Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2334 ggr
[LucyInTheSky]
8/19/08, 3:20 PM

Utställning av "vanlig" bondkatt?

Finns detta? Det finns ju så många underbara och fina bondkatter och jag hade tyckt det var ganska kul att gå och kolla in en sån utställning =)

Annons:
Silvestris
8/19/08, 4:12 PM
#1

Bondkatter ställs ut på samma utställningar som raskatter.

[LucyInTheSky]
8/19/08, 4:26 PM
#2

Så insatt är jag i utställningsvärlden… Skäms Tack!

David
8/19/08, 4:29 PM
#3

Ställ ut! Glad. Det är jätteintressant och roligt att ställa ut huskatter! Och vi behöver bli fler som gör det, så att huskatten får bättre status…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

MangoPeperoniOwner
8/19/08, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min bondkatt Tussen är väldigt fin tycker jag..kan fixa en bild på plats här och nu, men jag som inte är så insatt vet inte vart alla utställningar håller hus. :P

David
8/19/08, 5:11 PM
#5

Du hittar alla kommande utställningar på Sveraks hemsida

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

MonicaLagerquist
8/19/08, 5:16 PM
#6

Här kan du se när och var det är utställningar.

http://kattutstallningar.just.nu/

Huskatter delas upp i kort och långhåriga.För att få ställa ut en huskatt så ska den på en SVERAK utställning vara minst sex månader och på en IDP utställning minst tre månader.

Fullvaccinerad ,ID-märkt på SVERAK (inte på IDP.)Huskatter över tio månader måste vara kastrerade.

Ägaren till katten måste vara med i en kattklubb.SVERAK medlemmar får ställa både på IDP och SVERAK .IDP medlemmar får bara ställa på IDP. Inom IDP kan huskatter ta titlar det kan dom inte på SVERAK:

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Bobby
8/20/08, 1:01 AM
#7

Har själv för många år sedan ställt ut vår dåvarande huskatt Tussan. Blåsköldpadd och vit. Mamman perser och pappan bonde. Världens ljuvligaste katt. Hon vann det mesta hon var med i. För en huskatt är det offtast viktigt med ett bra temperament. Det borde gälla för ras katter också. Har sett hemska skräckexempel med aggresiva katter på utställning. Bland annat en bengalkattunge som fullständigt exploderade. En del ocicater, rexar och birmor.

dara
8/20/08, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

jagsälde ut anni (min huskatt) förra året men har inte haft ekonomin i år, det var jättespännande att göra och även om det inte gick super så var det jätteskoj.

från och med 1 jan 2009 måste man dock ha ett huskattsbevis för att få ställa ut detta kan man dock beställa gratis (i alla fall då jag fick mitt) gratis från sverak.

sida till info om huskattsbevis:

http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/huskattbevis.htm

huskattsbevis´s blankett

http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter/0802/HK_bevis_0802.pdf

rulda
8/21/08, 2:57 PM
#9

Hmm vist går det att ställa ut huskatter!
Men rätt mig om jag har fel…
På huskatter går dom inte på utseendet utan på temperament, välmående, pälskvalité.
Är det inte så?

Tufvans
8/21/08, 7:40 PM
#10

#9 Eftersom en huskatt kan vara vilken katt som helst som inte har stamtavla, så finns ingen standard för hur en sådan ska se ut. Så i det avseendet dömer man inte efter utseendet. Domarna tittar på temperament, kroppens proportioner (t ex övervikt), hur välskött den är och estetiskt tilltalande. I stort handlar det mycket om domarens tycke och smak. Det finns de som gillar stora katter, de som alltid väljer en bruntabby/tigré och de som anser att det får inte synas spår av någon ras i en huskatt. Men jag har aldrig sett en domare döma fram en huskatt som inte har ett härligt temperament.

/Anette
(tidigare ställt ut huskatt under många år)

Ninja
8/22/08, 12:31 AM
#11

När jag vaccinerade min huskatt Elsa frågade veterinären om jag skulle ha henne till utställning eller sällskap, sällskap svarade jag eftersom jag inte tänkt ställa ut.. men tycker det skulle vara kul att testa iaf en gång så får man se om man får blodand tand eller om det inte är något för mig.

Men är det någon skillnad på utsällningskatter och sällskapskatter vad gäller vaccinering? Började undra eftersom hon frågade, vet inte om hon bara var nyfiken eller om det hade blivit någon skillnad på vaccin.. *novis, ingen koll på sånt*

dara
8/22/08, 1:43 AM
#12

ingen skildnad på vaxination. dock kan det ju  bil finare med tjip än tatuering… säkert dock ingenting som spelar roll på utställning för jag tror de flesta bortser från tatueringen. men tänkvärt…

[Daisy-Moa-Elsa]
8/23/08, 1:44 PM
#13

Om man vill ställa ut en katt måste man vad jag förstått vara medlem i en kattklubb, måste man vara "huvudmedlem" eller räcker det att man är "stödmedlem" i kattklubben för att få ställa ut?

Med kasteringsintyg, menas ett speciellt dokument som intygar kasteringen eller räcker det med datum, stämpeln och veterinärens signatur som lämnas i vaccinationskortet när kissen blev kastrerad?

Annons:
MonicaLagerquist
8/23/08, 5:13 PM
#14

#13

Du måste vara huvudmedlem i en klubb.Du måste kunns styrka att katten är kastrerad sen hur intyget ser ut spelar ju ingen större roll.

Stolt ägare till fem La permer

[Daisy-Moa-Elsa]
8/23/08, 6:00 PM
#15

#14 man som medlem i "vanlig" kattklubb ställa ut på IDP (du skriver i  #6 att om man är medlem i IDP klubb får man bara ställa ut på IDP utställningar) ?

MonicaLagerquist
8/23/08, 8:11 PM
#16

Sverak medlemmar får ställa ut på SVERAK utställningar och på IDP utställningar .IDP medlemmar får ställa ut på IDP utställningar.

Jag ställer ut på både och.Min nya katt kommer jag att meritera på IDP eftersom att den rasen inte är godkänd i SVERAK men jag kommer även att ställa henne på SVERAK eftersom att det är tillåtet.Men då kommer Cissele att få vara med utom tävlan.

Stolt ägare till fem La permer

Migoff
8/23/08, 8:33 PM
#17

Varför måste huskatten vara kastrerad? Är det bara för att stödja att huskatterna inte blir för många lr o.O?

MonicaLagerquist
8/23/08, 8:38 PM
#18

#17

Huskatter över tio månader måsta vara kastreade för att folk inte ska börja avla på sina huskatter med fina utställnings meriter.Varken SVERAK eller IDP stödjer ju huskatts avel.

Stolt ägare till fem La permer

Migoff
8/23/08, 8:52 PM
#19

#18 Ok, tack för svaret! De kanske är bra att inte avla för mk på huskatter, det finns ju så många som behöver hem redan nu.

MangoPeperoniOwner
8/30/08, 12:33 PM
#20

#19 Massor annonser i tidningar, ja :)

Nån som tycker jag borde ställa ut Tussen..? (#4)

Annons:
MangoPeperoniOwner
9/2/08, 10:52 PM
#21

Hehe ^^

EddaM
9/2/08, 11:18 PM
#22

Tycker absolut att du skall förena dig med oss andra som ställer ut husisar=) Testa på det ialf tycker jag=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

MangoPeperoniOwner
9/4/08, 6:04 PM
#23

Jag har ingen aning om vart jag närmast kan ställa ut isåf.

Zandra---83
9/4/08, 6:12 PM
#24

#23 Kan du inte fråga de på sverak om det?

MonicaLagerquist
9/4/08, 6:13 PM
#25

#23

Här är en länk till kommande utställningar i Sverige och Norge.

http://kattutstallningar.just.nu/

Stolt ägare till fem La permer

Elega
9/5/08, 1:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#4 MangoPeperoniOwner, din kisse ser precis ut som mina kissebebisar :D

EddaM
9/5/08, 9:43 AM
#27

Kan tillägga att de flesta domarna tycker om svart vita katter=) Men den måste vara ren o fin i pälsen och ha ett trevligt temprament. På http://sverak.se hittar du allt om utställningar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annons:
Alsace
9/5/08, 11:18 AM
#28

Hej du är varmt välkommen även till IDP, själv är jag med i fbk som sekr. Det är bara att höra av så får man även support, från klubbmedlemar på utställningen. http://www.bohuskatten.com/

gunnil

Alsace
9/5/08, 11:24 AM
#29

Coolhttp://www.idpnordic.se/

Här kan du gå ut och titta på idp.s hemsida ang utställningar och klubbar m.m.

lycka till!

gunnil

MangoPeperoniOwner
9/16/08, 5:48 PM
#30

#26 Heheh..ja nästan ..

På tal om Tussen så har han ett väldigt bra temperament, han gosas och slickas, stryker sig mot benen .

Upp till toppen
Annons: