Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 18690 ggr
Signe-Jonna
2008-01-28 19:20

Ampellilja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flera gånger har jag odlat kattgräs till katterna, men de har ratat det. Det är bara hunden som velat äta av det. Eftersom Signe, och även i viss mån Jonna, dödat de blommor jag hade, tänkte jag att det kanske skulle passa med växter de kan äta på. På prov har jag inhandlat två Ampelliljor som blev väldigt populära. Katterna började direkt att gnaga på dem och vi får se hur länge de små blommorna klarar det hårda livet. Jag hoppas och tror att Ampelliljor är tåliga växter som klarar det mesta. Det är ju så fint med lite grönt i fönstret! Hur har det gått för er när det gäller kattgräs? Har era katter ätit det, eller föredrar de Ampellilja?

Annons:
Signe-Jonna
2008-01-28 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till…

Destany
2008-01-28 19:56
#2

mina katter äter ampellilja ..de har fått kattgräs nån gång då o då men puma kan inte låta det vara i krukan så därför får de bara ampellilja nu o de älskar det..

martdat
2008-01-28 20:03
#3

Mina har alltid levt på ampellilja, fasst från börgan visste jag inte vad de hette, men de , speciellt ena är galna i det, kattgräs bara vissnar här, jag har tre ampelliljor i samma fönster alla tre välgnagda, inte alls lika stora o fina som dina….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

isa
2008-01-28 20:29
#4

Ampelliljor är det som gäller här också, kattgräs står bara och vissnar här också. Vanligt riktig gräs , nyfärskt , och plockat ute går an också. men då skall det vara tjocka strån. Lite svårt att hitta sånt ute i denna årstid.Glad

Starfall
2008-01-28 23:32
#5

Mina lilla Ozzy äter ampellilja:) Han är ju innekatt så han kommer ju åt att smaska på den:)

Mina andra katter, de som bott ute hela sitt liv har inte smakat på ampellilja, de äter redigt gräs ist;)

Elcyion
2008-01-29 00:19
#6

Just ampellijlor är rätt lätta att ta skott på själv (så slipper du köpa nya hela tiden). Sätter du en på ett ställe där katterna inte kommer åt den (och den trivs) så kommer det en lång "pinne" som det blir en "borst" på med små vita (har jag för mig) blommor. Knipsa av "borstet" och sätt ner direkt i jord eller i ett glad med vatten i. Det bästa är väl att låta dem rota sig först, men de brukar klara att man sätter ner dem i krukan på en gång med. Om inte annat kommer det snart nya skott igen Skrattande

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Sessan1
2008-01-29 00:56
#7

ja ampelliljor har jag oxå hört att katter tål, men det finns växter som är giftiga för katter. Så tänk på det.

Kokoskorven
2008-01-29 11:39
#8

Hemma hos oss finns inga sådana blommor. Våra katter nöjer sej med marsvinets hö. de lyckas alltid leta ner sej till golvet på något mystiskt vis…men där finn då de levande dammsugorna :)

(fin hon blivit lilla Signe, och Jonna förstås)

Signe-Jonna
2008-01-29 16:33
#9

#8 Tack! Glad

Erikalice
2008-01-29 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Åh, jag måste testa ampelliljor. Får ta och köpa några imorgon tror jag.

Jag har försökt med kattgräs åt mina bustroll eftersom de gärna vill tugga på växter, men de brukar alltid lyckas ta död på gräset eftersom de hellre ligger och sover i krukan, ovanpå gräset så att de blir platt och dör..

Signe-Jonna
2008-01-29 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En bild till på sötlökarna!

Pia
2008-02-01 00:12
#12

Nae, vad godis:)

Jo då här gnaskas det oxå på ampelliljor, om de kommer åt dem, jag har dem just som liljor i amplar så de brukar leva ett tag ialla fall. Om jag minns att vattna dem alltså, hrm…:)

Upp till toppen
Annons: