt, med fyra små källingar som låg och diade för fullt.

– Mamman var mager, men ungarna såg ut att må bra.

Platsen ligger mellan Åstorp och Wrams Gunnarstorp och används lite som en avstjälpningsplats för trädgårdsavfall och annat bråte, enligt Carina.

– Det var hemskt att tänka vad folk gör, bara stanna och släppa ut dem där.

Carina är hundmänniska och har förutom det, häst och marsvin, och ingen möjlighet att ta hand om en katt. Polisen, Tassebo och djursjukhuset kunde inte göra så mycket en fredagsförmiddag. Hon ringde sin arbetskamrat Anna Sonesson, som i sin tur ringde till kattägaren Katarina Nilsson i Billesholm.

– Jag har tre katter hemma, två är från katthjälpsorganisationer, berättar Katarina Nilsson som inte tvekade att rycka ut.

Tillsammans med Anna åkte hon för att försöka fånga katterna, men vid tillfället var kattmamman ute på vift i skogen.

– Antagligen för att söka efter mat åt sig själv då källingarna diar så mycket. De är bara runt sex veckor och behöver sin mamma. Vi ställde dit mat, vatten och en kattbur i buskaget. Vi skrev en lapp på kattburen också, säger Katarina.

Vid nästa besök kom alla katterna med dem hem.

– Det märktes att det är tamkatter, mamman kom direkt och ville kela med oss.

En vän till Katarina i Billesholm är viltvårdare och har en stor inhägnad i sin trädgård.

– Hon är bortrest nu, men jag kunde hysa in katterna där och fick spika upp ett litet tak. Det har ju regnat så mycket nu.

Katterna har anpassat sig väl i inhägnaden. Det finns värme, tak, mat och leksaker. De börjar också äta upp sig.

– De får vatten och blötlagt torrfoder för kattungar. Katter ska ha vatten, inte mjölk och grädde som många tror. Det är en missuppfattning, deras magar tål inte laktosen.

Katarina vet hur viktigt det är att se efter sin katt och framförallt att sterilisera den. Något som många drar sig för på grund av kostnaden.

– Man kan ringa djursjukhuset. De har kampanj för att få sterilisera och kastrera en katt. Det är också vanligt att folk skaffar sommarkatt och sedan inte vill ha katten. Dessa dumpas utanför Tassebo, ett katthem i Helsingborg. Omhändertagna djur som polisen har hand om finns på upphittadedjur.se.

Katarina NIlsson vill gärna se till att folk vet vad de ger sig in på när de tar hand om en katt.

– Ska man vara borta mycket ska katten ha en kompis, gärna från samma kull. Sedan måste man tänka på kostnaderna med mat, försäkring, vaccinering och sterilisering. Katten är ingen leksak man tar fram när man vill kela. En tamkatt klarar sig inte i skogen, säger hon.

– Dessa hade inte ens vatten, där jag hittade dem, säger Carina Lundblad.

Båda två hoppas nu på ett gott hem till de små och kattmamman.

– De är bara runt sex veckor nu, men vid tolv veckor kan de få nytt hem.

– Sista utvägen blir tyvärr avlivning då jag inte har råd att ha fler än tre katter. Men jag vill absolut inte att detta ska ske. Det måste lösa sig, säger Katarina.

Elin Fexner

http://hd.se/bjuv/2011/08/02/kattfamilj-dumpades-vid/

De skriver om  att sterilisera katter men nuförtiden kastrerar man både hon och hankatter

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
10/1/13, 3:44 PM
#128

22 katter lämnades i flyttkartonger

På Kattstallet i Åkeshov blev det extra mycket att göra häromdagen när en man och en kvinna utan förvarning anlände till katthemmet med inte mindre än 15 kattungar och 7 vuxna katter. Enlig paret så hade de hittat katterna övergivna i ett grönområde nära Hässelby Gård. Personal och volontärer på Kattstallet kavlade upp ärmarna och lyckades genom omflyttningar göra plats för nykomlingarna. Efter genomgång av veterinär visade det sig att bland katterna fanns två vuxna, okastrerade hanar och fem kattmammor med ungar. Hur det har blivit så många kattungar är inte svårt att räkna ut! Katterna mår bra och får nu extra omvårdnad på Blå avdelning som hastigt förvandlats till extra karantän. Att få in så många katter på en gång innebär dock mycket extra arbete och kostnader som inte var planerade.

http://www.kattstallet.se/aktuellt.aspx

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

hund_katt
10/1/13, 4:04 PM
#129

om man hittar en lös hund på gatorna så tar folk hand om den direkt. men katter!? är de inte lika 'värda' på nåt sätt? kan inte alla (i alla fall de som bor i stan) kastrera och ha halsband på katten och helst inomhus katter? det förökas fler katter om man 'LÅTER' dom para sig ute. plus att man vet inte vilka typer av mäniskor som finns. våran älskade katt blev skjuten av ett luftgevär så vi fick avliva henne :( hittar man en katt utan halsband då så tycke jag man tar hand om den. hittar man en katt med telefon nr som går till en familj på andra sidan stan t.ex. så tycker jag man ska ringa ägaren, vissa katter trivs ju inte att bara vara inne. det skulle bli bättre om man såg till katterna lite mer :(

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

majvi
10/12/13, 9:15 AM
#130

#129 Det var sorgligt det som din katt blev utsatt för.

Om alla utegående katter med ägare,både på landet och i stan skulle kastreras vore det till stor hjälp för oss som vill hjälpa de katter som redan är hemlösa.

Det är ett problem att många okastrerade katter rymmer eller överges som sedan får kattungar ..och snart blir där en koloni

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
10/13/13, 12:43 PM
#131

Kattungar som hittades i soporna

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
10/30/13, 8:43 PM
#132

Vem dumpar kattungar i Skog?

SKOG.

Vem dumpar kattungar i Skog utanför Falun?

Det undrar boende i byn, som tröttnat på att hitta dumpade kattungar i skogen runt omkring.

Kattungar som är sociala och måste ha haft ett hem.

Relaterat

- Skogsområdet här verkar ha blivit en återkommande avstjälpningsplats för katter och kattungar, säger Åke Wiklund i Skog.

Han har själv tagit hand om två avlivningshotade katter, och i tisdags morse tittade en liten kattunge fram under bilen när han kom ut.

Den såg sig förskräckt omkring och kunde omöjlig ha tagit sig dit på egen hand. Åke Wiklund lockade fram kattungen, som blev överlycklig att bli omhändertagen och få komma in.

Åke ringde Djurdetektiven, som i samma veva fick veta att katthemmet i Borlänge fått in två kattungar och en ungkatt från Skog dagen innan.

De tre katterna hade hittats i skogen av svampplockaren Per Nilsson, och var även de lika sociala som den ensamma kattungen.

Allting tyder på att de kommer från samma ställe, inte minst det faktum att alla har ingrodd skabbio öronen och nu behandlas på katthemmet.

Tidningen har tidigare flera år i rad skrivit om dumpade katter och kattungar just i skogsområdet kring den lilla byn Skog. Och skrämmande är att de djur som hittats i mångt och mycket påminner om varandra.

- Det är tragiskt att människor kan bete sig på det här sättet mot oskyldiga djur, säger länets "djurpolis" kommissarie Hans-Erik Rehnstam.

Han framhåller att dumpa djur är djurplågeri och straffbart om man kan hitta den eller de skyldiga. Eftersom det dessutom upprepas varje höst, i samma område, är det troligt att kattungarna kommer från samma ställe.

Såväl polisen som Djurdetektiven och personalen på katthemmet är angelägna att komma i kontakt med någon som kan bringa klarhet i var de dumpade kattungarna och den vuxna katten kommer ifrån.

Minsta tips som kan stoppa den återkommande dumpningen är välkommet. Så vet du något ring då Djurdetektiven på 023-195 35, så förmedlas dina uppgifter vidare till polisen.

http://www.dt.se/djurliv/1.5043950-vem-dumpar-kattungar-i-skog-

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
majvi
11/8/13, 5:23 PM
#133

Den som dumpade dessa katter och kattungar ägnade stor energi åt att hitta en så avlägsen plats som möjligt där hen kunde dumpa katterna.Ibland är hunden kattens bästa vän, det är många hundägare som har varit ute och gått i skogen där hunden har hittat katter.Med eller utan kartong.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
11/16/13, 9:51 AM
#134

Kattfamilj lämnades ombord på ett tåg

Vem lämnade kattmamman Flisan och fem nyfödda ungar på hatthyllan ombord på ett regionaltåg?

Den frågan ställer sig nu katthemmet i Kristinehamn efter att de fem ungarna med mamman hittades i en kartong av tågpersonalen.

– Det är ju inget man glömmer direkt. Det känns som att de övergavs där, säger Katinka Ridde-Coffey på Djurskyddet till Expressen.se.

Det var under tisdagen som tågpersonalen, som var i full färd med att städa regionaltåget som gått mellan Borlänge och Kristinehamn, gjorde fyndet.

Tåget hade förmodligen stått i depån sedan i lördags. Men en av resenärerna verkar ha glömt något på hatthyllan.

– Det var en kartong med en kattmamma och fem små ungar i, säger Katinka Ridde-Coffey på Djurskyddet i Kristinehamn.

Räddades av tågpersonal

De hade varken mat eller vatten, och kattungarna är inte mer än några dagar gamla. En handduk låg i botten av kartongen.

– Det var väl mamman som var mest ankommen. Ungarna kunde ju dia från henne, säger Katinka Ridde-Coffey.

Tågpersonalen tog dem till katthemmet i Kristinehamn där de nu återhämtar sig.

– De mår jättebra, de har kommit tillrätta med leksaker, mat och vatten, säger hon.

"Man undrar"

När de vuxit till sig ska de till nya hem. De har inte fått några namn än.

Men mysteriet kvarstår fortfarande.

– Man undrar ju hur de hamnade där, säger Katinka Ridde-Coffey.

http://www.expressen.se/nyheter/kattfamilj-lamnades-ombord-pa-ett-tag/?fb_action_ids=590976830949086&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%22590976830949086%22%3

Ännu en som inte ville ha sin katt

=====================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

seve_ina
11/19/13, 2:18 PM
#135

Ja det är sorgligt och tragiskt att katter behandlas så här. De verkar inte ha något värde alls. Tråkigt nog kostar ett kramdjur mer än en en levande katt på tex annonssiter som Blocket. Ett kramdjur är ett ting, en katt är en levande varelse som känner smärta, rädsla och sorg.
Vi måste alla hjälpas åt att höja katters status, hjälpa aktter få ett värdigt bra liv, visa att katter också kostar pengar och börja ta betalt och inte ge bort katter.
Drömmen vore att en lag om kastration av alla huskatter fanns.
Eller ett avlingsförbud på huskatter. Det är så onödigt att avla på huskatter när det finns så många hemlösa utefödda katter som behöver hjälp.
Situationen för de hemlösa är värre än vad många känner till. Man tror nu óckså att siffrorna vad gäller hemlösa katter i tex Stockholmslän är långt högre än man trott tidigare, att det nu ska finnas över 50 000 hemlösa katter i Stockholms län.

Mvh Ina
Luffarkatten - För katter som vill in i värmen
www.luffarkatten.se
Fb: Luffarkatten

majvi
11/24/13, 3:18 PM
#136

Jag har läst om flera ställen i USA där det är lag på kastrering att det inte har hjälpt särskilt mycket .Det är väl som lagarna här att man får ta högst två kullar på sin katt innan man måste ha tillstånd men någon koll på det är det inte.

Vad som verkligen har gjort skillnad i USA är när det har öppnat kliniker med lågpriskastrering.

Vi får väl betala moms på kastreringen, det kan dom ta bort.Sen är det dyrt för myndigheter att betala pensionat för tillvaratagnakatter medan man bedömer om de är hanterbara-vilket ibland görs av de som inte känner till katter särskilt  bra.De pengarna kan användas till kastrering av hittekatter.

Det finns många personer som matar  hittekatter, det finns inte plats på katthemmet,varken katthemmet eller personen har råd att kastrera.(Det kan finnas både katthem och privatpersoner som betalar för kastrering men inte i mitt exempel.)

Katthemmen kan få kastreringspengarna där allt  eller en del går in i en pott och när personer ringer om upphittade katter som är garanterat hemlösa då kan upphittaren få en kupong av katthemmet som gäller för kastrering.Katter förökar sig snabbt och kasteras den första katten så blir det inte fler ungar och det går inte överstyr.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Thaeri
11/26/13, 3:01 AM
#137

#136, det finns ingen lag på antal kullar på en katt innan tillstånd.

Det du tänker på är att man inte får ta fler än två kullar per år utan tillstånd totalt, men har man bara en hona brukar man klara den gränsen. Och även om man inte håller sig till den begränsningen krävs det att folk i ens omgivning vet att den ens finns och att man överskrider den för att man ska få en anmälan på sig.

majvi
12/3/13, 7:51 PM
#138

Med tanke på att en katt som får gå ut kan bli dräktig ganska snart efter hon fått ungar så visst kan en katt få 3 kullar på ett år.Särskilt där det är lite varmare på vintern, som i södra Sverige.

Jag var med och fångade in en kattkoloni i mars det var kallt och snö.I kolonin fanns en kattunge på c;a 10 veckor-en hittades senare  ihjälfrusen-och där fanns också kattungar på c:a 5-6 månader så   kattungar kan födas året om även på vintern.

En del personer har flera honkatter för att inte tala om många gårdar som har många katter.

Den är inte optimal men det skulle göra skillnad om lagen om att man måste ha tillstånd från den tredje kattkullen samma år skulle efterföljas.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[ElisabethYL]
12/3/13, 8:31 PM
#139

Ang tågkatterna vet jag att några eller kanske alla har fått nya hem. Självklart lämnar ingen katt Barrliden före tolv veckors ålder, men ville ändå berätta det när de nämdes i #134.

Uppgifterna har jag fått direkt ifrån Djurskyddet Kristinehamn i en chattkonversation på Facebook för ett tag sen..

Annons:
TTD
12/5/13, 1:58 PM
#140

Förstår inte och kommer aldrig förstå varför man vill skada och slänga ut dessa underbara varelser som bara vill sin ägares bästa :( hittade själv min katt ute hon var så liten hade hur mycket öronskabb som helst basade diarré och ögoninflamation :( hade aldrig haft katt förut men förstod ju att hon aldrig skulle klara sig där ute helt ensam och brydde mig inte om min sambo skulle gå i tacket med fler djur i hemmet men jag stannade och hoppade av min cykel gick mot katten som gömde sig under en bil jag satte mig på huck och pratade lugnt med katten och helt chockad blev jag när hon själv kommer fram till mig och låter mig plocka upp henne. Jag cyklar med katten i min väska viste inte vad jag skulle göra men ville snabbt ta mig hem men först köpa mat till katten hem kommer vi jag låser in mig i köket med katten lägger ut tidningspapper och hon gör alla sina behov på tidningarna och då började jag fundera vilken j*vla pajas har kastat ut denna helt oskyldiga lilla katt?:( hon. Var inte mer än 6-7 veckor gammal och allt hon ville va att ha sin mamma och få kela och sova i famnen. Jag tog henne till veterinären och fick henne undersökt och fick mediciner och chipade och vaccinerade henne :) så nu är hon helt frisk och älskar att busa och kela :D Jag var så arg när jag tänkte på detta och ville och vill att alla som skadar sina djur ska få plågas på samma sätt blir så arg och ledsen när jag ser och läser om detta :( idag är min lilla tjej ca 7 månader gammal och är en innekatt som bara vill få titta ut genom fönstret och prata när hon ser fåglarna :D är så glad att just jag cyklade förbi den dagen och fick syn på den lilla katten strövade runder där bland bilarna och jag tvekade aldrig en sekund om att hon skulle stanna och bli gammal med mig :D men avskyr människorna som gjorde detta med henne .

majvi
12/8/13, 10:16 AM
#141

Det var nära att lådan med kattungarna hade blivit översnöad och att de hade begravts levande. Ägarna gjorde sig inte ens besväret att åka till djurhemmet och lämna in dem där-som man kan göra i USA.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
1/2/14, 5:12 PM
#142

Kattungar ska kunna leka och må bra

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
1/4/14, 2:43 PM
#143

Kattungar kan frysa ihjäl, men katter kan även bli förgiftade och här nämns det om kattungar som blivit levande begravna

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
1/25/14, 11:37 AM
#144

Tre kattungar slängdes i soporna , en kattunge överlevde tack vare en kvinna som hörde den.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2/9/14, 5:19 PM
#145

Kattungar som hittades övergivna när de var en vecka gamla

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
3/8/14, 9:10 AM
#146

Han pratar om att kastrering vid 6 månaders ålder förhindrar en del cancerformer men han pratar också om en studie med 10.000 kattungar och valpar som visade att personligheten ändrades inte efter kastreringen och som vuxna blev de normalstora även om de kastrerades då de var bara 8 veckor

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
majvi
4/17/14, 7:27 PM
#147

Snart börjar kattungesäsongen här. Tänk vad skönt det skulle vara om inga fler kattungar skulle överges

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
4/20/14, 10:32 AM
#148

Alla katter som går ute borde vara kastrerade. Det finns tillräckligt många katter ändå och det är svårt att hitta livslånga, goda hem till dem som redan finns.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
5/3/14, 1:42 PM
#149

En del  betraktar katter som skräp.

Jag har läst om att de hittade kvinnan , jag minns inte om hon blev åtalad.Hon kunde i alla fall inte förklara varför hon gjorde det hon gjorde

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

zorro2
5/18/14, 6:48 PM
#150

men hur skal man få stopp på huskatt aveln. hur skal man nå til alle dessa människor som tycker at deres honkatt er vacker og hon skal få en kull med ungar, eller at barnen skal få se "livets mirakel" 

hadde en kompis som ville ha kull på sin katthona da hon tyckte at den var sååå vakker og ville at hennes gener skulle föres videre…eller hur det var hun nu sa det. 

man kanskje skal be alle som har nyligen skaffet seg en katt eller tenkt skaffe seg en katt at man kan be dem gå inn på hittekatter i fokus.

dom som har barn i skolåldern samt jobber med hemlösa katter kan kanskje fråga om man kan ha en förelesning timme, kan vara även på dagis förskola.

majvi
6/22/14, 2:56 PM
#151

Kl 22:00 i kväll, mitt under socialiseringspasset , knackar det på dörren på katthemmet i Vaxholm. Där står en förtvivlad man. En katt har tagit sig in i hans villa, den ligger ner, helt apatisk och andas stilla. Han vet inte vart han s…ka vända sig, han tror att katten håller på att dö. Katten har en tatuering i örat men den är så gammal att den nu är omöjlig att tyda. Trots att vi redan har planer för kvällen, så tvekar vi inte en sekund. För denna misse och denne man behöver vår hjälp. Väl i mannens hem, konstaterar vi snabbt att denna misse är hemlös sedan lång tid tillbaka. Han är så utmärglad att höftbenen sticker ut. Han har utväxter på tänderna som gör att han inte längre kan stänga munnen. Han ligger stilla och låter oss gå igenom hans kropp. Han reagerar på doften av kattmaten vi laddar i sprutan för att stödmata honom, men han är så svag att han knappt orkar svälja. Läget är illa, läget är mer än illa, men likt flickan i sången om kråkan, bestämmer vi oss för att ge denna krake en chans även om den må vara liten. Så vi lägger in honom i en filt, bäddar ner honom i en transportbur och åker iväg till Bagarmossens djursjukhus (vilket är det enda som är öppet vid den här tiden). Väl framme visar det sig att denna lilla krakes kropp inte orkade kämpa mer. Han hade somnat in i bilen. Så vad kan vi lära oss av detta? Ja inte vet jag. Men kraken har gått runt i villaområdet i centrala Vaxholm i flera år, mindre än 300 meter från katthemmet i Vaxholm, men ingen har larmat oss om hans existens. Folk i området berättar att de i flera år har jagat ut honom, då han sökt sig till husen för att äta. Någonstans har/ hade han en tvåbening som saknar / saknade honom. Tatueringen i örat var för gammal och sliten för att kunna tyda. Kraken behöver inte längre lida, men tyvärr är han inte ensam, för där ute finns det många katter med liknande öde. Så om man har en skadad, utmärglad, smutsig katt i sitt område, snälla stanna upp i ditt liv och dina planeringar för en sekund. Larma någon tills någon vill lyssna. För bara för att man har fyra tassar, så innebär inte det att man inte förtjänar lite medmänsklighet. // https://www.facebook.com/katthemmetivaxholm Vem vet denna katt kanske en gång var en en kattunge i en planerad kull som det hittades ett bra hem till. Men sen kan olika händelser ha lett till att katten fick leva hemlös i flera år innan den dog av sina umbäranden

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

zorro2
6/22/14, 11:38 PM
#152

har helt tappat respekten för människan, vi forstör allt oavsett vart eller va det er vi kommer i kontakt med. 

forstår ikke hvorfor folk ikke kastrerer sine katter, kan man ikke bare njuta av livet med sin katt/katter. hvorfor leke gud, og sedan bli en bödel………..

majvi
9/28/14, 2:53 PM
#153

#152 En del människor förstör, men andra människor försöker hjälpa

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
majvi
5/21/15, 4:43 PM
#154

Christina tar hand om c:a 30 fd hemlösa katter, men det finns många fler ute som inte har fått hjälp ännu

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
8/13/15, 4:56 PM
#155

Ollie hittades och de försökte göra allt för att den lille skulle klara sig men förgäves.

Ddt är många kattungar också här i Sverige som dör utan att få chansen att överleva

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
8/16/15, 9:52 AM
#156

Hälften av de övergivna katterna avlivas

Endast en bråkdel av Stockholms 30.000 övergivna katter hittas och omhändertas. Många av dem är i så dåligt skick att de måste avlivas.

Djurskyddspolisen arbetar med att hitta djur som far illa. De får in anmälningar om övergivna ­katter eller missförhållanden och gör kontroller hos privatpersoner ­eller på platser som privatpersoner tipsat om att det finns övergivna ­katter.

Om de omhändertar en katt går ärendet vidare till länsstyrelsen, som beslutar om katten ska säljas vidare eller avlivas. Under det ­senaste halvåret fick länsstyrelsen in 96 katter. Av dem var 45 stycken i så dåligt skick att de avlivades.

 Det ger så klart inte en bild av hur många vanvårdade eller övergivna katter som finns. Utan siffrorna handlar snarare om folk och grannar omkring som bryr sig och kontaktar oss, säger Dennis Björklund på djurskyddspolisen i Stockholm.

Djuren som omhändertas av polisen och länsstyrelsen hamnar på kattstallar för omplacering. Men det är bara en bråkdel av de tips polisen får som går att följa upp. Framför allt är det svårt om djuret inte är id-märkt.

Totalt finns över 30.000 hemlösa katter bara i Stockholm och det är de ideellt drivna katthemmen som tar emot de flesta katter som folk hittar.

– Det är en ekonomisk fråga, eftersom skattepengar bekostar djurskyddet, vilket påverkar vilka och hur många djur vi kan hjälpa. Det är extra svårt och blir en annan bedömning om det inte går att få tag på en ägare, säger Dennis Björklund.

År 2014 omhändertogs totalt 221 katter av polisen, varav 118 avlivades.

Om du misstänker att djur vansköts eller far illa ska du kontakta länsstyrelsens djurskyddshandläggare eller djurskyddspolisen.

Du behöver inte uppge ditt namn utan kan vara anonym

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
9/7/15, 2:09 PM
#157

Övergivna sommarkatter - fler än någonsin

Till Uppsala Katthem kommer det dagligen in ett stort antal samtal och mejl från folk som hittat övergivna katter runt om i läne

De flesta larmrapporter handlar om övergivna katter som har hittats i ytterområden i Uppsala eller ute på landsbygden. Just nu har man svårt att hitta plats åt alla katter som behöver tas om hand men försöker ändå ta emot de mest akuta fallen. Men många måste lämnas åt sitt öde.

– Vi tror alltid att värre än så här kan det inte bli men i år är det rena katastrofen. Igår hade jag tio samtal om katter som behövdes tas om hand. Vi har till exempel en hankatt som har hittats i Örsundsbro, en katt hittad i Gottsunda med en avbruten svans. En mamma med fyra kattungar hittad i Östervåla. Sedan har vi katter på gång i Knivsta, Jumkil, och Venngarn, säger ordförande på Uppsala Katthem Sibylle Zetterberg.

Uppsala Katthem som drivs av föreningen Samvetet kan ta hand om cirka 120 katter. På katthemmet finns idag plats för 20 katter och resten är utplacerade i jourhem.

Svälter ihjäl

Katter som lämnas ensamma vid sommarstugan när ägarna åker hem dör ofta av svält när kylan kommer.

– Katten har ju det som sin bostad och vet inget annat. Den sitter kvar där och väntar och väntar, blir svagare och svagare. Sedan kommer kylan och har den inte dött innan så tar det knäcken på dem då. Ibland får vi in dem alldeles för sent och då kan vi inte klara dem för att de för undernärda när de kommer in, säger Sibylle Zetterberg.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/uppsala/overgivna-sommarkatter-fler-an-nagonsin

###

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
9/16/15, 9:25 PM
#158
Örebro Katthem

den 29 augusti kl. 03:53 · Har redigerats · 

De allra flesta håller med oss om att djur är familjemedlemmar och inga leksaker. Det är skönt att höra! Men varför har vi då ett så stort problem med hemlösa katter i landet?

Svaret kan vara jobbigt för många att höra. Det ligger nämligen inte främst i att folk skaffar en katt som de lämnar vid sommarstugan när de åker tillbaka till stan igen. Det händer, men är inte så vanligt som folk verkar tro.

Det största problemet ligger hos många av de som faktiskt kallar sig kattälskare. Låter det konstigt? Jag ska nu förklara hur det går ihop.

Det är mest kattälskare som har katt. Gillar man inte katter så skaffar man sig sällan katt. Det borde alla hålla med om. Det är också hos dessa kattälskare som kattungar föds av olika anledningar och det är från dessa kattälskare som katter försvinner. Omärkta katter som inte har en chans att hitta sin ägare igen. Kanske transportburen går sönder på väg till veterinären, kanske råkar kattvakten lämna dörren öppen, kanske trillar katten ut genom ett fönster, kanske flyttar man till en ny ort och släpper ut sin katt för tidigt… Men det vanligaste av allt: Man kastrerar inte sin katt. "Men jag ser till att mina kattungar alltid får bra hem!" får vi ofta höra.

Det handlar om tillgång och efterfrågan. Om det föds många kattungar så finns det till slut inga bra hem kvar. Vi har massor av kattungar inne nu (fler än vad som syns på hemsidan då de andra ännu är för små för att ta emot besök) men de som vill ha kattungar hittar sin kattunge på Blocket i stället. Vi får fler och fler kattungar och visst, de kommer att få hem någon gång de också, men det gör att färre av våra vuxna katter får hem. Dessa sitter sedan länge, länge och väntar på att bli sedda.

Hur stor chans har då de katter som både är äldre, lite blyga för främlingar och är kroniskt sjuka (men mår bra så länge de får sin medicin)? Vi ska ta in de svagaste, mest utsatta katterna men få vill ta över sen, de flesta vill ha den lättskötta, barnvana knäkatten… De har inte det tålamod som krävs.

Om ni inte tycker att katthem ska verka som en dumpningsplats för omplaceringskatter och kattungar som privatpersoner inte får sålda själva… Om ni tycker som vi att vi ska finnas för de svagaste i samhället, att vi ska vara en förening man kan ringa om man hittar en mager och utsatt katt, eller någon man kan ringa om ägaren till en katt avlidit, hjälp oss att öka efterfrågan på katter genom att minska tillgången.

Börja med din omgivning. Din granne, arbetskamrat eller moster som får kattungar varje sommar - informera dem om hur fullt det är på landets alla katthem och varför. Att de inte har råd att kastrera är ingen ursäkt. Det är ett ansvar de har och en utgift att prioritera. Innan det går för långt, och katthemmen får hämta ett 40-tal okastrerade katter och kattungar från samma gård… Den skammen som dessa människor då känner, när det gått så långt att de tappat kontrollen, hade ganska enkelt kunnat undvikas.

Älskade katter märker man. En riktig kattälskare kastrerar sin katt. Eller köper den färdigkastrerad och färdigmärkt från ett katthem. Då hjälper man samtidigt en ny, hemlös katt med en plats på katthemmet.

(Foto: Länsstyrelsen, från ett hem med 191 katter. 173 katter avlivades.)

[

Örebro Katthems foto.

](https://www.facebook.com/orebrokatthem/photos/a.206577822762091.51773.206005649485975/921586517927881/?type=1)

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
9/17/15, 12:12 PM
#159

#158 Så sant som det är skrivet! 

Även om man ska ha en katt som innekatt och t ex bara har honor (eller hanar, hur man nu kan tänka sig att bo ihop med ett gäng fertila sådana) så finns alltid risken att de smiter ut och blir dräktiga/ser till att honor blir dräktiga. Dessutom är det synd om djuren om de är fertila men inte får utlopp för sin drift. Inte bara psykiskt besvärligt, men även fysiskt. Tomma löp leder med tiden till ökad risk för cancer.

Kastrera mera!

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
9/24/15, 9:20 PM
#160

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
majvi
10/10/15, 8:01 AM
#161

Vem dumpade den lilla katten utanför dörren?

Publicerad 08 okt 2015 15:17

Katthemmet i Södertälje upptäckte en övergiven katt, instängd i en bur, utanför dörren.

Hur länge den suttit där innan den blev upptäckt vet man inte.

– Jag förstår inte hur man kan göra så, säger Astrid Åkesson på Södertälje katthem.

En katt kan leva uppemot 15-20 år.

Men en okänd person i Södertälje beslöt sig nyligen för att göra sig av med sin katt i förtid.

Det var Södertälje katthem som upptäckte en bur utanför dörren.

I buren låg en övergiven, ensam och frusen katt.

"Man kan fråga sig vad Du som gjort detta säger till ditt/dina barn där hemma. Säger du att katten 'sprungit bort' eller är du ärlig och berättar att du dumpat katten”, skriver katthemmet på sin Facebook-sida.

 Vi fick ordna en plats åt den och fick börja inventera våra jourhem och vi lyckades hitta en plats åt den, så den går in i vår verksamhet nu och vi kommer hitta ett hem åt den så småningom., säger Astrid Åkesson på Södertälje katthem.

"Jag förstår inte"

Trots att katthemmet var fullt fick man arbeta för att göra plats.

– Vi får trolla. Men det betyder att någon annan katt får vänta ännu längre så det är inte särskilt trevligt, säger Astrid Åkesson.

Den övergivna katten – en till synes liten kattunge men som antagligen precis nått vuxen ålder – mår dock bra.

Och har en ljus framtid till mötes.

– Den mår bra och den är väldigt social och gullig. Så den kommer nog få ett bra hem så småningom, säger Astrid Åkesson.

Enligt polisen är det ett brott, djurplågeri, att överge sitt djur.

På Södertälje katthem är det en gåta hur en människa kan överge sitt djur.

– Jag förstår inte hur man kan göra så. Vi tycker att har man tagit sig an en katt så har man ett livslångt ansvar, säger Astrid Åkesson.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

molbojse
10/12/15, 2:14 PM
#162

Mammas katt är en hittekatt som inte någon kunde ta hand om. Hon är steriliserad och vaccinerad, men inte märkt. Hon är innekatt och inte ett dugg intresserad av att vara ute.

Min kille, vars kull är hittad utan mamma 6 veckor gamla, är 10 månader idag. Jag adopterade honom för fem dagar sen och det absolut första jag gjorde när jag tog honom var att boka tid för kastrering, märkning, vaccination och försäkrade honom. För mig är det inte tal om att ha okastrerade individer under samma tak som mig om de inte ska gå i avel. Plus är huskatt så han ska absolut inte gå i avel och då var det inga som helst tveksamheter om kastrering :)
Önskar dock att fler kunde tänka så :(

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Katthemsmatten
10/12/15, 2:42 PM
#163

#162 Passa på att id-märka även din mammas katt. Man vet aldrig när olyckan är framme och hon råkar komma ut. Det är en alldeles för vanlig situation dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

molbojse
10/12/15, 3:19 PM
#164

#163 Jag bor inte med min mamma och flyttar inte till henne senare heller, så det är upp till henne att märka. Jag kan inget säga. Dessutom tycker Skruttan att allt utanför dörren är skitläskigt, så hon vågar inte gå ut. Hon kan nosa på listen till balkongen, men längre än så går hon inte.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Katthemsmatten
10/12/15, 5:33 PM
#165

#164 Varför kan du inte säga åt din mamma? Hon borde lyssna på sin kloka dotter som ser till att de egna katterna blir kastrerade, vaccinerade, id-märkta och registrerade. Katten kanske inte är intresserad av att gå ut, men det finns mer än ett exempel på att en transportbur har gått sönder och katten försvunnit på väg t ex till eller från veterinären.

Medarbetare Hittekatter iFokus

molbojse
10/12/15, 6:25 PM
#166

#165 Jag har gjort det tidigare och hon har inte velat lyssna. Ska ringa henne lite senare och föreslå att hon kan ta med Skruttan samtidigt som jag tar med mig Plus. Han kommer ju få både tatuering och chip, samt halsband med namn och nummer till mig och min pojkvän, ifall Plus skulle få för sig att gå på egna äventyr för långt från hemmet.
Har aldrig tänkt på att en transportbur kan gå sönder, faktiskt :o Detta är min absolut första katt, så är ganska grön på vardagshändelser som mer erfarna kattägare har. Nu ska jag genast gå och kolla vår transportbur så den håller till veterinären sen :)
Finns det något märke på transportbur du kan rekommendera?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Katthemsmatten
10/13/15, 10:53 AM
#167

#166 Jag kan inte rekommendera något speciellt märke, däremot kan jag rekommendera att du har ett spännband om buren, fäst så att luckan är innanför bandet. Då har man en förstärkning om katten får panik och försöker ta sig ur buren. Spännband kan man köpa på t ex Biltema.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
molbojse
10/13/15, 11:32 AM
#168

#167 Då fixar vi spännband!
Menar du så det typ går under handtaget på locket?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

thea_thea
10/13/15, 1:20 PM
#169

#168 Så här gör jag (länk). Nästan omöjligt att bryta sig ut. De svarta sträcken är spännband. Dra spännbandet genom handtaget så kan du bära enkelt. Jag har en annan transportbur men hittade ingen produktbild på den.  Ursäkta för dålig bild och förklaring 😛

molbojse
10/13/15, 1:30 PM
#170

#169 Typ en sån bur vi har med. Vi har ett spännband någonstans här hemma, men vet inte var. Hittar jag fler kör jag på din metod :D

Nu har Plus mer eller mindre aldrig åkt i transportbur så jag vet inte hur han reagerar. Om han blir stressad, kan det hjälpa att lägga en handduk eller något över luckan för att minska stressen? Självklart inte så jag täcker för alla andningshål, utan bara täcka själva luckan.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Katthemsmatten
10/13/15, 2:20 PM
#171

Jag menar att du drar den på över- och undersidan så att kortändarna har bandet över sig. Då är den svagaste punkten, luckan, säkrad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
11/14/15, 4:47 PM
#172

Örebro katthem skriver:

Posted on 26 oktober, 2015 by kattcenter

Många journalister efterfrågar tårdrypande berättelser om utsatta djur att publicera för att locka läsare till sina tidningar. Om syftet är att allmänheten ska få upp ögonen för djurens situation i landet, är det såklart bra. Tyvärr har vi märkt att det oftast inte är fallet. Man vill bara ha något som lockar läsare till sin tidning.

Man vill skriva om sommarkatten som lämnas ensam på trappen när stadsbon åker hem till stan. Man vill skriva om en kartong kattungar som hittats av barn i skogen och nu fått fina hem. Det man däremot inte vill skriva om är den viktiga vardagen för oss som arbetar med hemlösa djur.

”Hunden som biter brevbäraren är ingen nyhet. Brevbäraren som biter hunden är en nyhet.” I princip varje dag får vi höra om utsatta katter som går hemska öden till mötes. Men det är ju varje dag. Då finns inget nyhetsvärde.

Tidningar vill inte skriva om katterna som går hemlösa i flera år, drar på sig sjukdomar och till slut fångas in för att avlivas. De vill inte skriva om alla tusentals katter som föds i kolonier, förökar sig genom inavel och sedan skjuts ihjäl av en kommunjägare. Nej, tidningar är inte intresserade av att veta bakgrunden till att vi i våras plockade in över 50 katter från samma gård.

Inte konstigt att folk har en skev bild av hur det ser ut i Sverige när det bara skrivs om sommarkatter.

Katthemmen runtom i landet skriker ”Kastrera! ID-märk! SNÄLLA!” men det blir bara tomma ord så länge tidningarna endast skuldbelägger djurplågare och ägare av ”sommarkatter”.

Det finns uppskattningsvis ca 150.000 hemlösa katter i landet. Det är inte sommarkatter allihop. De allra, allra flesta katter som lider i hemlöshet är resultatet av att folk inte kastrerat och id-märkt sina egna, älskade katter. Vi önskar så att folk kunde förstå det. Hur tillgång och efterfrågan gör att fler kattungar än någonsin förr föds oönskade.

Så nu ber vi er journalister! Skriv om vår VARDAG. Vi vill inte bidra till något ”klickmonster” som ska få folk att gnälla över sommarkatter. Skriv inte om hjälten som räddade en katt ur ett träd. Skriv om hjälten som varje dag i tjugo år jobbat för att förhindra att katter avlivas av oansvariga kattägare. Hjälten som kört hundratals katter till veterinären för kastrering och betalat allt ur egen ficka. Hjälten som ständigt har ca 20 moderlösa kattungar hemma som nappas för hand, dygnet runt, året runt. Alla dessa vardagshjältar som inte får en krona i bidrag av kommunen, trots att de svarar i telefon mitt i natten när Polisen ringer och vill ha akut hjälp med en katt eller sju.

Fråga sedan varför det ser ut så här. Ställ politiker mot väggen. Fråga kommunpolitikerna varför de tycker det är viktigare att lägga miljoner på att bygga en bro som inte används än att sponsra ett katthem i stan. Ett katthem som skulle gynna såväl kattälskare som katthatare. Hur man kan lägga miljoner på konstverk i stan samtidigt som man hävdar att det inte finns en enda krona att lägga på ett värdigt djurskydd. Det är VÅRA skattepengar alltihop! Det kallas att omprioritera…

Journalister! Är ni seriösa med att vilja skriva om hemlösa katters öden, våga då skriva om problemen som leder dit, annars gör ni ingen som helst skillnad. Våga er på lite grävande journalistik? Men framför allt, hjälp oss nå ut med våra budskap om hur vi kan göra skillnad på riktigt genom kastrering, ID-märkning, TNR-metoden och samarbete med myndigheter. Vi har skrivit många, många inlägg om detta tidigare men ni är välkomna att höra av er om ni vill att vi drar det igen. För kattens status MÅSTE höjas nu, vi orkar inte se fler katter lida!

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
11/20/15, 7:46 PM
#173

I veckan hittade ett av våra jourhem denna avmagrade lilla katt i deras ladugård. Den satt och renslickade matskålarna efter att parets egna två stallkatter ätit sig mätta.

Den lilla krabaten togs in och eftersökningar gjordes. Grannar i området hade sett katten men ingen visste vart den hör hemma eller hur länge den setts till. En granne hade även sett att katten hade suttit på deras utegrill och försökt krafsat bort de sotbrända matresterna där.

MEN vad är det för fel på en del människor??!! Smiley frown
En smal eländig katt som bokstavligen äter allt den kommer åt befinner sig i ett område med människor, den observeras men man skiter i att agera. Hur kan man blunda för det??!!

Jourhemmet som för övrigt har två egna katter, två stallkatter, en hund och är jourhem åt en kattmamma med fyra små ungar som är 1 månad gamla tog in katten och nu ska den få hjälp. Där finns både empati och Smiley heart. Att inget göra fanns inte på deras karta.
All cred till Ulla och Göran!

För ett tag sen skrev en av våra aktiva en text till vår medlemstidning om fenomenet "Nånannanism". 
Skrämmande text men tyvärr en bister sanning och artikelns sista mening sammanfattar det hela rätt bra:
"Tyvärr så är den gruppen som ropar efter någon annan mycket större än den lilla grupp som faktiskt väljer att göra skillnad."

Här kommer texten i dess helhet:

"Nånannanism är ett ord som dök upp i en tidningstext 1998 och 2004 togs ordet upp i Språknämndens nyordslista. Ordet betyder att någon annan ska itu med ett problem som har dykt upp hos en själv.

Nu undrar ni säkert vad katten detta har med katter att göra? Jag vill gärna delge er min syn på det hela och varför jag väljer att skriva om detta. Allt eftersom jag själv blivit mer insatt i katthjälpsvärlden så har jag börjat se olika fenomen som dyker upp gång på gång.
Det är ingen insikt som dykt upp som en blixt från en klar himmel utan den har smugit sig på med tiden.

Vi kan titta på de sociala medierna som t.ex Facebook. Där kan man ju snart på i stort sett varenda kattsida hitta olika typer av nödrop för hjälpbehövande katter över hela landet. Det är ju jättebra då man kan nå ut till en så mycket större publik. Men frågan kvarstår dock om det ger fler katter större möjligheter till adekvat hjälp i sin misär hur den nu kan se ut för varje enskild katt?
Gå in och titta på dessa sidor och läs vad som skrivs där. Jag kan ju säga direkt att dessa skriverier inte skiljer sig alls från de "nödrop" som riktas till Göteborgs Katthjälp som inte alla gånger läggs upp direkt på Facebook att läsas av gemene man. 
Det kan var allt från PM eller inlägg på just FB eller mail riktade direkt till föreningen. Den gemensamma nämnaren är dock att någon måste hjälpa katten. Visst, bara denna någon annan gör det så att de själva inte behöver anstränga sig längre än till att skriva detta inlägg om att någon måste göra något.

Ja då kan man ju fråga sig vad dessa "nödrop" handlar om. Jo, det handlar om katter som behöver hjälp. Kattungar som mist sin mamma,ensamma kattungar som upptäcks, hela familjer med mamma och kattungar som man vet är hemlösa, ensamma, vuxna katter, svältande, katter, frysande katter, sjuka, katter skadade katter och, ja katter i olika tillstånd, allt från friska till döende katter i behov av hjälp.

Det skrämmande i det hela är att i de allra flesta fallen så förväntar sig anmälaren att någon annan sak ta itu med det jobbiga, svåra eller hemska de sett, som ofta är precis utan för "deras egen dörr". Det kan vara allt från deras egen dörr, uteplats, altan, innergård till sin arbetsplats och alla spektran däremellan ni kan tänka er.
De som kontaktar föreningen vill ha hjälp med infångning, veterinärskostnader samt att föreningen ska ordna plats åt dessa katter i jourhem eller allt som ofta bara se till att "problemet" dvs katterna försvinner bort. Föreningen har inte dessa resurser då behovet inte överensstämmer med verkligheten.

Då informerar vi dessa personer att vi inte kan hjälpa till med infångning pga att våra volontärer går på sina knän då de är överhopade med hjälpinsatser för de osedda katterna samt så ska även tilläggas att föreningens volontärer har egna arbeten, hem, familj och djur mm utöver det frivilliga arbete de gör för föreningen.
Föreningen har inte heller de ekonomiska resurserna att betala veterinärvård för alla de katter folk "hittar i behov av hjälp" samt att föreningen inte har en outsinlig tillströmning av jourhem att placera dessa katter i. Vi erbjuder den hjälp vi kan ge och det är att låna ut material för infångning samt råd och tips. Vi kan även erbjuda att omplacera katten/katterna om upphittaren själv kan agera jourhem under tiden efter att katten fångats in.
Tyvärr så brukar det inte vara många personer som nappar på att hjälpa då det innebär egna insatser och skälen till att inte hjälpa kan oftast göras längre än ett barns julklappsönskelista.

Göteborgs Katthjälp är en liten ideell förening som vill hjälpa de hemlösa katterna men har tyvärr begränsade resurser av olika slag och därför är det varje enskild människa kan göra av största vikt för dessa hjälpbehövande katter. Föreningen har inte de resurser som krävs för att hjälpa alla katter därute.

Vi som föreningen och ett fåtal privatpersoner med oss gör något varje gång vi mitt framför ögonen möter ett djur i behov av hjälp. Tyvärr så är den gruppen som ropar efter någon annan mycket större än den lilla grupp som faktiskt väljer att göra skillnad."

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
11/21/15, 3:41 PM
#174

Inlägget i 173 var hämtat från Göteborgs katthjälp facebook, detta är från samma facebooksida

Göteborgs Katthjälp

den 9 november kl. 04:40 · 

Idag har Banjo kastrerats och det visade sig att hon hade en kraftig livmoderinflammation. Bilden nedan visar överst en normal livmoder med äggstockar och längst ner Banjos. Smiley frown

Hon har gått med detta väldigt länge så har det sipprat ut toxiner hela tiden vilket påverkat lever och njurar. Urinvägsinfektionen är ett resultat av livmoderinflammationen. Allt detta är naturligtvis förknippad med en enorm smärta och stress hos Banjo. Den sista tiden har hon blivit utagerat aggressiv mot både människor och sin kattkompis.

Livmoderinflammation hos katt kan vara svår att diagnostisera. Banjo är vår andra katt detta år som haft en sådan kraftig inflammation, båda gångerna har dessa två honkatter gått länge med smärta och värk. Det vi noterat som varit gemensamt för dem båda är dels problem med att hålla urin, ett ojämnt och ibland aggressivt humör samt sliten päls eller fläckar där pälsen slickats/bitis bort av katten själv pga stress.

Vi vill med detta uppmärksamma hur en livmoderinflammation kan påverka en okastrerad honkatts humör och välbefinnande. Det är en ack så smärtsam inflammation och en till anledning till att kastrera honkatter.

Nu hoppas vi att Banjo ska slippa ha ont och få läka ihop på alla de sätt. Keep up the spirit Banjo…Smiley heart

Göteborgs Katthjälps foto.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
majvi
1/30/16, 10:19 AM
#175

En kattunge hittad…man kan undra om den hade syskon och vad som hände med dem

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
1/30/16, 10:30 AM
#176

Nu blev det fel video, här är den rätta

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
9/24/16, 2:29 PM
#177

Stockholms katthem om kastrering

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
9/25/16, 6:23 PM
#178

Annika Strignert

6 tim · Örebro, Örebro län ·

Till dig/er som dumpade denna underbara krabat på Trängen, Örebro någon gång mellan kvällen den 24 september och morgonen den 25 september 2016: kattungen var så uppstressad när den kom hem till mig, så att den skrek oupphörligen i 40 minuter och bara irrade runt. Nu har den slutat stressa och börjat bete sig som en kattunge ska. Det märks att någon lekt med den, hållit i den, gosat med den. Vilket gör det ännu svårare att förstå att du/ni bara helt kallt kan ställa ut en LITEN UNGE alldeles för sig själv, utan att veta vad den kommer att råka ut för varesig i "buren" ni satt den i eller senare. Tack och lov hittades bäbis av en snäll människa som ringde Örebro Katthem. Senare idag kommer hjärtat att komma till sitt jourhem och få mycket bus och kärlek. Men det kunde ha slutat så annorlunda. Hoppas du/ni skäms och att du /ni aldrig skaffar ett djur igen!

Dela mer än gärna!

https://www.facebook.com/annika.strignert?fref=nf&pnref=story

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
10/16/16, 2:12 PM
#179

I en del fall går inte förlossningen som den ska.Jag vet inte vad som hade hänt om kattföreningen inte hade tagit över katten

Tacksam för bidrag till Pimmes veterinärkostnad som landade på 18.164kr på Hässleholms djursjukhus. Kopia på räkningen kommer visas här inom kort när vi fått den.

Bakgrund

Kks fick in ett ärende med en kattmamma och en unge Doris som de ville ha hjälp med att placera. . När vi senare ringde upp anmälaren talade hon om att Pimmie var högdräktig igen och skulle föda när som. Eftersom de tänkte göra sej av med ungarna när hon hade fött blev det akut för kks att hitta ett stödhem där hon skulle få föda i lugn och ro. Doris fick följa med givetvis ,men har nu flyttat till ett kärleskfullt hem.

Stödhemmet berättar.

**DET SOM BÖRJADE SOM EN NORMAL FÖRLOSSNING SLUTADE I PANIK! Pimmie, ca 1 ½ år kom in för knappt en vecka sedan. Hon fann sig tillrätta i stödhemmet och vi bara väntade. I fredags morse kom en fosterblåsa ut och någon timme senare började Pimmie krysta. Efter en timme anade stödhemsmatte oråd eftersom fostervattnet blev brunt och inget hände. Vi åkte till djursjukhuset där man via ultraljud konstaterade att ungana både låg fel och var för stora. Samtidigt började Pimmie blöda… Det blev akut kejsarsnitt och bebisarna mådde bra men läget var kritiskt för mamma katt då hon förlorat mycket blod. Nu, efter snart 2 dygns nappande och kissande av stödhemsmatte har Pimmie nu tagit till sig ungarna som alla söker hem när de är 12 veckor
**

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Upp till toppen
Annons: